ILPB4/423-189/14-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-189/14-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym wypłaconej dywidendy w przypadku, gdy SKA nie wypracuje Zysków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym wypłaconej dywidendy w przypadku, gdy SKA nie wypracuje Zysków.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania oraz nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Spółka jest wspólnikiem w innej spółce kapitałowej (dalej: Spółka zależna), w której posiada więcej niż 10% udziałów. Spółka zależna jest podatnikiem podatku dochodowego i ma siedzibę na terytorium Polski.

Spółka zależna powstała z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA), które miało miejsce w dniu 13 grudnia 2013 r. (data wpisu w KRS).

Do momentu przekształcenia w Spółkę zależną SKA nie wypracowała zysków z prowadzonej działalności gospodarczej (tekst jedn.: SKA nie wypracowała zysków od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej w formie SKA do dnia przekształcenia w Spółkę zależną wykazanych w sprawozdaniu finansowym sporządzonym za ten okres, dalej: Zyski wypracowane przez SKA/Zyski).

W przyszłości Spółka zależna może dokonać wypłaty dywidendy na rzecz Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy kwota dywidendy wypłacona Spółce przez Spółkę zależną będzie w całości korzystać ze zwolnienia z opodatkowania dywidend na zasadach przewidzianych w art. 22 ustawy p.d.o.p.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przychód z tytułu wypłaty dywidendy przez Spółkę zależną na rzecz Spółki będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania p.d.o.p. na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o p.d.o.p.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., co do zasady, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji).

Niemniej należy zauważyć, iż ustawa o p.d.o.p. przewiduje zwolnienie z opodatkowania dywidend przy spełnieniu określonych warunków. I tak, zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału, w zyskach osób prawnych, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4.

spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 4a ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Z kolei w myśl art. 22 ust. 4a zdanie pierwsze ustawy o p.d.o.p. zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów).

Zdaniem Spółki w zdarzeniu przyszłym zaprezentowanym w niniejszym wniosku wskazane powyżej warunki zostaną spełnione. W szczególności:

1. Spółka zależna wypłacająca dywidendę na rzecz Spółki będzie podatnikiem podatku dochodowego i będzie miała siedzibę na terytorium Polski,

2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidendy będzie Spółka, która podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

3. Spółka będzie posiadała bezpośrednio więcej niż 10% udziałów w kapitale Spółki zależnej,

4. Spółka nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w odniesieniu do dywidendy wypłacanej przez Spółkę zależną na rzecz Spółki spełnione zostaną warunki dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania kwoty dywidendy na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. (przy założeniu, że zostanie też spełniony warunek, o którym mowa w art. 22 ust. 4a i 4b ustawy o p.d.o.p. dotyczący nieprzerwanego posiadania udziałów).

Jednocześnie, zdaniem Spółki, w zdarzeniu przyszłym zaprezentowanym w niniejszym wniosku nie znajdą zastosowania przepisy Ustawy nowelizującej (art. 7 tej ustawy) ograniczające możliwość skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 ustawy o p.d.o.p.

Stosownie bowiem do art. 7 ust. 1-4 Ustawy nowelizującej:

* Przepisów ustaw wymienionych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie stosuje się do zysku spółki komandytowo-akcyjnej wypracowanego przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, z wyjątkiem zysku spółki komandytowo-akcyjnej przypadającego na jej akcjonariusza.

* Zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 ustawy wymienionej w art. 1 ma zastosowanie wyłącznie do dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wypłaconych przez spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zysku wypracowanego od dnia, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

* Jeżeli spółka komandytowo-akcyjna przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy posiadała niewypłacone zyski z lat poprzedzających dzień wejścia w życie niniejszej ustawy i spółka ta dokona po dniu poprzedzającym dzień, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, wypłaty dywidendy lub innego przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, na potrzeby stosowania ust. 2 uznaje się, że w pierwszej kolejności wypłacany jest zysk osiągnięty przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

* Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do następcy prawnego spółki komandytowo-akcyjnej.

Odnosząc powyższe regulacje do zaprezentowanego w niniejszym wniosku zdarzenia przyszłego, Spółka pragnie zaznaczyć, iż SKA przed przekształceniem w Spółkę zależną nie wypracowała Zysków, w konsekwencji na kwotę dywidendy wypłacanej na rzecz Spółki będą składały się wyłącznie zyski wypracowane przez Spółkę zależną powstałą z przekształcenia SKA. W konsekwencji brak będzie podstaw do zastosowania art. 7 ust. 2 Ustawy nowelizującej, ponieważ Spółka zależna dokona wypłaty z zysku, który nie będzie zawierał Zysków SKA.

Reasumując w związku z faktem, że SKA nie wypracuje Zysków przed przekształceniem w Spółkę zależną, przychód z tytułu wypłaty dywidendy przez Spółkę zależną na rzecz Spółki będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania p.d.o.p. na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. (przy założeniu, że zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 22 ust. 4a i 4b ustawy o p.d.o.p. dotyczący nieprzerwanego posiadania udziałów).

Powyższe podejście zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe w analogicznych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych. I tak, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji wydanej dnia 5 marca 2014 r. (sygn. ILPB4/423-467/13-2/ŁM) potwierdził prawidłowość stanowiska podatnika, zgodnie z którym: "jeżeli do momentu przekształcenia w Spółkę zależną SKA nie wypracuje Zysków z prowadzonej działalności gospodarczej, przychód z tytułu wypłaty dywidendy przez Spółkę zależną na rzecz Spółki będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania p.d.o.p. na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu natomiast do powołanej przez Spółkę interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl