ILPB4/423-179/13-6/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-179/13-6/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2013 r. (data wpływu 22 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do realizowanej transakcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* powiązań między podmiotami, w sytuacji gdy FIZ posiada całościowy udział w Spółce i jest akcjonariuszem SKA,

* powiązań między podmiotami, w sytuacji gdy ta sama osoba fizyczna będzie zasiadała w zarządzie Wnioskodawcy oraz w zarządzie SKA,

* obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do realizowanej transakcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka jest podmiotem zajmującym się świadczeniem usług w zakresie inwestycji budowlanych. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza obejmuje pełen proces inwestycyjny: od decyzji o warunkach zabudowy, przez fazę projektową i wykonawczą, aż po pozwolenie na używanie obiektu. Wnioskodawca zawarł ze swoim kontrahentem, podmiotem funkcjonującym w formie prawnej spółki komandytowo - akcyjnej (dalej: SKA), której komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, umowę, na mocy której SKA zobowiązała się świadczyć na Jego rzecz usługi doradztwa w procesie budowlanym. SKA wykonuje na rzecz Wnioskodawcy m.in. takie usługi jak: doradztwo w procesie przygotowania inwestycji budowlanej, oceny rozwiązań projektowych, optymalizacji rozwiązań technicznych i materiałowych, opracowania harmonogramu rzeczowo - finansowego procesu budowlanego i inne.

Całościowy udział w Spółce posiada Fundusz Inwestycyjny Zamknięty (FIZ), ponadto podmiot ten jest akcjonariuszem w SKA i posiada udział w jego kapitale zakładowym przekraczający 5%.

W przyszłości możliwa jest sytuacja, w której ta sama osoba fizyczna będzie zasiadała zarówno w zarządzie Wnioskodawcy, jak i będzie zasiadała w zarządzie komplementariusza SKA (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w przedstawionym stanie faktycznym, w sytuacji, gdy FIZ posiada całościowy Udział w kapitale Spółki i jest akcjonariuszem SKA, Spółka oraz SKA nie mogą zostać uznane za podmioty powiązane w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w przypadku, gdy ta sama osoba fizyczna będzie zasiadała w zarządzie Wnioskodawcy, a także będzie zasiadała w zarządzie komplementariusza SKA, Spółka oraz SKA nie mogą zostać uznane za podmioty powiązane.

3. W przypadku udzielenia przez organ podatkowy pozytywnej odpowiedzi na pytanie 1 i 2, czy Spółka zobowiązana będzie sporządzić dokumentację podatkową dla realizowanej transakcji.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 3 dot. stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami wydanymi w dniu 22 sierpnia 2013 r. nr ILPB4/423-179/13-4/MC, ILPB4/423-179/13-5/MC.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że Spółka i SKA nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, transakcje między nimi realizowane nie będą podlegały obowiązkowi dokumentacyjnemu, o którym mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Na mocy art. 11 ust. 1 pkt 3 w zw. z ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku, gdy te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Przepisy powyższe stosuje się również do powiązań o charakterze rodzinnym lub wynikających ze stosunku pracy albo majątkowych pomiędzy podmiotami krajowymi lub osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze oraz jeżeli którakolwiek osoba łączy funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze w tych podmiotach.

Kluczowym dla stwierdzenia, czy w zaistniałym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, mogą znaleźć zastosowanie przepisy art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: czy organ podatkowy może dokonać ustalenia wysokości dochodu), jest stwierdzenie, czy Spółka oraz SKA są w ogóle "podmiotami krajowymi" w rozumieniu tego przepisu.

Pojęcie "podmiotu krajowego" zostało zdefiniowane w art. 11 ust. 1 pkt 1. W świetle uregulowań ustawowych, "podmiot krajowy" to podatnik podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Pojęcie "podatnika" zostało natomiast zdefiniowane w art. 1 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, podatnikami tego podatku są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji. Spółka komandytowo - akcyjna jest osobową spółką handlową, nie posiada ona osobowości prawnej.

Spółka komandytowo - akcyjna nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, ponieważ nie jest osobą prawną ani też spółką kapitałową w organizacji. Spółka komandytowo - akcyjna nie jest także podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, co wynika z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). Ustawa ta reguluje bowiem opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych, a spółka komandytowo - akcyjna nie jest osobą fizyczną. Dochody spółki komandytowo - akcyjnej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym przez wspólników takiej spółki.

W związku z powyższym, skoro spółka komandytowo - akcyjna nie jest podatnikiem podatku dochodowego, co zostało ponad wszelką wątpliwość wykazane, nie może zostać uznana za "podmiot krajowy" w rozumieniu przepisów art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Za "podmiot krajowy" w rozumieniu tego przepisu może zostać uznany jedynie podatnik podatku dochodowego. Podmiotem krajowym będzie jedynie Wnioskodawca.

W przedstawionym stanie faktycznym nie zachodzi zatem sytuacja, w której ten sam podmiot posiada udział w kapitale dwóch podmiotów krajowych, tj. dwóch "podatników podatków dochodowych" - SKA nie jest przecież podatnikiem podatku dochodowego (pytanie 1).

Podobnie rzecz ma się w odniesieniu do zdarzenia przyszłego: jeżeli ta sama osoba fizyczna będzie członkiem zarządu Spółki i członkiem zarządu komplementariusza reprezentującego SKA, to nie można uznać, że art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych znajdzie zastosowanie. W takim bowiem przypadku ta sama osoba fizyczna nie będzie brała udziału w zarządzaniu dwoma "podmiotami krajowymi", ale "podmiotem krajowym" (Spółką) i SKA, która nie spełnia definicji podmiotu krajowego. Także zatem w tym przypadku, nie można twierdzić, że Spółka oraz SKA mogą być uznane za podmioty powiązane w rozumieniu art. 11 tej ustawy.

Powyższa analiza przepisów art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że nie znajdą one zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym. Transakcje realizowane pomiędzy Spółką a SKA, z uwagi na fakt, że SKA nie może na gruncie tych przepisów być traktowana jako "podmiot krajowy", nie powinny być traktowane jako transakcje między podmiotami powiązanymi.

Należy także wskazać, że stanowisko, iż transakcje realizowane pomiędzy podmiotem krajowym, a spółką niebędącą podatnikiem podatku dochodowego nie mogą być uznane za transakcje między podmiotami powiązanymi znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych. Na takim stanowisku stanął: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 14 sierpnia 2012 r. nr IBPBI/2/423-546/12/AP, w której czytamy:" (...) spółka komandytowa nie jest "podmiotem krajowym", o którym mowa w cyt. art. 11 u.p.d.o.p. Transakcje gospodarcze zawierane są pomiędzy spółką komandytową, jako podmiotem gospodarczym odrębnym od wspólników, w tym Spółką z o.o. (Wnioskodawcą). Zatem biorąc pod uwagę, cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca (Spółka z o.o.) oraz spółka komandytowa, jako odrębny od wspólników podmiot praw i obowiązków, nie są podmiotami powiązanymi w świetle u.p.d.o.p.".

Podobne stanowisko zostało także wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 3 lipca 2012 r. nr IBPBI/1/415-471/12/AB, czy też w interpretacji z dnia 27 czerwca 2012 r. nr IBPBI/1/415-529/12/KB.

Z uwagi na fakt, że Spółka oraz SKA nie mogą zostać uznane za podmioty powiązane w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia dokumentacji podatkowej dla realizowanej ze SKA transakcji. Jak wynika bowiem z art. 9a ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi z tymi podatnikami - w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 - lub transakcji, w związku z którymi zapłata należności wynikających z takich transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji.

Jak wskazano wyżej, Spółka, będąca podatnikiem, dokonując transakcji ze SKA dokonuje jej z podmiotem, który nie jest ze Spółką powiązany w rozumieniu przepisów art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, nie zaistnieje podstawowa przesłanka dla obowiązku sporządzenia przez Spółkę dokumentacji podatkowej: Spółka nie będzie realizowała transakcji z podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, na Spółce nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej. Takie stanowisko znajduje jednoznaczne potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wskazanych wyżej w niniejszym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi z tymi podatnikami - w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 - lub transakcji, w związku z którymi zapłata należności wynikających z takich transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji, obejmującej:

1.

określenie funkcji, jakie spełniać będą podmioty uczestniczące w transakcji (uwzględniając użyte aktywa i podejmowane ryzyko),

2.

określenie wszystkich przewidywanych kosztów związanych z transakcją oraz formę i termin zapłaty,

3.

metodę i sposób kalkulacji zysków oraz określenie ceny przedmiotu transakcji,

4.

określenie strategii gospodarczej oraz innych działań w jej ramach - w przypadku gdy na wartość transakcji miała wpływ strategia przyjęta przez podmiot,

5.

wskazanie innych czynników - w przypadku gdy w celu określenia wartości przedmiotu transakcji przez podmioty uczestniczące w transakcji uwzględnione zostały te inne czynniki,

6.

określenie oczekiwanych przez podmiot obowiązany do sporządzenia dokumentacji korzyści związanych z uzyskaniem świadczeń - w przypadku umów dotyczących świadczeń (w tym usług) o charakterze niematerialnym.

Powyższy obowiązek, na podstawie art. 9a ust. 2 ww. ustawy, obejmuje transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:

1.

100.000 EURO - jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20% kapitału zakładowego, określonego zgodnie z art. 16 ust. 7, albo

2.

30.000 EURO - w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych, albo

3.

50.000 EURO - w pozostałych przypadkach.

Stosownie do art. 9a ust. 3 powołanej ustawy, obowiązek sporządzenia dokumentacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje również transakcję, w związku z którą zapłata należności wynikająca z takiej transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość 20.000 EURO.

W myśl art. 19 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej określą, na podstawie art. 11, dochód podatnika w wysokości wyższej (stratę w wysokości niższej) niż zadeklarowana przez podatnika w związku z dokonaniem transakcji, o których mowa w art. 9a, a podatnik nie przedstawi tym organom wymaganej przez te przepisy dokumentacji podatkowej - różnicę między dochodem zadeklarowanym przez podatnika a określonym przez te organy opodatkowuje się stawką 50%.

Tym niemniej wskazać należy, iż przepisy art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określają obowiązek sporządzania przez podatników dokumentacji w zakresie:

* transakcji zawieranych przez tych podatników z podmiotami powiązanymi z podatnikiem w sposób, o którym jest mowa w art. 11 ust. 1 i 4,

* transakcji, w związku z którymi zapłata należności wynikających z takich transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową (art. 11 ust. 4a), oraz

* sposobu określania przez osobę zagraniczną posiadającą położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład w zakresie dochodów uzyskanych za pośrednictwem tego zakładu (art. 11 ust. 8a).

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka zawarła ze spółką komandytowo - akcyjną (dalej: SKA), której komplementariuszem jest inna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, umowę, na mocy której SKA zobowiązała się świadczyć na Jej rzecz usługi doradztwa w procesie budowlanym. Całościowy udział w Spółce posiada Fundusz Inwestycyjny Zamknięty (FIZ), ponadto podmiot ten jest akcjonariuszem w SKA i posiada udział w jego kapitale zakładowym przekraczający 5%. W przyszłości możliwa jest sytuacja, w której ta sama osoba fizyczna będzie zasiadała zarówno w zarządzie Wnioskodawcy, jak i będzie zasiadała w zarządzie komplementariusza SKA (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością).

W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca zawiera transakcje z mającą siedzibę na terytorium Polski spółką osobową prawa handlowego (SKA), to transakcje te nie podlegają obowiązkowi dokumentacyjnemu, chyba że zapłata należności wynikających z takiej transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową. Wówczas z tytułu ww. transakcji, jeśli zajdą okoliczności wskazane w art. 19 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepis ten będzie miał zastosowanie do Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji, stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl