ILPB3/423-730/09-5/DS - Otrzymana przez spółkę kwota pomocy restrukturyzacyjnej a zwolnienie podatkowe w CIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-730/09-5/DS Otrzymana przez spółkę kwota pomocy restrukturyzacyjnej a zwolnienie podatkowe w CIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu 2 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do przychodów z działalności rolniczej przychodów pochodzących z przyznanej pomocy restrukturyzacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zastosowania zwolnienia przedmiotowego do przychodów pochodzących z pomocy restrukturyzacyjnej finansowanej ze środków UE otrzymanej przez plantatora buraków cukrowych za pośrednictwem producenta cukru,

* możliwości zaliczenia do przychodów z działalności rolniczej przychodów pochodzących z przyznanej pomocy restrukturyzacyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jako plantator buraków cukrowych otrzymała pomoc restrukturyzacyjną z tytułu obniżenia, bądź likwidacji przysługującego Jej prawa do uprawy i dostawy buraków cukrowych. Mechanizmem administruje Agencja Rynku Rolnego. Przewiduje on wypłatę pomocy restrukturyzacyjnej z UE dla tych producentów cukru, którzy zdecydowali się zaprzestać lub ograniczyć produkcję.

Do pomocy restrukturyzacyjnej uprawnieni są także plantatorzy buraka cukrowego, którzy w wyniku procesu restrukturyzacji utracili prawo do uprawy i dostawy buraka i złożyli do Agencji Rynku Rolnego wnioski o pomoc restrukturyzacyjną.

Celem przyznanej pomocy jest zrekompensowanie strat poniesionych w wyniku procesu restrukturyzacji podmiotom z sektora cukrowniczego. Producenci cukru otrzymali środki od Agencji Rynku Rolnego. Plantatorzy należną pomoc restrukturyzacyjną otrzymali za pośrednictwem producentów cukru.

W piśmie z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.) Spółka wskazała, iż należną pomoc restrukturyzacyjną otrzymała za pośrednictwem producenta cukru w dniu 17 sierpnia 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymana przez Spółkę kwota pomocy restrukturyzacyjnej podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23.

2.

Czy otrzymana przez Spółkę kwota pomocy restrukturyzacyjnej jest dochodem z działalności rolniczej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 24 listopada 2009 r. nr ILPB3/423-730/09-4/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomoc restrukturyzacyjna, o której mowa, jest dochodem z działalności rolniczej, ponieważ uprawa i sprzedaż buraków cukrowych jest działalnością typowo rolniczą. Otrzymana pomoc ma zrekompensować Spółce utracone prawo do uprawy i sprzedaży buraków.

Pomoc ta, finansowana jest z Tymczasowego Funduszu Restrukturyzacji wchodzącego w skład Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) - rozporządzenie Rady (WE) nr 320/2006 z dnia 20 lutego 2006 r., rozporządzenie Rady (WE) nr 968/2006 z dnia 27 czerwca 2006 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ww. ustawy, który stanowi, iż działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z analizy sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność rolniczą zajmując się uprawą i sprzedażą buraków cukrowych. Ponadto, Spółka wskazała, iż jako plantator buraków cukrowych otrzymała pomoc restrukturyzacyjną z tytułu obniżenia, bądź likwidacji przysługującego Jej prawa do uprawy i dostawy buraków cukrowych.

Wobec powyższego, art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi definicję działalności rolniczej. Przyjmując tę działalność za źródło przychodów, uzasadnione jest uznanie wszystkich przychodów z tego źródła, a więc również uzyskane przychody ze środków pomocowych wspierających bezpośrednio działalność rolniczą prowadzoną przez Spółkę, za przychody z działalności rolniczej.

Reasumując, należy stwierdzić, iż otrzymana kwota pomocy restrukturyzacyjnej stanowi przychód z działalności rolniczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl