ILPB3/423-919/09-2/EK - Określenie momentu powstania przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku uzyskania przez spółkę dopłat do świadczonych usług transportowych przewozu osób.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-919/09-2/EK Określenie momentu powstania przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku uzyskania przez spółkę dopłat do świadczonych usług transportowych przewozu osób.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2009 r. (data wpływu 13 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia daty powstania przychodu z tytułu dopłat do świadczonych przez Spółkę usług transportowych przewozu osób - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

*

określenia daty powstania przychodu z tytułu dopłat do świadczonych przez Spółkę usług transportowych przewozu osób,

*

określenia daty powstania przychodu z tytułu przedsprzedaży biletów miesięcznych,

*

możliwości dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej placu manewrowego i autobusu oraz zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi m.in. w zakresie rozkładowego transportu publicznego. w dniu 2 stycznia 2009 r. zostało podpisane porozumienie pomiędzy Miastem i Gminą a Spółką w sprawie określenia warunków zwrotu kosztów wynikających z uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów. Przedmiotem porozumienia jest określenie zwrotu przez Gminę na rzecz Spółki kosztów, zwanych dalej "dopłatą", wynikających z uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów świadczonych w komunikacji miejskiej przez Spółkę, na podstawie Uchwały Rady Miejskiej z dnia 28 października 2004 r. w sprawie ustalenia cen urzędowych za usługi przewozowe środkami miejskiego transportu zbiorowego, opłat dodatkowych, określenia uprawnień do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami miejskiego transportu zbiorowego oraz podziału linii na strefy (z późn. zm.). Porozumienie zawarte jest na czas określony, tj. od 2 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. i na szacunkową wartość kwoty dopłaty, która wynika z wysokości środków przewidzianych na ten cel w budżecie Miasta i Gminy na 2009 r. i planu przychodów z tytułu dopłat w Spółce na 2009 r.

Spółka na koniec miesiąca wystawia na rzecz Miasta i Gminy fakturę VAT, określającą faktyczną miesięczną wartość dopłaty na podstawie faktycznie sprzedanych biletów jednorazowych i miesięcznych oraz określoną szacunkową wartość miesięczną dopłat do przejazdów bezpłatnych.

Zgodnie z porozumieniem, Spółka zobowiązana jest dostarczyć ww. fakturę do dnia 5. następnego miesiąca a Gmina zobowiązuje się do uregulowania tej dopłaty do 10 - go dnia każdego miesiąca. w przypadku opóźnienia w przekazywaniu zapłaty, Spółka może domagać się od Gminy odsetek w wysokości ustawowej.

Spółka zalicza do przychodów podatkowych wartość dopłat do wykonanych przewozów w dniu wystawienia faktury, tj. ostatniego dnia miesiąca, za jaki miesiąc usługa ta dotyczy, tzn. np. dopłaty za miesiąc sierpień 2009 r. Spółka wystawiła fakturę 31 sierpnia 2009 r. i na podstawie art. 12 ust. 1, 3, 3a i 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zaliczyła do przychodów miesiąca sierpnia 2009 r. Nie uwzględnia faktu momentu wpływu należności na konto. Ponadto, Spółka dopłaty nie traktuje jako dotacji, w związku z czym, nie ma zastosowania zwolnienie przedmiotowe z podatku (art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy). Dopłata jest podstawą do opodatkowania w dniu wystawienia faktury VAT. w taki sam sposób Spółka traktuje inne dopłaty do komunikacji miejskiej otrzymywane z sąsiednich gmin. l tak, w dniu 4 maja 2005 r. zawarto umowę, na podstawie porozumienia międzygminnego w sprawie lokalnego transportu zbiorowego pomiędzy Gminą C (...) a przewoźnikiem (w tym czasie Miejskim Zakładem Komunikacji - zakładem budżetowym, który został przekształcony z dniem 1 stycznia 2009 r. w spółkę prawa handlowego na podstawie obowiązujących przepisów - wszystkie zobowiązania i należności przejęła nowo powstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością). Zgodnie z umową, przewoźnik otrzyma kwotę 700 zł brutto na podstawie wystawionej faktury. Fakturę ma wystawić każdego ostatniego dnia miesiąca po wykonaniu czynności objętych umową, czyli wykonaniu przewozu osób według ustalonego rozkładu jazdy na zasadach określonych w uchwale Rady Miasta i Gminy, tzn. mają tu zastosowanie ceny urzędowe za przejazd i stosowane ulgi. Zapłata za fakturę nastąpi w ciągu 14 dni od daty wystawienia faktury. Ponadto, we wrześniu 2009 r. została podpisana umowa z Gminą R (...) o rekompensowaniu utraconych wpływów z tytułu stosowania ulg. Około 20. każdego miesiąca (nie później niż ostatniego dnia miesiąca) będzie wystawiana faktura obejmująca kwotę dopłaty za dany miesiąc w wysokości 2.000 zł brutto. Gmina R (...) ureguluje należność w ciągu 14 dni, ale będzie to następny miesiąc.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka prawidłowo zalicza do przychodów podatkowych otrzymywane dopłaty do świadczonych usług transportowych przewozu osób w momencie wystawienia faktury, nie później niż ostatniego dnia miesiąca, jakiego dopłata ta dotyczy...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 12 ust. 1, 3, 3a, 3c datą powstania przychodu z działalności gospodarczej, w tym przypadku wartość dopłat z tytułu stosowania przez Spółkę ulg i przewozów bezpłatnych dla mieszkańców danej zbiorowości, jest data wystawienia faktury (ostatni dzień miesiąca), która jest automatycznie ostatnim dniem rozliczeniowym określonym w porozumieniu (okresy miesięczne).

Na podstawie art. 12 ust. 1, przychodami są w szczególności m.in. otrzymane pieniądze, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14.

Artykuł 12 ust. 3 mówi, że za przychody z działalności gospodarczej uważa się należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane.

Artykuł 12 ust. 3a określa, że za datę powstania przychodu z działalności gospodarczej uważa się datę wystawienia faktury albo otrzymania należności z zastrzeżeniem ust. 3c-3e.

Artykuł 12 ust. 3c określa datę powstania przychodu w usługach rozliczanych w okresach rozliczeniowych i jest to ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie, nie rzadziej niż raz w roku. Jeżeli nie ma zastosowania ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uważa się datę otrzymania zapłaty. Tutaj ma zastosowanie ust. 3c, w związku z tym, w opinii Spółki, nie można przyjąć, że dniem powstania przychodu jest dzień otrzymania zapłaty.

Dopłaty te nie są dotacjami, które są przychodami w momencie wpływu środków na konto, a następnie zwolnione od podatku na podstawie art. 17 ust. 47.

Otrzymana dopłata nie jest dotacją, ponieważ zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów zawartymi w piśmie Nr BA.l.3014-64/07 z dnia 19 kwietnia 2007 r., gmina realizując zadania własne w zakresie lokalnego transportu zbiorowego może zawrzeć z przewoźnikiem umowę w sprawie przewozu osób, ustalając jednocześnie warunki zwrotu poniesionych kosztów z tytułu stosowania ulg określonych uchwalą rady gmin. Wydatki na dopłaty z tytułu ulgowych przejazdów nie mogą być w świetle obowiązujących przepisów prawnych przekazywane w formie dotacji celowej. Gmina realizując zadania z zakresu lokalnego transportu zbiorowego może przeznaczać środki finansowe na wyrównywanie przewoźnikom utraconych dochodów z tytułu stosowania tych ulg i ten wydatek będzie zapłatą za określoną usługę i wydatki te ujmowane są w § 430 - "zakup usług pozostałych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, iż w pozostałym zakresie wniosku wydane zostały odrębne interpretacje indywidualne, i tak:

*

w części dot. określenia daty powstania przychodu z tytułu przedsprzedaży biletów miesięcznych - interpretacja indywidualna z dnia 6 stycznia 2010 r. Nr ILPB3/423-919/09-3/EK,

*

w części dot. możliwości dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej placu manewrowego i autobusu oraz zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów - interpretacja indywidualna z dnia 6 stycznia 2010 r. Nr ILPB3/423-919/09-4/EK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl