ILPB3/423-941/10-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-941/10-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2010 r. (data wpływu 30 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej ("SSE", "Strefa") na podstawie zezwolenia z dnia 12 września 2002 r. ("zezwolenie").

Dochód osiągany przez Spółkę z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia ("działalność zwolniona") jest, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 w związku z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolniony z opodatkowania. Spółka uzyskuje także dochody z działalności prowadzonej poza SSE lub poza zakresem zezwolenia, które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych ("działalność opodatkowana"). W konsekwencji, Spółka jest zobligowana do oddzielnego ustalania dochodu z działalności zwolnionej oraz dochodu z działalności opodatkowanej, poprzez alokację przychodów i kosztów uzyskania przychodów do jednej z dwu powyższych kategorii.

Spółka zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą prowadzoną na terenie SSE poprzez rozpoczęcie nowej inwestycji lub rozbudowę istniejącego zakładu. Powyższe plany zostaną sfinansowane:

(1) Pożyczką, którą Spółka otrzymała od spółki X ("X"). Pożyczki udzielono w walucie obcej (EUR) na podstawie umowy ramowej pożyczki, zawartej pomiędzy Spółką i X w dniu 15 października 2010 r. oraz wniosku o udzielenie pożyczki wystosowanego przez Spółkę do X w dniu 19 października 2010 r.

Spółka wyjaśnia dodatkowo, iż:

* umowa ramowa pożyczki reguluje możliwość oraz niektóre warunki zawierania umów pożyczki pomiędzy Spółką i X, takie jak:

* wysokość odsetek;

* zasady wcześniejszej spłaty pożyczek;

* zabezpieczenie pożyczek;

* konsekwencje niedotrzymywania warunków umowy przez Spółkę.

* wniosek o udzielenie pożyczki jest składany przez Spółkę na podstawie umowy ramowej pożyczki, a jego celem jest ustalenie warunków, na jakich X udzieli Spółce konkretnej pożyczki, takich jak:

* kwota i waluta pożyczki;

* termin wypłaty i zwrotu pożyczki;

* cel pożyczki.

Spółka zaznacza, iż we wniosku o pożyczkę sformułowano jednoznaczny i bezpośredni cel udzielenia wsparcia finansowego Spółce przez X:

"Pożyczka udzielana jest Pożyczkobiorcy (Spółce) w celu rozbudowy istniejącej inwestycji Pożyczkobiorcy w Specjalnej Strefie Ekonomicznej lub w celu sfinansowania nowej inwestycji Pożyczkobiorcy w Specjalnej Strefie Ekonomicznej".

(2) Kredytami (lub pożyczkami - Spółka podkreśla, iż w dalszej części wniosku, odnosząc się do kredytów od banku lub banków Spółka ma na myśli zarówno umowy kredytu jak i pożyczki) w walucie obcej, które Spółka potencjalnie zaciągnie w banku lub bankach.

Powyższe pożyczki / kredyty są i będą wydatkowane wyłącznie na działalność prowadzoną na terenie SSE na podstawie zezwolenia. W celu możliwości efektywnego kontrolowania procesu wydatkowania pożyczek / kredytów, Spółka:

* założyła oddzielne konto bankowe na które przelana została cała kwota pożyczki od X (na konto to nie będą przelewane żadne inne środki finansowe), oraz

* założy oddzielne konto bankowe lub wykorzysta konto założone na potrzeby przechowania kwoty pożyczki z X, na które przelane zostaną kwoty kredytów od banku lub banków (na konto to nie będą przelewane żadne inne środki finansowe).

Ponadto, Spółka podkreśla, iż kwoty pożyczek / kredytów nie zostały ani nie zostaną wykorzystane do uzyskiwania dochodu z jakichkolwiek instrumentów finansowych (np. depozyty, lokaty typu "overnight"), a wszystkie osoby, które mogą decydować o wydatkowaniu środków finansowych z pożyczek / kredytów są zaznajomione z procedurą wydatkowania pożyczek / kredytów wyłącznie na działalność zwolnioną.

Spółka ustala różnice kursowe na podstawie art. 15a, zgodnie z art. 9b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tzw. podatkowa metoda ustalania różnic kursowych).

W związku ze spłatą zaciągniętych w walucie obcej pożyczek / kredytów może pojawić się konieczność rozpoznania przez Spółkę różnic kursowych:

* dodatnich (zwiększających przychody) - jeżeli wartość pożyczki / kredytu w dniu jej otrzymania będzie wyższa od wartości tej pożyczki / kredytu w dniu jej spłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni (art. 15a ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych);

* ujemnych (zwiększających koszty uzyskania przychodów) - jeżeli wartość pożyczki / kredytu w dniu jej otrzymania będzie niższa od wartości tej pożyczki / kredytu w dniu jej spłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni (art. 15a ust. 3 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Jednocześnie Spółka zaznacza, iż przedmiotem wniosku nie są te różnice kursowe, które, zgodnie z art. 16g ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, modyfikować będą wartość początkową (cenę nabycia lub koszt wytworzenia) nabytych lub wytworzonych przez Spółkę środków trwałych lub nabytych wartości niematerialnych i prawnych, a jedynie różnice kursowe, o których mowa w art. 15a ust. 2 pkt 5 oraz ust. 3 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mające bezpośredni wpływ na przychody albo koszty podatkowe Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionych stanów faktycznych, różnice kursowe wynikające ze spłaty pożyczek / kredytów zaciągniętych i wydatkowanych wyłącznie na finansowanie działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy i objętej zezwoleniem, powinny zwiększać przychody uzyskiwane z działalności zwolnionej, jako dodatnie różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów z działalności zwolnionej, jako ujemne różnice kursowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, różnice kursowe wynikające ze spłaty pożyczek / kredytów, zaciągniętych i wydatkowanych wyłącznie na finansowanie działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy i objętej zezwoleniem, powinny zwiększać przychody uzyskiwane z działalności zwolnionej, jako dodatnie różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów z działalności zwolnionej, jako ujemne różnice kursowe.

Spółka przedstawia następujące argumenty potwierdzające powyższe stanowisko:

1.

Celem zaciągnięcia przez Spółkę pożyczek / kredytów było i będzie finansowanie inwestycji w Strefie, a nie generowanie zysku bądź straty z tytułu różnic kursowych. Spółka nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności finansowej z wykorzystaniem środków otrzymanych z pożyczek / kredytów. Z tej przyczyny, kwoty pożyczek / kredytów nie zostały ani nie zostaną wykorzystane do uzyskiwania dochodu z jakichkolwiek instrumentów finansowych (np. depozyty, lokaty typu "overnight").

2.

Pożyczki / kredyty będą wykorzystane wyłącznie na działalność zwolnioną. W przypadku pożyczki otrzymanej od X cel ten został z góry określony we wniosku o pożyczkę. Wykorzystanie pożyczek / kredytów wyłącznie na działalność zwolnioną jest i będzie zagwarantowane następującymi metodami:

* pożyczki / kredyty zostaną przelane na odrębne konto (lub konta) bankowe, aby zapobiec "wymieszaniu" środków finansowych z innymi środkami pieniężnymi należącymi do Spółki (w przyszłości na to odrębne konto lub konta nie będą przelewane żadne inne środki finansowe);

* wydatkowanie pożyczek / kredytów będzie ściśle kontrolowane, tzn. wydatki ponoszone będą wyłącznie na działalność zwolnioną;

* kwoty pożyczek / kredytów nie zostaną przeznaczone na inwestycje w jakiekolwiek instrumenty finansowe (np. depozyty, lokaty typu "overnight");

* osoby, które mogą decydować o wydatkowaniu środków finansowych z pożyczek / kredytów są zaznajomione z przedstawioną procedurą wydatkowania pożyczek / kredytów.

W ocenie Spółki, powyższe metody umożliwią jednoznaczne ustalenie, iż kwoty pożyczek / kredytów zostaną przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie wydatków związanych z działalnością zwolnioną.

3.

Mając na uwadze powyższe, Spółka uważa, iż różnice kursowe powstałe na skutek spłaty pożyczek / kredytów, przeznaczonych na pokrycie wydatków poniesionych w celu osiągnięcia dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania, nie stanowią odrębnego źródła przychodów lub kosztów od źródła jakim jest działalność zwolniona. Spółka stoi na stanowisku, że źródłem przychodów i kosztów ujmowanych jako różnice kursowe jest działalność gospodarcza Spółki prowadzona na terenie SSE w ramach zezwolenia, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ powstanie różnic kursowych na spłacie pożyczek / kredytów jest konsekwencją prowadzenia przez Spółkę tej działalności. Innymi słowy, gdyby nie działalność zwolniona Spółki, przedmiotowe pożyczki / kredyty nie zostałaby zaciągnięte i nie powstałyby różnice kursowe wynikające z ich spłaty.

4.

Mając powyższe na względzie, Spółka uważa, iż w sytuacji, gdy pożyczki / kredyty będą wykorzystane wyłącznie na działalność zwolnioną, zarówno dodatnie (zwiększające przychody) jak i ujemne (zwiększające koszty podatkowe) różnice kursowe należy przyporządkować do działalności zwolnionej.

Powyższe stanowisko potwierdzają także liczne pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydane przez Ministra Finansów, między innymi:

* interpretacja z dnia 5 stycznia 2010 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygnatura: ILPB3/423-908/09-3/MM, w której potwierdzono, iż:

"Różnice kursowe powstałe na skutek spłaty części kapitałowej pożyczki, przeznaczonej na pokrycie wydatków poniesionych w celu osiągnięcia dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania, nie stanowią odrębnego źródła przychodów od źródła, jakim jest działalność gospodarcza prowadzona na terenie SSE w ramach Zezwolenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem przychody / koszty z tytułu zrealizowanych dodatnich / ujemnych różnic kursowych powstałych w wyniku spłaty pożyczki w walucie obcej, w części odpowiadającej kwocie pożyczki wydatkowanej na działalności zwolnionej, stanowią odpowiednio przychody / koszty działalności zwolnionej",

* interpretacja z dnia 3 grudnia 2009 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygnatura: ITPB3/423-552/09/AW, w której potwierdzono, iż:

" (...) na ustalenie dochodu z działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia i korzystającego ze zwolnienia z podatku wpływają dodatnie i ujemne różnice kursowe z tytułu należności i zobowiązań wyrażonych w walucie obcej powstałych w okresie obowiązywania zezwolenia i związanych z działalnością objętą zezwoleniem",

* interpretacja z dnia 12 stycznia 2009 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygnatura: IBPBI/2/423-21/09/AM, w której potwierdzono, iż:

"Przychody lub koszty, które powstaną z tytułu zrealizowanych różnic kursowych z tytułu sprzedaży wyrobów gotowych wytwarzanych na terenie strefy (...) można będzie zaliczyć do działalności prowadzonej na terenie strefy (korzystającej ze zwolnienia podatkowego) w całości".

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie, iż różnice kursowe wynikające ze spłat pożyczek / kredytów zaciągniętych i wydatkowanych wyłącznie na finansowanie działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy i objętej zezwoleniem, powinny zwiększać przychody uzyskiwane z działalności zwolnionej, jako dodatnie różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów z działalności zwolnionej, jako ujemne różnice kursowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl