ILPB3/423-90/10-4/DS - Uznanie wartości otrzymanych dopłat bezpośrednich i płatności cukrowej za działalność rolniczą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-90/10-4/DS Uznanie wartości otrzymanych dopłat bezpośrednich i płatności cukrowej za działalność rolniczą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 19 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania wartości otrzymanych dopłat bezpośrednich i płatności cukrowej za działalność rolniczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 12 lutego 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania wartości otrzymanych dopłat bezpośrednich i płatności cukrowej za działalność rolniczą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podstawową działalnością Spółki jest działalność rolnicza w zakresie hodowli bydła oraz upraw polowych. W związku z tym, co roku Wnioskodawca jest beneficjentem tzw. dopłat bezpośrednich do powierzchni użytków rolnych gospodarstwa rolnego ze środków pomocowych w ramach wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej. Dopłaty te w drodze decyzji przyznawane są przez Agencję Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa i składają się na nie m.in.: jednolita płatność obszarowa, płatność do grupy upraw podstawowych, płatność do upraw roślin energetycznych, płatność cukrowa.

Poza rolnictwem, w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności zdarzają się także przychody z działalności pozarolniczej, np. usługi rolnicze, sprzedaż zbytecznych środków trwałych, itp. Ze względu na niewielki udział tych przychodów w przychodach ogółem, dochód uzyskany na działalności pozarolniczej korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wartość otrzymanych dopłat bezpośrednich i płatności cukrowej stanowi działalność rolniczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

W celu ustalenia struktury, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy brać kwotę należnych za rok podatkowy, czy otrzymanych w roku podatkowym dopłat bezpośrednich i płatności cukrowej.

Treść pytań wynika z pisma z dnia 12 lutego 2010 r. stanowiącego uzupełnienie do wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, dopłaty bezpośrednie stanowią przychody z działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ mają ścisły związek z działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwie rolnym i tym samym wpływają na przychody z działalności rolniczej.

W ocenie Wnioskodawcy, na potrzeby ustalenia struktury udziału przychodów z działalności rolniczej w przychodach ogółem należy brać pod uwagę wartość otrzymanych w danym roku podatkowym dopłat.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie pytania nr 1. Wniosek w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 12 kwietnia 2010 r. nr ILPB3/423-90/10-5/DS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ww. ustawy, który stanowi, iż działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60 % przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Kryteriami uprawniającymi podatników do skorzystania z ww. zwolnienia są występujące równocześnie okoliczności:

*

osiągnięcie przez nich w roku poprzedzającym rok podatkowy udziału przychodów z działalności rolniczej, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, w wysokości co najmniej 60 % przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności,

*

przeznaczenie uzyskanego dochodu z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej, na prowadzoną działalność rolniczą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą i osiąga przychody z produkcji rolnej. Jest beneficjentem dopłat bezpośrednich (płatności obszarowych, do sumy upraw podstawowych i do upraw roślin energetycznych) oraz płatności cukrowych. Spółka wskazała, że prowadząc działalność rolniczą, sporadycznie osiąga przychody z działalności pozarolniczej, tj.: usługi rolnicze, sprzedaż zbytecznych środków trwałych, itp.

Artykuł 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych definiuje działalność rolniczą. Przyjmując tę działalność za źródło przychodów, uzasadnione jest uznanie wszystkich przychodów z tego źródła, a więc również uzyskane przychody ze środków pomocowych wspierających bezpośrednio działalność rolniczą w gospodarstwach rolnych, za przychody z działalności rolniczej. Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl