ILPB3/423-868/09-4/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-868/09-4/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia daty powstania przychodu podatkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 25 listopada 2009 r. (data wpływu 26 listopada 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia daty powstania przychodu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest placówką naukową Polskiej Akademii Nauk. Przedmiotem działania Jednostki jest prowadzenie badań naukowych poznawczych i aplikacyjnych w zakresie nauk medycznych i nauk biologicznych.

Na prowadzenie projektów badawczych Wnioskodawca otrzymuje dotacje z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Cykl badań realizowanych w ramach projektów badawczych trwa 2 - 3 lata. Środki finansowane na badania Instytut otrzymuje z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ratach kwartalnych. Okres realizacji projektu oraz kwota dotacji określona jest w umowie projektu badawczego (w załączeniu wzór umowy). Jednostka z realizacji projektu badawczego składa roczny raport, który jest rozliczeniem merytorycznym i kosztowym za dany rok.

Otrzymane środki z Ministerstwa w momencie wpływu księgowane są na koncie "Przychody przyszłych okresów". w momencie otrzymania decyzji z Ministerstwa o rozliczeniu projektów badawczych, Wnioskodawca otrzymaną dotację przeksięgowuje memoriałowo na konto sprzedaży projektów badawczych (konto 701), traktując decyzję jako odbiór całego produktu (art. 12.3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Poniesione koszty do czasu zakończenia projektu stanowią "produkcję w toku". w momencie ujęcia memoriałowego na koncie sprzedaży koszty projektu odnoszone są na koszt własny sprzedaży projektów badawczych (konto 721).

W piśmie z dnia 25 listopada 2009 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wyjaśnił, iż po otrzymaniu decyzji z Ministerstwa, po zakończeniu całego projektu badawczego (tj. po okresie 2 - 3 lat) przeksięgowuje się na konto 701 - "Sprzedaż projektów badawczych", ten moment stanowi również moment przychodu podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo ujmuje powstanie przychodu podatkowego, czyli moment otrzymania decyzji z Ministerstwa o rozliczeniu umowy o realizację projektu badawczego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Jednostka prawidłowo ujmuje moment powstania przychodu, który jest ten sam dla celów podatkowych i bilansowych, czyli po otrzymaniu decyzji o rozliczeniu umowy o realizację projektu badawczego. Otrzymanie decyzji jest potwierdzeniem wykonania umowy i rozliczeniem środków finansowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Z przytoczonej definicji dochodu, wynika, iż stanowi on różnicę pomiędzy przychodem, a kosztami jego uzyskania. Podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego. Innymi słowy, jest to podatek, który obejmuje swoim zakresem przedmiotowym wszelkie uzyskiwane w ciągu roku podatkowego przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bez względu na to, czy powstają w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej, czy też jednorazowo.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera w swej konstrukcji definicji przychodu, precyzując, poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w art. 12, rodzaje przychodów, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "otrzymane" oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania czyli wpływu, bezpośrednio do majątku podatnika względnie na jego rachunek wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. w obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie którymi Instytut może rozporządzać jak właściciel.

W kontekście powyższego, stwierdzić należy, iż dotacja uzyskana przez Wnioskodawcę z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na prowadzenie projektów badawczych stanowi przychód podatkowy w dacie otrzymania poszczególnych rat (transz) tej dotacji.

Jednocześnie dodać należy, iż późniejsze otrzymanie przez Wnioskodawcę decyzji o rozliczeniu umowy o realizację projektu badawczego nie wpływa na zmianę daty powstania przychodu podatkowego.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego opisanego w złożonym w dniu 2 października 2009 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokument dołączony do wniosku (wzór umowy) nie podlegał analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl