ILPB3/423-96/07-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-96/07-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna w dniu 31 sierpnia 2007 r. sprzedała grunty rolne o pow. 2,1891 ha fizycznego dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we W. - czego dowodem jest akt notarialny Nr X z dnia 31 sierpnia 2007 r. oraz faktura VAT.

Na ww. gruntach będzie realizowana inwestycja celu publicznego pod nazwą "budowa obwodnicy miasta J. w ciągu drogi krajowej Nr X w woj. d." - Decyzja Wojewody o ustaleniu lokalizacji drogi nr X z dnia 16 listopada 2005 r. Powyższe grunty rolne Spółdzielnia kupiła od osoby fizycznej w 1991 r. oraz od Skarbu Państwa w 1987 r. Grunty te cały czas były użytkowane rolniczo i w związku z tym opłacano podatek rolny do sierpnia 2007 r. włącznie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia może skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dochodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

Zdaniem Wnioskodawcy opisany stan faktyczny należy ocenić z punku widzenia art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż dochody z tytułu sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego wolne są od podatku. Sprzedane grunty ujęte były do dnia sprzedaży w ewidencji gruntów rolnych i użytkowane rolniczo oraz opłacany był podatek rolny do 31 sierpnia 2007 r. na rachunek bankowy Urzędu Gminy M. Okres użytkowania tych gruntów przez Spółdzielnię był dłuższy niż 5 lat.

W związku z powyższym Zarząd Spółdzielni stoi na stanowisku, iż osiągnięty dochód tytułem sprzedaży części gospodarstwa rolnego (gruntów rolnych) winien być zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z postanowień art. 2 ust. 4 cytowanej wyżej ustawy wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Za gospodarstwo rolne według art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) uważa się obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast opodatkowaniu podatkiem rolnym w myśl art. 1 ww. ustawy podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - należy brać pod uwagę jedynie dwie przesłanki:

* łączna powierzchnia nieruchomości musi mieć powyżej 1 ha,

* grunty wchodzące w skład nieruchomości muszą być kwalifikowane jako użytki rolne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia sprzedała część nieruchomości o powierzchni 2,1891 ha fizycznego, składającą się wyłącznie z użytków rolnych, które do dnia sprzedaży były uprawiane rolniczo oraz zostały ujęte w ewidencji gruntów rolnych. Ponadto od przedmiotowych gruntów Spółdzielnia opłacała podatek rolny.

Zatem w ocenie tutejszego Organu, sprzedana część nieruchomości wchodzi w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ww. ustaw podatkowych, a tym samym dochód uzyskany przez Spółdzielnię z tytułu tej sprzedaży, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl