ILPB3/423-924/10-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-924/10-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia diet wypłacanych członkom rady osiedla do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia diet wypłacanych członkom rady osiedla do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848), spółdzielnia prowadzi działalność na podstawie tejże ustawy, innych ustaw oraz zarejestrowanego statutu. "Inną ustawą" określającą zasady funkcjonowania Spółdzielni jest ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Artykuł 35 § 1 ustawy "Prawo spółdzielcze" stanowi, że organami spółdzielni są: walne zgromadzenie, rada nadzorcza, zarząd, w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli - zebrania grup członkowskich.

Zgodnie z art. 35 § 3 tej samej ustawy, statut może przewidywać powołanie także innych organów niż ww. składających się z członków spółdzielni. w takim wypadku statut określa zakres uprawnień tych organów oraz zasady wyboru i odwoływania ich członków.

U Wnioskodawcy statut przewiduje dodatkowo dwa organy samorządowe, tj.:

1.

rady osiedli,

2.

zebrania wyodrębnionych nieruchomości.

Obydwa te organy składają się z członków Spółdzielni, a ich kompetencje określa statut Spółdzielni. Terenem działania rady osiedla jest obszar wyodrębniony organizacyjnie i gospodarczo, tj. osiedle. Na podstawie § 40 statutu Spółdzielni do zakresu działania rady osiedla należy:

1.

uchwalanie planów gospodarczych w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi dotyczącej nieruchomości do wspólnego korzystania,

2.

uchwalanie wysokości opłat za lokale użytkowe wolnostojące o statusie własnościowego prawa do lokalu w ramach swojego osiedla,

3.

opiniowanie struktury organizacyjnej osiedla w ramach struktury organizacyjnej Spółdzielni,

4.

sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością administracji osiedla,

5.

współdziałanie z Radą Nadzorczą i kontrola w zakresie działalności społeczno-wychowawczej Spółdzielni na terenie osiedla,

6.

opiniowanie wniosków w sprawie dzierżawy terenu pod lokale użytkowe,

7.

inicjowanie prac społecznych wśród mieszkańców osiedla w celu podniesienia estetyki i poprawy warunków życia mieszkańców w osiedlu,

8.

krzewienie kultury współżycia społecznego i propagowanie poszanowania mienia będącego wspólną własnością członków Spółdzielni,

9.

zgłaszanie wniosków i opinii do obowiązujących w Spółdzielni regulaminów,

10.

rozpatrywanie oraz podejmowanie uchwał w innych sprawach związanych z działalnością osiedla.

Zgodnie z § 10 pkt 9 statutu Spółdzielni, członkom rady osiedla przysługuje za udział w posiedzeniach organu wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń. w miesiącach, w których posiedzenia nie odbywają się lub gdy członek w nich nie uczestniczy, wynagrodzenie nie przysługuje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia wypłacane członkom rad osiedli za udział w posiedzeniach organu są kosztami uzyskania przychodów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń z tytułu pełnionych funkcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca używając sformułowania "organy stanowiące osoby prawnej" miał na uwadze podział organów osoby prawnej na organy stanowiące oraz organy wykonawcze. Do organów stanowiących Spółdzielni należy zaliczyć niewątpliwie walne zgromadzenie oraz radę nadzorczą.

Zgodnie z art. 36 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze, walne zgromadzenie jest najwyższym organem spółdzielni. Art. 44 ww. ustawy wskazuje z kolei, iż rada nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością spółdzielni. Cechą charakterystyczną organów stanowiących spółdzielni jest przyznane przez ustawę oraz statut uprawnienie do podejmowania uchwał w istotnych dla spółdzielni sprawach.

Z analizy zakresu działania rad osiedli wynika, iż podejmują one decyzje w sprawach istotnych dla Spółdzielni jak: uchwalanie planów gospodarczych w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi dotyczącej nieruchomości do wspólnego korzystania, uchwalanie wysokości opłat za lokale użytkowe wolnostojące o statusie własnościowego prawa do lokalu w ramach swojego osiedla. w związku z tym, organ ten należy uznać za organ stanowiący Spółdzielni.

W związku z powyższym, wynagrodzenia wypłacane członkom rad osiedli za udział w posiedzeniach organu są kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń z tytułu pełnionych funkcji. Ustawodawca tym samym podkreślił, że kosztem uzyskania przychodów dla tych podmiotów są wyłącznie wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji.

W myśl art. 35 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848), organami spółdzielni są: walne zgromadzenie, rada nadzorcza, zarząd, w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli - zebrania grup członkowskich.

Artykuł 35 § 3 wskazuje ponadto, iż statut może przewidywać powołanie także innych organów niż wymienione w art. 35 § 1, składających się z członków spółdzielni. w takim wypadku statut określa zakres uprawnień tych organów oraz zasady wyboru i odwoływania tych członków.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), członkowie innych niż zarząd organów spółdzielni mieszkaniowej pełnią swoją funkcję społecznie, z tym że statut może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i nie może być większe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Chcąc ustalić, czy w przypadku wynagrodzeń wypłacanych członkom rad osiedli za udział w posiedzeniach zastosowanie będzie miał art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, decydujące znaczenie będzie miało rozstrzygnięcie, czy rada osiedla jest organem stanowiącym Spółdzielni.

Do organów stanowiących Spółdzielni, co do zasady, zalicza się walne zgromadzenie lub zebranie grup członkowskich oraz radę nadzorczą.

W myśl art. 36 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze, najwyższym organem spółdzielni jest walne zgromadzenie. z kolei art. 44 tej ustawy wskazuje, iż rada nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością spółdzielni.

Cechą charakterystyczną organów stanowiących Spółdzielni jest przyznane przez ustawę oraz statut, uprawnienie do podejmowania uchwał w istotnych dla Spółdzielni sprawach, w szczególności zaś dotyczących rozpatrywania i zatwierdzenia sprawozdań, bilansów oraz rachunków zysków i strat za rok ubiegły i rozliczanie władz Spółdzielni z wykonywania przez nie obowiązków. Istotnym elementem uprawnień organów stanowiących jest więc prawo nadzoru nad organami wykonawczymi i wynikające z niego uprawnienie do odwołania organu wykonawczego. w spółdzielni organem wykonawczym jest zarząd. Treść art. 48 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze stanowi, że zarząd kieruje działalnością spółdzielni oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, do zakresu działania rady osiedla należy m.in. uchwalanie planów gospodarczych w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, uchwalanie wysokości opłat za lokale użytkowe wolnostojące w ramach swojego osiedla, opiniowanie struktury organizacyjnej osiedla, sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością administracji osiedla, współdziałanie z Radą Nadzorczą, rozpatrywanie oraz podejmowanie uchwał w innych sprawach związanych z działalnością osiedla.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić zatem należy, iż radę osiedla należy uznać za organ stanowiący Spółdzielni (takiej oceny dokonał też Wnioskodawca). z kolei wynagrodzenia wypłacane członkom rady osiedla za udział w posiedzeniach tego organu, mają bezsprzecznie charakter wynagrodzeń z tytułu pełnienia funkcji przez członków rady osiedla.

Reasumując, wynagrodzenia wypłacane członkom rad osiedla za udział w posiedzeniach organu, stanowią dla Spółdzielni Mieszkaniowej koszty uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl