ILPB3/423-865/10-3/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-865/10-3/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S.A. przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2010 r. (data wpływu 25 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik realizuje projekt pod nazwą "Własna działalność gospodarcza" na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL zawartej w dniu 29 czerwca 2009 r. z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy (dalej: WUP) - umowa w brzmieniu nadanym aneksem z dnia 31 marca 2010 r. wraz z fragmentem wniosku o dofinansowanie projektu (zawierającym opis projektu i stanowiącym załącznik nr 1 do umowy) w załączeniu. Projekt realizowany jest w ramach POKL Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Celem projektu jest zmniejszenie bezrobocia, w szczególności wśród osób zamieszkałych w gminach wiejskich i wiejsko - miejskich oraz miastach do 25 tys., poprzez stworzenie możliwości uruchomienia i prowadzenia własnej firmy. Projekt polega na przeprowadzeniu szkoleń dla osób zainteresowanych rozpoczęciem działalności gospodarczej (uczestnikami projektu są bezrobotni i osoby nieaktywne zawodowo - patrz pkt 3.2. wniosku o dofinansowanie), a następnie umożliwienia uczestnikom projektu skorzystania z indywidualnego doradztwa. Po zakończeniu etapu szkoleń i doradztwa uczestnicy mają możliwość ubiegania się o jednorazową dotację inwestycyjną na sfinansowanie wydatków związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej (w wysokości do 40.000 zł) oraz o udzielenie wsparcia pomostowego w postaci wsparcia finansowego w wysokości 350 zł/miesiąc (na pokrycie składek ZUS) przez okres 6 miesięcy po założeniu firmy i doradztwa w efektywnym wykorzystaniu dotacji po założeniu działalności gospodarczej (pkt 3.3 wniosku o dofinansowanie).

Podatnik jako beneficjent otrzymuje dofinansowanie na realizację ww. projektu, które przeznaczane jest na pokrycie kosztów projektu oraz na wypłatę środków na rzecz uczestników projektu (ww. dotacji inwestycyjnych oraz ww. wsparcia pomostowego w postaci wsparcia finansowego). Na koszty realizacji projektu składają się koszty zarządzania projektem, koszty realizacji ww. szkoleń i doradztwa, jak również koszty promocji projektu i rekrutacji uczestników. Środki otrzymywane przez Podatnika na pokrycie wymienionych kosztów przeznaczane są m.in. na wynagrodzenia, zakup usług, urządzeń i materiałów, catering czy promocję.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dofinansowanie otrzymywane przez Podatnika w ramach projektu opisanego z przeznaczeniem na pokrycie kosztów realizacji projektu, pochodzące ze środków europejskich i wypłacane przez BGK zwolnione jest z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy dofinansowanie otrzymywane przez Podatnika w ramach projektu opisanego z przeznaczeniem na pokrycie kosztów realizacji projektu, pochodzące z dotacji celowej z budżetu krajowego i wypłacane przez WUP zwolnione jest z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki otrzymywane przez Podatnika w ramach projektu opisanego z przeznaczeniem wypłacania ich uczestnikom projektu (w formie dotacji inwestycyjnych i wsparcia pomostowego w postaci wsparcia finansowego), nie stanowią, zdaniem Podatnika, przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Całość otrzymywanego przez Podatnika (beneficjenta) dofinansowania, tj. zarówno dofinansowanie na pokrycie kosztów realizacji projektu, jak i dofinansowanie z przeznaczeniem dokonywania wypłat na rzecz uczestników projektu, pochodzi w 85% ze środków europejskich oraz w 15% z dotacji celowej z budżetu krajowego (patrz § 2 pkt 2 umowy oraz pismo WUP z dnia 18 grudnia 2009 r. - w załączeniu). Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 i 4 oraz ust. 4 umowy, dofinansowanie ze środków europejskich wypłacane jest beneficjentowi (Podatnikowi) przez BGK, zaś dofinansowanie z dotacji celowej z budżetu krajowego - przez instytucję wdrażającą (Instytucję Pośredniczącą II stopnia), czyli przez WUP.

Natomiast środki otrzymywane przez Podatnika w ramach analizowanego projektu (realizowanego w ramach POKL) z przeznaczeniem na pokrycie kosztów realizacji projektu, pochodzące ze środków europejskich, stanowią "środki europejskie" w rozumieniu art. 2 pkt 5, art. 5 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 oraz art. 204 i art. 206 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z art. 187, art. 192 ust. 1, art. 202 ust. 2 ww. ustawy, środki te są wypłacane na rzecz podatnika (beneficjenta) za pośrednictwem BGK. Z tych względów, zdaniem Podatnika, dofinansowanie otrzymywane na pokrycie kosztów projektu w ramach POKL opisanego, w części finansowanej ze środków europejskich i wypłacanej przez BGK (tj. w 85%), zwolnione jest z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie środki otrzymywane na pokrycie kosztów ww. projektu, w części finansowanej z dotacji celowej z budżetu krajowego (tj. w 15%), wypłacane przez WUP, są zdaniem Podatnika, zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacjach indywidualnych z dnia 12 maja 2010 r. nr IBPBI/2/423-661/10/PP oraz z dnia 16 czerwca 2010 r. nr IBPBI/2/423-449/10/AP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Od 1 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

1.

płatności,

2.

dotacji celowej.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, tj.

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

* środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Dochody budżetu środków europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej.

Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej (art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które w myśl art. 186 tej ustawy,

mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3.

dotacje celowe dla beneficjentów;

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa (art. 188 ust. 1 ww. ustawy).

Artykuł 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacje celowe są to środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki "Własna działalność gospodarcza" na podstawie zawartej w dniu 29 czerwca 2009 r. z Wojewódzkim Urzędem Pracy umowy w brzmieniu nadanym aneksem z dnia 31 marca 2010 r.

W ocenie Wnioskodawcy cyt. "środki otrzymywane (...) w ramach projektu opisanego (...) z przeznaczeniem wypłacania ich uczestnikom projektu (w formie dotacji inwestycyjnych i wsparcia pomostowego w postaci wsparcia finansowego), nie stanowią (...) przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Ponadto, przepisem art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) do art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dodany zostały pkt 52 obowiązujący od 1 stycznia 2010 r. stanowiący, iż wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W przedmiocie sprawy, środki pieniężne, które Spółka otrzymała w 2010 r. na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią, wbrew twierdzeniom Spółki, Jej przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednakże korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Do zwolnienia przedmiotowego zastosowanie będą miały następujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż uzyskane przez Spółkę środki w formie dotacji na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią przychód (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Do zwolnienia otrzymanego dofinansowania od 1 stycznia 2010 r. mają zastosowanie odpowiednio:

* art. 17 ust. 1 pkt 47 (dotacja celowa ze środków współfinansowania krajowego otrzymana z WUP),

* art. 17 ust. 1 pkt 52 (płatności na realizację projektów w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich, których wypłata dokonywana jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego)

ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 25 stycznia 2011 r. nr ILPB3/423-865/10-2/KS.

Tut. Organ informuje, że załączniki dołączone do wniosku nie były przedmiotem oceny. Dlatego też nie podlegają interpretacji indywidualnej.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl