ILPB3/423-862/09-2/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-862/09-2/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 1 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotowości podatkowej Społecznej Szkoły Podstawowej oraz Społecznego Gimnazjum - powołanych przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotowości podatkowej Społecznej Szkoły Podstawowej oraz Społecznego Gimnazjum - powołanych przez Wnioskodawcę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem działającym w branży oświatowej. Posiada status Organizacji Pożytku Publicznego.

Działalność statutową Wnioskodawca prowadzi poprzez powołanie Społecznej Szkoły Podstawowej i Społecznego Gimnazjum.

Wnioskodawca działa na podstawie wpisu do KRS w rejestrze stowarzyszeń, posiada NIP i Regon.

Szkoła Podstawowa i Gimnazjum mają odrębne statuty, zgodnie z ustawą o systemie oświaty i działają na podstawie wpisu do ewidencji szkół w Wydziale Oświaty Miasta.

Nr statystyczny Regon zarówno Szkoła Podstawowa, jak i Gimnazjum posiadają ten sam co Stowarzyszenie ze szczegółowym rozszerzeniem na Szkołę Podstawową i Gimnazjum. Natomiast nr NIP Szkoła posiada inny niż Wnioskodawca.

Kierownictwo nad Szkołami prowadzi jedna osoba - Dyrektor Szkoły Podstawowej i Gimnazjum, zatrudniona na podstawie umowy o pracę, podpisaną pomiędzy Zarządem Stowarzyszenia a pracownikiem.

Nauczyciele zatrudniani są przez Dyrektora Szkoły Społecznej w Szkole Podstawowej i Społecznym Gimnazjum prowadzonym przez Wnioskodawcę.

Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum nie posiadają wyodrębnionych składników majątkowych. Wszystkie umowy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania zarówno Szkół, jak i samego Stowarzyszenia oraz wszystkie zakupy bieżące, jak i inwestycyjne, dokonywane są na Stowarzyszenie.

Budżet na każdy rok szkolny zatwierdza i kontroluje Zarząd Stowarzyszenia. Przychodami Wnioskodawcy jest dotacja przyznawana na każdego ucznia oraz czesne. Wnioskodawca nadmienia, że stroną w umowie w sprawie dotacji z Miastem Poznań, jak i z rodzicami, jest Zarząd Stowarzyszenia reprezentowany przez pełnomocnika - Panią Dyrektor Szkoły.

Również w kontaktach z Urzędem Skarbowym, Wnioskodawca występuje wyłącznie jako Stowarzyszenie, w tym jako płatnik podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników, podatek VAT.

Po zakończeniu roku podatkowego, Wnioskodawca składa deklarację CIT-8 oraz CIT-8/0 wyłącznie jako Stowarzyszenie, korzystając jednocześnie ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W miesiącu marcu br., Wnioskodawca otrzymał informację od Zarządu Głównego, że Szkoła Podstawowa i Gimnazjum są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych od Stowarzyszenia - czyli od ich organu prowadzącego. Zarząd Główny powołuje się na pismo MF z 12 września 2001 r.

W ocenie Wnioskodawcy, trudno się zgodzić z takim stanowiskiem, tym bardziej, że 13 lipca 2007 r. otrzymał On postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego uznające stanowisko jako prawidłowe.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że kontrolę i nadzór nad działalnością Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w zakresie spraw finansowych, organizacyjnych i gospodarczych sprawuje wyłącznie Stowarzyszenie.

Zarówno Szkoła Podstawowa, jak i Gimnazjum nie posiadają odrębnej struktury organizacyjnej od Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokonując rocznych rozliczeń podatkowych Wnioskodawca ma postępować tak jak dotychczas, tj. sporządzać jedno sprawozdanie finansowe jako Stowarzyszenie i jedno zeznanie CIT-8 i CIT8/0, czy powinien sporządzać dwa sprawozdania finansowe i składać np. dwie deklaracje CIT-8 - jedna dla Stowarzyszenia, a druga dla Społecznej Szkoły Podstawowej i Społecznego Gimnazjum.

Zdaniem Wnioskodawcy, Jego dotychczasowe postępowanie jest prawidłowe, bowiem Szkoły nie są odrębnym podmiotem działającym niezależnie od organu prowadzącego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo - wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno - opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. w świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą, co oznacza, że jedna osoba prawna może prowadzić wiele szkół i placówek.

Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy, organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne.

Stosownie do treści art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów - z czego wynika, iż mogą być zakładami pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), czyli mogą występować w obrocie samodzielnie.

Mając na względzie treść ww. przepisów szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych, co pozwala im na samodzielne działanie oraz uznanie ich za jednostki organizacyjne.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przepisy tej ustawy mają zastosowanie do osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, są również, zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 ww. ustawy, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w Kodeksie cywilnym, który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Zatem, wszystkie inne jednostki, zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie, dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi, co pozwala na uczestniczenie w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej, posiadają podmiotowość prawnopodatkową. Artykuł 331 Kodeksu cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

W świetle powołanych przepisów niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności), winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeśli natomiast szkoła nie będzie wyposażona w odrębny majątek, wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, to będzie mogło to stanowić podstawę do uznania organu prowadzącego szkołę za podmiot podatku dochodowego od osób prawnych. Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych jednostki.

Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je założył i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie należy zauważyć, iż nadanie nr Regon dla każdego rodzaju specjalności szkoły nie przesadza o formie organizacyjnej szkół, o tym decydują przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr Regon nie ma znaczenia w tym kontekście, a zatem nie przesądza, że założone szkoły są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Natomiast w myśl art. 27 ust. 2 ww. ustawy, podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek złożenia opinii i raportu nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe, na podstawie odrębnych przepisów, są zwolnione z obowiązku badania.

Powołane przez Stowarzyszenie Szkoły, pomimo że są jednostkami działającymi na zasadzie wyodrębnienia organizacyjnego stanowią integralną część podmiotu założycielskiego. Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż Społeczna Szkoła Podstawowa oraz Społeczne Gimnazjum, których założycielem jest Stowarzyszenie, jest tylko wyodrębnioną organizacyjnie formą działalności Stowarzyszenia, które je utworzyło.

Jeżeli zatem Społeczna Szkoła Podstawowa oraz Społeczne Gimnazjum nie spełniają kryteriów, takich jak m.in.: posiadanie wyodrębnionego majątku, struktury organizacyjnej; nie są samodzielne, nie posiadają zdolności do zaciągania zobowiązań, to nie są obowiązane do złożenia odrębnej rocznej deklaracji CIT-8 i CIT-8/O oraz sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego, w tym przypadku podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych jest Stowarzyszenie. Wobec powyższego, w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych Wnioskodawca obowiązany jest wykazać dochód Stowarzyszenia łącznie z dochodem osiągniętym przez wchodzące w jego skład Szkoły. Tak więc, przy spełnieniu ww. warunków, stanowisko zawarte we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż dołączył do wniosku dokumenty. Tut. Organ informuje, że przedmiotowy wniosek nie zawiera ww. załączników. Jednocześnie należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych materiałów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl