ILPB3/423-73/08-4/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-73/08-4/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu Sportowego "P", przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Klub - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismami z dnia 27 lutego 2008 r. i 25 marca 2008 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Klub.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z zapisami Statutu celem Klubu jest:

I.

Organizowanie i rozwijanie kultury fizycznej, sportu, turystyki i rekreacji wśród członków, ich rodzin oraz innych osób pragnących zostać członkami Klubu.

II.

Kształtowanie postaw swoich członków na rzecz ładu i porządku oraz ochrony mienia i dyscypliny społecznej.

III.

Upowszechnienie kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży.

IV.

Upowszechnianie edukacji ekologicznej szczególnie wśród dzieci i młodzieży.

V.

Działalność w sferze zadań publicznych w zakresie ochrony i promocji zdrowia, działania na rzecz osób niepełnosprawnych, upowszechniania kultury fizycznej i sportu.

VI.

Działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontraktów i współpracy między społeczeństwami.

Powyższe cele są realizowane w następujący sposób:

1.

Zrzeszanie jak największej liczby członków, szczególnie ze środowiska spółdzielczego.

2.

Tworzenie sekcji w poszczególnych dziedzinach wychowania fizycznego i sportu.

3.

Organizowanie imprez sportowych i turystycznych.

4.

Prowadzenie systematycznego szkolenia sportowego.

5.

Utrzymanie i właściwe gospodarowanie obiektami i urządzeniami sportowymi.

6.

Umożliwianie korzystania swoim członkom z posiadanych urządzeń i obiektów sportowych.

7.

Współdziałanie z terenowymi jednostkami administracji rządowej, samorządowej, organizacjami młodzieżowymi oraz szkołami w zakresie realizacji celów statutowych.

8.

Ustanowienie patronów nad szkołami.

9.

Prowadzenie działalności gospodarczej w różnych formach w celu uzyskania środków finansowych na realizację statutowych zadań Klubu oraz utrzymywanie obiektów sportowych.

10.

Organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, seminariów, obozów ekologicznych.

11.

Wydawanie materiałów szkoleniowych i informatycznych dotyczących ekologii.

12.

Organizowanie i prowadzenie szkolenia na różnych poziomach.

13.

Prowadzenie działalności pożytku publicznego.

W ramach działalności gospodarczej wymienionej w punkcie 9 Klub prowadzi ośrodek sportowo-wypoczynkowy. W skład ośrodka wchodzi baza hotelowo-szkoleniowa, basen, gabinety rehabilitacyjne, siłownia i domki letniskowe. W ośrodku prowadzona jest działalność hotelowa (PKWiU 55.2) i gastronomiczna (PKWiU 55.3). Baza hotelowa jest dostępna dla sportowców, zakładów pracy i innych osób fizycznych. W ośrodku wczasowym Klub organizuje również obozowiska i kolonie (PKWiU 55.2311). Zyski wygospodarowane z opisanej działalności gospodarczej przeznaczane są na całą działalność statutową Klubu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody z działalności gospodarczej mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39.

W wyjaśnieniu z dnia 25 marca 2008 r. wskazano, iż treść zapytania powinna brzmieć następująco "Czy dochody z działalności gospodarczej mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4..."

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność gospodarczą Klub prowadzi w celu wygospodarowania środków na finansowanie działalności statutowej Klubu. Działalność gospodarcza prowadzona w ośrodku ma na celu wyłącznie osiągnięcie środków na działalność statutową Klubu. Na pozostałej działalności statutowej Klub ponosi stratę, która rekompensowana jest dochodem z prowadzonej działalności. Dochód z całej działalności Klubu, w tym z działalności gospodarczej, odnoszony jest na zwiększenie funduszu statutowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855) określa, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach może podlegać ograniczeniom przewidzianym jedynie przez ustawy, niezbędnym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa państwowego lub porządku publicznego oraz ochrony zdrowia lub moralności publicznej albo ochrony praw i wolności innych osób. W myśl art. 34, ustawy stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez stowarzyszenia z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej, i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały czy sporadyczny.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Do skorzystania z tego zwolnienia muszą być spełnione przez podatnika łącznie dwa warunki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Zgodnie natomiast, z art. 17 ust. 1b tejże ustawy, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a oraz dochodów, które bez względu na czas ich osiągnięcia, zostały wydatkowane na inne cele niż wymienione w powołanym wyżej przepisie (ust. 1a pkt 2 tego artykułu).

Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie do Klubu zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów", nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu.

Wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej). Nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z działalnością gospodarczą. Wydatkowanie zatem części dochodu na inne cele lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Klub w ramach działalności gospodarczej prowadzi ośrodek sportowo-wypoczynkowy. W skład ośrodka wchodzi baza hotelowo-szkoleniowa, basen, gabinety rehabilitacyjne, siłownia i domki letniskowe. W ośrodku prowadzona jest działalność hotelowa i gastronomiczna. Baza hotelowa jest dostępna dla sportowców, zakładów pracy i innych osób fizycznych. W ośrodku wczasowym Klub organizuje również obozowiska i kolonie. Zyski wygospodarowane z działalności przeznaczane są na działalność statutową.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż powstały po stronie Stowarzyszenia dochód uzyskany z działalności ośrodka sportowo-wypoczynkowego podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, o ile przeznaczony zostanie na realizację celów, o których mowa w ww. przepisie.

Jednocześnie nadmienia się, iż w gestii tutejszego Organu nie leży dokonywanie wykładni zapisów statutu, co oznacza, iż tut. Organ nie dokonuje oceny, które z wymienionych celów statutowych Stowarzyszenia spełniają warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl