ILPB3/423-792/08-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-792/08-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 4 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego osób prawnych w zakresie sposobu rozliczenia zwrotu dotacji z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego osób prawnych w zakresie sposobu rozliczenia zwrotu dotacji z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stosownie do przepisów zawartych w art. 8a ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego Wnioskodawca jako przewoźnik publiczny otrzymywał w 2007 r. od Urzędu Marszałkowskiego dopłaty (dotacje) z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich. Realizacja tych dopłat była dokonywana na podstawie zawartej umowy pomiędzy Spółką a Urzędem Marszałkowskim, w której określone były zasady przekazywania dopłat, a w szczególności została sprecyzowana roczna kwota dopłat (dotacji) do przekazania, która jest kwotą planowaną. Rzeczywiste wartości ustalane były na podstawie wydruków z kas fiskalnych i przekazywane do 20 następnego miesiąca po miesiącu wnioskowanym.

Zawarta umowa wraz z aneksami na realizację dopłat do ulgowych biletów na rok 2007 zawierała postanowienia, w wyniku których Spółka otrzymała do 20 grudnia 2007 r. zaliczkowo dopłaty (dotację) do biletów za miesiąc grudzień 2007 r. oraz zobowiązanie do ostatecznego rozliczenia do 10 stycznia 2008 r.

Po ostatecznym rozliczeniu dopłat (dotacji) za 2007 r. stwierdzono, że Spółka otrzymała o 46.763,32 zł dopłat (dotacji) za dużo. Powyższa kwota przelewem bankowym w styczniu 2008 r. została zwrócona na konto Urzędu Marszałkowskiego.

Zgodnie z postanowieniem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) otrzymane dopłaty (dotacje) do biletów ulgowych stanowią przychód podatkowy, który na podstawie art. 12 ust. 3e ww. ustawy, powstaje w dniu otrzymania zapłaty, tj. przelania dopłat (dotacji) na rachunek bankowy Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W którym roku podatkowym - w 2007, czy 2008 - Spółka powinna ująć korektę przychodów związanych ze zwrotem otrzymanych wcześniej dopłat (dotacji) do biletów ulgowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy przychód podatkowy z tytułu otrzymanych dopłat (dotacji) do ulgowych biletów powstaje w dniu otrzymania zapłaty. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w roku 2007 w przychodach podatkowych z ww. tytułu należy uwzględnić wartości dopłat (dotacji) faktycznie otrzymane - zapłacone, natomiast korektę otrzymanych dopłat (dotacji) - zwrot ująć w przychodach podatkowych roku 2008, tj. w roku faktycznego zwrotu na rachunek bankowy Urzędu Marszałkowskiego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Kwestię dotacji (dopłat) do biletów ulgowych w przewozach pasażerskich reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 8a ust. 1a tej ustawy, koszty związane z finansowaniem ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów pokrywane są z budżetu państwa. Stosownie natomiast do treści art. 8a ust. 2 ww. ustawy, dopłaty z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich przekazywane są przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie przez samorządy województw.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Postanowienia tej ustawy nie określają definicji przychodów. Zawierają one jedynie wykaz zdarzeń uznanych przez ustawodawcę za przychody w rozumieniu ustawy, przy czym wykaz tych zdarzeń ma charakter otwarty.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zatem, stosownie do zapisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje (dopłaty) do ulgowych biletów przekazywane Spółce przez Urząd Marszałkowski, jako otrzymane pieniądze, są przychodem z chwilą ich faktycznego otrzymania, tj. w dniu, w którym środki te wpłynęły na rachunek bankowy Spółki.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że do dnia 10 stycznia 2008 r. Spółka zobowiązana została do ostatecznego rozliczenia dotacji (dopłat) do ulgowych biletów za rok 2007. W wyniku dokonanego rozliczenia, Spółka zwróciła w styczniu 2008 r. na rachunek Urzędu Marszałkowskiego część kwoty uzyskanej w ramach przyznanego dofinansowania. W związku z powyższym pojawiła wątpliwość, czy zwrot dotacji powinien skutkować zmniejszeniem przychodów w dacie zwrotu dotacji, czy też w dacie uwzględnienia dotacji w przychodach Spółki.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają jednak zasad dokonywania korekt przychodów. Brak jest również uregulowań dotyczących momentu powiększenia (zmniejszenia) przychodów, tj. czy przychód powiększa się (pomniejsza) w dacie korekty, czy też w dacie powstania przychodu.

Wobec powyższego, należy posłużyć się literalną wykładnią wyżej powołanych przepisów, która prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się m.in. otrzymane pieniądze, czyli takie przychody, które w danym momencie są niewątpliwe i bezwarunkowe. Uzyskanie przychodu z tytułu dopłat do biletów ulgowych ma miejsce - jak już wcześniej wskazano - w momencie postawienia ich do dyspozycji Spółki, tj. w dniu, w którym przychód faktycznie wpłynął na rachunek bankowy Spółki. Późniejszy zwrot dotacji (dopłaty), tj. w następnym roku podatkowym, nie powoduje zmiany daty powstania tego przychodu.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, iż w odniesieniu do przedstawionej przez Wnioskodawcę sytuacji, zwrot dotacji (dopłat) - uprzednio zaliczonych do przychodów - powinien skutkować zmniejszeniem tych przychodów za okres, w którym były wykazane w ewidencji księgowej w związku z ich otrzymaniem. Korekta związana ze zwrotem dotacji za rok 2007 powinna zatem dotyczyć przychodów podatkowych roku 2007, a nie-jak wskazał Wnioskodawca - przychodów roku 2008.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl