ILPB3/423-747/09-6/HS - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki komunalnej wydatków dokonanych na budowę odcinka sieci kanalizacyjnej, której właścicielem będzie inna spółka.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-747/09-6/HS Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki komunalnej wydatków dokonanych na budowę odcinka sieci kanalizacyjnej, której właścicielem będzie inna spółka.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Z., przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismami z dnia 10 listopada 2009 r. oraz 25 listopada 2009 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność na terenie Gminy M. Podstawowym obszarem działalności Spółki jest świadczenie usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków dla odbiorców oraz wykonywanie robót w zakresie budowy sieci i instalacji wodnokanalizacyjnych. Właścicielem 100 % majątku Spółki jest samorząd terytorialny, tekst jedn. Gmina M.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747), "Przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji".

Obecnie na terenie Gminy znajduje się tylko jedna oczyszczalnia ścieków, niestety jest ona przeznaczona do zamknięcia ze względu na zły stan techniczny oraz brak możliwości odbioru ścieków już oczyszczonych do cieku wodnego, który znajduje się w obszarze N.

Biorąc pod uwagę powyższe, Gmina we współpracy ze Spółką zleciła wykonanie "Koncepcji kanalizacji sanitarnej dla terenu Gminy M.". Z przeprowadzonych analiz wynikło, że najlepszym wariantem skanalizowania Gminy M., po uwzględnieniu uwarunkowań formalno - prawnych i przestrzennych oraz nakładów inwestycyjnych i kosztów eksploatacji, będzie opcja polegająca na budowie scentralizowanego systemu odprowadzania ścieków, włączonego bezpośrednio do istniejącej W. Oczyszczalni Ścieków "J.".

Możliwość przyjęcia dodatkowych ilości ścieków do W. Oczyszczalni Ścieków "J." wynikających z realizacji tego zadania została uzgodniona z eksploratorem oczyszczalni, tekst jedn. M. Sp. z o.o. we W. (w skrócie M. Sp. z o.o. we W.).

W wyniku przeprowadzonych rozmów w dniu 22 lutego 2008 r., zostało spisane porozumienie pomiędzy Gminą M., a M. Sp. z o.o. we W. (załącznik nr 1), na mocy którego strony zobowiązały się w ciągu 3 lat, licząc od daty podpisania porozumienia, do połączenia i przystosowania swoich sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w sposób umożliwiający świadczenia usług przez M. Sp. z o.o. we W., poza obszar Gminy W., polegających na sprzedaży wody i odbiorze ścieków oraz umożliwiający wzajemne dostawy wody w przypadku katastrofy lub poważnego kryzysu którejkolwiek z umawiających się stron, a uniemożliwiającego dostawy wody z jej własnego systemu pozyskiwania, uzdatniania i przesyłu wody.

Jednocześnie strony zobowiązały się do realizacji rozbudowy sieci wodociągowo - kanalizacyjnej w sposób umożliwiający dostawę wody z sieci wodociągowej M. Sp. z o.o. we W. na terenie Gminy M. oraz odbioru ścieków z terenu Gminy do sieci kanalizacyjnej M. Sp. z o.o. we W. - w ilości umożliwiającej zarówno zabezpieczenie konsumpcji Klientów, jak i spełnienie parametrów jakościowych oczyszczania ścieków.

M. Sp. z o.o. we W. ustaliła miejsce odbioru ścieków, tekst jedn. komorę na kolektorze o średnicy 80 cm w ul. J., ale po wykonaniu następujących inwestycji:

*

budowy przez Gminę M... (Spółkę) systemu transportu ścieków, który pozwoli na przerzut całości ścieków powstających na terenie Gminy do granic z Gminą W.,

*

budowy rurociągu tłocznego od granic Gminy M. do kolektora grawitacyjnego w ul. J. Przy czym odcinek tego rurociągu będzie realizowany przy udziale M. Sp. z o.o.

W dniu 30 września 2008 r. Gmina M. przekazała majątek w postaci istniejącej sieci wodno - kanalizacyjnych na rzecz Spółki i od dnia 1 października 2008 r. - Spółka przejęła wszystkie zadania inwestycyjne prowadzone dotychczas przez Gminę M.

W wyniku rozmów prowadzonych w bieżącym roku, ustalono sposób finansowania budowy rurociągu wspólnego uwzględniającego planowaną ilość ścieków odprowadzanych z poszczególnych gmin, tekst jedn. 65% kosztów pokryje Spółka, a pozostałe 35% - M. Sp. z o.o. we W. Wykonawstwo części wspólnej sieci przeprowadzi M. Sp. z o.o., przy czym po zakończeniu budowy 100% właścicielem budowanego wspólnego odcinka sieci kanalizacyjnej będzie M. Sp. z o.o. w W.

Jednocześnie Spółka w trybie przetargu nieograniczonego zleciła opracowanie dokumentacji projektowej dla realizacji inwestycji p.n. "Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno - ściekowej aglomeracji W..., w części Gminy M." - gdzie miejscem włączenia będzie przepompownia tłocząca ścieki oczyszczane do ww. rurociągu zrealizowanego przez M. Sp. z o.o. W.

Nie bez znaczenia jest fakt, że Gmina M... w Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych została włączona do aglomeracji W. (Rozporządzenie Nr 3 Wojewody (...) z dnia 24 stycznia 2008 r. - Dziennik Urzędowy Województwa (...) Nr 23, poz. 379, załącznik nr (...)).

Ustalono, że całą inwestycję wspólną przeprowadzi M. Sp. z o.o. W. oraz, że firma ta z uwagi na uwarunkowania administracyjne, zostanie 100 % właścicielem wybudowanego odcinka kanalizacji, rola Spółki ogranicza się do wpłaty na konto wyznaczone przez M. Sp. z o.o. określonej w umowie kwoty, stanowiącej 65 % wartości inwestycji. Wartość inwestycji określono na 1.200.000,- PLN, termin realizacji rzeczowej inwestycji przewidziano na II kw. 2010 r.

Po podpisaniu umowy na wspólne sfinansowanie z M. Sp. z o.o. we W. i wykonania rzeczowego odcinka sieci, Spółka ma zamiar podjąć działania w celu pozyskania środków pieniężnych na budowę poszczególnych odcinków sieci kanalizacyjnej przewidzianych w projekcie z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego - Ochrona Środowiska i Infrastruktura - prowadzonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we W. - gdzie Spółka jest zarejestrowana jako wnioskodawca aplikujący w l kwartale 2010 r. Jednakże niezbędnym elementem prawidłowo złożonego wniosku do Funduszu jest wskazanie odbiornika ścieków - gdzie w przypadku Spółki jest W. Oczyszczalnia Ścieków "J." - a dokumentem potwierdzającym spełnienie tego warunku - jest zawarty kontrakt na realizację odcinka sieci kanalizacji tłocznej od granic Gminy M. do oczyszczalni ścieków.

Po uzyskaniu środków z Funduszu Spójności, do roku 2013, zostanie zrealizowany projekt skanalizowania Gminy M. i tym samym otrzymania przychodu z tytułu odbioru ścieków, najpierw w formie ścieków dowożonych przy pomocy wozów asenizacyjnych ze zbiorników bezodpływowych, a następnie bezpośredniego podłączenia do kanalizacji kolejnych posesji w skanalizowanych już miejscowościach.

Reasumując, zdaniem Spółki, przekazane środki na wykonanie wspólnego odcinka sieci kanalizacyjnej stanowią formę zabezpieczenia źródła przyszłych przychodów i winny stanowić koszty uzyskania przychodów ze względu na fakt, że wydatek ten jest związany z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, tekst jedn. zbiorowym odprowadzaniem ścieków i ma na celu zabezpieczenie źródła przychodu.

Jednocześnie ze względu na fakt, iż przekazanym pieniądzom na obecnym etapie nie towarzyszy żadne świadczenie ze strony M. Sp. z o.o. W., mieszczą się w definicji towaru, ani definicji usługi, Spółka uważa, że nie stanowią one czynności mieszczącej się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy wpłaty dokonane przez Spółkę do M. Spółka z o.o. we W. na budowę odcinka sieci kanalizacyjnej, której właścicielem w 100 % będzie M., ale którego wykonanie jest niezbędne do uzyskania możliwości odbioru ścieków z Gminy M. oraz uzyskania środków na budowę kanalizacji z Funduszu Spójności, będą stanowić koszty uzyskania przychodu Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt, iż wybudowanie przedmiotowego odcinka sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy W. jest jedynym sposobem dostarczenia ścieków z terenu Gminy M. do W. Oczyszczalni Ścieków "J.", a tym samym zabezpieczenie możliwości uzyskiwania przychodu od właścicieli posesji podłączonych do kanalizacji sanitarnej, czyli stanowi źródło zabezpieczenia przychodu, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto, również ze względu na fakt, iż powstanie przedmiotowego łącznika (podpisane porozumienie) pozwala na podjęcie działań w celu pozyskania środków z Funduszu Spójności na pokrycie części kosztów związanych z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy M. o wartości około 52 mln zł.

Co prawda, właścicielem przedmiotowego odcinka pozostaje M. Sp. z o.o. we W., ale Spółka nie może swojej części środków przeznaczonych na współfinansowanie uznać za darowiznę, gdyż zgodnie z definicją, darowizna jest rodzajem umowy nazwanej prawa cywilnego, która ma na celu nieodpłatne przysporzenie obdarowanemu korzyści (wzbogacenie obdarowanego) kosztem majątku darczyńcy. Natomiast w wypadku Spółki jest to niezbędny nakład pieniężny poniesiony w celu uzyskania późniejszych korzyści majątkowych. Nie ma on na celu przysporzenie korzyści obdarowanemu, ale umożliwienie przetransportowania ścieków z Gminy M. do oczyszczalni ścieków oraz otrzymaniu dokumentu potwierdzającego posiadanie odbiornika ścieków niezbędnego do złożenia wniosku o uzyskanie środków z Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.), przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji, o którym mowa w art. 21 ust. 1.

W opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka w celu wypełnienia powyższego obowiązku (tekst jedn. zrealizowania projektu skanalizowania Gminy M.) podpisała porozumienie z M. Spółka z o.o. we W., " (...) na mocy którego strony zobowiązały się do połączenia i przystosowania swoich sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w sposób umożliwiający świadczenia usług przez M. Sp. z o.o. we W..., poza obszar Gminy W..., polegających na sprzedaży wody i odbiorze ścieków oraz umożliwiający wzajemne dostawy wody w przypadku katastrofy lub poważnego kryzysu którejkolwiek z umawiających się stron, a uniemożliwiającego dostawy wody z jej własnego systemu pozyskiwania, uzdatniania i przesyłu wody". Wobec powyższego, Spółka została zobowiązana do wybudowania systemu transportu ścieków do granicy Gminy W. oraz rurociągu od tej granicy do kolektora, który stanowić będzie miejsce odbioru ścieków. Ponadto Spółka wskazała, iż strony ustaliły sposób finansowania przedmiotowej inwestycji w ten sposób, iż Spółka sfinansuje 65% kosztów, a M. Sp. z o.o. we W. - 35%, przy czym właścicielem ww. odcinak sieci kanalizacyjnej w całości będzie M. Sp. z o.o. we W.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, iż kwestię kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych reguluje art. 15 i art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z powyższą regulacją, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

*

został poniesiony przez podatnika, tekst jedn. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

*

jest definitywny (rzeczywisty), tekst jedn. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

*

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

*

poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

*

został właściwie udokumentowany,

*

nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zatem kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie ich źródła.

Ponoszone koszty należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Spółka przedstawiając własne stanowisko w niniejszej sprawie wskazała, iż przedmiotowa inwestycja, pomimo faktu, iż Spółka nie będzie jej właścicielem, stanowi niezbędny nakład pieniężny poniesiony w celu uzyskania późniejszych korzyści majątkowych. Nie ma ona na celu przysporzenia korzyści M. Sp. z o.o. we W., ale umożliwienie przetransportowania ścieków z Gminy M. do oczyszczalni ścieków oraz otrzymaniu dokumentu potwierdzającego posiadanie odbiornika ścieków niezbędnego do złożenia wniosku o uzyskanie środków z Unii Europejskiej.

Wobec powyższego, w przypadku sfinansowania stosownej infrastruktury i jej przekazanie M. Sp. z o.o. we W., wydatki poniesione na jej budowę należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, wpłaty dokonane przez Spółkę do M. Spółka z o.o. we W. na budowę odcinka sieci kanalizacyjnej, której właścicielem w 100% będzie M. Sp. z o.o. we W., ale którego wykonanie jest niezbędne do uzyskania możliwości odbioru ścieków oraz uzyskania środków na budowę kanalizacji, będą stanowić - stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - koszty uzyskania przychodów Spółki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług, wydana została odrębna interpretacja indywidualna w dniu 2 grudnia 2009 r. nr ILPP2/443-1171/09-6/EN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl