ILPB3/423-981/09-2/MC - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizację spotkań biznesowych w siedzibie spółki oraz w restauracjach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-981/09-2/MC Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizację spotkań biznesowych w siedzibie spółki oraz w restauracjach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2009 r. (data wpływu 30 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją pokazu maszyn dla kontrahentów jest

*

nieprawidłowe - w części dot. wydatków na posiłek w czasie spotkania biznesowego w restauracji,

*

prawidłowe - w części dot. pozostałych wydatków.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją pokazu maszyn dla kontrahentów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest producentem maszyn pakujących dla przemysłu spożywczego. Produkuje On wyroby jednostkowe pod wymogi indywidualnych klientów krajowych i zagranicznych.

Zgodnie z polityką firmy, Spółka podejmuje działania, które zapewnią skuteczną promocję Jej wyrobów.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, dużą konkurencją na rynku i trudnościami w zdobyciu nowych rynków, Spółka planuje zorganizować w przyszłym roku w swojej siedzibie pokaz maszyn dla obecnych i potencjalnych kontrahentów (odbiorcy i dostawcy).

Będzie to spotkanie, na którym przedstawiona zostanie aktualna oferta handlowa Spółki, działanie maszyn (pokaz pakowania produktów spożywczych), jak również nastąpi krótkie szkolenie dotyczące obsługi i warunków działania maszyn pakujących.

Na tym spotkaniu odbywać się będą nie tylko rozmowy handlowe z klientami, lecz także wymiana poglądów dotycząca dalszego rozwoju produkcji Spółki. Uczestnikom pokazu zapewniony będzie typowy poczęstunek (kawa, herbata, słodycze, kanapki) na terenie zakładu.

Ponadto, Wnioskodawca planuje zorganizować w ramach tego pokazu spotkanie biznesowe poza terenem Spółki - w restauracji. Nie będzie ono miało charakteru wytwornej kolacji czy obiadu, a także nie będzie specjalnie zorganizowaną imprezą (bez znamion wystawności).

W czasie tego spotkania omawiane będą różnego rodzaju sprawy biznesowe: warunki sprzedaży maszyn, odbędą się negocjacje konkretnych umów z klientami.

Celem spotkania nie będzie okazanie przepychu, lecz poprzez stworzenie miłej atmosfery, Spółka dąży do dalszego utrzymania i sfinalizowania kontaktów handlowych zwiększających przychody Spółki.

Spółka pragnie również pokryć koszty zakwaterowania i podróży kontrahentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesione wydatki na zorganizowanie pokazu Spółka może zaliczyć w koszty reklamy w całości, czy część wydatków należy uznać za reprezentację...

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione wydatki na zorganizowanie pokazu maszyn można uznać za koszty uzyskania przychodu, ponieważ, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przyczyniają się one do osiągnięcia przychodów (bezpośrednio lub pośrednio). Mają one charakter wydatków targowych, a więc reklamowych.

Spółka jest podmiotem gospodarczym nastawionym na osiąganie zysków i temu celowi podporządkowane są podejmowane działania.

Spotkanie z kontrahentami na organizowanym pokazie również służyć będzie temu celowi.

Poprzez zapewnienie optymalnych warunków spotkań, co w obecnych realiach życia społecznego nie jest wystawnością ani przepychem, a wręcz rozpowszechnionym standardem, Spółka ma nadzieję na rozwój współpracy z obecnymi i nawiązanie jej z nowymi klientami.

Spółka uważa, że poniesione przez Nią wydatki na nawiązanie nowych kontaktów i rozwój już istniejących, wpłyną pozytywnie na przyszłe przychody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za

*

nieprawidłowe - w części dot. wydatków na posiłek w czasie spotkania biznesowego w restauracji,

*

prawidłowe - w części dot. pozostałych wydatków.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przepis ten oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Z zastrzeżenia art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że są wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą. Katalog takich wydatków zawarty został w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepis ten, w pkt 28, stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy. Zatem należy odwołać się do wykładni językowej tych pojęć.

Reprezentacja oznacza "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną" (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007).

Przenosząc powyższą definicję na grunt działalności gospodarczej, należy przyjąć, że reprezentacja to działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, które mają na celu kształtowanie oraz utrwalanie właściwego wizerunku firmy.

Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji "obraz przedsiębiorcy" przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług.

Z kolei reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka planuje zorganizować w przyszłym roku w swojej siedzibie pokaz maszyn dla obecnych i potencjalnych kontrahentów (odbiorcy i dostawcy). Podczas spotkania przedstawiona zostanie aktualna oferta handlowa Spółki, działanie maszyn (pokaz pakowania produktów spożywczych) oraz nastąpi krótkie szkolenie dotyczące obsługi i warunków działania maszyn pakujących. Uczestnikom pokazu zapewniony zostanie typowy poczęstunek (kawa, herbata, słodycze, kanapki) na terenie zakładu.

Ponadto, Wnioskodawca planuje zorganizować w ramach tego pokazu spotkanie biznesowe poza terenem Spółki - w restauracji. Spółka podkreśla, że nie będzie ono miało charakteru wytwornej kolacji czy obiadu, czy specjalnie zorganizowanej imprezy. Organizując spotkanie, Wnioskodawca chce omówić różne sprawy biznesowe: warunki sprzedaży maszyn, odbędą się negocjacje konkretnych umów z klientami. Spółka wskazuje, iż celem, dla którego organizowane jest spotkanie, nie jest chęć okazania przepychu, lecz poprzez stworzenie miłej atmosfery dążenie do dalszego utrzymania i sfinalizowania kontaktów handlowych zwiększających przychody Spółki.

W świetle powyższych wyjaśnień stwierdzić należy, iż wszystkie poniesione przez Spółkę wydatki na organizację pokazu maszyn, związanego z prezentacją Jej aktualnej oferty handlowej oraz krótkim szkoleniem dotyczącym obsługi i warunków działania maszyn pakujących, niewątpliwie przyczynią się do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, dzięki współpracy z kontrahentami, będącymi jego uczestnikami.

Wydatki te spełniają zatem podstawową przesłankę wynikającą z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednakże, dokonując oceny charakteru wydatków związanych z organizacją przedmiotowego pokazu należy również rozstrzygnąć, czy poszczególne jego elementy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc powyższe do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż poniesione przez Spółkę wydatki związane z organizacją pokazu maszyn, jak koszty zakwaterowania, podróży oraz drobnego poczęstunku dla obecnych i potencjalnych kontrahentów w siedzibie Spółki (kawa, herbata, słodycze, kanapki), należącego do powszechnie obowiązujących kanonów kultury (niemającego charakteru okazałości), Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe działania spełniają funkcję reklamową, gdyż zmierzają do poznania cech jakościowych oferowanych wyrobów, ich zalet, co w efekcie wpływa na zwiększenie zainteresowania oferowanymi towarami, a także zachęca do współpracy i tym samym może wpływać na zwiększenie przychodów. Ponadto, są one ściśle związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i niewątpliwie przyczyniają się do osiągnięcia przychodów lub zachowania bądź zabezpieczenia źródła Jej przychodów.

Natomiast, w kwestii dotyczącej wydatków Spółki na zakup w restauracji posiłków dla kontrahentów mamy do czynienia z reprezentacją. Pomimo tego, że w czasie spotkania z kontrahentami omawiane są różnorakie warunki współpracy, wątpliwości budzi miejsce tego spotkania, tj. lokal gastronomiczny. Spotkanie biznesowe może być bowiem organizowane w każdym innym miejscu, zwłaszcza w siedzibie podmiotu gospodarczego.

W tym miejscu wskazać należy, iż zwyczajowo spotkania biznesowe w restauracjach odbywają się, by stworzyć dobry klimat dla rozmów i wywrzeć dobre wrażenie na obecnych i potencjalnych kontrahentach, za których koszty posiłku płaci Spółka, zainteresowana np. przyjęciem Jej oferty.

Zatem, w kontekście zdefiniowanego wyżej pojęcia reprezentacji oraz z analizy przytoczonego art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, jednoznacznie wynika, iż ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na posiłki w trakcie spotkania z kontrahentami w restauracji, wiążą się z kreowaniem i utrwalaniem pozytywnego wizerunku firmy, a zatem nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.

Powoływanie się w tym kontekście przez Spółkę na okoliczność, że tego typu działania czy wydatki nie mają charakteru wystawności i przepychu, a są wręcz rozpowszechnionym standardem, nie odbiera wyżej wymienionym czynnościom cech reprezentacji.

Reasumując, wydatki ponoszone przez Spółkę na posiłki w trakcie spotkania biznesowego z kontrahentami w restauracji nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki, pomimo ich związku z przychodem (bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów), gdyż jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym zawierają się w katalogu wyłączeń zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl