ILPB4/423-130/10-3/DS - Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od należności licencyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-130/10-3/DS Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od należności licencyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie poboru zryczałtowanego podatku dochodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* określenia przychodu podatkowego,

* poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca działający w formie spółki akcyjnej (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą na rynku IT. Spółka prowadzi sprzedaż detaliczną i hurtową sprzętu komputerowego, oprogramowania i elektroniki użytkowej. Spółka świadczy również kompleksowe usługi w zakresie informatyzacji, tworzenia zindywidualizowanych rozwiązań IT oraz projektowania systemów informatycznych. Ponadto, Spółka zajmuje się produkcją sprzętu komputerowego oraz świadczeniem usług serwisowych. Spółka działa w ramach grupy kapitałowej "A" (dalej: Grupa Kapitałowa).

Obecnie, Grupa Kapitałowa rozważa przeprowadzenie restrukturyzacji zakładającej przeniesienie własności znaków stanowiących własność poszczególnych podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej do jednego podmiotu.

Zgodnie z założeniami, własność znaków ma być przeniesiona w formie wkładów niepieniężnych do funkcjonującej już spółki z siedzibą na Cyprze, która jest kontrolowana kapitałowo przez Spółkę (dalej: spółka cypryjska).

Spółka cypryjska jest cypryjskim rezydentem podatkowym i posiada formę prawną będącą odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Znaki towarowe, mające być przedmiotem wkładu niepieniężnego, którego wniesienie rozważa Spółka, stanowią Jej własność i są zarejestrowanie przez Urząd Patentowy na podstawie ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.) i w odniesieniu do tych znaków przysługują Spółce prawa ochronne, zgodnie z art. 121 tej ustawy (dalej: Prawa do zarejestrowanych znaków).

W zamian za wnoszony wkład niepieniężny, Spółka obejmie udziały w spółce cypryjskiej, których wartość nominalna będzie odpowiadała wartości podwyższanego kapitału zakładowego spółki cypryjskiej.

Spółka zamierza wnosić wkłady w taki sposób, aby kapitał zakładowy spółki cypryjskiej był podwyższany o kwotę niższą niż wartość rynkowa praw majątkowych związanych z posiadanymi przez Spółkę znakami towarowymi, stanowiących przedmiot wkładu (aportu).

Różnica pomiędzy wartością wnoszonego przez Spółkę wkładu a wartością nominalną obejmowanych przez Spółkę udziałów spółki cypryjskiej (tzw. agio) będzie przekazywana na odpowiedni kapitał rezerwowy spółki cypryjskiej (zgodnie z regulacjami obowiązującymi na Cyprze).

Przedmiotem działalności spółki cypryjskiej będzie przede wszystkim szeroko rozumiane zarządzanie znakami obejmujące w szczególności odpłatne udzielanie praw do korzystania ze znaków spółkom z Grupy Kapitałowej, w tym również Spółce. Pomiędzy Spółką a spółką cypryjską będą zawierane odpowiednie umowy licencyjne.

Spółka cypryjska nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności w Polsce za pośrednictwem zakładu.

Spółka będzie wypłacała na rzecz spółki cypryjskiej środki pieniężne stanowiące opłaty licencyjne za udzielone Spółce prawa do korzystania ze znaków będące własnością spółki cypryjskiej.

Na moment wypłaty opłat licencyjnych spółce cypryjskiej, Spółka będzie dysponowała cypryjskim certyfikatem rezydencji spółki cypryjskiej, dokumentującym miejsce siedziby spółki cypryjskiej dla celów podatkowych na terytorium Cypru.

Spółka cypryjska jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT na terytorium Cypru.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy w przypadku wniesienia przez Spółkę do spółki cypryjskiej wkładu niepieniężnego w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, którego wartość rynkowa będzie wyższa, niż wartość nominalna objętych przez Spółkę w zamian za wkład udziałów spółki cypryjskiej, przychodem dla Spółki będzie wartość nominalna objętych przez Nią udziałów spółki cypryjskiej, w szczególności czy przychód Spółki może być ustalony przez organy podatkowe na poziomie innym niż wartość nominalna objętych udziałów spółki cypryjskiej.

2.

Czy Spółka będzie zobowiązana do odprowadzania zaliczki na poczet podatku dochodowego od przychodów spółki cypryjskiej w postaci należności licencyjnych w wysokości 5% wypłacanych przez Spółkę na rzecz spółki cypryjskiej należności licencyjnych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2. Jednocześnie, wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 5 listopada 2010 r. nr ILPB4/423-130/10-2/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie On zobowiązany do odprowadzania zaliczki na poczet podatku dochodowego od przychodów spółki cypryjskiej w postaci należności licencyjnych w wysokości 5% wypłacanych przez Spółkę na rzecz spółki cypryjskiej należności licencyjnych.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub Zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak wynika z kolei z art. 21 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów (...) ze znaków towarowych (...) ustala się w wysokości 20% przychodów.

Stosownie do art. 21 ust. 2 tej ustawy, powyższą regulację art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zasady ustalania podatku, wynikające z art. 21 będą miały zatem zastosowanie w przypadku braku takich umów, albo wtedy, gdy umowa w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, której Polska jest stroną zawarła z krajem, na którego terytorium podatnik ma siedzibę, nie stanowi inaczej niż polska ustawa.

W związku z tym, że w przedmiotowej sytuacji przychody z opłat licencyjnych za korzystanie ze znaków towarowych będzie uzyskiwała spółka z siedzibą na terytorium Cypru, należy odwołać się postanowień umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523 z późn. zm.; dalej: umowa).

Należności licencyjne są jedną z kategorii źródeł dochodów, które są uregulowane w ramach umowy w sposób szczególny. Należy przy tym zwrócić uwagę, że przez należności licencyjne w ramach umowy rozumie się wszelkiego rodzaju należności uzyskiwane z tytułu użytkowania lub prawa do użytkowania każdego prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego (...) znaku towarowego (...). Nie budzi zatem żadnych wątpliwości, że opłaty licencyjne, które będą pobierane przez spółkę cypryjską od Spółki w zamian za prawo do korzystania ze znaków towarowych będących własnością spółki cypryjskiej, w rozumieniu umowy są należnościami licencyjnymi.

Z art. 12 ust. 1 umowy wynika, że należności licencyjne powstające w umawiającym się państwie, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim państwie.

Artykuł 12 ust. 2 wskazuje jednocześnie, że należności, o których mowa w ustępie 1, mogą być także opodatkowane w tym umawiającym się państwie, w którym powstają i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, lecz podatek ustalony w ten sposób nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych należności.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że nie znajdzie zastosowania żadna z regulacji szczególnych, o których mowa w art. 12 ust. 4 i 5 umowy.

Z postanowień umowy wynika zatem, że dochody spółki cypryjskiej, wynikające z uzyskiwanych od Spółki należności licencyjnych, mogą być opodatkowane w Polsce, według zasad wynikających z polskich regulacji, ale wyłącznie do wysokości 5% wypłacanych przez Spółkę na rzecz spółki cypryjskiej należności licencyjnych.

Jak wynika z kolei z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Biorąc zatem pod uwagę:

a.

art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - opodatkowanie w Polsce dochodów spółki cypryjskiej z tytułu uzyskiwanych od Spółki należności licencyjnych,

b.

art. 12 ust. 1 umowy - ograniczenie poziomu opodatkowania w Polsce do 5% wartości wypłacanych należności licencyjnych,

c.

założenie co do posiadania przez Spółkę certyfikatu rezydencji spółki cypryjskiej (zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem przyszłym Spółka będzie dysponowała na moment wypłaty spółce cypryjskiej opłat licencyjnych cypryjskim certyfikatem rezydencji spółki cypryjskiej),

d.

art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - obowiązki płatnika po stronie podmiotu wypłacającego opłaty licencyjne na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

należy przyjąć, że Spółka będzie zobowiązania do odprowadzania zaliczki na poczet podatku dochodowego należnego w Polsce od spółki cypryjskiej z tytułu przychodów spółki cypryjskiej w postaci opłat licencyjnych uzyskiwanych od spółki, w wysokości 5% wypłacanych przez Spółkę na rzecz spółki cypryjskiej należności licencyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego poboru zryczałtowanego podatku dochodowego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie dodaje się, że wniosek Spółki w zakresie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w części dotyczącej podatku od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu 3 listopada 2010 r. nr ILPP2/443-1683/10-2/EWW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl