ILPB4/423-121/13-3/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-121/13-3/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2013 r. (data wpływu 17 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków Wnioskodawcy wobec klientów Spółki będących Spółkami z o.o. w związku z przekazywaniem im nagród - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony o dodatkową wpłatę w dniu 9 lipca 2013 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków Wnioskodawcy wobec klientów Spółki będących Spółkami z o.o. w związku z przekazywaniem im nagród.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca prowadzi działalność produkcyjno - handlową w zakresie komponentów piekarniczo cukierniczych. Towary i produkty są sprzedawane do piekarni, dużych sieci handlowych i hurtowni w całej Polsce. W ramach rosnącej konkurencji konieczne jest prowadzenie działań handlowych, zmierzających do osiągnięcia przewagi nad innymi firmami w branży.

Jedną z metod, które stosuje Spółka dla intensyfikacji sprzedaży jest Promocja skierowana do:

1. Pracowników Klientów Spółki (osób fizycznych w żaden sposób nie powiązanych stosunkiem pracy z Wnioskodawcą) oraz

2. Klientów Spółki:

* Spółek - są to spółki mające osobowość prawną - Spółki z o.o. podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych,

* Osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zasady promocji określa Regulamin Promocji zawierający informacje dotyczące czasu trwania promocji, wskazujący organizatora i uczestników oraz produkty biorące udział w promocji, zasady promocji i przyznawania nagród. Warunkiem wzięcia udziału w Promocji jest zaakceptowanie przez Klientów lub pracowników Klientów planów zakupowych dotyczących określonego okresu. Opiekunowie handlowi uzgadniają wielkość celów indywidualnych dla Klientów lub ich pracowników w odniesieniu do sprzedaży produktów Wnioskodawcy w okresie trwania promocji. Każdy pracownik Klienta lub Klient, który w okresie trwania promocji zrealizuje w 100% swój plan indywidualny otrzymuje nagrodę w postaci bonów X w wartości określonej w Regulaminie Promocji.

Nagrody są przekazywane osobom fizycznym (pracownikom Klientów Wnioskodawcy), lub Klientom Spółki - spółkom z o.o. lub osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.

Promocja miała miejsce w 3 kwartale 2012 r., Spółka planuje również podobne promocje w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy w sytuacji przekazania nagrody Klientowi Spółki (Klientami są m.in. spółki mające osobowość prawną - Spółki z o.o., podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych) - w stosunku do wskazanych podmiotów Wnioskodawca posiada status płatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody stanowią dla Klientów Spółki:

* Spółek - są to spółki mające osobowość prawną - Spółki z o.o., podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - nagrody stanowią przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

* Osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - nagrody stanowią przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (źródło: pozarolnicza działalność gospodarcza w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W związku z powyższym, Wnioskodawca uznaje, że w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku dochodowym od osób prawnych nie posiada On statusu płatnika w związku z przekazaniem nagród.

Jeżeli odbiorcą bonów jest Klient Spółki - Spółka z o.o. lub osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, potwierdzenie odbioru nagrody zawiera pieczątkę Klienta, imię i nazwisko osoby przyjmującej bony, datę przekazania i podpis osoby przyjmującej bony w imieniu Klienta. Potwierdzenie przekazania zawiera informację: "Jeśli odbiorcami przekazanych bonów w akcji promocyjnej są firmy (spółki z o.o.) i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą to otrzymane nagrody stanowią przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (źródło: pozarolnicza działalność gospodarcza w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

W tej sytuacji Wnioskodawca nie sporządza informacji PIT-8C bez względu na wartość tego świadczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż Wnioskodawca prowadzący działalność produkcyjno - handlową, w celu osiągnięcia przewagi nad innymi firmami w branży oraz dla intensyfikacji sprzedaży, stosuje Promocję skierowaną m.in. do Klientów Spółki będących Spółkami z o.o. Regulamin Promocji zawiera informacje dotyczące czasu trwania promocji, wskazuje organizatora i uczestników oraz produkty biorące udział w promocji, zasady promocji i przyznawania nagród. Warunkiem wzięcia udziału w Promocji jest zaakceptowanie przez Klientów planów zakupowych dotyczących określonego okresu. Opiekunowie handlowi uzgadniają wielkość celów indywidualnych dla Klientów w odniesieniu do sprzedaży produktów Wnioskodawcy w okresie trwania promocji. Klient, który w okresie trwania promocji zrealizuje w 100% swój plan indywidualny otrzymuje nagrodę w postaci bonów w wartości określonej w Regulaminie Promocji.

Na wstępie wskazać należy, iż ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) nie zawiera przepisów szczególnych regulujących opodatkowanie tym podatkiem nagród otrzymywanych przez podatników.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ogólne.

Cytowana ustawa w przepisach art. 12 nie zawiera definicji przychodu, wskazuje jednakże przykładowe sytuacje skutkujące jego powstaniem (w ust. 1) oraz enumeratywnie reguluje zdarzenia, w których przychód podatkowy nie powstaje (w ust. 4), a także normuje pojęcie przychodów (należnych) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (w ust. 3). Natomiast art. 12 ust. 3a, 3c - 3e powołanej ustawy określają datę, w której przychód należny, związany z prowadzeniem działalności gospodarczej winien być rozpoznany.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (...).

Do wyceny przychodu podatkowego tego rodzaju rzeczy stosuje się wartości rynkowe.

Na podstawie bowiem art. 12 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Podstawowa zasada określenia daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana w treści art. 12 ust. 3a omawianej ustawy. W myśl postanowień tego przepisu, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Przytoczony przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadzają zapisy art. 12 ust. 3c-3e omawianej ustawy podatkowej.

Jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (art. 12 ust. 3c ww. ustawy). Przepis ust. 3c stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 12 ust. 3d ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Odnosząc powyższe regulacje prawne do opisu przedstawionego we wniosku, stwierdzić należy, że nagrody w postaci bonów w Promocji skierowanej m.in. do Klientów Spółki będących Spółkami z o.o. są ściśle powiązane z prowadzoną przez Nich działalnością gospodarczą. Po stronie ww. Klientów następuje przysporzenie majątkowe w postaci wzrostu ich aktywów, uzyskane dzięki prowadzonej działalności gospodarczej. Wartość tych nagród należy traktować jako przychód z działalności gospodarczej tych spółek, który należy doliczyć do pozostałych przychodów i łączną kwotę opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych od nagród przekazywanych Klientom Spółki będących Spółkami z o.o. Przychód ten winien być opodatkowany samodzielnie przez odbiorców przedmiotowych nagród.

Jednocześnie nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl