ILPB3/423-970/09-2/AO - Zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków na zorganizowanie imprezy promującej nowe i dotychczasowe modele aut, wraz z kosztami cateringu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-970/09-2/AO Zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków na zorganizowanie imprezy promującej nowe i dotychczasowe modele aut, wraz z kosztami cateringu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest dealerem samochodów różnych marek. Wprowadzając nowy model samochodu na rynek Polski, Spółka organizuje prezentacje nowego modelu samochodu dla dotychczasowych i potencjalnych klientów.

Prezentacja ma na celu głównie przedstawienie po raz pierwszy nowego modelu, ale jednocześnie Spółka eksponuje dotychczasowe modele, co ma na celu zachęcenie klientów do ich nabywania.

Prezentacji towarzyszy poczęstunek dla wszystkich uczestników.

W celu organizacji imprezy, Spółka ponosi koszty:

* zabudowy podestów dla wyeksponowania samochodów,

* związane z zatrudnieniem pracowników do obsługi samochodów,

* dodatkowego oświetlenia samochodów dla wyeksponowania ich walorów estetycznych,

* nagłośnienia i oprawy muzycznej,

* wynajmu telewizorów, na których prezentowane są filmy pokazujące samochody na jazdach testowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy koszty zorganizowania imprezy, podczas której prezentowane są nowe i dotychczasowe modele samochodów, a w szczególności koszty cateringu, mogą być zaliczane do kosztów podatkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na organizacją imprezy mającej na celu prezentację modeli samochodów, w tym wydatki na catering stanowią koszt podatkowy.

Kosztami uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji reprezentacji, co pozwala podatnikowi odnieść się do wykładni językowej tego pojęcia. "Słownik języka polskiego" pod redakcją prof. Stanisława Dubisza definiuje reprezentację jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

Przenosząc tę definicję na grunt prawa podatkowego, Spółka zdefiniowała reprezentację jako okazałość, wystawność wykraczającą poza przyjęte powszechnie zwyczaje w celu wywołania jak najlepszego wrażenia. Celem wydatków na reprezentację, zdaniem Spółki, jest kształtowanie i utrwalenie określonego wizerunku zewnętrznego firmy w oczach kontrahentów.

Organizacja imprezy, podczas której następuje prezentacja modeli, ma na celu promocję i reklamę sprzedawanych przez Spółkę samochodów, a więc nie ma znamion reprezentacji. Impreza odbywa się na terenie salonu samochodowego. W ten sposób Spółka może w bezpośredni sposób zaprezentować zalety swoich towarów i ich przewagę nad towarami konkurencji.

Spółka uważa, że ze względu na specyfikę działalności, poniesienie kosztów na organizację tego typu imprezy, w sposób bezpośredni wpływa na osiągany przychód. Bez wątpienia impreza tego typu stwarza możliwość nawiązania nowych kontaktów handlowych i pozyskania klientów, uzyskania zleceń, a w efekcie zwiększenie w przyszłości sprzedaży oferowanych towarów.

Należy zwrócić uwagę, że wydatki na usługę cateringową, nie są wydatkiem samym w sobie służącym konsumpcji, lecz realizacji dalej idącego celu - prezentacji samochodów oraz ich możliwości technicznych.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż koszty poniesione na organizację imprezy, podczas której prezentowane są modele samochodów, w tym koszty cateringu, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przepis ten oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Z zastrzeżenia art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że są wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą. Katalog takich wydatków zawarty został w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepis art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w pkt 28, stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wobec braku legalnej definicji pojęcia reprezentacja, za celowe należy uznać odwołanie się do jej wykładni językowej.

Reprezentacja oznacza "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną" (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007).

Przenosząc powyższą definicję na grunt ustawy podatkowej, należy przyjąć, że reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy) wiążące się z okazałością, wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy.

Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, które mają na celu kształtowanie oraz utrwalanie właściwego wizerunku firmy poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów, poczęstunek, czy wręczanie upominków.

Z kolei reklama to działania podmiotu gospodarczego, kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego.

Celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu bądź do korzystania z usługi. Może to być realizowane za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu (plakat, reklama świetlna, reklama w prasie, radiu, telewizji).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca organizuje prezentacje nowego modelu samochodu dla dotychczasowych i potencjalnych klientów. Prezentacja ma na celu głównie przedstawienie po raz pierwszy nowego modelu, ale jednocześnie Spółka eksponuje dotychczasowe modele, co ma na celu zachęcenie klientów do ich nabywania.

W celu organizacji imprezy Wnioskodawca ponosi koszty: zabudowy podestów dla wyeksponowania samochodów, zatrudnienia pracowników do obsługi samochodów, dodatkowego oświetlenia samochodów dla wyeksponowania ich walorów estetycznych, nagłośnienia i oprawy muzycznej, wynajmu telewizorów, na których prezentowane są filmy pokazujące samochody na jazdach testowych. Prezentacji towarzyszy poczęstunek dla wszystkich uczestników.

Poniesione przez Spółkę wydatki na organizację imprezy, podczas której prezentowane są modele samochodów oraz ich możliwości techniczne, spełniają przesłanki umożliwiające zaliczenie ich do reklamy. A wydatki związane z reklamą, co do zasady nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Również wydatki na zakup usług cateringowych, w celu poczęstunku dla odwiedzających, będą stanowić koszty uzyskania przychodu, o ile nie mają charakteru wystawności lub okazałości, tj. o ile nie odbiegają od zasad ogólnie przyjętych w tego rodzaju przypadkach.

W świetle powyższych przepisów, należy stwierdzić, iż koszty zorganizowania imprezy, podczas której prezentowane są nowe i dotychczasowe modele samochodów, a w szczególności koszty cateringu, jako wydatki nie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Należy zwrócić przy tym uwagę, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl