ILPB3/423-864/09-5/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-864/09-5/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 1 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismami z dnia 8 grudnia 2009 r. i 11 grudnia 2009 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółdzielnia Mieszkaniowa stała się właścicielem starej kotłowni w miejscowości x w wyniku nieodpłatnego przekazania przez Agencję Nieruchomości Rolnych.

Eksploatacja kotłowni służy celom gospodarki i utrzymania zasobów mieszkaniowych oraz dostarczaniu poszczególnych mediów, do których to została powołana Spółdzielnia. Na remont powyższej kotłowni, Wnioskodawca otrzyma pomoc finansową z Oddziału Agencji Nieruchomości Rolnych w kwocie brutto.

Zgodnie z ustalonymi w umowie subwencyjnej zasadami:

* Spółdzielnia wyłoni zgodnie z procedurą przetargową wykonawcę przebudowy kotłowni,

* faktury VAT za przeprowadzony remont wystawi wykonawca, bezpośrednio na Spółdzielnię,

* Spółdzielnia dokona zapłaty na rzecz wykonawcy po przelaniu środków pomocy przez Agencję w kwocie brutto.

Przyjęta wartość subwencji zwiększy stan funduszu zasobowego Spółdzielni, a comiesięczne odpisy umorzeniowe będą stopniowo zmniejszały stan tego funduszu.

Wnioskodawca jednocześnie informuje, że jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a produkcja wytwarzanej przez Niego energii cieplnej zawiera 22% stawkę podatku należnego.

Pismem uzupełniającym z dnia 4 grudnia 2009 r., Spółdzielnia Mieszkaniowa doprecyzowała opisane we wniosku zdarzenie przyszłe o informację, iż zgodnie z wyjaśnieniem Agencji Nieruchomości Rolnych podstawę prawną otrzymania bezzwrotnej pomocy finansowej określa ustawa z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa i rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Nieruchomości Rolnych oraz gospodarki finansowej Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa - Dz. U. Nr 52, poz. 427 - § 7 ust. 3 pkt 1.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy otrzymana bezzwrotna pomoc finansowa pochodząca ze środków budżetu państwa będzie zwolniona z podatku od osób prawnych.

2.

Czy odpisy amortyzacyjne od środka trwałego - kotłowni będą stanowiły koszt uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie otrzymana przez Niego bezzwrotna pomoc finansowa w kwocie brutto na remont środków trwałych będzie zwolniona z podatku od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z tym, że otrzymana subwencja nie zwiększy dochodów podlegających opodatkowaniu, odpisy amortyzacyjne w części pokrytej przez tą pomoc nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółdzielnia prosi uprzejmie o kompleksowe i możliwie pilne zajęcie stanowiska w powyższej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Dotacje otrzymywane przez podatników spełniają generalnie warunek uznania ich za przychód.

Podkreślić jednakże należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje zwolnienie środków stanowiących dotacje otrzymane z budżetu państwa, zgodnie bowiem z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy, dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Ponadto w myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Brzmienie cytowanych wyżej przepisów wskazuje, iż zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają dotacje uzyskane:

* z budżetu państwa,

* z budżetu jednostek samorządu terytorialnego,

* od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca otrzyma bezzwrotną pomoc finansową z Oddziału Agencji Nieruchomości Rolnych.

Zakres i zasady działania Agencji Nieruchomości Rolnych określają:

* ustawa z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (tekst jedn. Dz. U. z 2007 Nr 231, poz. 1700 z późn. zm.),

* ustawa z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz. 592 z późn. zm.),

* statut (rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 1 sierpnia 2003 r. - Dz. U. Nr 140, poz. 1348).

Z kolei, podstawą prawną do udzielania przez Agencję bezzwrotnej pomocy finansowej jest rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Nieruchomości Rolnych oraz gospodarki finansowej Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 52, poz. 427).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, Agencja realizuje zadania wynikające z polityki państwa, w szczególności w zakresie:

1.

tworzenia oraz poprawy struktury obszarowej gospodarstw rodzinnych;

2.

tworzenia warunków sprzyjających racjonalnemu wykorzystaniu potencjału produkcyjnego Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa;

3.

restrukturyzacji oraz prywatyzacji mienia Skarbu Państwa użytkowanego na cele rolnicze;

4.

obrotu nieruchomościami i innymi składnikami majątku Skarbu Państwa użytkowanymi na cele rolne;

5.

administrowania zasobami majątkowymi Skarbu Państwa przeznaczonymi na cele rolne;

6.

zabezpieczenia majątku Skarbu Państwa;

7.

inicjowania prac urządzeniowo - rolnych na gruntach Skarbu Państwa oraz popierania organizowania na gruntach Skarbu Państwa prywatnych gospodarstw rolnych.

W myśl § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Nieruchomości Rolnych oraz gospodarki finansowej Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, Agencja realizuje zadania, o których mowa w art. 6 ustawy, ze środków finansowych uzyskanych z gospodarowania mieniem Zasobu, w formie zakupów, pożyczek, poręczeń lub gwarancji kredytowych oraz bezzwrotnej pomocy finansowej.

Zgodnie z § 7 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia, bezzwrotna pomoc finansowa może dotyczyć budowy, remontu oraz przebudowy budynków i lokali, obiektów infrastruktury technicznej oraz innego majątku, przekazanych na podstawie art. 43 ust. 2, art. 44 i 48 ustawy bez uprzedniego doprowadzenia ich do należytego stanu technicznego.

Jak wynika z powyższych uregulowań, źródłem bezzwrotnej pomocy finansowej udzielonej Spółdzielni nie będzie budżet państwa, lecz środki finansowe uzyskane przez Agencję Nieruchomości Rolnych z gospodarowania mieniem Zasobu.

W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania wskazany przez Spółdzielnię art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego, zwolnieniem nie będą objęte kwoty, które Wnioskodawca otrzyma z innych środków, będących w dyspozycji Agencji. Wskazany powyżej przepis odnosi się bowiem tylko do kwot otrzymanych z budżetu państwa, które zostały przeznaczone na określony cel.

Ponadto należy także zwrócić uwagę na fakt, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości oraz powszechności opodatkowania i tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Reasumując, otrzymana przez Spółdzielnię bezzwrotna pomoc finansowa nie będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1.

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2.

maszyny, urządzenia i środki transportu,

3.

inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie natomiast z art. 16c pkt 2 ww. ustawy, amortyzacji nie podlegają budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służące działalności społeczno - wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe.

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

* znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,

* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno - remontowe,

* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki jak np.: zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa jest właścicielem kotłowni, która służy celom gospodarki i utrzymania zasobów mieszkaniowych.

Stwierdzić zatem należy, iż kotłownia przekazana Spółdzielni stanowi zasób mieszkaniowy, a więc pomieszczenie zapewniające sprawne funkcjonowanie całego budynku mieszkalnego.

Reasumując, stosownie do treści art. 16c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Jednostka nie może dokonywać odpisów amortyzacyjnych dotyczących tego pomieszczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie dodaje się, że wniosek Spółki w zakresie opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 22 grudnia 2009 r. nr ILPP1/443-1211/09-6/BD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl