ILPB3/423-844/10-5/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-844/10-5/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2010 r. (data wpływu 14 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka działa głównie w branży produkcji i obróbki wyrobów metalowych dla przemysłu elektromaszynowego oraz samochodowego. Spółka działa na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej z dnia 12 października 2005 r. (dalej: Zezwolenie). Zezwolenie zostało Spółce udzielone na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w ramach następujących pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU), zgodnie z klasyfikacją PKWiU wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r.:

* Metale - dział 27 PKWiU z wyłączeniem kategorii: 27.1, 27.2, 27.3,

* Wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń - dział 28 PKWiU,

* Maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane - dział 29 PKWiU,

* Pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy - dział 34 PKWiU,

* Druki i zapisane nośniki informacji - dział 22 PKWiU,

* Chemikalia, wyroby chemiczne i włókna sztuczne - dział 24 PKWiU,

* Wyroby z gumy i tworzyw sztucznych - dział 25 PKWiU,

* Wyroby z pozostałych surowców niemetalicznych - dział 26 PKWiU,

* Maszyny i aparatura elektryczna, gdzie indziej niesklasyfikowana - dział 31 PKWiU,

* Urządzenia oraz instrumenty medyczne, precyzyjne i optyczne, zegary i zegarki - dział 33 PKWiU,

* Sprzęt transportowy pozostały - dział 35 PKWiU,

* Surowce wtórne - dział 37 PKWiU,

* Energia elektryczna, gaz, para wodna i gorąca woda, na których produkcję nie jest wymagane posiadanie koncesji zgodnej z prawem energetycznym - dział 40 PKWiU.

Zezwolenie zostało udzielone do dnia 28 maja 2017 r.

Na mocy Zezwolenia ustalono następujące warunki prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej na terenie SSE:

* poniesienie na terenie SSE wydatków inwestycyjnych, rozumianych zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 wrześnie 2004 r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 215, poz. 2183 z późn. zm.):

* co najmniej 196.161.890,00 zł nie później niż do dnia 31 grudnia 2011 r., z czego kwotę 101.815.490 zł do dnia 31 grudnia 2006 r., oraz dodatkowo kwotę 94.346.400,00 zł do dnia 31 grudnia 2011 r.,

* zatrudnienie na terenie strefy:

* co najmniej 300 osób po dniu uzyskania Zezwolenia w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r. z czego co najmniej 30 osób do dnia 31 grudnia 2006 r. i utrzymanie tego zatrudnienia do dnia 31 grudnia 2011 r. oraz dodatkowo co najmniej 270 osób do dnia 31 grudnia 2011 r. i utrzymanie zatrudnienia 300 osób do dnia 31 grudnia 2016 r.

Z uwagi na fakt, iż Spółka poniosła już część wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 215, poz. 2183 z późn. zm.), Spółka korzysta z przysługującego jej limitu pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji.

Oprócz produkcji własnej Spółka świadczy także usługi obróbki elementów metalowych otrzymywanych od zagranicznego zleceniodawcy, do których należą m.in. usługi takie jak: a) odgratowywanie, b) piaskowanie detali (tj. wyprodukowanych elementów z metalu), c) docieranie, polerowanie i obróbka chemiczna detali. Usługi te polegają w szczególności na powierzchniowej obróbce elementów wykonanych z metalu bądź obróbce mechanicznej dostarczonych elementów metalowych. Spółka w dniu 20 sierpnia 2010 r. wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Urzędzie Statystycznym z wnioskiem o potwierdzenie klasyfikacji PKWiU powyższych usług.

Spółka we wniosku do Urzędu Statystycznego scharakteryzowała wybrane rodzaje świadczonych usług i wskazała m.in., iż odgratowywanie to usługa obróbki metalu polegająca na usuwaniu powstałych w trakcie produkcji zadziorów w detalu (nad obrabianym detalem znajduje się dodatni element przewodzący prąd; ujemny element znajduje się pod obrabianym detalem). W momencie startu procesu na specjalnym siłowniku katoda opuszcza się do detalu i dotykając go doprowadza do zamknięcia obwodu elektrycznego - katoda - detal - anoda. W momencie zamknięcia obwodu włącza się prąd elektryczny i równolegle elektrolit, który zostaje wypompowany od strony anody przez detal.

Prąd płynie najkrótszą drogą pomiędzy katodą i anodą. Przepływając usuwa nadmiar materiału z obrabianego detalu. Proces ten ma na celu zaokrąglenie ostrych krawędzi detalu poprzez usunięcie nadmiaru materiału, z którego został wyprodukowany. Natomiast usługa piaskowania detali to proces odbywający się przy pomocy granulowanego metalu - cząstek pyłu żelaza i jego stopów. Granulat podawany jest przewodami do specjalnych dysz piaskujących pod odpowiednim ciśnieniem. Dysze są skierowane na odpowiednie fragmenty detalu. Granulat wypadający pod wysokim ciśnieniem powietrza z dysz uderza na powierzchnię detalu powodując trwałą zmianę geometrii. Proces ten ma na celu zaokrąglenie ostrych krawędzi detalu poprzez usunięcie nadmiaru materiału. Z kolei usługi docierania, polerowania i obróbki chemicznej detali polegają na poddawaniu detali sklasyfikowanych według wysokości całkowitej procesowi zgrubnego szlifowania celem usunięcia warstwy wierzchniej i przygotowania powierzchni do dalszego polerowania. Wstępnie wyszlifowane detale poddawane są obróbce chemicznej, aby oczyścić je przed właściwym polerowaniem. Umyte detale poddawane są procesowi polerowania, gdzie powierzchnia uzyskuje fakturę lustra. Po tym procesie powtórnie poddaje się detale obróbce chemicznej, a następnie przekazuje się na maszynę sprawdzającą, aby skontrolować parametry wypolerowanej powierzchni oraz wymiary zewnętrzne detali.

W odpowiedzi na powyższy wniosek Spółki, Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w piśmie z dnia 2 września 2010 r. dokonał przyporządkowania wymienionych w omawianym wniosku usług do odpowiednich grupowań.

Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych uznał, iż:

a.

zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług 2008 wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.:

>

* obróbka detali metalowych, polegająca na usuwaniu zadziorów (odgratowywaniu) metodą anodowania mieści się grupowaniu PKWiU 25.61.22.0 "Pozostałe usługi powierzchniowej obróbki metalów",

* obróbka mechaniczna detali metalowych poprzez piaskowanie, szlifowanie, docieranie, polerowanie mieści się w grupowaniu PKWiU 25.62.20.0 "Pozostałe usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych".

b.

zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług 2004 wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (dalej: PKWiU 2004):

* obróbka detali metalowych, polegająca na usuwaniu zadziorów (odgratowywaniu) metodą anodowania mieściła się w grupowaniu PKWiU 28.51.22-50.00 "Anodowanie metali",

* obróbka mechaniczna detali metalowych poprzez piaskowanie, szlifowanie, docieranie, polerowanie mieściła się w grupowaniu PKWiU 28.52 "Usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych".

c.

zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., którą dla celów podatkowych stosuje się do 31 grudnia 2007 r.:

* obróbka detali metalowych, polegająca na usuwaniu zadziorów (odgratowywaniu) metodą anodowania mieściła się w grupowaniu PKWiU 28.51.22-50.00 "Anodowanie metali",

* obróbka mechaniczna detali metalowych poprzez piaskowanie, szlifowanie, docieranie, polerowanie mieściła się w grupowaniu PKWiU 28.52 "Usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych".

Spółka pragnie wskazać, iż wyżej wymienione usługi były, są i będą przez Nią świadczone na obszarze SSE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo korzystać ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie Zezwolenia w odniesieniu do dochodów z tytułu świadczenia na terenie SSE usług obróbki detali metalowych, polegającej na usuwaniu zadziorów (odgratowywaniu) metodą anodowania oraz usług obróbki mechanicznej detali metalowych poprzez ich piaskowanie, szlifowanie, docieranie, polerowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.; dalej: ustawa o SSE), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z treści przytoczonych przepisów wynika, iż warunkiem korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o powołany powyżej przepis jest uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej w zakresie określonym w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a działalność ta musi być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Spółka pragnie zauważyć, iż Zezwolenie zostało wydane na prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w ramach m.in. grupowania 28 PKWiU 2004 (Wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń), do którego zgodnie z przywołaną powyżej opinią Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego należy zaliczyć usługi będące przedmiotem zapytania, tj.: a) odgratowywanie detali, b) piaskowanie detali, c) docieranie i polerowanie detali, które były, są i będą świadczone przez Spółkę. W konsekwencji, mając na uwadze treść i zakres Zezwolenia, jeśli Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług, które mieszczą się w pozycjach PKWiU wymienionych w Zezwoleniu, i jeśli są one wykonywane przez Spółkę na terenie SSE, to w okresie obowiązywania Zezwolenia, Spółce przysługuje prawo do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych z tytułu świadczenia omawianych usług zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W opinii Spółki, mając na względzie fakt, iż (i) usługi świadczone przez Spółkę w zakresie obróbki detali metalowych, polegającej na usuwaniu zadziorów (odgratowywaniu) metodą anodowania, jak i w zakresie obróbki mechanicznej detali metalowych poprzez ich piaskowanie, szlifowanie, docieranie, polerowanie należą do grupowania 28 PKWiU 2004 (Wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń), co zostało potwierdzone przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, a ta grupa działalności została wymieniona w Zezwoleniu, (ii) omawiane usługi były, są i będą świadczone na terenie SSE, to dochody uzyskane przez Spółkę z tytułu świadczenia przedmiotowych usług podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych (w ramach przysługującego Spółce limitu dopuszczalnej pomocy publicznej) na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, dochody uzyskane przez Nią z działalności gospodarczej wymienionej w Zezwoleniu, w szczególności dochody z tytułu świadczenia na terenie SSE usług (i) obróbki detali metalowych, polegającej na usuwaniu zadziorów (odgratowywaniu) metodą anodowania (ii) obróbki mechanicznej detali metalowych poprzez ich piaskowanie, szlifowanie, docieranie, polerowanie w okresie obowiązywania Zezwolenia będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (w ramach przysługującego Spółce limitu dopuszczalnej pomocy publicznej) na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie stanu faktycznego dot. podatku dochodowego od osób prawnych wydana została interpretacja indywidualna w dniu 25 stycznia 2011 r., nr ILPB3/423-844/10-4/MM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl