ILPB3/423-79/10-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-79/10-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. (data wpływu 15 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych w związku z otrzymaniem dotacji objętych Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* konsekwencji podatkowych w związku z otrzymaniem dotacji objętych Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki oraz

* wkładu własnego otrzymanego od Przedsiębiorcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka, jako Beneficjent, realizuje projekty finansowane z:

* Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej "EFS") oraz

* krajowych środków publicznych

w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej "PO KL").

Środki w ramach PO KL wypłacane są m.in. przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Urząd Marszałkowski (dalej "Instytucja").

Środki pochodzące z EFS są przekazywane za pośrednictwem ww. instytucji krajowej w systemie tzw. "prefinansowania".

Spółka realizuje różne projekty w ramach PO KL, w tym projekty, które co do zasady nie powinny generować dla Niej żadnych dochodów (dalej "Projekty").

Jedna z grup realizowanych przez Spółkę Projektów (objętych niniejszym zapytaniem) polega na organizacji przez Spółkę ściśle określonego działania (na które składa się określony we wniosku Spółki o dofinansowanie Projektu zamknięty katalog zadań, np. szkolenia "typu x", szkolenia "typu y", warsztaty, doradztwo, zarządzanie itp.) dla dokładnie zdefiniowanych we wniosku uczestników Projektów, którymi są Pracownicy Przedsiębiorcy chcący uczestniczyć w danym, określonym działaniu, organizowanym przez Spółkę (dalej Przedsiębiorcy).

Działanie określone we wniosku, przedstawione jako zamknięty katalog zadań, rozliczane jest na podstawie przedstawionego we wniosku o dofinansowanie budżetu zadaniowego.

Pozostałe grupy realizowanych przez Spółkę projektów są przedmiotem innych wniosków Spółki o wydanie interpretacji indywidualnej przez Ministra Finansów.

Spółka pozyskuje środki finansowe na realizację Projektu, zgodnie z Umową z Instytucją, z dwóch źródeł, tzn.:

1.

od Instytucji - zgodnie z umową podpisaną przez Spółkę z Instytucją (dalej "Umowa"), Instytucja przyznaje Spółce wsparcie w formie dotacji rozwojowej na realizację Projektu w ściśle z góry określonej kwocie pieniężnej;

2.

od Przedsiębiorców będących uczestnikami Projektu Spółka otrzymuje środki pieniężne w formie tzw. wkładu własnego Przedsiębiorców; ich wysokość także określa Umowa.

Oba źródła finansowania Spółki tworzą w istocie nierozdzielną całość i stanowią 100% pozyskanych przez Spółkę środków pieniężnych na realizację Projektu.

W początkowym etapie realizacji Projektów objętych niniejszym zapytaniem, Spółka wystosowuje odpowiedni wniosek aplikacyjny do Instytucji o dofinansowanie projektu. Wniosek aplikacyjny Spółki o dofinansowanie Projektu zawiera podstawowe informacje m.in. o samym Projekcie, o Spółce (jako Beneficjencie i projektodawcy), przedstawia charakterystykę Projektu, planowany jego budżet oraz harmonogram realizacji z podziałem na działania, etapy ich realizacji, liczbę uczestników oraz okres realizacji.

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku aplikacyjnego Spółki o dofinansowanie Projektu, podpisywana zostaje z Instytucją Umowa.

Umowa ściśle określa, iż wypłata środków pieniężnych na realizację przez Spółkę całego Projektu odbywać się będzie w formie transz, bez względu na podmiot wypłacający Spółce środki pieniężne:

1.

wsparcie na realizację Projektu pochodzące od Instytucji wypłacane będzie w formie transz w terminach i wysokości określonych w harmonogramie płatności stanowiącym załącznik do Umowy; przekazanie natomiast kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Spółkę co najmniej 70% dotychczas otrzymanej kwoty wsparcia i rozliczenia poniesionych przez Spółkę na realizację Projektu wydatków co najmniej w tej wysokości w stosownym wniosku (tzw. wniosku o płatność).

Po zaakceptowaniu przez Instytucję złożonego przez Spółkę wniosku o płatność (na podstawie wydanej przez Instytucję pisemnej informacji o wynikach weryfikacji wniosku o płatność), następuje przekazanie kolejnej transzy wsparcia na rachunek bankowy Spółki.

2.

wkład własny Przedsiębiorców jest wpłacany przez nich, w zależności od organizowanego na ich rzecz przez Spółkę działania i chęci uczestnictwa w nim przez Przedsiębiorców; ich wysokość także określa Umowa.

Spółka dokumentuje otrzymane wpłaty, wystawiając faktury zaliczkowe, które potwierdzają wniesienie wkładu własnego.

Spółka częściowo oraz czasowo może wystawić również na Przedsiębiorców fakturę VAT. Będzie to miało miejsce np. w przypadku, kiedy:

1.

mimo nie dokonania przez Przedsiębiorcę płatności, do jakiej był on zobowiązany, skorzystał on z części Projektu realizowanego przez Spółkę - wówczas Spółka po zakończeniu danego działania wystawi na Przedsiębiorcę fakturę VAT i zobowiąże go do wniesienia wkładu własnego;

2.

Przedsiębiorca nie tylko nie dokonał płatności, do jakiej był zobowiązany, ale też nie wziął udziału w działaniu organizowanym przez Spółkę - wówczas pozostali Przedsiębiorcy uczestniczący w danym działaniu zobowiązani będą na podstawie wystawionych na ich rzecz faktur VAT do uzupełnienia wkładu własnego w wysokości, która równa jest kwocie niewniesionego przez jednego Przedsiębiorcę wkładu własnego do wszystkich Przedsiębiorców uczestniczących w Projekcie.

Transze, które otrzyma Spółka w ramach realizacji Projektu, bez względu na źródło ich pochodzenia, przeznaczone zostaną na poniesienie ściśle określonych wydatków w określonej wysokości. Zgodnie z uregulowaniem wskazanym w zawartej Umowie, wydatki te określane są mianem "wydatków kwalifikowalnych".

Transze otrzymane przez Spółkę (bez względu na podmiot je wypłacający) mogą mieć charakter:

a.

zaliczkowy - środki pieniężne otrzymane przez Spółkę są przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych objętych Projektem;

b.

refundacji - Spółka częściowo oraz czasowo może:

* finansować wydatki kwalifikowalne udokumentowane dowodami księgowymi m.in. faktury, rachunki, listy płac, angażując własne środki pieniężne z uwagi na brak środków od Instytucji i Przedsiębiorcy,

* oczekiwać na środki pieniężne, które wniesie Przedsiębiorca (Przedsiębiorcy) w postaci jego wkładu własnego po realizacji części Projektu (np. szkolenia) na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury VAT, którymi następnie Spółka będzie finansować wydatki kwalifikowalne udokumentowane dowodami księgowymi m.in. faktury, rachunki, listy płac itp.

W konsekwencji, otrzymane od Przedsiębiorcy dofinansowanie (wkład własny) stanowić będzie dla Spółki refundację.

Z uwagi na powyższe, otrzymane przez Spółkę transze mogą mieć częściowo charakter zaliczki, a częściowo refundacji.

Spółka jest w stanie prowadzić wewnętrzną szczegółową ewidencję, pozwalającą Jej na oddzielenie wysokości kwot otrzymanych transz w formie zaliczek od tych, które stanowią refundację.

Sposób realizacji Projektu nie zależy jednak od tego, czy transze wypłacone Spółce będą miały charakter zaliczki czy refundacji.

Spółka zobowiązana jest do rozliczenia 100% otrzymanych transz, bez względu na podmiot dokonujący wypłaty Spółce środków pieniężnych, w końcowym wniosku o płatność.

Ponadto, liczne załączniki, będące wyciągami bankowymi, jak i zestawieniami dokumentów, potwierdzają poniesione wydatki objęte wnioskiem o płatność.

Wszystkie środki pieniężne przekazywane są na wyodrębnione rachunki bankowe Spółki, gdyż zgodnie z Umową, Spółka, realizując jej warunki, uprawniona jest do pokrywania poniesionych wydatków kwalifikowalnych, określonych w Umowie, z powierzonych na wyodrębnionych rachunkach bankowych środków pieniężnych.

Otrzymane środki Spółka może wydatkować tylko na potrzeby realizowanego przedmiotu Projektu, jak również w okresach przewidzianych w budżecie Projektu. Jeżeli środki wsparcia byłyby wydatkowane przez Spółkę nienależnie lub niezgodnie z warunkami Umowy, podlegają one zwrotowi.

Podkreślić należy, że warunki Umowy podpisanej przez Spółkę określają, iż transze otrzymywane są przez Spółkę zaliczkowo przed poniesieniem wydatków kwalifikowalnych na realizację danego Projektu, a następnie są wykorzystywane zgodnie z przedmiotem Umowy. Ponadto, na wniosku o płatność składanym przez Spółkę widnieje zapis o zaliczkowej formie płatności.

Wskazane dokumenty nie wymieniają jednak bezpośrednio transz o charakterze refundacji. Główną bowiem zasadą jest to, że Spółka, jako Beneficjent Projektu, powinna otrzymać środki pieniężne w postaci transz przed poniesieniem przez Nią określonych wydatków kwalifikowalnych. z praktyki Spółki wynika jednak, że otrzymane przez Nią transze mogą mieć charakter również refundacji (jak wskazano na to w opisie stanu faktycznego), mimo że Umowa nie wskazuje na to bezpośrednio.

Spółka stoi na stanowisku, iż środki pieniężne otrzymywane przez Nią na realizację Projektu w części pochodzącej od Instytucji nie są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jednakże, obecne stanowisko Ministerstwa Finansów w tej kwestii jest odmienne, bowiem Minister Finansów, zgodnie z wydaną przez siebie dnia 30 sierpnia 2006 r. interpretacją ogólną (sygn. DD6-8213-8/06/DZ/412), uważa, iż otrzymane przez Spółkę środki na dofinansowanie Projektów stanowią przychód podatkowy, a odpowiadające im koszty - koszt uzyskania tych przychodów.

Spółka uznaje środki pieniężne otrzymywane przez Nią na realizację Projektu bez względu na źródło ich finansowania przed poniesieniem określonych wydatków kwalifikowalnych jako zaliczki na poczet wykonania usług.

W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zaliczki takie nie są przychodem Spółki w momencie ich otrzymania. Przychodem Spółki w momencie ich otrzymania są natomiast tylko transze o charakterze refundacji.

Pismem uzupełniającym, Pełnomocnik Spółki wyjaśnił stan faktyczny / opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

1.

Spółka otrzymuje środki finansowe na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.).

2.

Na realizację Projektów objętych dofinansowaniem Spółka zawarła pierwsze umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości oraz z Urzędem Marszałkowskim już w roku 2008.Ponadto, z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka będzie zawierać podobne umowy również w przyszłości.

3.

Spółka otrzymywała środki z ww. tytułu już przed 31 grudnia 2009 r.Spółka będzie otrzymywać środki z ww. tytułu także po 1 stycznia 2010 r. Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez Spółkę, od 1 stycznia 2010 r. nastąpiła zmiana zasad przekazywania środków. Podmiotem wypłacającym środki jest od 1 stycznia 2010 r. Instytucja (PARP) oraz Ministerstwo Finansów - płatność jest realizowana przez Bank. Spółka spodziewa się wkrótce otrzymać od PARP aneksy do Umów, które potwierdzą tę zmianę.

4.

W ramach realizowanych przez Spółkę Projektów, udzielana jest pomoc publiczna na pokrycie kosztów uczestnictwa Przedsiębiorców w działaniu w ramach danego Projektu. Pomoc publiczna jest udzielana zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych).

Przedsiębiorcy uczestniczący w działaniu bądź Przedsiębiorcy, którzy delegują swoich pracowników do udziału w działaniu, zobowiązani są do wniesienia wkładu własnego w wysokości stanowiącej dopełnienie do 100% przypadających na danego Przedsiębiorcę wydatków objętych pomocą publiczną, wynikającą z określenia dopuszczalnej intensywności pomocy publicznej. Spółka wystawia faktury zaliczkowe z tytułu wpłaty przez Przedsiębiorców wkładu własnego w formie pieniężnej na poczet pokrycia części kosztów uczestnictwa Przedsiębiorców w jednostkowym działaniu wchodzącym w skład Projektu.

5.

Zakładając, że jednostkowe działanie na rzecz Przedsiębiorców należy traktować z podatkowego punktu widzenia jako usługę, należy przyjąć, iż faktury zaliczkowe są wystawiane z tytułu wpłaty przez Przedsiębiorców wkładu własnego na poczet realizacji usługi (przed jej wykonaniem).

Wkład własny wpłacany jest w formie pieniężnej na poczet pokrycia części kosztów uczestnictwa Przedsiębiorców w jednostkowym działaniu wchodzącym w skład Projektu, w wysokości stanowiącej dopełnienie do 100% przypadających na danego Przedsiębiorcę wydatków objętych pomocą publiczną, wynikającą z określenia dopuszczalnej intensywności pomocy publicznej.

6.

Zakładając, że jednostkowe działanie na rzecz Przedsiębiorców należy traktować z podatkowego punktu widzenia jako usługę, należy przyjąć, iż faktury zaliczkowe są wystawiane na poczet realizacji usługi (przed jej wykonaniem), a ich przedmiotem jest otrzymany przez Spółkę wkład własny w formie pieniężnej na poczet pokrycia części kosztów uczestnictwa Przedsiębiorców w jednostkowym działaniu wchodzącym w skład Projektu, w wysokości stanowiącej dopełnienie do 100% przypadających na danego Przedsiębiorcę wydatków objętych pomocą publiczną, wynikającą z określenia dopuszczalnej intensywności pomocy publicznej.

7.

Zakładając, że jednostkowe działanie na rzecz Przedsiębiorców należy traktować z podatkowego punktu widzenia jako usługę, należy przyjąć, iż faktury zaliczkowe są wystawiane przed realizacją usługi. Faktura zaliczkowa z tytułu wpłaty przez Przedsiębiorców wkładu własnego w formie pieniężnej na poczet pokrycia części kosztów uczestnictwa Przedsiębiorców w jednostkowym działaniu wchodzącym w skład Projektu jest bowiem wystawiana przed zakończeniem udziału Przedsiębiorców w jednostkowym działaniu w ramach Projektu.

8.

Fakturę zaliczkową otrzymują tylko ci Przedsiębiorcy, którzy dokonali wpłaty wkładu własnego w formie pieniężnej na poczet pokrycia części kosztów uczestnictwa Przedsiębiorców w jednostkowym działaniu wchodzącym w skład Projektu.

9.

Faktury VAT są wystawiane sporadycznie, tj. kiedy:

a.

Przedsiębiorca nie uiścił wkładu własnego w formie pieniężnej na poczet pokrycia części kosztów uczestnictwa Przedsiębiorcy w jednostkowym działaniu wchodzącym w skład projektu przed realizacją określonego działania jednostkowego, jednakże wziął w nim udział - wówczas Przedsiębiorca nie otrzymuje od Spółki faktury zaliczkowej (ponieważ nie dokonał wpłaty wkładu własnego w formie pieniężnej przed zakończeniem udziału w działaniu), ale fakturę VAT, która zobowiązuje go do wpłaty wkładu własnego w formie pieniężnej z tytułu udziału w działaniu, w wysokości stanowiącej dopełnienie do 100% przypadających na danego Przedsiębiorcę wydatków objętych pomocą publiczną, wynikającą z określenia dopuszczalnej intensywności pomocy publicznej,

b.

Przedsiębiorca nie uiścił wkładu własnego w formie pieniężnej na poczet pokrycia części kosztów uczestnictwa Przedsiębiorcy w jednostkowym działaniu wchodzącym w skład Projektu, nie wziął udziału w działaniu jednostkowym, a z tytułu jego zgłoszenia do udziału w działaniu nie zostały poniesione przypadające na niego indywidualnie koszty i tym samym Przedsiębiorca nie otrzymał pomocy publicznej w ramach Projektu - w takim wypadku nie otrzymuje on ani faktury zaliczkowej (ponieważ nie uiścił wkładu własnego w formie pieniężnej na poczet pokrycia części kosztów uczestnictwa Przedsiębiorcy w jednostkowym działaniu wchodzącym w skład Projektu) ani faktury VAT (Przedsiębiorcy nie została udzielona pomoc publiczna w ramach Projektu). w wyniku wycofania się danego Przedsiębiorcy z udziału w jednostkowym działaniu, koszty stałe danego działania jednostkowego (niezależne od liczby uczestników działania, w tym od liczby Przedsiębiorców korzystających z działania), rozdzielane proporcjonalnie na wszystkich uczestników działania jednostkowego (na wszystkich Przedsiębiorców objętych działaniem) dzielone są na mniejszą liczbę uczestników działania (Przedsiębiorców).

Oznacza to, iż koszty jednostkowe przypadające na poszczególnych Przedsiębiorców, którzy skorzystali z uczestnictwa w działaniu rosną, co w konsekwencji pociąga za sobą konieczność dopłaty przez nich wkładu własnego w formie pieniężnej w kwocie stanowiącej dopełnienie do 100% przypadających na danego Przedsiębiorcę zwiększonych wydatków objętych pomocą publiczną, wynikającą z określenia dopuszczalnej intensywności pomocy publicznej.

Spółka wystawia Przedsiębiorcom fakturę VAT z tytułu dopłaty wkładu własnego w formie pieniężnej w kwocie stanowiącej dopełnienie do 100% przypadających na danego Przedsiębiorcę zwiększonych wydatków objętych pomocą publiczną.

10.

Faktury VAT są wystawiane przez Spółkę po zakończeniu realizacji określonego działania jednostkowego wchodzącego w skład Projektu, o ile zajdą przesłanki wskazane w pkt 9a) i 9b) niniejszych odpowiedzi.

Należy podkreślić, iż do zebrania wkładów własnych od Przedsiębiorców Spółkę zobowiązuje Umowa podpisana z Instytucją. Spółka, realizując Projekt, wypełnia wymogi formalne określone w Umowie. Jednym z takich wymogów jest właśnie pozyskanie od Przedsiębiorców wkładów własnych. Jeżeli Spółka nie spełniłaby tego wymogu, wówczas nie mogłaby realizować Projektu.

Ponadto, Spółka chciałaby podkreślić, iż gdyby nie warunki Umowy, wówczas nigdy nie pozyskiwałaby środków pieniężnych w formie wkładów własnych od Przedsiębiorców. Realizacja Projektu musi bowiem zostać wykonana w określony sposób, przewidziany w Umowie z Instytucją.

Ponadto, cechą szczególną tego typu Projektów jest to, że podstawowym źródłem realizacji Projektu są środki pochodzące od Instytucji. Wkład własny Przedsiębiorców stanowi tylko dopełnienie (uzupełnienie) do 100% przypadających na danego Przedsiębiorcę wydatków objętych pomocą publiczną.

Jest to specyfika realizowanych przez Spółkę Projektów, którą należy wziąć pod uwagę przy ich ocenie podatkowej.

Transze o charakterze refundacji.

Niniejszym Spółka wyjaśnia charakter transz będących refundacją.

Jeżeli Spółka spełniła warunek, jakim jest wydatkowanie co najmniej 70% kwoty środków pieniężnych otrzymanych w ramach poprzedniej transzy, wówczas jest uprawniona do złożenia do Instytucji kolejnego wniosku o płatność na wypłatę kolejnej transzy dofinansowania.

Zazwyczaj kolejna transza dofinansowania zostaje przekazana Spółce przez Instytucję w momencie zaakceptowania przez nią złożonego przez Spółkę wniosku o płatność.

Może się jednak zdarzyć tak, że po stronie Instytucji powstaną opóźnienia, które przyczynią się do dłuższego aniżeli zazwyczaj terminu weryfikacji złożonego przez Spółkę wniosku o płatność, a tym samym później aniżeli zazwyczaj Spółka otrzyma kolejną transzę dofinansowania.

W czasie oczekiwania na kolejną transzę, Spółka będzie wydatkowała pozostałą część środków pieniężnych otrzymanych od Instytucji w ramach poprzedniej transzy (tekst jedn. pozostałe 30%) oraz środki pieniężne otrzymane od Przedsiębiorców w formie wkładów własnych.

Jeżeli środków tych zabraknie, a kolejna transza dofinansowania jeszcze nie wpłynie, wówczas Spółka będzie angażować swoje bieżące środki pieniężne na realizację Projektu. Projekt bowiem musi być realizowany, pomimo opóźnień w przekazaniu Spółce kolejnej transzy.

Wówczas, otrzymana z opóźnieniem transza dofinansowania od Instytucji lub wkład własny od Przedsiębiorców stanowi w części refundację poniesionych przez Spółkę wydatków z Jej bieżących środków, a w części stanowi zaliczkę na poczet kolejnych wydatków związanych z realizacją Projektu.

Sytuacja refundacji będzie miała miejsce również w momencie, kiedy to nie Spółka będzie angażowała swoje bieżące środki pieniężne, ale na realizację Projektu przeznaczy Ona wkłady własne Przedsiębiorców otrzymane od nich po realizacji na ich rzecz określonego działania (tekst jedn. w sytuacjach opisanych w pkt 9 pisma stanowiącego uzupełnienie wniosku).

Mimo, że zapis taki nie wynika wprost z Umowy, to jednak jest to praktyka powszechnie stosowana i akceptowana przez Instytucję oraz Spółkę - realizacja Projektu jest bowiem przedsięwzięciem gospodarczym nie tylko Spółki i Instytucji, ale również Spółki i Jej podwykonawców, wobec których Spółka ma konkretne zobowiązania związane z dokonywaniem na ich rzecz płatności.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka postępuje prawidłowo, uznając kwoty otrzymanych transz mających charakter zaliczek (zarówno tych od Przedsiębiorców, jak i tych od Instytucji) na realizację przez Nią Projektu (zarówno w części pochodzącej od Instytucji, jak i od Przedsiębiorców), służących pokryciu wydatków kwalifikowalnych, za zaliczki, tzn. "pobrane wpłaty lub zarachowane należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych" w rozumieniu art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

W jakim momencie ww. zaliczki stają się przychodem Spółki.

3.

W jakim momencie otrzymane transze (zarówno od Przedsiębiorcy, jak i od Instytucji), które mają charakter refundacji, staną się przychodem Spółki.

4.

Czy wydatki kwalifikowalne stanowią dla Spółki "koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane i przychodami" w rozumieniu art. 15 ust. 4. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

5.

W jakim momencie Spółka powinna zaliczać wydatki kwalifikowalne, sfinansowane otrzymanymi transzami, zarówno tymi od Przedsiębiorców, jak i od Instytucji, mającymi charakter zaliczek, do kosztów uzyskania przychodów.

6.

W jakim momencie Spółka powinna zaliczać wydatki kwalifikowalne, sfinansowane otrzymanymi zarówno od Instytucji jak i od Przedsiębiorców transzami o charakterze refundacji, do kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Spółka postępuje prawidłowo, uznając kwoty otrzymanych od Przedsiębiorców oraz od Instytucji transz o charakterze zaliczkowym na realizację przez Nią Projektu, służących w całości pokryciu wydatków kwalifikowalnych, za zaliczki, tzn. "pobrane wpłaty lub zarachowane należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych" w rozumieniu art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Otrzymane przez Spółkę w formie zaliczek ww. transze (bez względu na ich źródło finansowania) stają się dla Spółki przychodem nie jednorazowo, a w częściach, każdorazowo w momencie, w którym spełnione zostają łącznie następujące warunki:

1.

Spółka otrzymała fakturę (rachunek) w związku z realizacją Projektu, przy czym faktura (rachunek) ta odnosi się do wydatku kwalifikowalnego,

2.

Spółka dokonała zapłaty kwoty wynikającej z takiej faktury (rachunku) środkami pochodzącymi z otrzymanych transz o charakterze zaliczek (zarówno tych od Instytucji, jak i od Przedsiębiorców).

Stosując powyższe zasady, Spółka rozlicza przychody w cyklach miesięcznych (tekst jedn. na koniec każdego miesiąca).

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Otrzymane zarówno od Instytucji, jak i od Przedsiębiorców transze o charakterze refundacji staną się dla Spółki przychodem jednorazowo w momencie ich otrzymania zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Rozliczenie przychodu nastąpi zgodnie z jednolitymi zasadami, tj. w cyklach miesięcznych (na koniec każdego miesiąca).

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.

Wydatki kwalifikowalne stanowią dla Spółki "koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami" w rozumieniu art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5.

Spółka powinna zaliczać wydatki kwalifikowalne, sfinansowane środkami pieniężnymi otrzymanymi od Przedsiębiorców oraz od Instytucji o charakterze zaliczek, do kosztów uzyskania przychodów każdorazowo w momencie, w którym spełnione zostają łącznie następujące warunki:

1.

Spółka otrzymała fakturę (rachunek) w związku z realizacją projektu, przy czym faktura (rachunek) ta odnosi się do wydatku kwalifikowalnego,

2.

Spółka dokonała zapłaty kwoty wynikającej z takiej faktury (rachunku) środkami pochodzącymi z otrzymanych transz o charakterze zaliczek (zarówno tych od Instytucji, jak i od Przedsiębiorców).

Zgodnie zatem ze stanowiskiem Spółki w odniesieniu do pytań 2 i 5, Spółka powinna wykazywać każdorazowo jednocześnie przychód i koszt uzyskania przychodów w tej samej wysokości.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 6.

Spółka powinna zaliczać wydatki kwalifikowalne, sfinansowane otrzymanymi zarówno od Instytucji, jak i od Przedsiębiorców transzami o charakterze refundacji, do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio z chwilą otrzymania przychodu, tj. otrzymania środków transzy o charakterze refundacji.

UZASADNIENIE

Ad. 1.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka powinna, co do zasady, wykazywać "otrzymane pieniądze" jako przychód podatkowy.

Zasada ta w odniesieniu do niektórych sytuacji modyfikowana jest przez art. 12 ust. 4 pkt 1. Przepis ten stanowi, iż do przychodów nie zalicza się m.in.: "pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych".

Zdaniem Spółki, ww. przepis powinien być stosowany w odniesieniu do transz o charakterze zaliczkowym otrzymywanych przez Nią na realizację Projektu, bez względu na to, czy pochodzą one od Instytucji czy od Przedsiębiorców.

Stosowanie tego przepisu powinno polegać na tym, że Spółka powinna zaliczać kwoty otrzymywane od Instytucji oraz Przedsiębiorców w postaci zaliczek do przychodów podatkowych dopiero z chwilą ich wydatkowania na cele zgodne z Umową, proporcjonalnie do wysokości ponoszonych kolejno kosztów, na podstawie faktur otrzymywanych od dostawców Spółki.

Wypłacane Spółce transze o charakterze zaliczek stanowią, zdaniem Spółki, zaliczki "na poczet dostaw towarów i usług". Wskazuje na to jednoznacznie:

1.

Treść Umowy, zgodnie z którą przyznanie Spółce poszczególnych zaliczek nie ma charakteru ostatecznego (definitywnego). Spółka zobowiązana jest zwrócić Instytucji kwoty, które nie zostaną wydane przez Nią zgodnie z Umową.

2.

Program realizowany jest przede wszystkim w oparciu o środki wspólnotowe pochodzące z EFS. Zasady rozdzielania tych środków reguluje m.in. rozporządzenia UE nr 1260/1999 z 21.06.1999. z rozporządzenia tego, w szczególności z przepisu art. 32, jednoznacznie wynika, iż środki w ramach realizacji programów wypłacane są w trybie zaliczkowym.

Ponadto, należy wskazać, iż ww. rozporządzanie UE w wielu punktach (w szczególności w preambule) potwierdza zasadę, iż budżety Państw Członkowskich nie powinny być finansowane przy pomocy środków z EFS przekazywanych przez nie beneficjentom. z takim niezgodnym z rozporządzeniem finansowaniem Skarbu Państwa mielibyśmy niewątpliwie do czynienia w sytuacji, gdyby Spółka wykazywała przychód z tytułu otrzymanych zaliczek wcześniej niż koszt uzyskania przychodów w postaci wydatków sfinansowanych tymi zaliczkami.

Identyczne stanowisko, jak zaprezentowane powyżej przez Spółkę, zajął w odniesieniu do analogicznego stanu faktycznego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej sygn. IBPBI/2/423-84/09/PP.

Z "ostrożności procesowej" Spółka chciałaby dodać, iż nawet gdyby uznać, iż realizując dany Projekt, w istocie Spółka nie świadczy żadnych usług ani nie dokonuje dostaw towarów na rzecz Instytucji, przepis art. 12 ust. 4 pkt 1 należałoby zastosować do otrzymywanych przez Nią zaliczek w sposób opisany powyżej.

Powyższy przepis odnosi się wprawdzie wprost jedynie do środków otrzymywanych przez podatników "na poczet dostaw towarów i usług", jednak w odniesieniu do zaliczek otrzymywanych przez Spółkę w ramach Programu uzasadnione byłoby zastosowanie go per analogiam.

Spółka stoi na stanowisku, iż stosowanie analogii w prawie podatkowym jest w uzasadnionych przypadkach, tak jak w przedmiotowej sprawie, właściwe. Jest to zgodne z aktualnymi poglądami doktryny oraz aktualną linią orzecznictwa zaprezentowanymi np. w artykule prof. B. Brzezińskiego "Analogia revivat..." (Prawo i Podatki nr 10/2007, s. 26 i nast.) oraz w wyroku NSA z 6 lutego 2009 r. sygn. I FSK 1961/07.

Zastosowanie analogii w omawianym przypadku uzasadnia w szczególności to, że:

1.

przepis art. 12 ust. 4 pkt 1 został zredagowany w roku 1992, tj. w okresie, kiedy zagadnienie pozyskiwania przez podatników środków pomocowych nie miało - inaczej niż obecnie - tak istotnego znaczenia;

2.

zasada wykładni "dynamicznej" nakazuje obecnie interpretować omawiany przepis w sposób adekwatny do zmienionych warunków społeczno - gospodarczych.

Ponadto, ewentualne wątpliwości co do tego, jak interpretować przedmiotowe przepisy, powinny zostać, w myśl zasady in dubio pro tributario, rozstrzygnięte na korzyść Spółki. Wskazać należy, że zasada ta znajduje również ugruntowaną pozycję w orzecznictwie sądów administracyjnych, czego przykładem są następujące wyroki:

* wyrok NSA (III SA 964/87) (SA/Bk 95/95), zgodnie z którym: "Nie można czynić podatnikom zarzutu naruszenia przepisów, jeżeli przepisy te są niejednoznaczne, a podatnik wybrał jedno z możliwych stanowisk" oraz

* wyrok NSA (SA/Gd 804/94), zgodnie z którym: "Nieprecyzyjne sformułowanie przepisu prawnego, w oparciu o który podatnik ma obowiązek obliczenia podatku, nie może stanowić podstawy do zakwestionowania przez organ podatkowy złożonej przez podatnika deklaracji, jeśli nie można wykazać oczywiście błędnej interpretacji prawa".

Podsumowując, Spółka uważa, iż w odniesieniu do otrzymywanych przez Nią zaliczek przepis art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych znajduje zastosowanie. Spółka powinna więc wykazywać przychód z tytułu otrzymywanych transz o charakterze zaliczek na realizację Projektu dopiero w momencie ich wydatkowania.

Ad. 2.

Spółka otrzymuje transze w formie zaliczek na realizację danego Projektu. Realizacja Projektu przebiegać będzie w prawidłowy sposób, jeżeli nastąpi to zgodnie z Umową zawartą z Instytucją. w szczególności, warunkiem prawidłowej realizacji Umowy jest wydatkowanie otrzymanej zaliczki (bez względu na to, czy pochodzi ona od Instytucji, czy od Przedsiębiorców) zgodnie z jej przeznaczeniem (poniesienie wydatków kwalifikowalnych). Spółka stoi na stanowisku, iż za moment prawidłowego wydatkowania otrzymanej transzy uznać należy moment, w którym spełnione są łącznie dwa warunki:

1.

Spółka otrzymuje fakturę (rachunek) w związku z realizacją Projektu,

2.

Spółka dokonuje zapłaty na podstawie otrzymanej faktury (rachunku).

Tylko bowiem łączne spełnienie tych dwóch warunków daje podstawę by uznać, że Spółka wydała otrzymaną transzę na realizację danego Projektu zgodnie z Umową, a zatem, że przekazanie środków pieniężnych Spółce stało się definitywne (ostateczne), przez co staje się ona przychodem dla Spółki.

Rola Spółki w realizacji danego Projektu polega zatem zasadniczo na wydatkowaniu otrzymanych zaliczek, zgodnie z Umową zawartą z Instytucją. Wskazać należy, że wydatkowanie odpowiedniej części otrzymanej zaliczki warunkuje realizację Projektu, a tym samym pozyskanie kolejnej zaliczki od Przedsiębiorcy oraz wystąpienie z wnioskiem do Instytucji o wypłatę następnej transzy.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka powinna, co do zasady, wykazywać "otrzymane pieniądze" jako przychód podatkowy.

Przepis ten ma zastosowanie w sytuacji, kiedy Spółka otrzymywać będzie zarówno od Instytucji, jak i od Przedsiębiorców transze o charakterze refundacji.

W konsekwencji, przychód dla Spółki powstanie w momencie otrzymania transzy w tej części, która stanowić będzie refundację.

Ad. 4.

Przepis art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy kosztów, które można powiązać z konkretnymi przychodami osiąganymi przez podatnika.

Nie ulega wątpliwości, że takimi kosztami są koszty ponoszone przez Spółkę na pokrycie wydatków kwalifikowanych w ramach danego Projektu. Są one bowiem ściśle powiązane z przychodami Spółki otrzymywanymi od Instytucji i Przedsiębiorców, które zostały opisane powyżej w punktach 1, 2 i 3.

Ad. 5.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: "Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c".

Spółka powinna zaliczać wydatki kwalifikowalne do kosztów uzyskania przychodów każdorazowo w momencie, w którym spełnione zostają łącznie następujące warunki:

1.

Spółka otrzymała fakturę (rachunek) w związku z realizacją projektu, przy czym faktura (rachunek) ta odnosi się do wydatku kwalifikowalnego,

2.

Spółka dokonała zapłaty kwoty wynikającej z takiej faktury (rachunku) środkami pochodzącymi z otrzymanej transzy (zaliczki).

Moment ten bowiem nierozerwalnie związany jest z momentem powstania przychodu, co zostało wykazane powyżej w punkcie Ad. 2.

Jeżeli bowiem Spółka spełni warunki przedstawione w pkt 1 i 2, to powstaje dla Niej przychód w wysokości poniesionego wydatku kwalifikowalnego. Tym samym, kwota równa temu wydatkowi staje się kosztem uzyskania przychodu.

Ponadto, ewentualne wątpliwości co do tego, jak interpretować przedmiotowe przepisy, powinny zostać, w myśl zasady in dubio pro tributario, rozstrzygnięte na korzyść Spółki.

Wskazać należy, że zasada ta znajduje również ugruntowaną pozycję w orzecznictwie sądów administracyjnych, czego przykładem są następujące wyroki:

* wyrok NSA (III SA 964/87) (SA/Bk 95/95), zgodnie z którym: "Nie można czynić podatnikom zarzutu naruszenia przepisów, jeżeli przepisy te są niejednoznaczne, a podatnik wybrał jedno z możliwych stanowisk" oraz

* wyrok NSA (SA/Gd 804/94), zgodnie z którym: "Nieprecyzyjne sformułowanie przepisu prawnego, w oparciu o który podatnik ma obowiązek obliczenia podatku, nie może stanowić podstawy do zakwestionowania przez organ podatkowy złożonej przez podatnika deklaracji, jeśli nie można wykazać oczywiście błędnej interpretacji prawa".

Ad. 6.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: "Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c".

Zgodnie z ww. przepisem, wydatki kwalifikowalne sfinansowane przez Spółkę otrzymanymi zarówno od Instytucji, jak i od Przedsiębiorców transzami o charakterze refundacji, Spółka powinna zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio w momencie otrzymania tej transzy mającej charakter refundacji.

Moment ten bowiem nierozerwalnie związany jest z momentem powstania przychodu, co zostało wykazane powyżej w punkcie Ad. 3.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie konsekwencji podatkowych w związku z otrzymaniem dotacji od Instytucji. Natomiast w zakresie stanu faktycznego dot. wkładu własnego otrzymanego od Przedsiębiorcy wydano odrębną interpretację indywidualną w dniu 12 kwietnia 2010 r. nr ILPB3/423-79/10-5/AP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych "w szczególności" zaliczanych do tej kategorii. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W omawianym stanie faktycznym, Spółka w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jako beneficjent, realizuje projekt, w ramach którego organizuje szkolenia, warsztaty, doradztwo, zarządzanie dla dokładnie zdefiniowanych uczestników, którymi są pracownicy Przedsiębiorcy chcący uczestniczyć w danym, określonym działaniu organizowanym przez Spółkę. Na realizację ww. projektu, Spółka otrzymuje środki finansowe od Instytucji (Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Urzędu Marszałkowskiego) na pokrycie kosztów kwalifikowanych. Wypłata środków pieniężnych odbywa się w formie transz, z tym że przekazanie kolejnej transzy przez Instytucję uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Spółkę co najmniej 70% dotychczas otrzymanej kwoty wsparcia. Spółka otrzymała środki pieniężne w 2009 r., jak również w 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż otrzymane transze mogą mieć charakter zaliczek bądź refundacji.

Otrzymane przez Spółkę od Instytucji środki pieniężne w roku 2009 i 2010, niezależnie od formy ich przekazania, tj. czy zostaną przekazane w formie zaliczek na poczet wydatków związanych z realizacją Projektu, czy też w formie refundacji poniesionych w ramach Projektu wydatków stanowią, co do zasady, przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy bowiem wskazać, iż wbrew stanowisku Wnioskodawcy, kwota otrzymanych od Instytucji transz o charakterze zaliczkowym nie podlega wyłączeniu w oparciu o art. 12 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, który eliminuje z kategorii przychodów pobrane wpłaty lub zarachowane należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Przedmiotowe zaliczki otrzymane przez Spółkę od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz od Urzędu Marszałkowskiego nie stanowią zaliczki na poczet należności za dostawę towarów lub świadczenie usług. Nie mają także charakteru pożyczki (kredytu). Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Urząd Marszałkowski nie kupują usług od Spółki, nie można więc uznać, że transze wypłacone przez te Instytucje są zaliczką nie powodującą powstania przychodu. Nie można tutaj stosować - na co wskazuje Spółka - analogii. z literalnego brzmienia powyższych przepisów wynika, że do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Kwoty przekazane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Urząd Marszałkowski nie mieszczą się zatem w dyspozycji art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Są one przychodem podatkowym w dacie otrzymania, na mocy cytowanego wyżej art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Również w części dot. kwot w postaci refundacji poniesionych przez Spółkę wydatków stwierdzić należy, iż wpłaty te stanowią przychód podatkowy w dacie otrzymania na mocy powołanego wyżej art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Pismem stanowiącym uzupełnienie wniosku, Spółka doprecyzowała, iż przedmiotowe dofinansowanie otrzymała przed dniem 31 grudnia 2009 r., jak również będzie otrzymywać po 1 stycznia 2010 r.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianie uległy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji, niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 31 grudnia 2009 r. (w części dotyczącej otrzymanego dofinansowania przed dniem 31 grudnia 2009 r.) oraz stan prawny obowiązujący od dnia 1 stycznia 2010 r. (w części dotyczącej otrzymanych środków finansowych przez Spółkę po tym dniu).

Stan prawny do dnia 31 grudnia 2009 r.

Realizowany w ramach perspektywy finansowej na lata 2007 - 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL), współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, będącego jednym z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, został przyjęty do wykonania w trybie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.).

Jak stanowi art. 17 ust. 3 ww. ustawy, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Ustawa o finansach publicznych w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3.

środki:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c.

Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;

4.

inne środki.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję "beneficjenta" zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.

Ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 3a, w myśl którego "dotacjami" są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych, będą zatem wydatkami budżetu państwa.

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. w konsekwencji, tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007 - 2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 47, bądź pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r.

W przedstawionym stanie faktycznym, Spółka realizuje projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zawarła w tym celu umowę o dofinansowanie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Urzędem Marszałkowskim.

Należy w tym miejscu wskazać, że Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ("PARP") jest agencją rządową działającą na mocy ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.), która określa zakres zadań do realizacji, organy nadzoru, zasady tworzenia rocznych planów działania oraz sprawozdawczości z ich realizacji.

Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca otrzyma środki finansowe z budżetu państwa za pośrednictwem agencji rządowej.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 17 ust. 1 pkt 48 tej ustawy. w myśl wskazanego w zdaniu poprzednim artykułu, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Natomiast Urząd Marszałkowski jest jednostką budżetową samorządu województwa, działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.). Zatem w tym przypadku zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W konsekwencji, przyznana dotacja w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 - 2013, którą Spółka otrzymała od ww. Instytucji w formie zaliczek / refundacji stanowi Jej przychód podatkowy w dacie otrzymania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychód ten jest wolny od podatku odpowiednio na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy - w części otrzymanej od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - oraz na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy - w części otrzymanej od Urzędu Marszałkowskiego.

Odnosząc się do kwestii podatkowego ujmowania kosztów kwalifikowanych, ponoszonych przez Wnioskodawcę, należy wskazać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wobec ogólnego charakteru powołanej definicji, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. w szczególności, należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż zwolnienie z opodatkowania otrzymanego dofinansowania (art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 ww. ustawy) powoduje, iż wydatki sfinansowane tymi dochodami nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy).

W opisie stanu faktycznego wskazano również, iż transze otrzymywane przez Spółkę od Instytucji mogą mieć charakter refundacji (jako zwrot poniesionych wydatków sfinansowanych ze środków własnych bądź wkładem własnym Przedsiębiorcy), które to środki - zdaniem tut. Organu - stanowią przychód w dacie jego otrzymania.

Zatem w zakresie momentu zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Dopiero po uzyskaniu refundacji poszczególnych wydatków zaliczonych wcześniej przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów powinny one zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, transze przekazane Spółce do dnia 31 grudnia 2009 r. nie podlegają wyłączeniu z kategorii przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, stanowią one przychód podatkowy Spółki w dacie otrzymania. Jednakże dochód z tego tytułu wolny jest od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 omawianej ustawy.

Koszty bezpośrednio sfinansowane ze środków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy. Natomiast wydatki poniesione, które podlegają refundacji, zaliczone w dacie poniesienia do kosztów uzyskania przychodów (art. 15 ust. 4d ww. ustawy), podlegają również wyłączeniu z tych kosztów w momencie otrzymania dofinansowania (art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy).

Stan prawny od dnia 1 stycznia 2010 r.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), dokonano zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 52 zmienionej ustawy stanowi, iż płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców będą również korzystały ze zwolnienia z opodatkowania.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zgodnie z treścią art. 101 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, z dniem 1 stycznia 2010 r. Bank Gospodarstwa Krajowego przejmuje dokonywanie płatności wynikających z umów o dofinansowanie oraz decyzji o dofinansowanie, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619), odpowiednio zawartych lub wydanych przed dniem 1 stycznia 2010 r. Umowy te oraz decyzje nie wymagają zmian w tym zakresie.

Ust. 3 wymienionego w zdaniu poprzednim artykułu stanowi, iż Instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie, informuje beneficjenta o zmianie instytucji dokonującej płatności, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego przepisu.

Stosownie do treści art. 111 ust. 1 ww. ustawy, do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

W przedmiocie sprawy, środki pieniężne, które Spółka otrzyma w 2010 r. na podstawie umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędem Marszałkowskim na realizację wskazanych projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowić będą Jej przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z wymienionym w zdaniu poprzednim artykułem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Odnosząc się do kwestii podatkowego ujmowania kosztów kwalifikowanych, ponoszonych przez Wnioskodawcę w obowiązującym stanie prawnym, należy wskazać, że wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie wskazanych przepisów, nie są uważane za koszty uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

W zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio związanych z realizowanym Projektem, które zostaną Spółce zrefundowane przez instytucję wypłacającą, zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Natomiast refundacja tych kosztów, zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów-skutkuje koniecznością ich wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów w momencie otrzymania dofinansowania.

Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym, transze otrzymane przez Spółkę w 2010 r. nie podlegają również wyłączeniu z kategorii przychodów podatkowych, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Mocą art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, stanowią przychód podatkowy w dacie ich otrzymania. Jednakże dochód z tego tytułu wolny jest od podatku dochodowego od osób prawnych i jego zwolnienie uzależnione jest od podmiotu, który będzie wypłacał te środki.

Koszty kwalifikowane bezpośrednio sfinansowane ze środków, z których dochód wolny jest od podatku, podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast wydatki poniesione, które podlegają refundacji, zaliczone w dacie poniesienia do kosztów uzyskania przychodów, podlegają również wyłączeniu z tych kosztów w momencie otrzymania dofinansowania (art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy).

Wskazać należy, iż powołane przez Spółkę pismo Ministerstwa Finansów odnosi się do projektów w ramach programów objętych ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.). Natomiast w przedmiocie sprawy, Spółka otrzymała dotację w ramach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.). Tym samym, powyższe pismo nie znajdzie zastosowania.

W odniesieniu do powołanej przez Spółkę interpretacji indywidualnej oraz przytoczonych orzeczeń sądów stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Ponadto, dodaje się, iż we wniosku zawarto zapis z jednej z Umów podpisanej przez Spółkę z Instytucją, który nie podlega ocenie przez tut. Organ, z uwagi na treść art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek Spółki w zakresie zdarzenia przyszłego został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi wydanymi w dniu 12 kwietnia 2010 r. nr ILPB3/423-79/10-6/AP, ILPB3/423-79/10-7/AP.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl