ILPB3/423-766/09-4/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-766/09-4/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotowości podatkowej Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej i zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych przez ten podmiot - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 25 listopada 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotowości podatkowej Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej i zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych przez ten podmiot.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka jest jednoosobową spółką Powiatu R. W związku z likwidacją samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (dalej "SPZOZ") Spółka utworzyła Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej X Sp. z o.o. (dalej zwany "NZOZ"), który przejął wszelkie prawa i obowiązki likwidowanego SPZOZ.

Spółka została powołana w celu zapewnienia ciągłości świadczenia usług zdrowotnych. Należy jednak podkreślić, że świadczenie usług zdrowotnych może być udzielane jedynie przez zakłady opieki zdrowotnej, zgodnie z art. 4 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (dalej: "ustawy zoz").

A zatem, Spółka nie może sama świadczyć usług zdrowotnych, lecz może to robić jedynie zakład opieki zdrowotnej utworzony przez Spółkę.

Zgodnie ze statutem, stanowiącym załącznik do uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki, NZOZ działa na podstawie powołanych w statucie przepisów ustawowych, aktu założycielskiego spółki, uchwał Zgromadzenia Wspólników oraz samego statutu. Postanowienia statutu potwierdzają odrębność NZOZ. Świadczy o tym § 6 statutu, zgodnie z którym zakład jest samofinansującym się NZOZ, prowadzącym gospodarkę finansową, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o rachunkowości i innych ustaw. Ponadto, w myśl § 5 Statutu, powołano i wyposażono w kompetencje odrębne organy NZOZ.

Również pozostałe elementy stanu faktycznego oraz postanowień statutu potwierdzają odrębność organizacyjną NZOZ.

Począwszy od końca września 2009 r., w celu podniesienia efektywności działania, przejrzystości struktury oraz bezpieczeństwa i płynności w samodzielnym świadczeniu usług medycznych, Spółka planuje realizację pełnego wyodrębnienia NZOZ ze struktury Spółki.

Do NZOZ zostanie przyporządkowany odrębny majątek, który będzie służył świadczeniu usług medycznych (cztery z posiadanych dziewiętnastu budynków). NZOZ będzie zatrudniał pracowników "stricte" medycznych oraz określać plany niezbędne dla realizacji świadczenia usług zdrowotnych.

W Spółce "pozostanie" natomiast majątek, który służy prowadzeniu działalności gospodarczej, polegającej głównie na dzierżawie budynków dla podmiotów trzecich. Ponadto, zadaniem Spółki będzie administracja majątkiem NZOZ, obsługa w zakresie zleconych zadań, np.: dokonywanie zakupów na rzecz NZOZ, czy wykonywanie innych pomocniczych funkcji.

Podsumowując, w przyszłości Spółka zamierza podjąć następujące działania, które jednoznacznie rozstrzygną o odrębności NZOZ, a mianowicie:

1.

NZOZ będzie posiadał odrębny majątek, tj. na mocy uchwały zgromadzenia wspólników do majątku NZOZ zostaną zaliczone m.in. konkretne nieruchomości, majątek obrotowy, które zostaną zakwalifikowane, jako aktywa NZOZ;

2.

NZOZ będzie posiadał odrębny przedmiot działania od Spółki, tj. świadczenie usług medycznych, NZOZ nie będzie działał w przedmiocie działalności Spółki;

3.

NZOZ zawrze kontrakty z pracownikami "stricte" medycznymi;

4.

NZOZ będzie prowadził odrębną gospodarkę finansową.

We wrześniu zostanie złożone zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 w celu zarejestrowania NZOZ jako odrębnego podatnika, który otrzyma odrębny od Spółki numer NIP. Jak już wyżej wspomniano, przychody i koszty podatkowe zostaną odpowiednio przyporządkowane do NZOZ i Spółki, w szczególności do przychodów NZOZ będą zaliczane przychody wykazywane w fakturach wystawianych na NFZ, a do kosztów będą zaliczane wszystkie koszty bezpośrednio i pośrednio związane ze świadczeniem usług medycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy niepubliczny zakład opieki zdrowotnej będzie mógł skorzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy zwolnienie przysługuje, pod warunkiem dokonania wyodrębnienia NZOZ ze struktur Spółki, czy zwolnienie jest możliwe również w przypadku braku podjęcia dodatkowych czynności związanych z wyodrębnieniem.

3.

Czy warunkiem przyznania zwolnienia jest złożenie zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-2 oraz zarejestrowanie NZOZ jako odrębnego podatnika.

4.

Czy zwolnienie oznacza, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od dochodu z działalności medycznej.

Pismem z dnia 23 listopada 2009 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż pytanie trzecie zawarte w przedmiotowym wniosku odnosi się do warunków przyznania zwolnienia na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

NZOZ ma prawo skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zwolnienie przysługuje niezależnie od podjęcia jakichkolwiek dodatkowych czynności dotyczących wyodrębnienia NZOZ ze struktur Spółki, gdyż NZOZ z mocy ustawy jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną, co wynika z art. 1 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

W przypadku, gdy stanowisko Ministra Finansów nie potwierdzi powyższej tezy, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie przysługuje bezwzględnie w przypadku podjęcia dodatkowych czynności w zakresie wyodrębnienia opisanych w stanie faktycznym począwszy od... 2009 r.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

NZOZ złoży zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 w zakresie nadania odrębnego numeru NIP. Jednakże biorąc pod uwagę fakt, że NZOZ jest z mocy ustawy odrębną jednostką organizacyjną, to możliwość skorzystania ze zwolnienia jest niezależna od faktu złożenia formularza NIP-2 oraz dokonania odrębnej rejestracji dla celów podatkowych. Należy również wziąć pod uwagę sytuację, w której organy podatkowe odmówią dokonania rejestracji NZOZ jako odrębnego podatnika.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.

Zwolnienie dla NZOZ oznacza, że Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dochodu z działalności medycznej.

UZASADNIENIE

W pierwszej kolejności należy stwierdzić że NZOZ jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, co oznacza, że jest podatnikiem w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z tym artykułem:

"Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3".

Skoro NZOZ jest odrębnym od Spółki podatnikiem, to oznacza, że nie ma do niego zastosowanie wyłączenie z art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które to wyłączenie obejmuje spółki, a nie jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Według treści art. 17 ust. 1c: Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3.

zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Powyższy przepis nie obejmuje niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, które są jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej. Nie ulega również wątpliwości, że NZOZ jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, na co Strona przytacza następującą argumentację.

NZOZ jest traktowany jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która może być uznana za odrębnego podatnika:

* w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjnych (niżej punkt 1),

* w doktrynie (punkt 2)

* w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (punkt 3).

Ponadto, uznanie że NZOZ nie jest odrębnym podatnikiem byłoby sprzeczne z zasadą równości wyrażoną w Konstytucji (punkt 4).

1.

Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjnych.

Jednym z podstawowych argumentów jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 października 2008 r. (sygn. II FSK 978/07), w którym uznano, że:

"Reasumując sąd pierwszej instancji trafnie przyjął, że niepubliczny zakład opieki zdrowotnej utworzony przez osobę prawną, posiadający zdolność prawną, odrębną strukturę organizacyjną, odrębny przedmiot działania, odrębną gospodarkę finansową, odrębny majątek jest, jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 2 u.p.d.o.p".

W stanie faktycznym rozpatrywanym przez NSA, stwierdzono wiele atrybutów odrębności NZOZ od spółki (majątek, struktura organizacyjna, przedmiot działania), jednak bardzo istotne jest NSA podkreślił, że dla istnienia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej wystarczy posiadanie nawet jednego z atrybutów odrębności. W wyroku czytamy bowiem:

"Poza tym zwrócić uwagę trzeba na to, że zgodnie z art. 1 ust. 2 u.p.d.o.p. przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się nie tylko do osób prawnych i spółek kapitałowych (art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p.) ale i do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. W piśmiennictwie dość zgodnie przyjmuje się, że typowymi atrybutami jednostek organizacyjnych niemającymi osobowości prawnej są: 1) posiadanie struktury organizacyjnej (art. 35 k.c.), 2) działanie za pośrednictwem organów (art. 38 k.c.), 3) zdolność prawna w zakresie prawa materialnego, 4) zdolność procesowa, 5) zdolność upadłościowa i układowa, 6) posiadanie własnego majątku, 7) odpowiedzialność własnym majątkiem za zobowiązania (S. Janczewski, Spółka jawna w nowym kodeksie handlowym. PPH 1934, s. 50; S. Włodyka S. Włodyka, Prawo spółek (praca zbiorowa pod red. S. Włodyki). Kraków 1991, s. 198 - 200; W. Pyzioł S. Władyka, Prawo spółek (praca zbiorowa pod red. S. Włodyki). Kraków 1991, s. 313; S. Sołtysiński S. Sołtysiński, A. Szajkowski, J. Szwaja, Kodeks Handlowy. Komentarz, t. l. Warszawa 1997, s. 44 - 46). Poza tym wedle tych poglądów dla uzyskania statusu jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej wystarczające jest posiadanie przez dany podmiot przynajmniej jednej z wymienionych wyżej cech".

Minister Finansów w swoich interpretacjach często odmawia przyznania NZOZ podmiotowości podatkowej powołując się na fakt, że ustawa o zakładach opieki zdrowotnej: "nie daje przymiotu osobowości prawnej nzoz, tym samym nzoz nie jest niezależną do osoby założyciela (osoby prawnej, osoby fizycznej) jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która mogłaby samodzielnie funkcjonować w obrocie prawnym" (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 października 2008 r. sygn. IBPB3/423-338/08/AP).

Na powyższy zarzut należy odpowiedzieć cytatem ze wskazanego już wyżej wyroku NSA, w którym Sąd wskazał, że:

"Okoliczność, że niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej nie podlegają, tak jak publiczne zakłady opieki zdrowotnej rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji, społecznych i zdrowotnych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej, nie ma z punktu widzenia podmiotowości prawno - podatkowej istotnego znaczenia, skoro niepubliczny zakład opieki zdrowotnej może być prowadzony także w formie organizacyjnej nie związanej z osobowością prawną".

Cytowany wyżej wyrok NSA został wydany na skutek skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) z dnia 26 lutego 2007 r. (sygn. I SA/Wr 1353/06), który również potwierdził, że NZOZ powinien być traktowany jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej. Podstawowym argumentem podnoszonym przez WSA jest bezpośrednio treść przepisu art. 1 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, z którego jasno wynika, że zakład opieki zdrowotnej (publiczny i niepubliczny) jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych, co oznacza, że powinien być uznany za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. WSA stwierdził, że:

"Analiza posiadania podmiotowości prawno - podatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej wymaga odniesienia się do przepisów regulujących ich status, a mianowicie - przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 1991 r. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.). Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o ZOZ, zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Zakładem opieki zdrowotnej jest: szpital, zakład opiekuńczo - leczniczy, zakład pielęgnacyjno - opiekuńczy, sanatorium, prewentorium, inny nie wymieniony z nazwy zakład przeznaczony dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednim stałym pomieszczeniu: przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia, pogotowie ratunkowe, laboratorium diagnostyczne, pracownia protetyki stomatologicznej i ortodoncji, zakład rehabilitacji leczniczej, żłobek, inny zakład, spełniający warunki określone w ustawie (art. 2 ust. 1 ustawy o ZOZ). Zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej (art. 2 ust. 2 ustawy o zoz). Zakład opieki zdrowotnej udziela świadczeń zdrowotnych bezpłatnie, za częściową odpłatnością lub odpłatnie na zasadach określonych w ustawie, w przepisach odrębnych lub w umowie cywilnoprawnej (art. 6 ust. 1 ustawy o zoz)".

NZOZ został uznany za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej również w kolejnym wyroku WSA we Wrocławiu z 4 maja 2006 r. (sygn. I SA/Wr 348/05), w którym Sąd uznał, że:

"Jednocześnie fakt posiadania przez niepubliczny zakład opieki zdrowotnej podmiotowości w podatku dochodowym od osób prawnych skutkuje możliwością zastosowania zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy".

Na odrębność NZOZ jako podatnika wskazują również kolejne wyroki, które uznają podmiotowość NZOZ jako podatnika również na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Należy tu wskazać w szczególności takie wyroki jak:

* prawomocny wyrok WSA we Wrocławiu z 12 czerwca 2008 r. (sygn. I SA/Wr 313/08),

* wyrok WSA w Szczecinie z 1 czerwca 2006 r. (sygn. I SA/Sz 19/06).

2.

Doktryna.

Bardzo istotne jest wskazanie, że również przedstawiciele doktryny nie mają wątpliwości, że NZOZ jest odrębną od Spółki jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej.

Należy tu wskazać na pogląd wyrażony przez M. Dercza i T. Reka w Komentarzu do (art. 8) ustawy zakładach opieki zdrowotnej (Wyd. ABC a Wolters Kluwer business, 2007 r., s. 58):

"W obecnym stanie prawnym straciła aktualność uchwała SN z dnia 22 września 1995 r., III CZP 115/95, zgodnie z którą świadczenia zdrowotne mogą być udzielane także przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która - jeżeli taki jest przedmiot przedsiębiorstwa - jest zarazem ZOZ-em. Sąd Najwyższy orzekł wówczas na podstawie regulacji u.z.o.z. sprzed najpoważniejszej jej nowelizacji z 1997 r. Wyliczenie kategorii ZOZ-ów było we wcześniejszym brzmieniu ustawy przykładowe (można zatem przyjąć, że ZOZ-em mogła być np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), a jednocześnie nie wyłączono stosowania wobec ZOZ-ów przepisów o działalności gospodarczej.

Obecnie ZOZ nie może być utożsamiany ze spółką z o.o. czy fundacją jako jego założycielem, stanowi bowiem odrębną jednostkę organizacyjną od podmiotu, który go utworzył".

Podobnie stwierdził Z. Kubot w glosie do uchwały SN z dnia 22 września 2004 r., I PZP 6/04 (PiZS 2005, nr 11, s. 27, teza 1): "W obowiązującym stanie prawnym spółka kapitałowa (spółka z o.o., akcyjna) nie jest zakładem opieki zdrowotnej. Spółka kapitałowa może być podmiotem, który utworzy niepubliczny zakład opieki zdrowotnej".

Co więcej, stanowisko, że NZOZ posiada podmiotowość podatkową, potwierdza również znakomity autorytet w prawie ochrony zdrowia - Maciej Dercz, radca prawny, były doradca Ministra Zdrowia i Hubert Izdebski, prof. Uniwersytetu Warszawskiego, wykładowca Szkoły Zdrowia Publicznego przy Instytucie Medycyny Pracy w Łodzi, uznają oni, że: "w praktyce - co może wynikać z wyłączenia ich z kategorii przedsiębiorców - nie traktuje się ich nierzadko jako osobnych podatników podatku dochodowego od osób prawnych, a zatem poddaje opodatkowaniu w ramach organów założycielskich".

3.

Orzecznictwo ETS.

Kolejnym argumentem przemawiającym za odrębną podmiotowością podatkową jest fakt, że również orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości uznaje składniki aportowane przez podmiot świadczący usługi medyczne za przedsiębiorstwo u zbywcy, jak również u nabywcy (orzeczenia ETS C-497/01).

4.

Zasada równości.

Wskazać również należy, że powyższe rozumienie NZOZ jako jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej jest zgodne z zasadą równości wyrażoną w art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Zauważyć bowiem należy, że jeżeli fundacja utworzy NZOZ, to będzie korzystała ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie znajduje tu zastosowania art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z tym, za sprzeczną z zasadą równości należy uznać sytuację, w której prywatny przedsiębiorca posiadający fundację będzie korzystał ze zwolnienia, a zakład opieki zdrowotnej utworzony przez starostwo powiatowe nie będzie miał do tego prawa. Taką sytuację należy uznać za niedopuszczalną, tym bardziej, że samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej korzystał ze zwolnienia, a NZOZ w tym zakresie, zgodnie z orzecznictwem, powinien być traktowany jako SPZOZ. Wskazać przy tym należy, że NZOZ, podobnie jak fundacja cały zysk będzie przeznaczał na cele statutowe, tj. świadczenie usług zdrowotnych, a dodatkowo fundacja ma możliwość prowadzenia działalności gospodarczej inną niż działalność medyczna.

Konsekwencją powyższej argumentacji jest fakt, że uzyskiwane przez NZOZ dochody z prowadzanej przez niego działalności w zakresie ochrony zdrowia podlegać będą regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli NZOZ będzie mógł korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.), definiuje zakład opieki zdrowotnej jako wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych, utworzony i utrzymywany w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia (art. 1 ust. 1 tej ustawy).

Na podstawie art. 2 ust. 2 ww. ustawy, zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej.

Przyznane przez ustawodawcę wyodrębnienie dotyczy wyłącznie organizacji zakładu opieki zdrowotnej, a nie wyodrębnienia prawnego, które przesądza o jego samodzielności. Zgodnie z art. 35b ust. 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z chwilą wpisania do rejestru samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej uzyskuje osobowość prawną.

Ustawa ta nie daje natomiast przymiotu osobowości prawnej niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, tym samym niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie jest niezależną od osoby założyciela (osoby prawnej, osoby fizycznej lub spółki tych osób) jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która mogłaby samodzielnie funkcjonować w obrocie prawnym.

Powyższe oznacza, że niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie może być uznany za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w myśl którego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, jak również jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Natomiast art. 17 ust. 1c pkt 1 ww. ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach.

Odpowiedź na pytanie nr 1 i nr 2.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest założycielem niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej (NZOZ). NZOZ prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia, i zostanie wyodrębniony od spółki w taki sposób, że będzie cechował się znaczną odrębnością od Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, którego założycielem jest spółka kapitałowa jest tylko wyodrębnioną organizacyjnie formą działalności tej Spółki, która go utworzyła. Wszystkie wymienione wyżej uprawnienia przysługują jedynie posiadającym osobowość prawną samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej.

Założyciel - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jako podmiot prawa handlowego wykonująca usługi medyczne, za pośrednictwem niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W kontekście powyższego, Niepublicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej, jako podmiotowi nie będącemu podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie przysługuje zwolnienie przedmiotowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy niezależnie od tego, czy Spółka podejmie dodatkowe czynności dotyczące wyodrębnienia NZOZ ze struktur Spółki, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, czy też ich nie podejmie.

Odpowiedź na pytanie nr 3.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. Do skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie przesłanki:

* podatnik korzystający ze zwolnienia nie może być podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. 1c tej ustawy,

* podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) wymienioną w tym przepisie,

* dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga fakt, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Zatem, powyższe zwolnienie nie jest uzależnione od złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-2 oraz zarejestrowania NZOZ jako odrębnego podatnika.

Odpowiedź na pytanie nr 4.

Wobec powyższego, Szpital Sp. z o.o. jako podmiot prawa handlowego wykonujący usługi medyczne, jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od dochodu uzyskiwanego z tej działalności.

Ponadto dodaje się, iż powołane we wniosku orzeczenia sądu administracyjnego oraz decyzje Dyrektorów Izb Skarbowych zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl