ILPB3/423-78/11-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-78/11-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji maszyn rolniczych. W 2009 r. rozpoczęła starania o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej rozbudowy istniejącego przedsiębiorstwa w oparciu o innowacyjną technologię cynkowania ogniowego produktów stalowych.

Dotacja ma finansować nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

W tym celu spółka zawarła z firmą doradczą umowę o:

1.

optymalizację podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie,

2.

przygotowanie pełnej dokumentacji aplikacyjnej,

3.

reprezentację spółki w procesie oceny dokumentacji,

4.

doprowadzenie do podpisania umowy o dofinansowanie pomiędzy spółką a instytucją wdrażającą.

Projekt został dofinansowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach programu operacyjnego "Innowacyjna gospodarka, działanie 4.4: nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym" w ramach funduszu o nazwie Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.

Umowa o dofinansowanie została podpisana 30.12.2009.

Usługi świadczone przez firmę doradczą nie są kosztami kwalifikowanymi finansowanymi z dotacji.

Podstawę prawną na podstawie, której spółka pozyskała środki finansowe stanowi ustawa z dnia 06.12.2006 o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712; z późn. zm.).

W powyższej umowie rolę beneficjenta pełni Wnioskodawca., instytucją wdrażającą (instytucją pośredniczącą II stopnia) jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, instytucją zarządzającą jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, instytucją pośredniczącą jest Ministerstwo Gospodarki, a beneficjentem ostatecznym jest Wnioskodawca.

Powyższy stan faktyczny jest zgodny z przedstawionym we wniosku spółki o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 14.10.2009 w związku, z którym zostały wydane interpretacje z dnia 29.01.2010 o numerach ILPB3/423-934/09-6/ŁM, ILPB3/423-934/09-7/ŁM i ILPB3/423-934/09-8/ŁM.

Po tym dniu nastąpiła zmiana jedynie formy dofinansowania z dotacji rozwojowej, o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104; z późn. zm.) na dotację celową oraz płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przez dotację celową należy rozumieć część dofinansowania w wysokości odpowiadającej wkładowi krajowemu, o której mowa w art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240; z późn. zm.)

Pismem z dnia 31 marca 2011 r., Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny o następującą informację: płatnikiem kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków unijnych oraz w formie dotacji celowej jest Bank Gospodarstwa Krajowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy usługi firmy doradczej stanowią koszty uzyskania przychodów bieżącej działalności spółki czy podwyższają wartość początkową składników majątku nabytego przy wykorzystaniu dotacji... - pytanie dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

2.

W przypadku uznania usług firmy doradczej za koszty uzyskania przychodów, czy stanowią one koszt podatkowy jednorazowo w momencie poniesienia kosztu... - pytanie dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

3.

Czy w przypadku konieczności zwrotu dotacji można zaliczyć wydatki na usługi firmy doradczej do kosztów uzyskania przychodów... - pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego.

4.

Czy uzyskana dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych... - pytanie dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1 i 2. Wniosek Spółki w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 3 i 4 został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi wydanymi w dniu 24 maja 2011 r., i tak:

w zakresie pytania nr 3 - interpretacja indywidualna nr ILPB3/423-78/11-5/KS

w zakresie pytania nr 4 - interpretacja indywidualna nr ILPB3/423-78/11-6/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Wydatki na ww. usługi firmy doradczej winny w całości być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów bieżącej działalności, gdyż z art. 16g ust. 1 i 2 w związku z ust. 3 i 4 ww. ustawy nie wynika, aby wydatki takie miały wpływ na wartość początkową składników majątku podatnika.

Ad. 2

Wydatki na zakup ww. usług doradczych stanowią koszty pośrednie które nie można połączyć z konkretnym przychodem, a na pewno nie z otrzymaną dotacją. Służą one do rozwoju źródła przychodów jakim jest działalność gospodarcza i dlatego winny być uznane za koszty uzyskania przychodów jednorazowo w momencie poniesienia kosztu (art. 15 ust. 4d i 4e ww. ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1 oraz nr 2, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia przy tym koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) oraz inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Kosztem uzyskania przychodów będzie taki wydatek, który spełnia łącznie następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Spółka wystąpiła o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Dotacja ma finansować nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W tym celu Spółka zawarła z firmą doradczą umowę o:

1.

optymalizację podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie,

2.

przygotowanie pełnej dokumentacji aplikacyjnej,

3.

reprezentację Spółki w procesie oceny dokumentacji,

4.

doprowadzenie do podpisania umowy o dofinansowanie pomiędzy Spółką, a instytucją wdrażającą.

Wydatki na ww. usługi świadczone przez firmę doradczą nie są kosztami kwalifikowanymi, finansowanymi z dotacji.

Należy wskazać, iż ww. wydatki związane z usługami firmy doradczej, poniesione w procesie pozyskiwania dofinansowania z Unii Europejskiej, należy zaliczyć do kosztów pośrednich, związanych z całokształtem prowadzonej przez Spółkę działalności.

Uznanie przedmiotowych wydatków za koszty pośrednie oznacza, iż podlegają one potrąceniu zgodnie z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Z kolei, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ww. ustawy).

Odnosząc się do kwestii zaliczenia wartości wydatków poniesionych na usługi doradcze w celu uzyskania dotacji, do wartości początkowej środków trwałych, należy wskazać, iż zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się:

* w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia,

* w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia.

Za cenę nabycia, stosownie do treści art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. w przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Artykuł 16g ust. 4 stanowi natomiast, iż za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż do wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zalicza się tylko wydatki ściśle związane z ich nabyciem lub wytworzeniem.

Natomiast przedmiotowe wydatki wskazane przez Spółkę w stanie faktycznym, zostały poniesione w celu pozyskania środków finansowych na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Reasumując, poniesione przez Spółkę wydatki w procesie pozyskiwania dofinansowania z Unii Europejskiej związane z opłaceniem usług firmy doradczej, stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów, które powinny zostać rozliczone zgodnie z art. 15 ust. 4d i 4e, tym samym nie będą miały wpływu na ustalenie wartości początkowej składników majątku nabytych z dotacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych organów podatkowych należy stwierdzić, iż wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl