ILPB3/423-738/09-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-738/09-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu 3 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydobycia, przerobu i sprzedaży kruszyw bazaltowych od września 1997 r..

W związku z przeprowadzoną kontrolą w Urzędzie Miasta i Gminy w X przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Y, kwestionującą prawidłowość naliczenia podatku od nieruchomości za lata 2003 - 2008, Burmistrz Miasta i Gminy w X postanowieniem z dnia 25 kwietnia 2008 r. wszczął z urzędu postępowanie podatkowe w sprawie określenia prawidłowej wysokości należnego podatku od nieruchomości za 2008 rok oraz za lata ubiegłe (5 lat wstecz od 2003 r. do 2007 r.).

W dniu 23 września 2008 r. wydana została Decyzja Burmistrza Miasta i Gminy X nr (...) w sprawie określenia wysokości należnego podatku od nieruchomości oraz odmowie określenia nadpłaty w tym podatku, od której Spółka w dniu 6 października 2008 r. wniosła odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Z.

Zarząd Spółki podjął decyzję o uregulowaniu zaległości podatkowej wynikającej z Decyzji Burmistrza Miasta i Gminy X, ponieważ zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, żadne wstrzymanie wykonania decyzji nie przerywa biegu naliczenia odsetek za zwłokę.

W związku z powyższym, Spółka dokonała wpłat zgodnie z wyznaczeniami zawartymi w przedmiotowej decyzji na konto organu podatkowego, tj. kwotę wynikającą z decyzji wraz z należnymi odsetkami.

Przekazana kwota na konto Urzędu Miasta i Gminy w X została ujęta w kosztach uzyskania przychodów w miesiącu ich poniesienia, natomiast odsetki budżetowe ujęto jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W dniu 19 grudnia 2008 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Z wydało decyzję orzekającą uchylenie pod względem proceduralnym i merytorycznym wyżej wymienionej Decyzji wydanej przez Urząd Miasta i Gminy w X, tworzącej nadpłatę. Decyzja Samorządowego Kolegium wpłynęła do Spółki w dniu 29 grudnia br. i w tym samym dniu Zarząd Spółki zwrócił się do Urzędu Miasta i Gminy w X o zwrot nadpłaty podatku od nieruchomości za lata 2003 - 2008.

Zwrot podatku w sytuacji uchylenia decyzji przez SKO stał się przychodem Spółki pod kątem podatkowym w momencie jego faktycznego otrzymania, natomiast otrzymane odsetki budżetowe ujęto jako przychód niepodatkowy.

W związku z zaistniałą sytuacją, Spółka wystawiła notę odsetkową, obciążając UMiG odsetkami od dnia wpłaty przez Spółkę należności głównej i odsetek wynikających z Decyzji do dnia zwrotu środków pieniężnych na konto Spółki po uchyleniu Decyzji przez SKO.

UMiG uznał notę odsetkową, w związku z czym, Spółka wystąpiła z pismem o zaliczeniu nadpłaty, wynikającej z noty odsetkowej, na poczet podatku od nieruchomości, na co Urząd wyraził zgodę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota odsetek wynikających z oprocentowania (naliczonych od dnia wpływu środków finansowych na konto Urzędu zgodnie z Decyzją UMiG do dnia ich zwrotu po uchyleniu Decyzji przez SKO na konto Spółki) otrzymanych (uznanych) od organu podatkowego jest kwotą podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowych od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), nie zalicza się do przychodów podatkowych odsetek otrzymanych w związku ze zwrotem nadpłaconych zobowiązań podatkowych i innych należności budżetowych, a także oprocentowania zwrotu różnicy podatku od towarów i usług, w rozumieniu odrębnych przepisów.

Do przychodów podatkowych nie zalicza się odsetek za zwłokę, objętych art. 72 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, a w myśl art. 16 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.

W świetle art. 72 § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Natomiast w myśl § 2 tegoż artykułu, jeżeli wpłata dotyczyła zaległości podatkowej, na równi z nadpłatą traktuje się także część wpłaty, która została zaliczona na poczet odsetek za zwłokę. Oprocentowanie nadpłaty przysługuje zawsze, gdy nadpłata jest związana m.in. z uchyleniem decyzji wymienionych w art. 77 § 1 Ordynacji podatkowej, a zatem zawsze, gdy przyczyną powstania nadpłaty jest rozstrzygnięcie organów podatkowych, co też miało miejsce w przypadku objętym niniejszym wnioskiem.

Zasady wypłaty oprocentowania od nadpłaconych lub nienależnie wpłaconych podatków reguluje art. 78 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa.

l tak, zgodnie z art. 78 § 3 pkt 1 w związku z art. 77 § 1 Ordynacji podatkowej, oprocentowanie przysługuje, od dnia powstania nadpłaty. Oprocentowanie naliczane jest więc od dnia dokonania wpłaty na podstawie nieobowiązującej już decyzji.

Uwzględniając powyżej zacytowane przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę we wniosku, należy stwierdzić, iż na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 12 ust. 4 pkt 6a i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odsetki za zwłokę zwrócone w związku ze stwierdzoną nadpłatą oraz otrzymane od tej nadpłaty oprocentowanie - nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Zatem, zdaniem Spółki, oprocentowanie wyliczone od dnia przelania środków finansowych (na podstawie Decyzji) na konto Urzędu do dnia ich zwrotu na konto Spółki (po uchyleniu Decyzji przez SKO) nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl