ILPB4/423-114/11-3/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-114/11-3/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 1 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej nieruchomości otrzymanej aportem i podstawy dokonywania odpisów amortyzacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

1.

ustalenia wartości początkowej nieruchomości otrzymanej aportem i podstawy dokonywania odpisów amortyzacyjnych oraz

2.

możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową z siedzibą na terenie Polski. W najbliższym czasie akcjonariusze spółki X S.A. planują wnieść większość akcji tej spółki aportem do Spółki - Wnioskodawcy. Spółka X S.A. posiada siedzibę na terenie Polski i jest właścicielem nieruchomości, na której posadowiony jest budynek Centrum Handlowo - Biurowego "X" w P. położonego przy zbiegu ulic Y, Z i W. W wyniku tej operacji, Wnioskodawca stanie się większościowym akcjonariuszem spółki X S.A. W celu uproszczenia struktury własnościowej, zmniejszenia kosztów funkcjonowania oraz zminimalizowania ryzyk biznesowych rozważona zostanie następnie likwidacja spółki X S.A.

Po przeprowadzeniu likwidacji i zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli, nieupłynniony majątek likwidacyjny zostanie przekazany w naturze akcjonariuszowi większościowemu - tj. Wnioskodawcy. Nastąpi to w oparciu o odpowiedni zapis statutu spółki X S.A. oraz w trybie przewidzianym przez odpowiednie przepisy Kodeksu spółek handlowych regulujące likwidację spółki akcyjnej. W związku z likwidacją, Wnioskodawca, jako większościowy akcjonariusz likwidowanej spółki otrzyma cały nieupłynniony majątek likwidacyjny, w tym budynek Centrum Handlowo - Biurowego "X" w P. Jednocześnie należy nadmienić, iż nieruchomość, na której położony jest ww. budynek nie została nabyta przez spółkę X S.A. w drodze wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. W momencie likwidacji spółki, najpóźniej na dzień jej wykreślenia z rejestru przedsiębiorców KRS, Wnioskodawca będzie posiadać więcej niż 10% akcji spółki X S.A. nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy prawidłowe będzie ustalenie przez Wnioskodawcę wartości początkowej przedmiotowej nieruchomości otrzymanej w związku z likwidacją spółki X S.A. w wysokości jej wartości rynkowej, ustalonej na dzień otrzymania nieruchomości, określonej przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego.

2.

Czy podstawą dokonywania przez Wnioskodawcę odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszt uzyskania przychodów będzie nowa wartość początkowa środków trwałych oraz w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie miała zastosowania zasada kontynuacji amortyzacji dla celów podatkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwestię ustalania wartości początkowej środków trwałych uzyskanych w związku z likwidacją osoby prawnej została uregulowana w art. 16g ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z przywołanym przepisem, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się w razie otrzymania w związku z likwidacją osoby prawnej, ustaloną przez podatnika wartość początkową poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidują w tej mierze zastrzeżenie, że w przypadku otrzymania w związku z likwidacją osoby prawnej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które uprzednio zostały wniesione do tej osoby prawnej, jako wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, odpowiednie zastosowanie znajduje art. 16g ust. 9 tej ustawy.

Jednocześnie, w myśl wskazanego przepisu, w przypadku przekształcenia formy prawnej na podstawie odrębnych przepisów wartość początkową ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu przekształcanego, połączonego lub podzielonego.

Odpowiednio stosując ten przepis do likwidacji osoby prawnej należy wskazać, że jeżeli środek trwały został uzyskany na skutek likwidacji osoby prawnej, do której uprzednio środek ten został wniesiony jako wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, to wartość początkową ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji likwidowanej osoby prawnej.

Należy podkreślić, iż nieruchomość, na której położony jest budynek Centrum Handlowo - Biurowego nie została nabyta przez spółkę X S.A. w drodze wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, w związku czym nie znajdzie zastosowania cytowany wyżej art. 16g ust. 9 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, wartość początkową środków trwałych otrzymanych w związku z likwidacją osoby prawnej, należy ustalić w oparciu o wartość rynkową tych środków. Omawiany art. 16g ust. 1 pkt 5 tej ustawy nie reguluje jednak tego, w jaki sposób wartość ta miałaby zostać ustalona, przewiduje jedynie zastrzeżenie, aby wartość początkowa nie była wyższa od wartości rynkowej.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

W związku z tym, iż art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera bardziej precyzyjnych wskazań odnośnie ustalenia wartości rynkowej środków trwałych, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe będzie ustalenie wartości początkowej otrzymanej nieruchomości w oparciu o wycenę rzeczoznawcy majątkowego, który określi wartość rynkową przedmiotowego składnika majątkowego z uwzględnieniem czasu i miejsca otrzymania nieruchomości jako majątku likwidacyjnego.

W konsekwencji, wartość rynkowa określona przez niezależnego rzeczoznawcę powinna zostać przyjęta w ewidencji Wnioskodawcy jako wartość początkowa nieruchomości uzyskanej w wyniku likwidacji spółki X S.A.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 15 stycznia 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-747/09-2/PD, w interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-357/09-2/DG oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lutego 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB5/423-22/08-2/IŚ.

W konsekwencji, podstawą dokonywania przez Wnioskodawcę odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszt uzyskania przychodów będzie nowa wartość początkowa środków trwałych otrzymanych w wyniku likwidacji spółki X S.A. i nie będzie miała zastosowania w tym zakresie zasada kontynuacji amortyzacji dla celów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, iż cytowany przez Wnioskodawcę przepis art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dniem 1 stycznia 2011 r. uzyskał nowe brzmienie wprowadzone ustawą z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478). Fakt ten jednak pozostaje bez wpływu na prezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko i jego ocenę prawną dokonaną przez tut. Organ.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydano postanowienie z dnia 29 czerwca 2011 r. nr ILPB4/423-114/11-4/MC o pozostawieniu wniosku w tej części bez rozpatrzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl