ILPB3/423-96/13-4/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-96/13-4/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2013 r. (data wpływu 1 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego, kosztów jego uzyskania oraz zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 17 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego, kosztów jego uzyskania oraz zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej. Dochody Spółdzielni uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów są zwolnione od podatku dochodowego.

Na terenie Spółdzielni są ustawione kontenery do wywozu odpadów stałych, do których wrzucają odpady mieszkańcy poszczególnych nieruchomości Spółdzielni. Spółdzielnia, na mocy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2013 r. (zwanej dalej także "Ustawą śmieciową"), będzie zobowiązana do ponoszenia na rzecz gminy, na terenie której są położone Jej nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach). Wysokość tej opłaty będzie uzależniona od metody ustalenia i stawki opłaty ustalonej w drodze uchwały przez Radę gminy. Mieszkańcy nieruchomości będących w zarządzie powierzonym Spółdzielni będą następnie przez Spółdzielnię obciążani obowiązkiem zwrotu uiszczonej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 2 ust. 1 pkt 4 i art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz art. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych i § 72 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej).

W świetle art. 6q powołanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się wprost przepisy Ordynacji podatkowej w całości, z tym tylko, że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.

Obowiązek ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w świetle treści art. 5 ust. 1 oraz art. 6h Ustawy śmieciowej spoczywa na właścicielach nieruchomości.

Punkt 4 w ust. 1 art. 2 Ustawy śmieciowej definiuje właścicieli nieruchomości jako:

1.

prawnych właścicieli w znaczeniu przyjętym w art. 140 k.c., a także:

2.

współwłaścicieli,

3.

użytkowników wieczystych,

4.

jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie,

5.

jednostki organizacyjne i osoby fizyczne posiadające nieruchomości w użytkowaniu,

6.

inne podmioty władające nieruchomością, przez co należy rozumieć posiadaczy nieruchomości, a nawet tylko ich dzierżycieli.

Artykuł 2 ustęp 3 Ustawy śmieciowej dodatkowo wskazuje, że jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492), lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany.

Obowiązek ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi spoczywa na właścicielu nieruchomości przez którego należy rozumieć także posiadacza nieruchomości. Ustawa śmieciowa nie definiuje pojęcia nieruchomości. W świetle art. 46 ust. 1 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Definicja nieruchomości znajduje się również w art. 42 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Art. 2 ustawy o własności lokali zawiera definicję lokalu.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność Spółdzielni związana z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi dotyczy podstawowej działalności Spółdzielni.

Spółdzielnia będzie płatnikiem opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi względem gminy, na terenie której są położone nieruchomości na podstawie art. 6h Ustawy śmieciowej w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 4 i art. 2 ust. 3 Ustawy śmieciowej, przy czym na podstawie art. 4 Ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych i § 72 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej obowiązek w zakresie tych opłat obciąża członków Spółdzielni lub osoby niebędące członkami, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali lub odrębna własność.

Ww. opis zdarzenia przyszłego - uwzględniający odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku - został przedstawiony w piśmie z dnia 17 maja 2013 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uzyskiwane od osób w posiadaniu których znajdują się lokale opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - opłaty o charakterze publicznoprawnym - stanowią przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz czy działalność Spółdzielni związana z opłatą śmieciową, o ile dotyczy działalności podstawowej Spółdzielni, stanowi koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zasady powstawania i funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowej określa ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.). Z ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wynika, że podstawowym celem spółdzielni mieszkaniowych jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych ludności przez dostarczanie im oprócz lokali mieszkalnych, także lokali o innym przeznaczeniu. Osoby w posiadaniu których znajdują się lokale obowiązane są uczestniczyć w wydatkach nie tylko związanych z eksploatacją i utrzymaniem tych lokali, ale również z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych oraz kosztami ich zarządu (por. art. 1 i art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, jak również inne, niewymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków. Oznacza to, że środki jakie wpływają na rachunek Spółdzielni stanowią w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Jej przychód.

Z kolei, stosownie do art. 15 ust. 1 tej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółdzielnia, w świetle ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2013 r., będzie płatnikiem opłat śmieciowych względem gminy. Następnie Spółdzielnia będzie przerzucała powyższy obowiązek - w zakresie opłat o charakterze publicznoprawnym - na swoich członków lub osoby niebędące członkami, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali lub odrębna własność lokalu.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

1.

dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

2.

dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

W celu prawidłowej wykładni powyższego przepisu należy odwołać się do definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasobów mieszkaniowych.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, składają się wpływy z opłat pobieranych od członków Spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami i osób niebędących członkami, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz pokrywane z nich koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. Uwzględniając charakter opłat oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie (por. wyrok NSA w Warszawie z dnia 9 marca 2012 r., II FSK 1509/10, LEX nr 1145407).

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy zatem rozumieć:

* budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno - remontowe,

* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Wyliczone wyżej obiekty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych członków Spółdzielni i osób niebędących członkami, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub odrębna własność lokalu i utrzymaniu zasobów mieszkaniowych.

Zatem, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi związana z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie jedynie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Reasumując, uwzględniając charakter opłaty śmieciowej oraz pokrywanych z niej kosztów, Spółdzielnia stoi na stanowisku, iż dochód pochodzący z opłaty śmieciowej mającej charakter publicznoprawny podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Wnioskodawcy, koszty Spółdzielni poniesione w związku z ww. opłatą śmieciową, jeśli dotyczą podstawowej działalności Spółdzielni, stanowią koszt uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie dodać należy, iż interpretacja indywidualna jest pisemną interpretacją przepisów prawa podatkowego, przez które rozumie się przepisy ustaw podatkowych.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zauważyć przy tym należy, iż przez przepisy prawa podatkowego, zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, ustawodawca rozumie przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie natomiast do treści art. 3 pkt 1 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o ustawach podatkowych, należy przez to rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Zatem, powyższe uregulowania jednoznacznie stanowią, że interpretacja podatkowa wydawana w powyższym trybie, może dotyczyć tylko przepisów prawa podatkowego.

W związku z powyższym, tut. Organ nie poddał analizie i ocenie, lecz przyjął za Wnioskodawcą, iż "działalność Spółdzielni związana z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi dotyczy podstawowej działalności Spółdzielni".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl