ILPB4/423-203/11-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-203/11-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 2011 członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej przystąpili do aktu notarialnego sprzedaży dwóch lokali (strychów - pomieszczeń części wspólnej nieruchomości). Pomieszczenia te przeznaczone są na cele mieszkalne - zgodnie z protokołem z zebrania Wspólnoty, spisanym notarialnie w dniu 26 stycznia 2011 r. oraz wydanych wcześniej decyzjach o warunkach zabudowy z dnia 6 października 2010 r. Ponadto w ewidencji gruntów i budynków dla Miasta, w wypisie z kartoteki budynku, widnieje zapis, iż budynek w całości pełni funkcję mieszkalną. W budynku nie znajduje się żaden lokal użytkowy, handlowy itp. Przychód ze sprzedaży strychów stanowi przychód funduszu remontowego Wspólnoty Mieszkaniowej i przeznaczony jest w całości na remont elewacji budynku mieszkalnego. Koszty remontu elewacji przewyższają przychód związany ze sprzedażą pomieszczeń strychowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wspólnota Mieszkaniowa jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od sprzedaży ww. lokali strychowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wspólnota Mieszkaniowa nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodu ze sprzedaży części nieruchomości wspólnej, zaliczanej do zasobu mieszkaniowego, przeznaczonego na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

W ocenie Wspólnoty, nie musi Ona płacić podatku dochodowego od osób prawnych od sprzedaży części nieruchomości wspólnej, zaliczanej do zasobu mieszkaniowego.

Stanowisko Wspólnoty wynika z kilku interpretacji ogólnych i indywidualnych Ministra Finansów.

Interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dnia 29 lipca 2009 r. nr DD6/8213/297/KWW/08/PK-987:

"Właściwy jest pogląd Wspólnoty Mieszkaniowej, że dochody uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego powstałego w wyniku adaptacji pomieszczeń wspólnych (sutereny) oraz strychu z przeznaczeniem na lokal mieszkalny są dochodami uzyskanymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Osiągnięte dochody z powyższego tytułu, jako uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów (np. na ich remont), podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy).

Niewłaściwe tym samym jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nieuznające dochodu osiągniętego przez Wspólnotę Mieszkaniową w wyniku sprzedaży (...) strychu z przeznaczeniem na lokal mieszkalny za dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi".

Zdaniem Wspólnoty Mieszkaniowej, taki sam skutek podatkowy powstanie, jeśli sprzedana będzie część nieruchomości wspólnej (strychy), które to pomieszczenia są w trakcie adaptacji na cele mieszkalne. Należy zauważyć, że w momencie sprzedaży, lokale te nie miały statusu lokali użytkowych (część nieruchomości wspólnej) oraz nie były wyodrębnione z części wspólnych budynku. Przychód uzyskany z ich sprzedaży (nieruchomości wspólnej) pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Tak wynika z kolejnej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja indywidualna Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 września 2009 r. nr IPPB3/423-383/09-5/EŻ: " (...) stwierdzić należy, iż przychody uzyskane ze sprzedaży zasobu mieszkaniowego stanowią przychody dotyczące gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Pomieszczenia pralni i suszarni mieszczą się w pojęciu zasobów mieszkaniowych wspólnoty. Przychód uzyskany z ich sprzedaży (nieruchomości wspólnej) pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychód ten ma wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty".

Interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r. nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82: "Minister Finansów w interpretacji ogólnej zawarł wyjaśnienie art. 17 ustawy, uznał, iż źródłem powstania dochodu ze sprzedaży strychu, w celu zaadaptowania go na lokal mieszkalny są posiadane przez Wspólnotę zasoby mieszkaniowe. Zaadaptowany strych na taki lokal nadal jest częścią zasobów mieszkaniowych. Minister Finansów uznał że właściwe jest stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, że dochód uzyskany z tytułu sprzedaży strychu, w celu jego adaptacji na lokal mieszkalny, jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - czyli zwolnionym z podatku CIT".

Interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dnia 9 czerwca 2009 r. nr DD6/8213/207/MNX/08/PK-467: "Na zasoby mieszkaniowe składają się, co zostało powiedziane wyżej, nie tylko lokale mieszkalne, ale także znajdujące się w budynku mieszkalnym tego rodzaju pomieszczenia, jak piwnice, sutereny, strychy. Źródłem powstania dochodu ze sprzedaży strychu, celem zaadoptowania na lokal mieszkalny, są zatem posiadane przez Wspólnotę Mieszkaniową zasoby mieszkaniowe. Zaadoptowany strych na lokal mieszkalny nadal stanowi część zasobów mieszkaniowych. Właściwy jest więc pogląd Wspólnoty Mieszkaniowej, że dochód uzyskany z tytułu sprzedaży strychu, celem zaadoptowania go na lokal mieszkalny, jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Niewłaściwe jest zatem stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, nieuznające dochodu osiągniętego przez Wspólnotę Mieszkaniową z tego tytułu, za dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Osiągnięty dochód z powyższego tytułu, jako uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów (np. na remont dachu budynku mieszkalnego), podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy)".

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w przepisie należy rozumieć:

* znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:

* dźwigi osobowe i towarowe,

* aparaty do wymiany ciepła,

* kotłownie i hydrofornie wbudowane,

* klatki schodowe,

* strychy, piwnice, komórki,

* balkony, loggie,

* garaże,

* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

* budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,

* kotłownie i hydrofornie wolno stojące,

* osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno - remontowe,

* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu, należy odwołać się do definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasobów mieszkaniowych.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, składają się wpływy z opłat (zaliczek) pobieranych od właścicieli oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (zaliczek) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno - remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, zaliczki) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy).

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 powyższej ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Natomiast opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Pod pojęciem "utrzymanie zasobów mieszkaniowych" rozumie się ogół działań mających na celu utrzymanie istniejącej substancji mieszkaniowej, co przejawia się w ponoszeniu kosztów (wydatków), mających związek z utrzymaniem istniejących zasobów mieszkaniowych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że w roku 2011 członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej przystąpili do aktu notarialnego sprzedaży dwóch lokali (strychów - pomieszczeń części wspólnej nieruchomości). Pomieszczenia te przeznaczone są na cele mieszkalne. Ponadto w ewidencji gruntów i budynków dla Miasta Z, w wypisie z kartoteki budynku, widnieje zapis, iż budynek w całości pełni funkcję mieszkalną. Przychód ze sprzedaży strychów stanowi przychód funduszu remontowego Wspólnoty Mieszkaniowej i przeznaczony jest w całości na remont elewacji budynku mieszkalnego.

Jak wynika z powyższego, na zasoby mieszkaniowe składają się nie tylko lokale mieszkalne, ale także znajdujące się w budynku mieszkalnym tego rodzaju pomieszczenia jak piwnice, sutereny, strychy, suszarnie. Zatem źródłem powstania przychodu ze sprzedaży strychów są posiadane przez Wspólnotę zasoby mieszkaniowe. Natomiast koszty remontu elewacji budynku mieszkalnego Wspólnoty mieszczą się także w pojęciu "gospodarka zasobami mieszkaniowymi".

Reasumując, dochód osiągnięty z tytułu sprzedaży strychów jest dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i w związku z tym, że zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów (remont elewacji budynku mieszkalnego), podlega zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tut. Organ podatkowy informuje, że załączniki dołączone do wniosku, nie były przedmiotem oceny. Dlatego też nie podlegają interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl