ILPB3/423-902/10-4/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-902/10-4/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2010 r. (data wpływu 9 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka posiada Zezwolenie z dnia 1 września 2006 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych w PKWiU: Sekcja D, Podsekcja DH - Dział 25 wyroby z gumy i tworzyw sztucznych; Podsekcja DJ - Dział 28 wyroby metalowe gotowe z wyłączeniem maszyn i urządzeń; Podsekcja DK - Dział 29 maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z powyższym, Spółka korzysta z pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka podpisała umowę z kontrahentem zagranicznym na wykonanie brakujących elementów z tworzyw sztucznych do linii produkcyjnej do chromowania. Wykonanie ww. elementów wiąże się z ich zaprojektowaniem, wykonaniem pod wymiar oraz wmontowaniem w częściowo wykonaną przez kontrahenta linię produkcyjną. Biorąc powyższe pod uwagę, ostatnim etapem sprzedaży ww. elementów jest ich wmontowanie w linię, która znajduje się w siedzibie klienta - poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej.

Pismem uzupełniającym z dnia 18 stycznia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż otrzymał w lutym 2010 r. interpretację indywidualną ILPB3/423-1060/09-2/GC dotycząca m.in. zwolnienia z podatku dochodowego dochodów uzyskanych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej z tytułu montażu poza strefą wyrobów z tworzyw sztucznych. Z niniejszej interpretacji wynikało, iż Podsekcja DH, DZIAŁ 25 PKWIU nie zawiera zapisu dotyczącego instalowania, napraw i konserwacji wyrobów z tworzyw sztucznych objętych tym działem - więc dochód z tytułu ich wykonywania nie podlega zwolnieniu.

Wobec faktu, iż łączne rozpatrywanie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wraz z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług pozwala na prawidłowe określenie zakresu i warunków korzystania z zezwolenia, Spółka zwróciła się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego o umieszczenie usług instalowania wyrobów z tworzyw sztucznych w PKWIU. W odpowiedzi usługi montażu wyrobów z tworzyw sztucznych będące brakującymi elementami linii produkcyjnej zostały przypisane do PKWIU 25.23 "WYROBY Z TWORZYW SZTUCZNYCH DLA BUDOWNICTWA" (PKWiU wprowadzone Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.), do PKWiU 25.23.90 "USŁUGI ZWIĄZANE Z INSTALACJĄ (MONTAŻEM) WYTWARZANYCH PRZEZ PRODUCENTA WYROBÓW DLA BUDOWNICTWA I PREFABRYKOWANYCH BUDYNKÓW Z TWORZYW SZTUCZNYCH" (PKWiU wprowadzone Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r.), do PKWiU 43.32.10.0 "ROBOTY INSTALACYJNE STOLARKI BUDOWLANEJ" (PKWiU wprowadzone Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód z tytułu montażu elementów wykonanych z tworzyw sztucznych linii produkcyjnej do chromowania u klienta, który jest integralną częścią sprzedawanego produktu wytworzonego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej będzie podlegał zwolnieniu podatkowemu.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód powstały w wyniku świadczenia usługi montażu (poza terenem strefy) brakujących elementów linii produkcyjnej do chromowania wyprodukowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej może podlegać zwolnieniu podatkowemu, ponieważ jest integralną częścią realizacji podstawowej działalności określonej w Zezwoleniu. Rozpatrując łącznie uzyskane przez Spółkę zezwolenie oraz pismo Urzędu Statystycznego z dnia 4 maja 2010 r. przypisujące w sentencji ww. usługi klasie PKWiU - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. - 25.23 Wyroby z tworzyw sztucznych dla budownictwa stwierdzić można, iż usługi montażu przedmiotowych elementów podlegają zwolnieniu podatkowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, rozumianej jako działalność usługowa, handlowa, produkcyjna w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy:

Sekcja D:

* podsekcja DH dział 25 - wyroby z gumy i tworzyw sztucznych,

* podsekcja DJ dział 28 - wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń,

* podsekcja DK dział 29 - maszyny i urządzenia gdzie indziej niesklasyfikowane.

Spółka podpisała umowę z kontrahentem zagranicznym na wykonanie brakujących elementów z tworzyw sztucznych do linii produkcyjnej do chromowania. Wykonanie ww. elementów wiąże się z ich zaprojektowaniem, wykonaniem pod wymiar oraz wmontowaniem w częściowo wykonaną przez kontrahenta linię produkcyjną. Biorąc powyższe pod uwagę, ostatnim etapem sprzedaży ww. elementów jest ich wmontowanie w linię, która znajduje się w siedzibie klienta - poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej.

Skoro zatem Spółka otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej, zgodnie z zapisami zawartymi w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, to dopiero łączne rozpatrywanie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wraz z powołaną Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług pozwalają na prawidłowe określenie zakresu i warunków korzystania ze zwolnienia.

Przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej określony w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej.

Wnioskodawca wskazał, iż zwrócił się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego o umieszczenie usług instalowania wyrobów z tworzyw sztucznych w PKWIU. W odpowiedzi usługi montażu wyrobów z tworzyw sztucznych będące brakującymi elementami linii produkcyjnej zostały przypisane do PKWIU 25.23 "WYROBY Z TWORZYW SZTUCZNYCH DLA BUDOWNICTWA" (PKWIU wprowadzone Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.), do PKWIU 25.23.90 "USŁUGI ZWIĄZANE Z INSTALACJĄ (MONTAŻEM) WYTWARZANYCH PRZEZ PRODUCENTA WYROBÓW DLA BUDOWNICTWA I PREFABRYKOWANYCH BUDYNKÓW Z TWORZYW SZTUCZNYCH" (PKWIU wprowadzone Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r.), do PKWIU 43.32.10.0 "ROBOTY INSTALACYJNE STOLARKI BUDOWLANEJ" (PKWIU wprowadzone Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.).

Mając na uwadze powyższe, skoro usługi montażu brakujących elementów wykonanych z tworzyw sztucznych linii produkcyjnej do chromowania wyprodukowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług mieszczą się w zakresie klasy PKWIU 25.23 "WYROBY Z TWORZYW SZTUCZNYCH DLA BUDOWNICTWA" (PKWIU wprowadzone Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.), natomiast Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych m.in. w PKWiU: Sekcja D, Podsekcja DH - Dział 25 wyroby z gumy i tworzyw sztucznych, dochód z tytułu montażu (poza terenem strefy) elementów wykonanych z tworzyw sztucznych linii produkcyjnej do chromowania u klienta, który jest integralną częścią sprzedawanego produktu wytworzonego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej będzie podlegał zwolnieniu podatkowemu stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego opisanego w złożonym w dniu 9 listopada 2010 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl