ILPB3/423-833/10-4/GC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-833/10-4/GC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotowości Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej i zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych przez ten podmiot - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu 2 grudnia 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotowości Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej i zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych przez ten podmiot.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka, zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego, może prowadzić różne rodzaje działalności, w szczególności szpitalnictwo i inne usługi w zakresie ochrony zdrowia. w umowie Spółki zamieszczono zapis, że Spółka utworzy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej pod nazwą NZOZ X.

Nieruchomości, tj. obiekty szpitalne są własnością Spółki. Organ założycielski, tj. Spółka - tak chce ukształtować statut zakładanego Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, że jednostka ta będzie posiadała:

* odrębną od Spółki strukturę organizacyjną,

* odrębną siedzibę,

* oddzielny NIP, REGON,

* oddzielne konta bankowe i księgowość,

* celem statutowym będzie wyłącznie ochrona zdrowia,

* usługi medyczne będą świadczone w wynajmowanych od spółki obiektach szpitalnych,

* powstała jednostka NZOZ będzie wpisana do rejestru zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Wojewodę.

Zbudowana struktura Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej pozwoli mu na samodzielne wywiązanie się ze zobowiązań prywatnoprawnych i publicznoprawnych. Dochody Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej będą w całości przeznaczone na ochronę zdrowia.

Z treści pisma uzupełniającego z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu 2 grudnia 2010 r.) wynika, że: Spółka, zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego, może prowadzić różne rodzaje działalności, w szczególności szpitalnictwo i inne usługi w zakresie ochrony zdrowia. w umowie Spółki zamieszczono zapis, że Spółka utworzy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej pod nazwą NZOZ X.

Nieruchomości, tj. obiekty szpitalne są własnością Spółki. Organ założycielski, tj. Spółka - tak chce ukształtować statut Zakładowego Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, że jednostka ta będzie posiadała:

Wyodrębnienie prawne Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej:

* nie będzie posiadał osobowości prawnej,

* będzie wpisany do rejestru zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Wojewodę na podstawie art. 2 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej,

* nie będzie wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego, gdyż ustawa o zakładach opieki zdrowotnej nie wprowadza wymogu rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym,

* będzie posiadał odrębną siedzibę,

* będzie posiadał odrębne zaświadczenie o identyfikacji podatkowej NIP,

* odrębne zaświadczenie o identyfikacji statystycznej REGON,

Wyodrębnienie finansowo - księgowe Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej:

* odrębna gospodarka finansowa,

* samodzielne wywiązywanie się z zobowiązań prywatnoprawnych i publicznoprawnych,

* wyodrębnione rachunki bankowe środków pieniężnych, na których będą odzwierciedlone wpływy i wydatki dotyczące świadczonych usług w zakresie ochrony zdrowia,

* wyodrębniona księgowość, działająca w oparciu o samodzielną politykę rachunkowości, której zadaniem będzie prowadzenie odpowiedniej ewidencji zdarzeń gospodarczych, pozwalających na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej,

* wyodrębnione sprawozdanie finansowe i inna sprawozdawczość finansowa,

* wyodrębniona sprawozdawczość statystyczna,

* wyodrębnione rozliczenia podatkowe niemające związku z organem założycielskim.

Wyodrębnienie organizacyjne Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej:

* wyodrębniona struktura organizacyjna - zespół osób,

* działanie za pośrednictwem wyodrębnionych organów zarządzająco - kontrolnych,

* odrębna siedziba,

* odrębny od Spółki przedmiot działalności,

* usługi medyczne będą świadczone w wynajmowanych od Spółki obiektach szpitalnych.

Wyodrębnienie funkcjonalne Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej:

* wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Składniki materialne, tj. obiekty szpitalne i wyposażenie będą wynajmowane od Spółki,

* celem statutowym Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej będzie wyłącznie ochrona zdrowia, w szczególności usługi w zakresie szpitalnictwa,

* dochody Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej będą w całości przeznaczone na ochronę zdrowia, poprzez inwestowanie w nowy sprzęt diagnostyczny, poprawę jakości świadczonych usług na rzecz pacjentów itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji opisanej powyżej powstała jednostka Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej wypełni wszelkie przesłanki zakwalifikowania jej, jako jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej z mocy art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz czy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, skorzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie założenia organu założycielskiego, Spółka uważa, że powstała jednostka Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej wypełni wszelkie przesłanki do zakwalifikowania jej, jako jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej z mocy art. 1 ust. 2 ustawy, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie mogła korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli dochody Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w całości przeznaczy na ochronę zdrowia.

Jednocześnie, Spółka nadmienia, że korzystne stanowisko w tej kwestii dla prywatnych zakładów opieki zdrowotnej zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 3 marca 2010 r. i sygn. akt SA/Łd 1150/09.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.), definiuje zakład opieki zdrowotnej jako wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych, utworzony i utrzymywany w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia (art. 1 ust. 1 tej ustawy).

Na podstawie art. 2 ust. 2 ww. ustawy, zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej.

Przyznane przez ustawodawcę wyodrębnienie dotyczy wyłącznie organizacji zakładu opieki zdrowotnej, a nie wyodrębnienia prawnego, które przesądza o jego samodzielności. Zgodnie z art. 35b ust. 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. z chwilą wpisania do rejestru samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej uzyskuje osobowość prawną.

Ustawa ta nie daje natomiast przymiotu osobowości prawnej niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, tym samym niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie jest niezależną od osoby założyciela (osoby prawnej, osoby fizycznej lub spółki tych osób) jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która mogłaby samodzielnie funkcjonować w obrocie prawnym.

Powyższe oznacza, że niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie może być uznany za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w myśl którego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, jak również jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Natomiast art. 17 ust. 1c pkt 1 ww. ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach.

Aby Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej mógł skorzystać z tego zwolnienia winien spełnić łącznie przesłanki:

* nie może być podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. 1c tej ustawy,

* musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) wymienioną w tym przepisie,

* dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Spółka, zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego, może prowadzić m.in. działalność w zakresie szpitalnictwa i innych usług w zakresie ochrony zdrowia. Ponadto, w umowie Spółki został zamieszczony zapis, że Spółka utworzy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, który będzie wyodrębniony od organu założycielskiego (Spółki) pod względem finansowo - księgowym, organizacyjnym, funkcjonalnym oraz prawnym. Natomiast, jak wskazuje Wnioskodawca, Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej nie będzie posiadał osobowości prawnej.

Odnosząc analizowane wyżej przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, którego założycielem jest Spółka kapitałowa, jest tylko wyodrębnioną organizacyjnie formą działalności Spółki, która go utworzyła. Wszystkie wymienione wyżej uprawnienia przysługują jedynie posiadającym osobowość prawną samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej.

W kontekście powyższego Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, jako podmiot niebędący podatnikiem podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Przy zaistniałym podobieństwie stanu faktycznego oraz rozważań prawnych organ podatkowy uważa, iż w badanej sprawie należy jednak uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl