ILPB3/423-676/09-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-676/09-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie usług hotelowych i gastronomicznych. W dniu 5 czerwca 2009 r. w ramach prowadzonej działalności, Spółka podpisała umowę z wyspecjalizowaną firmą doradczą na opracowanie wniosku o dotację oraz biznes planu, potrzebnych do ubiegania się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2007 - 2013, Oś Priorytetowa III: Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość, Działanie III.5: Infrastruktura Turystyczno - Rekreacyjna.

Przedsięwzięcie objęte ww. dotacją polega na rozbudowie hotelu w B. Rozbudowa przyczyni się do zwiększenia przychodów Spółki, wzrostu standardu hotelu, wzrostu poziomu konkurencyjności na rynku regionalnym.

Z tytułu zawartej umowy, Spółka poniesie koszty:

* za przygotowanie biznes planu w wysokości 10.000 PLN,

* za przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej w wysokości 8.000 PLN oraz

* wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 4% kwoty przyznanego dofinansowania.

Spółka informuje, iż poniesione koszty związane z opracowaniem wniosku o dotację nie zostały ujęte w kwocie kosztów kwalifikowanych - zostaną poniesione z własnych środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki na opracowanie wniosku o dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2007 - 2013, poniesione zgodnie z zawartą umową z firmą doradczą stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizowanym przedsięwzięciem inwestycyjnym w postaci rozbudowy hotelu, objętym dotacją Unii Europejskiej - RPO W (...) 2007 - 2013 i poniesieniem kosztów sporządzenia wniosku o dotację, wydatki te w całości stanowią koszty uzyskania przychodów, gdyż:

1.

zgodnie z art. 15 ust. 1, wydatki zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu,

2.

wydatki nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1,

3.

na podstawie art. 16g ust. 1, wydatki nie są ściśle związane z nabyciem środków trwałych, więc nie zwiększają wartości początkowej planowanej inwestycji,

4.

poniesione w przyszłości koszty są ściśle związane z prowadzoną działalnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Jak wynika z powyższego, kosztami podatkowymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Bezpośrednimi kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu osiągniętego w danym momencie, w związku z art. 12 ust. 1 lub art. 12 ust. 3 ww. ustawy.

Z kolei, jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Spółka podpisała umowę z wyspecjalizowaną firmą doradczą na przygotowanie dokumentacji w celu pozyskania funduszy unijnych i poniesie z tego tytułu wydatki na biznes plan, dokumentację aplikacyjną i wynagrodzenie prowizyjne. Wydatki te Wnioskodawca pokryje z własnych środków.

W oparciu o przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, iż ww. wydatki, które Spółka poniesie w procesie ubiegania się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...), należy zakwalifikować jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami Wnioskodawcy.

Ponadto nadmienia się, że uznanie przedmiotowych wydatków za koszty pośrednie oznacza, iż podlegają one potrąceniu w dacie poniesienia, a więc w dniu, na który ujęto taki koszt w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego, zgodnie z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl powyższej regulacji, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Natomiast za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ww. ustawy).

Reasumując, wydatki poniesione przez Spółkę w związku z opracowaniem wniosku o dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2007 - 2013, stanowią - zgodnie z art. 15 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - pośrednie koszty uzyskania przychodów, potrącalne w dacie ich poniesienia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl