ILPB3/423-947/10-5/EK - Skutki podatkowe podziału spółki przez wydzielenia.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-947/10-5/EK Skutki podatkowe podziału spółki przez wydzielenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz skutków podatkowych podziału Spółki przez wydzielenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.) oraz pismem z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu 4 marca 2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz skutków podatkowych podziału Spółki przez wydzielenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka Akcyjna (dalej: "Spółka") jest spółką holdingową, świadczącą dla spółek z G (...) usługi doradcze, usługi zarządzania strategicznego i korporacyjnego, usługi prawne, usługi doradztwa finansowego oraz inne usługi o zbliżonym charakterze.

W przeszłości, Spółka nabyła od podmiotu powiązanego X Sp. z o.o. przedsiębiorstwo tej spółki, prowadzące działalność gospodarczą na rynku nieruchomościowym. W szczególności, działalność nabytego przedsiębiorstwa obejmowała:

* świadczenie usług w zakresie zarządzania nieruchomościami należącymi do innych podmiotów - zarówno z G (...), jak i zewnętrznych - tj. zarządzanie operacyjno - techniczne, rozliczanie kosztów nieruchomości, zarządzanie powierzchnią wynajętą i pustostanami, reprezentacja, komercjalizacja, windykacja, prace konserwatorskie w odniesieniu do zarządzanych nieruchomości, itp.,

* świadczenie usług doradczych w odniesieniu do rynku nieruchomości na rzecz innych podmiotów,

* świadczenie usług nadzoru procesu inwestycyjnego w odniesieniu do inwestycji prowadzonych przez inne podmioty,

* prowadzenie działalności inwestycyjnej w zakresie rynku deweloperskiego, w tym nabywanie akcji / udziałów spółek, których aktywa składają się w znacznej mierze z nieruchomości, prowadzenie analiz ekonomicznych tego rynku, przygotowywania rekomendacji inwestycyjnych,

* działalność finansową wykonywaną na rzecz spółek deweloperskich, w tym przygotowywania i udzielania pożyczek dla spółek działających w branży deweloperskiej.

Przedmiotowa działalność była wykonywana częściowo przy wykorzystaniu pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie X, a częściowo zlecana na zewnątrz.

Nabycie przedsiębiorstwa X Sp. z o.o. miało na celu intensyfikację i większą koncentrację na rozwijaniu przez Spółkę działalności gospodarczej w zakresie zarządzania nieruchomościami, doradztwa w zakresie nieruchomości, a także działalności inwestycyjnej, analitycznej i finansowej (w tym udzielanie pożyczek) w zakresie rynku nieruchomości i deweloperskiego (dalej: "Działalność Nieruchomościowa"). Mając na uwadze, iż Spółka wcześniej posiadała już aktywa związane z działalnością na rynku nieruchomości i deweloperskim (w tym w szczególności Spółka posiadała akcje spółek deweloperskich i udzielała pożyczek spółkom deweloperskim), nabycie przedsiębiorstwa X Sp. z o.o. oraz następująca po tym nabyciu reorganizacja Spółki miała na celu jeszcze bardziej efektywne prowadzenie działalności w omawianym zakresie i wykorzystanie dostępnych aktywów związanych z Działalnością Nieruchomościową, w optymalny sposób.

Po nabyciu przedsiębiorstwa X Sp. z o.o., uwzględniając perspektywę biznesową, Spółka podjęła decyzję o reorganizacji Działalności Nieruchomościowej. W szczególności, na podstawie Uchwały Zarządu ("Uchwała") Spółka zdecydowała o wyodrębnieniu w strukturach Spółki wyspecjalizowanej jednostki organizacyjnej (dalej: "Zakład"), podlegającej bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Spółki i odpowiadającej za prowadzenie Działalności Nieruchomościowej. Celem prowadzenia omawianej działalności w ramach odrębnej jednostki organizacyjnej było utrzymanie bieżącej kontroli, sprawniejsze zarządzanie tym segmentem działalności i umożliwienie wiarygodnej oceny jej efektywności działania.

Na podstawie Uchwały, ustanowiono również wewnętrzną strukturę Zakładu, na którą składają się następujące Działy:

* Dział Operacyjny - odpowiedzialny za prowadzenie działalności w zakresie zarządzania nieruchomościami, doradztwa i pośrednictwa w zakresie obrotu nieruchomościami;

* Dział Inwestycyjny - odpowiedzialny za prowadzenie działalności inwestycyjnej, analitycznej i finansowej (w tym udzielanie pożyczek) w odniesieniu do rynku nieruchomości;

* Dział Administracyjny - zajmujący się administrowaniem i koordynowaniem współpracy z podmiotami świadczącymi usługi na rzecz Zakładu, a także prowadzeniem spraw organizacyjnych Zakładu.

Do każdego z Działów Zakładu zostali przypisani pracownicy zapewniający możliwość ich funkcjonowania. W dokumentach opisujących zakres obowiązków poszczególnych pracowników wskazany został Zakład, jako jednostka organizacyjna, do której zostali oni przypisani. Ponadto, ustanowiony został Dyrektor Zakładu, odpowiadający za koordynację działań Zakładu i odpowiadający w strukturze Spółki bezpośrednio przed Dyrektorem Generalnym Spółki.

Na podstawie Uchwały, do Zakładu przypisane zostały materialne i niematerialne składniki majątku funkcjonalnie i organizacyjnie związane z prowadzoną Działalnością Nieruchomościową, w szczególności:

* aktywa rzeczowe wykorzystywane do prowadzenia działalności (np. wyposażenie biur);

* należności i prawa z tytułu usług świadczonych przez Zakład (np. należności z tytułu usług zarządzania nieruchomościami);

* akcje i udziały w spółkach prowadzących działalność deweloperską;

* należności z tytułu pożyczek udzielonych spółkom deweloperskim;

* środki pieniężne, zgromadzone na odrębnym rachunku inwestycyjnym;

* umowy, w tym umowy ramowe, związane z odbiorcami usług Zakładu.

Ponadto, do Zakładu przypisane zostały zobowiązania, funkcjonalnie związane z prowadzoną działalnością, w szczególności zobowiązania z tytułu nabywania przez Zakład usług zewnętrznych w celu wykonywania usług zarządzania nieruchomościami, jak również inne zobowiązania związane z prowadzoną działalnością w zakresie zarządzania nieruchomościami.

Dla usprawnienia procesu pozyskiwania informacji finansowych, usprawnienia zarządzania i w celu umożliwienia oceny rentowności działalności Zakładu, w systemie księgowym Spółki zarówno do kont przychodowych, jak i kosztowych utworzono odpowiednie indeksy (tzw. MPK lub zlecenia) pozwalające na ewidencjonowanie przychodów i kosztów Zakładu w sposób umożliwiający ich jednoznaczne wyodrębnienie z ogółu przychodów i kosztów Spółki. Ponadto, w systemie księgowym Spółki utworzone zostały specjalne oznaczenia dla księgowań dokumentów dotyczących Zakładu, pozwalające na jednoznaczną identyfikację aktywów i pasywów Zakładu. W przypadku wystąpienia wzajemnych świadczeń pomiędzy Zakładem a pozostałymi jednostkami organizacyjnymi Spółki, będzie wystawiany dokument wewnętrzny, na podstawie którego zaewidencjonowane zostaną obroty wewnętrzne (przychody i koszty) oraz rozrachunki wewnętrzne (należności i zobowiązania). Dla Zakładu ustanowiona została odrębna sprawozdawczość finansowa, w szczególności w miesięcznych okresach sprawozdawczych opracowywany jest bilans i rachunek wyników Zakładu, dzięki czemu możliwe jest ustalenie jego wyniku finansowego. Ponadto, faktury wystawiane przez Zakład w związku ze świadczeniem usług posiadają dodatkową adnotację: "Spółka Zakład X". Zakład sporządza ponadto własny budżet, będący podstawą dla oceny działalności prowadzonej w Zakładzie.

Zakład utrzymuje również odrębny rachunek bankowy, który służy do regulowania płatności przez kontrahentów Zakładu oraz z którego dokonywane są płatności za usługi świadczone na rzecz Zakładu. Ten numer bankowy jest uwidaczniany na fakturach jako właściwy do regulowania należności przez kontrahentów, w zakresie usług świadczonych przez Zakład. Spółka rozważa możliwość wydzielenia w przyszłości Zakładu do innej spółki poprzez podział przez wydzielenie.

W takim przypadku, część przedsiębiorstwa, która pozostanie po wydzieleniu Zakładu prowadzić będzie samodzielnie działalność gospodarczą na rzecz spółek G (...) w zakresie zbliżonym do działalności prowadzonej przed nabyciem przedsiębiorstwa X, tj. świadczenie usług doradczych, usług zarządzania strategicznego korporacyjnego, usług prawnych, usług doradztwa finansowego i innych o zbliżonym charakterze.

Majątek pozostający w Spółce będzie spełniał definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów podatkowych, niemniej klasyfikacja majątku pozostałego w Spółce nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

Dodatkowo, w piśmie z dnia 2 marca 2011 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Spółka wyjaśniła, iż:

1.

Opisany we wniosku podział Spółki przez wydzielenie nastąpi w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h., tj. przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

2.

Spółka, do której rozważane jest przeniesienie zespołu składników majątkowych w postaci Zakładu jest spółką kapitałową.

3.

Przedstawiony we wniosku zespół składników majątkowych jest wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań. Ponadto, prowadzenie działalności przez wyodrębnioną część przedsiębiorstwa (tj. Zakład) nie wymaga udziału pozostałych struktur Spółki, czego dowodzą m.in. okoliczności opisane wcześniej we wniosku o wydanie interpretacji. Zgodnie z Uchwałą Zarządu, na podstawie której dokonano wyodrębnienia Zakładu w strukturach Spółki, zadania Zakładu obejmują w szczególności:

a.

zarządzanie nieruchomościami,

b.

doradztwo i pośrednictwo w zakresie obrotu nieruchomościami,

c.

działalność inwestycyjną i analityczną na rynku deweloperskim i nieruchomościowym,

d.

działalność finansową (w tym udzielanie pożyczek) na rynku deweloperskim i nieruchomościowym.

Zakład został wyposażony w zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), które umożliwiają samodzielne wykonywanie powyższych zadań gospodarczych - zarówno po wyodrębnieniu Zakładu w strukturach Spółki, jak i po wydzieleniu Zakładu w drodze podziału przez wydzielenie. Do Zakładu przypisani zostali również pracownicy, którzy są zdolni do realizacji zadań powierzonych Zakładowi. Ustanowiony został również Dyrektor Zakładu odpowiadający za kierowanie pracami Zakładu. Wykonywanie przypisanych Zakładowi zadań nie wymaga udziału pozostałych struktur Spółki przy uwzględnieniu oczywistego faktu, że Zakład nie stanowi osoby prawnej, będąc częścią (jakkolwiek w pełni samodzielną i zdolną do samodzielnego działania) przedsiębiorstwa.

4.

Dla celów funkcjonowania i realizowania określonych zadań gospodarczych, składniki majątkowe wymagają umieszczenia w stałej placówce takiej jak np. pomieszczenie lokalowe. Dla wykonywania swoich zadań gospodarczych, Zakład wykorzystuje następujące powierzchnie lokalowe:

a.

powierzchnię biurową, gdzie prowadzona jest w szczególności działalność inwestycyjna oraz działalność zarządzania nieruchomościami, a także działalność finansowa,

b.

powierzchnię biurową, gdzie prowadzona jest w szczególności działalność związana z obrotem nieruchomościami.

* Składniki majątkowe przypisane do Zakładu obejmują również tytuły prawne do lokali, w których Zakład prowadzi działalności. W odniesieniu do praw do lokali, w których prowadzona jest działalność Zakładu, Zakład korzysta z lokali, które zostały w przeszłości udostępnione na podstawie:

a.

umowy podnajmu, zawartej dnia 13 stycznia 2010 r. pomiędzy Spółką a X Sp. z o.o.,

b.

umowy najmu, zawartej dnia 15 stycznia 2011 r. pomiędzy Spółką a Y Sp. z o.o.

W związku z funkcjonalnym i organizacyjnym związkiem ww. umów z działalnością Zakładu, Zakład korzysta z przedmiotowych lokali dla potrzeb prowadzenia bieżącej działalności. Prawa do omawianych lokali zostaną przeniesione na inną spółkę w związku z wydzieleniem Zakładu.

* Wraz z przeniesieniem wyodrębnionej części przedsiębiorstwa (Zakładu) dojdzie do przeniesienia tytułów prawnych do pomieszczeń wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej przez tą część przedsiębiorstwa działalności gospodarczej. Tytuły prawne do pomieszczeń wykorzystywanych na potrzeby działalności prowadzonej przez Zakład zostały przypisane do Zakładu w związku z ich funkcjonalnym związkiem z działalnością Zakładu. Prawa do omawianych lokali zostaną przeniesione na inną spółkę w związku z wydzieleniem Zakładu.

* Wraz z przekazywanymi składnikami majątkowymi Zakładu zostaną przekazane wszystkie zobowiązania z nimi związane. W szczególności, wraz z przekazywanymi składnikami majątkowymi Zakładu oraz z przenoszonymi prawami i zobowiązaniami z tytułu umów wykonywanych przez Zakład, zostaną przeniesione wszystkie zobowiązania funkcjonalnie związane z Zakładem.

* Przedmiotem przeniesienia na inną spółkę będą wszystkie składniki materialne i niematerialne stanowiące majątek Spółki, a przypisane funkcjonalnie do Zakładu na mocy Uchwały Zarządu. Majątek wydzielany do innej spółki obejmował będzie wszystkie składniki majątkowe funkcjonalnie i organizacyjnie związane z prowadzoną Działalnością Nieruchomościową, w szczególności:

a.

aktywa rzeczowe wykorzystywane do prowadzania działalności,

b.

należności i prawa z tytułu usług świadczonych przez Zakład,

c.

akcje i udziały w spółkach prowadzących działalność deweloperską,

d.

należności z tytułu pożyczek udzielonych spółkom deweloperskim,

e.

środki zgromadzone na odrębnych rachunkach Zakładu,

f.

umowy, w tym umowy ramowe związane z odbiorcami usług Zakładu.

Ponadto, do innej spółki przejdą również wszystkie zobowiązania związane z działalnością Zakładu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy opisany w przedmiotowym wniosku zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) stanowiący Zakład, spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Jeśli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie pozytywna (tj. wydzielany w drodze podziału przez wydzielenie Zakład spełnia definicję ZCP), to czy po stronie Spółki powstanie przychód w wysokości wartości rynkowej składników majątkowych przenoszonych na spółkę przejmującą, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Spółka stoi na stanowisku, iż zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) stanowiący Zakład spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: "ZCP") w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Na wstępie Spółka zwraca uwagę, iż definicje ZCP zawarte w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 2 pkt 27e ustawy o VAT są identyczne i stanowią, iż ZCP oznacza "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania".

W rozumieniu powyższej regulacji prawnej i zgodnie ze stanowiskiem władz skarbowych (por. m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 czerwca 2009 r. sygn. lLPB3/423-209/09-2/EK), aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako ZCP, łącznie powinny być spełnione następujące warunki:

* "musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;

* zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

* składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);

* zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie wskazane zadania".

Innymi słowy, do uznania zespołu składników majątkowych za ZCP nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej. Musi ona dodatkowo odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

Nie ulega wątpliwości, iż na Zakład składają się składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania funkcjonalnie i organizacyjnie związane z prowadzoną działalnością Zakładu, w szczególności:

* aktywa rzeczowe wykorzystywane do prowadzenia działalności (np. wyposażenie biur);

* należności i prawa z tytułu usług świadczonych przez Zakład (np. należności z tytułu usług zarządzania nieruchomościami),

* akcje i udziały w spółkach prowadzących działalność deweloperską,

* należności z tytułu pożyczek udzielonych spółkom deweloperskim,

* środki pieniężne,

* umowy, w tym umowy ramowe, związane z odbiorcami usług Zakładu.

Do Zakładu przypisane zostały również odpowiednie zobowiązania, funkcjonalnie związane z prowadzoną działalnością, w szczególności zobowiązania z tytułu nabycia przez Zakład usług zewnętrznych w celu wykonywania usług zarządzania nieruchomościami, jak również inne zobowiązania związane z prowadzoną działalnością.

Wymienione powyżej składniki majątkowe stanowią "zespół", tj. są wyodrębnione w strukturze Spółki i stanowią zorganizowaną wewnętrznie całość, przeznaczoną do prowadzenia Działalności Nieruchomościowej.

Powyższe wskazuje, iż spełniony jest warunek istnienia składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, wchodzących w skład Zakładu.

Wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, iż ZCP "stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp.", przy czym organizacyjne wyodrębnienie "powinno nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze" (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 lipca 2010 r. sygn. IBPB1/423-96/08-4/MB).

Spółka wskazuje, iż Zakład został wyodrębniony organizacyjnie w strukturze Spółki na mocy Uchwały Zarządu i bezsprzecznie stanowi odrębną jednostkę organizacyjną, na czele której stoi Dyrektor Zakładu, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Spółki. Powyższe znajduje również odzwierciedlenie w aktualnej strukturze organizacyjnej Spółki.

Ponadto, Zakład posiada własną wewnętrzną strukturę organizacyjną, na czele której stoi Dyrektor Zakładu, a na którą składają się:

* Dział Operacyjny - odpowiedzialny za prowadzenie działalności w zakresie zarządzania nieruchomościami, doradztwa i pośrednictwa w zakresie obrotu nieruchomościami;

* Dział Inwestycyjny - odpowiedzialny za prowadzenie działalności w zakresie działalności inwestycyjnej, analitycznej i finansowej (w tym udzielanie pożyczek) w zakresie rynku nieruchomości;

* Dział Administracyjny - zajmujący się koordynowaniem współpracy z podmiotami świadczącymi usługi na rzecz Zakładu, a także prowadzeniem spraw organizacyjnych Zakładu.

W kontekście powyższego, fakt wyodrębnienia organizacyjnego Zakładu w strukturach Spółki nie budzi wątpliwości.

Wyodrębnienie finansowe

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP.

Takie podejście potwierdza Minister Finansów (por. przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 marca 2008 r. sygn. IBPB3/423-100/08/MS, zgodnie z którą "wyodrębnienie takie oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych, możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa").

Na fakt wyodrębnienia finansowego Zakładu wskazuje w szczególności:

* wprowadzenie w systemie księgowym Spółki indeksów (MPK-ów, zleceń, typów dokumentów) pozwalających na ewidencjonowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów Zakładu w sposób umożliwiający ich wyodrębnienie z ogółu przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów Spółki;

* wystawianie faktur związanych funkcjonalnie z Zakładem z dodatkowym opisem "Spółka Zakład X";

* założenie i prowadzenie odrębnego rachunku bankowego służącego otrzymywaniu należności i regulowaniu zobowiązań Zakładu;

* prowadzenie odrębnej sprawozdawczości finansowej dla Zakładu, w szczególności przygotowanie odrębnych rachunków wyników i bilansów w miesięcznych okresach sprawozdawczych;

* prowadzenie odrębnej rachunkowości zarządczej dla Zakładu, przejawiające się m.in. w możliwości generowania w systemie informatycznym Spółki specyficznych raportów dotyczących działalności Zakładu.

W kontekście powyższego, spełniony jest również warunek wyodrębnienia finansowego Zakładu w strukturach Spółki.

Przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne)

W świetle ustalonej praktyki, ZCP musi być przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych, a więc musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia określonych działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa (por. przykładowo cytowana już wyżej interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 lipca 2010 r., sygn. IBPB1/423-96/08-4/MB).

Spółka wskazuje, iż wyodrębnienie funkcjonalne Zakładu przejawia się odmiennością profilu działalności prowadzonej przez Zakład (skierowanej na zarządzanie nieruchomościami, doradztwo i pośrednictwo w zakresie obrotu nieruchomościami, a także działalność inwestycyjną, analityczną i finansową (w tym udzielanie pożyczek) w zakresie rynku nieruchomości; przy czym przypisanie pożyczek udzielanych spółkom nieruchomościowym do działalności Zakładu uzasadnione jest wiedzą i doświadczeniem pracowników Zakładu w zakresie działalności nieruchomościowej i analizy finansowej, która wpływa istotnie na możliwość oceny zdolności kredytowej pożyczkobiorców nieruchomościowych i tym samym umożliwia skuteczne zarządzanie należnościami z tytułu tych pożyczek właśnie przez Zakład) od pozostałej działalności Spółki (obejmującej przede wszystkim usługi doradcze zarządzania strategicznego i korporacyjnego, usługi prawne, usługi doradztwa finansowego oraz usługi finansowe dla spółek z G (...) o profilu działalności nie związanym z rynkiem obrotu i inwestowania w nieruchomości).

Zakład realizuje obecnie określone działania gospodarcze, inne niż pozostała część Spółki. Spółka podkreśla również, iż Zakład jest w stanie samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze.

Ponadto należy zaznaczyć, iż Uchwała konstytuująca Zakład w strukturach Spółki wyraźnie określała, do realizacji jakich zadań gospodarczych (tj. zadań w zakresie zarządzania nieruchomościami, działalności doradczej, inwestycyjnej i finansowej w odniesieniu do rynku nieruchomości) przeznaczony jest Zakład. Zadania te są wykonywane przez Zakład.

W kontekście powyższego, fakt wyodrębnienia funkcjonalnego Zakładu (przeznaczenia Zakładu do realizacji określonych działań gospodarczych) w strukturach Spółki nie budzi wątpliwości.

Zdolność do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego określone zadania gospodarcze.

Zdolność do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa realizującego samodzielnie zadania gospodarcze należy rozumieć jako "potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy" (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 lipca 2010 r., sygn. IBPB1/423-96/08-4/MB).

Innymi słowy, dla spełnienia definicji ZCP koniecznym jest, aby Zakład, po jego wyodrębnieniu z przedsiębiorstwa, był w stanie w dalszym ciągu realizować przeznaczone dla niego zadania gospodarcze.

Zakład prowadzi działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami, doradztwa i pośrednictwa w zakresie obrotu nieruchomościami, a także działalność inwestycyjną, analityczną i finansową (w tym udzielanie pożyczek) w zakresie rynku deweloperskiego. W pierwszej kolejności należy w tym miejscu zaznaczyć, iż historycznie (przed nabyciem przez Spółkę przedsiębiorstwa X i reorganizacją wewnętrzną Spółki) X Sp. z o.o. prowadziła niezależnie (w ramach odrębnego podmiotu prawnego) działalność w obszarze zarządzania nieruchomościami oraz działalność doradczą, inwestycyjną i finansową w zakresie rynku nieruchomości. Działalność gospodarcza prowadzona przez X Sp. z o.o. jest nadal prowadzona w ramach Zakładu, po jego wyodrębnieniu w strukturach Spółki z wykorzystaniem aktywów Spółki alokowanych do tego Zakładu. W tym kontekście należy uznać, że Zakład posiada zdolność do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej również w przypadku ewentualnego wydzielenia go ze struktur Spółki, czego bezpośrednim dowodem jest funkcjonowanie przedsiębiorstwa X przed transakcją nabycia przedsiębiorstwa przez Spółkę.

Należy zaznaczyć też, iż Zakład samodzielnie realizuje określone zadania gospodarcze. Zadania te są realizowane przy wykorzystaniu zaalokowanych do Zakładu składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych w Zakładzie pracowników i pod kierownictwem Dyrektora Zakładu. Mając na uwadze zakres składników majątkowych wchodzących w skład Zakładu oraz stopień ich zorganizowania, a także fakt, iż Zakład zatrudnia wyspecjalizowany personel, zapewniający możliwość jego funkcjonowania, zdaniem Spółki, należy uznać, iż przesłanka w zakresie możliwości stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa została spełniona.

Podsumowując, zdaniem Spółki, spełnione zostały wszystkie przesłanki wynikające z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 2 pkt 27e ustawy o VAT pozwalające na uznanie zespołu składników tworzących Zakład za ZCP.

Interpretacje organów podatkowych

Jak zostało wskazane powyżej, dla uznania zespołu składników majątkowych za ZCP, taki zespół musi odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, oraz możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Kwestia klasyfikacji zespołu składników majątkowych jako ZCP była wielokrotnie przedmiotem analiz władz skarbowych. Spółka przedstawia listę przykładowych interpretacji indywidualnych, w których zostało zaprezentowane analogiczne podejście Ministra Finansów do kwestii kwalifikacji zespołu składników majątkowych jako ZCP:

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 7 lipca 2009 r. o sygn. ITPB3/423-199/09/MT;

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 września 2009 r. o sygn. ILPB3/423-503/09-4/EK;

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 stycznia 2010 r. o sygn. IBPBI/2/423-1476/09/AK;

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 lipca 2010 r. o sygn. IPPB3/423-259/10-2/AG;

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o sygn. ITPP1/443-650/09/KM.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Spółki, biorąc pod uwagę, iż Zakład stanowi ZCP w rozumieniu przepisów podatkowych, i przy założeniu, że majątek pozostający w Spółce spełniać będzie definicję ZCP, wydzielenie Zakładu ze Spółki nie będzie skutkowało po stronie Spółki, powstaniem przychodu do opodatkowania w wartości rynkowej składników majątkowych przeniesionych na spółkę przejmującą.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, "przychodem w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia".

Zgodnie z przytoczonym przepisem, przychód po stronie Spółki powstałby, jeżeli wydzielany Zakład lub majątek pozostający w spółce nie spełniałby definicji ZCP.

Natomiast w analizowanym przypadku, zarówno wydzielany Zakład, jak i majątek pozostający w Spółce będą spełniać definicję ZCP. W takim przypadku, z brzmienia przepisu wynika wprost, iż po stronie Spółki nie powstanie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie dodaje się, iż wydana interpretacja nie obejmuje swym zakresem oceny majątku pozostającego w Spółce, który również powinien spełniać definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, aby w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie był zobowiązany do rozpoznania przychodu podatkowego.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Ponadto nadmienia się, iż wniosek Spółki w części dotyczącej podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną, wydaną w dniu 9 marca 2011 r. nr ILPP2/443-1966/10-5/MN.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl