ILPB4/423-200/13-4/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-200/13-4/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych i składania formularzy CIT-8 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego w Nowej Rudzie ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych i składania formularzy CIT-8.

Pismem z dnia 29 maja 2013 r. nr OB/412-155/13, BA 27994/13 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowej Rudzie, zgodnie z art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 58, poz. 298), przesłał - zgodnie z właściwością miejscową - przedmiotowy wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie (data wpływu do tut. Organu 17 czerwca 2013 r.) celem załatwienia sprawy.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 4 września 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna w X zwraca się z uprzejmą prośbą o interpretację przepisów prawa podatkowego w sprawie obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych i składania formularzy CIT-8 przez Ochotniczą Straż Pożarną w X, która od 1 września 2012 r. jest organem prowadzącym Zespół Szkół (...) w X.

Ochotnicza Straż Pożarna (dalej OSP) jest Stowarzyszeniem, które obok działań ratowniczo-gaśniczych, w statucie ma zawarte szereg innych celów, w tym prowadzenie szkoły podstawowej, przedszkola, czy świetlicy środowiskowej.

OSP posiada inny NIP i REGON aniżeli Zespół Szkół (...) w X.

Stowarzyszenie otrzymuje dotacje miesięczne na prowadzenie niepublicznej sześcioletniej szkoły podstawowej o uprawnieniach szkoły publicznej oraz niepublicznego przedszkola (data i nr wpisu do ewidencji prowadzonej przez Gminę: 16 sierpnia 2012 r. nr XXX), które wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy Szkoły. Oprócz dotacji dochody w roku sprawozdawczym stanowią również dobrowolne wpłaty rodziców dzieci szkolnych i przedszkolnych na cele statutowe.

W drodze umowy użyczenia Stowarzyszenie otrzymało od Gminy do bezpłatnego używania majątek, jaki pozostał po zlikwidowanej szkole.

Zespół Szkół (...) posiada odrębny statut.

Kierownictwo nad Szkolą prowadzi Dyrektor, zatrudniony na umowę o pracę, podpisaną przez Prezesa OSP. Nauczyciele i obsługa zatrudniani są przez Dyrektora Zespołu.

W związku z powyższym, szkoła stanowi integralną część organu prowadzącego, gdyż nie posiada wyodrębnionego majątku, struktury organizacyjnej i nie jest samodzielna.

Księgi rachunkowe (ewidencja księgowa) prowadzone są w dwóch kartotekach, odrębnie dla Zespołu Szkół (...) i OSP.

Pismem uzupełniającym z dnia 28 sierpnia 2013 r. doprecyzowano stan faktyczny wyjaśniając, iż:

* wykształcona struktura organizacyjna, tj. Zespół Szkół (...) w X służy wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego,

* Zespół Szkół (...) w X nie ma zdolności do zaciągania zobowiązań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokonując rocznych rozliczeń podatkowych Stowarzyszenie sporządza jedno łączne sprawozdanie finansowe i składa jeden łączny CIT-8, czy dwa, odrębnie dla Szkoły i OSP.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się m.in. na interpretację nr IPPB5/423-694/12-4/RS Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 listopada 2012 r. Stowarzyszenie uznało, że właściwym jest sporządzenie łącznego sprawozdania finansowego i złożenie jednego formularza CIT-8.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo - wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo - wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno - opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. W świetle tych przepisów, szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą, co oznacza, że jedna osoba prawna może prowadzić wiele szkół i placówek.

Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy, organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne.

Stosownie do treści art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów - z czego wynika, iż mogą być zakładami pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), czyli mogą występować w obrocie samodzielnie.

Mając na względzie treść ww. przepisów, szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych, co pozwala im na samodzielne działanie oraz uznanie ich za jednostki organizacyjne.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami".

Przepisy ustawy mają również zastosowanie, zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 tej ustawy, do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w Kodeksie cywilnym, który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Zatem, wszystkie inne jednostki, zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie, dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi, co pozwala na uczestniczenie w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej, posiadają podmiotowość prawnopodatkową. Przepis art. 331 Kodeksu cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

W świetle powołanych przepisów, niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. wyodrębniony majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności, zdolność do zaciągania zobowiązań) winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeśli natomiast szkoła nie będzie wyposażona w odrębny majątek, wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, to będzie mogło to stanowić podstawę do uznania organu prowadzącego szkołę za podmiot podatku dochodowego od osób prawnych. Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych jednostki.

Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je założył i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie należy zauważyć, iż nadanie numeru identyfikacyjnego NIP i REGON dla każdego rodzaju specjalności szkoły nie przesądza o formie organizacyjnej szkół, o tym decydują przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr NIP i REGON nie ma znaczenia w tym kontekście, a zatem nie przesądza, że założone szkoły są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Natomiast w myśl art. 27 ust. 2 tej ustawy, podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek złożenia opinii i raportu nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe, na podstawie odrębnych przepisów, są zwolnione z obowiązku badania.

Na mocy art. 9 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Odrębne przepisy, o których mowa w tym przepisie zawarte są w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem, które obok działań ratowniczo-gaśniczych, w statucie zawarte ma m.in. prowadzenie szkoły podstawowej, przedszkola, czy świetlicy środowiskowej. Wnioskodawca od 1 września 2012 r. jest organem prowadzącym Zespół Szkół (...). Wnioskodawca posiada inny NIP i REGON aniżeli Zespół Szkół (...). Szkoła posiada również odrębny statut. Wnioskodawca otrzymuje dotacje miesięczne na prowadzenie niepublicznej sześcioletniej szkoły podstawowej o uprawnieniach szkoły publicznej oraz niepublicznego przedszkola, które wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy Szkoły. Oprócz dotacji dochody w roku sprawozdawczym stanowią również dobrowolne wpłaty rodziców dzieci szkolnych i przedszkolnych na cele statutowe. W drodze umowy użyczenia Wnioskodawca otrzymał od Gminy do bezpłatnego używania majątek, który pozostał po zlikwidowanej szkole. Wykształcona struktura organizacyjna, tj. Zespół Szkół (...) służy wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego. Zespół Szkół (...) nie ma zdolności do zaciągania zobowiązań. Kierownictwo nad Szkołą prowadzi dyrektor, zatrudniony na umowę o pracę, podpisaną przez prezesa Wnioskodawcy. Nauczyciele i obsługa zatrudniani są przez Dyrektora Zespołu. Szkoła stanowi integralną część organu prowadzącego, gdyż nie posiada wyodrębnionego majątku, struktury organizacyjnej i nie jest samodzielna. Księgi rachunkowe (ewidencja księgowa) prowadzone są w dwóch kartotekach, odrębnie dla Zespołu Szkół (...) i Wnioskodawcy.

Zatem, powołany przez Wnioskodawcę Zespół Szkół (...), pomimo że jest jednostką działającą na zasadzie wyodrębnienia organizacyjnego, stanowi integralną część podmiotu założycielskiego. Tym samym, należy stwierdzić, iż Zespół Szkół (...), którego założycielem jest Wnioskodawca, jest tylko wyodrębnioną organizacyjnie formą Jego działalności.

Reasumując, skoro Zespół Szkół (...) nie posiada wyodrębnionego majątku, struktury organizacyjnej, nie jest samodzielny, nie posiada zdolności do zaciągania zobowiązań, to nie jest obowiązany do złożenia odrębnej rocznej deklaracji CIT-8 oraz sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego. W tym przypadku, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych jest Wnioskodawca. Wobec powyższego, w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) Wnioskodawca obowiązany jest wykazać wszystkie przychody i koszty ich uzyskania, łącznie z tymi osiągniętymi przez wchodzący w Jego skład Zespół Szkół (...).

Natomiast w odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji, stwierdzić należy, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl