ILPB3/423-86/09-5/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-86/09-5/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2009 r. (data wpływu 22 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania darowizny - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 20 marca 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* opodatkowania sprzedaży praw do udziału w licytacji na aukcji internetowej,

* przychodów i kosztów uzyskania przychodów w przypadku sprzedaży towaru po cenie niższej od ceny zakupu,

* opodatkowania darowizny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka wprowadziła na rynek serwis internetowy umożliwiający licytację nowego typu opartą na teorii gry sekwencyjnej o niezerowej sumie, opracowanej przez ekonomistę (...).

Wstępne informacje.

Zarejestrowany użytkownik serwisu www (...) ma możliwość zakupu produktów w bardzo atrakcyjnej cenie, zdecydowanie taniej niż cena rynkowa. Kupowanie odbywa się w formie licytacji - kto jest w stanie zapłacić więcej, ten ma możliwość wykupienia produktu. Każdy zarejestrowany użytkownik, aby mógł brać udział w licytacjach musi wykupić podbicia (w serwisie noszą nazwę "f..."). Podbicia (tzw. "f...") można nabyć w pakietach. w zależności od zakupionego pakietu, koszt jednego podbicia waha się w granicach 1,11 - 1,22 zł brutto. Mając na swoim koncie w serwisie podbicia ("f....") możemy licytować dowolny produkt.

Przebieg licytacji.

Licytacja rozpoczyna się od kwoty 0,00 zł. Startuje zegar, który odlicza czas do końca aukcji. Każdy przystępujący do licytacji podbija kwotę o 0,08 zł (8 gr) i wydłuża czas licytacji o 10 sekund. Uczestnik aukcji, aby podbić cenę o 0,08 zł, wykorzystuje w tym celu podbicia (tzw. "f..."), które nabył wcześniej. Licytację wygrywa ostatni użytkownik, który zdecydował się podbić cenę jako ostatni, zanim czas trwania aukcji zakończył się.

Finalizacja transakcji.

Użytkownik serwisu, który wygrał licytację może wykupić przedmiot w zależności od parametrów wykupu aukcji:

1.

Wykup następuje za cenę, jaką osiągnięto w licytacji.

2.

Wykup następuje za stałą cenę jaka była znana na początku licytacji.

3.

Brak ceny wykupu. To oznacza, że wygrywający nie musi płacić dodatkowo, aby stać się posiadaczem przedmiotu.

Przykładowa kalkulacja aukcji.

Przedmiotem aukcji jest komputer laptop o wartości rynkowej 4000 zł.

Aukcja zakończyła się ceną 700 zł i wygrał ją użytkownik (...).

Aby uzyskać cenę w aukcji 700 zł użytkownicy, którzy brali udział w licytacji musieli podbić cenę 8 750 razy (700 / 0,08 = 8 750).

Przychód portalu z aukcji 8 750 x 1,11 (założenie, że licytujący wykupili podbicia w cenie 1,11) = 9 712,50 zł.

Użytkownik (...) wykupuje przedmiot licytacji za atrakcyjną kwotę 700 zł.

Może się również zdarzyć, że przychód portalu z aukcji nie pokryje kosztów zakupu przedmiotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy sprzedaż usługi polegającej na wykupie praw do udziału w licytacji podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy w przypadku sprzedaży wylicytowanych towarów po cenie niższej od ceny zakupu podstawę opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych stanowi cena sprzedaży.

3.

Czy koszt zakupionego towaru stanowi w całości koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

4.

Czy towar, który zostanie przekazany osobie, która wygrała licytację na warunkach otrzymania go bez odpłatności stanowi darowiznę - w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Sprzedaż usługi polegającej na wykupie praw do udziału w licytacji podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 tej ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Usługa oferowana przez spółkę nie zawiera się w art. 21, art. 22, więc wykluczony jest przypadek, gdy podstawę opodatkowania stanowi przychód. Podatek wynosi 19% podstawy opodatkowania (art. 19 ustawy), czyli przychodów pomniejszonych o koszty ich uzyskania.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

W przypadku sprzedaży wylicytowanych towarów po cenie niższej od ceny zakupu, podstawę opodatkowania stanowi cena sprzedaży pomniejszona o koszty uzyskania przychodu spółki.

Przychodem jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli cena, bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej organ podatkowy określa przychód w wysokości wartości rynkowej. w omawianym przypadku istnieje przyczyna uzasadniająca stosowanie symbolicznej ceny sprzedawanych towarów - sprzedaż towarów następuje w związku z zakupem usługi umożliwiającej udział w aukcji, więc art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Koszt zakupionego towaru stanowi w całości koszt uzyskania przychodu w momencie sprzedaży.

Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty podatkowe uznawane są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie stanowią kosztów uzyskania przychodów koszty wymienione w art. 16 tej ustawy. Koszt zakupionych towarów nie jest wymieniony w art. 16, co oznacza, że o wartość zakupionych towarów należy pomniejszyć przychód stanowiący podstawę opodatkowania.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.

Towar, który zostanie przekazany osobie, która wygrała licytację na warunkach otrzymania go bez odpłatności stanowi darowiznę. Zgodnie z art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych darowizny na rzecz osób fizycznych nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie opodatkowania darowizny (pytanie nr 4), w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów oraz zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Wobec powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku został pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka dokonuje sprzedaży wcześniej zakupionych produktów wykorzystując do tej sprzedaży utworzony w tym celu serwis internetowy. Sprzedaż ta odbywa się na zasadzie licytacji. Aby użytkownik serwisu mógł brać udział w licytacji zobowiązany jest nabyć podbicia (tzw. "f..."). Użytkownik wygrywający licytację nabywa licytowaną rzecz po bardzo atrakcyjnej cenie. Ponadto Spółka wskazała, iż w zależności od parametrów wykupu aukcji, może się zdarzyć, iż wygrywający licytację użytkownik stanie się posiadaczem rzeczy nie wnosząc za nią dodatkowej opłaty (brak ceny wykupu).

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż w przedstawionej sytuacji użytkownik staje się właścicielem rzeczy bez wnoszenia za nią opłaty. Zatem otrzymuje go bez odpłatności, przy czym Spółka poniosła wydatek w postaci ceny zakupu tej rzeczy.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na definicję darowizny. Definicji tej nie zawiera ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie natomiast z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Na podstawie art. 889 tej ustawy, nie stanowią darowizny następujące bezpłatne przysporzenia:

1.

gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu;

2.

gdy kto zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nie nabyte.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego w niniejszej sprawie nie dochodzi do zawarcia umowy darowizny. Po pierwsze motywem sprawczym dokonanego przez Spółkę przysporzenia nie jest chęć obdarowania użytkownika serwisu internetowego, bowiem Spółka została powołana w celu prowadzenia działalności gospodarczej, która jest działalnością zarobkową. Ponadto w tym przypadku Spółka zwiera z użytkownikami nabywającymi rzeczy bez wnoszenia dodatkowej opłaty umowy w drodze aukcji. w ogłoszeniu aukcji Spółka określa czas, miejsce, przedmiot oraz warunki aukcji albo wskazuje sposób udostępnienia tych warunków. Ogłoszenie, a także warunki aukcji mogą być zmienione lub odwołane tylko wtedy, gdy zastrzeżono to w ich treści. Organizator (Spółka) od chwili udostępnienia warunków, a oferent (użytkownik serwisu) od chwili złożenia oferty zgodnie z ogłoszeniem aukcji są obowiązani postępować zgodnie z postanowieniami ogłoszenia, a także warunkami aukcji. Zawarcie umowy w wyniku aukcji następuje z chwilą udzielenia przybicia. Bez znaczenia jest fakt, iż do przeniesienia praw własności dochodzi w tym przypadku w sposób bezpłatny.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż licytacja, która ma na celu bezpłatne przeniesienie praw własności do licytowanej rzeczy - choć związana z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą - nie ma na celu osiągnięcia przychodów. Tak określone warunki prowadzenia licytacji nie mają charakteru promocyjnego, nie stanowią również rabatu, czy bonusu. Zatem zakup przez Spółkę rzeczy, których prawa własności przenoszone są nieodpłatnie w wyniku tak ustawionych licytacji nie może zostać uznany za koszt podatkowy, bowiem nie spełniona została przesłanka z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując powyższe, przekazanie towaru osobie, która wygrała licytację na warunkach otrzymania go bez odpłatności nie stanowi darowizny w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie cena zakupu tego towaru, do którego prawa własności przenoszone są przez Spółkę nieodpłatnie nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, iż odnośnie pozostałych stanów faktycznych wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia, i tak:

* w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w części dotyczącej pytań nr 1, 2 i 3 - interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2009 r. nr ILPB3/423-86/09-4/HS,

* w zakresie podatku od spadku i darowizn w części dotyczącej pytania nr 4 - interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2009 r. nr ILPB2/436-8/09-4/AJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl