ILPB3/423-798/08-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-798/08-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2008 r. (data wpływu 5 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej (dalej: grunt). Obecna wartość rynkowa gruntu znacznie przewyższa cenę nabycia tego gruntu.

Spółka zamierza utworzyć wraz z osobą fizyczną spółkę komandytową, w której Spółka będzie komplementariuszem, natomiast osoba fizyczna będzie komandytariuszem. Spółka planuje wnieść do spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci gruntu wycenionego w cenie rynkowej. Drugi wspólnik - osoba fizyczna, obejmie udziały w spółce komandytowej w zamian za wkład pieniężny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez Spółkę gruntu wycenionego w cenie rynkowej tytułem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej będzie skutkowało powstaniem w Spółce przychodu do opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez nią gruntu wycenionego w cenie rynkowej tytułem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej nie będzie skutkowało powstaniem w Spółce przychodu do opodatkowania.

Stosownie do art. 48 § 2 w związku z art. 103 Kodeksu spółek handlowych, wkład wspólnika spółki komandytowej może polegać m.in. na przeniesieniu własności rzeczy. Spółka może zatem wnieść do spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci gruntu. Na skutek wniesienia wkładu rzeczowego nowym właścicielem gruntu stanie się spółka komandytowa, gdyż zgodnie z art. 8 § 1 Kodeksu spółek handlowych może ona we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opodatkowaniu podlega przychód powstały w wyniku objęcia przez podatnika udziałów w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych, pod pojęciem "spółki kapitałowej" należy rozumieć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółkę akcyjną. Jak wynika z powyższego przepisu, spółka komandytowa nie jest zaliczana do spółek kapitałowych, lecz do spółek osobowych wymienionych w art. 4 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych. W związku z powyższym, wniesienie przez Spółkę wkładu rzeczowego do spółki komandytowej nie będzie podlegało opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż przepis ten dotyczy wnoszenia wkładów niepieniężnych wyłącznie do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz do spółek akcyjnych.

Dodatkowo należy zauważyć, ze zgodnie z art. 12 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy powstaje w dniu:

1.

zarejestrowania spółki kapitałowej albo

2.

wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki, albo

3.

wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji jest związane z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Zdaniem Spółki, przepis art. 12 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie dotyczy spółki komandytowej, gdyż nie jest ona spółką kapitałową. Należy także zauważyć, że w przypadku wniesienia wkładu do spółki komandytowej nie występuje definitywny przyrost majątku spółki, ponieważ zgodnie z Kodeksem spółek handlowych wkład taki może zostać zwrócony w całości lub w części.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie zastosowania w przypadku wniesienia przez Spółkę gruntu do spółki komandytowej. W konsekwencji, wobec braku ustawowych regulacji dotyczących skutków podatkowych wnoszenia wkładów rzeczowych do spółek osobowych, wniesienie przez Spółkę wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej nie będzie skutkowało powstaniem w Spółce przychodu do opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie nadmienia się, iż zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wprowadzoną ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), art. 12 ust. 1 pkt 7 otrzymał następujące brzmienie: "Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio". Powyższa zmiana nie ma jednak wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl