ILPB3/423-656/09-6/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-656/09-6/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia wydatków na usługi doradcze, jakie Spółka poniesie po uzyskaniu dotacji, do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami oraz ich wpływu na zwiększenie wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z ubieganiem się o dotacje, bez względu na efekty tych starań,

* możliwości zaliczenia wydatków poniesionych w związku z ubieganiem się o dotacje do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami oraz ich wpływu na zwiększenie wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

* możliwości zaliczenia wydatków na usługi doradcze, jakie Spółka poniesie po uzyskaniu dotacji, do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami oraz ich wpływu na zwiększenie wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne oraz opisy zdarzeń przyszłych.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie wynajmowania oraz serwisowania wybranych składników majątkowych, tj. odzieży roboczej, szaf, mat pyłochłonnych oraz urządzeń sanitarnych.

W 2008 r. Spółka ubiegała się o przyznanie dotacji w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013 (działanie 4.4. - nowa inwestycja o wysokim potencjale innowacyjnym). Środki z uzyskanych dotacji miały zostać przeznaczone na częściowy zwrot wydatków na zakup podlegających amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w ramach realizowanych inwestycji.

W związku z powyższym, w ramach prac przygotowawczych, Spółka poniosła wydatki związane z ubieganiem się o wspomniane dotacje, które nie będą Jej zwracane w jakiejkolwiek formie.

Wspomniane wydatki dotyczyły w szczególności:

(i) specjalistycznych opinii o innowacyjności koniecznych do sporządzenia wniosku o udzielenie dotacji przygotowanych m.in. przez Politechnikę (...);

(ii) nabycia usług doradczych w zakresie ubiegania się o dofinansowanie, na które składają się w szczególności:

* pomoc w sporządzeniu kompletnych wniosków o udzielenie dotacji,

* opracowanie kompletnej dokumentacji aplikacyjnej, w tym m.in. weryfikacja załączników przygotowanych przez Spółkę oraz pomoc w przygotowaniu niektórych załączników,

* monitorowanie procesu związanego z przyznawaniem dotacji, w tym monitorowanie procesu oceny wniosków oraz przygotowywanie stosownej korespondencji;

(iii) nabycia usług badań i rozwoju w zakresie wymaganym dla potrzeb wniosku o udzielenie dotacji od:

* Instytutu (...) (w 2008 r.),

* C (...) International GmbH (w 2009 r.);

(iv) opłat bankowych związanych z uzyskaniem promes kredytowych na finansowanie zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (których jednym ze źródeł finansowania miały być uzyskane dotacje).

Spółka nie otrzymała dotacji, o które ubiegała się w 2008 r. Niemniej jednak, z uwagi na fakt, iż zmieniły się warunki przyznawania dotacji w ramach wspomnianego powyżej Programu Operacyjnego, w 2009 r. Spółka również ubiega się o przyznanie dotacji. Podobnie jak w 2008 r. środki z uzyskanych dotacji mają zostać przeznaczone na częściowy zwrot wydatków na zakup podlegających amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z tym, Spółka również w 2009 r. poniosła wydatki w związku z ubieganiem się o wspomniane dotacje (takie jak w 2008 r., tj. koszty opinii specjalistycznych, usług doradczych, usług badań i rozwoju oraz koszty uzyskania promes kredytowych), które nie będą Jej zwracane w jakiejkolwiek formie.

Na chwilę obecną, Spółka nie jest w stanie stwierdzić czy dotacje, o które się ubiega zostaną Jej przyznane. Dodatkowo, w sytuacji kiedy Spółka otrzyma dotacje, zgodnie z umową z firmą doradczą, Spółka poniesie jeszcze wydatki na usługi doradcze związane w szczególności z: (i) wsparciem i doradztwem w negocjowaniu umowy, (ii) doradztwem w postępowaniach przetargowych, (iii) weryfikacją raportów okresowych służących rozliczeniu otrzymanych dotacji, (iv) dodatkowym wynagrodzeniem na rzecz firmy doradczej obliczonym jako określony% uzyskanej dotacji. Wspomniane wydatki również nie będą Spółce zwracane w jakiejkolwiek formie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, wydatki związane z ubieganiem się o przyznanie dotacji (w szczególności wydatki na uzyskanie specjalistycznych opinii, usługi doradcze, usługi badań i rozwoju oraz wydatki związane z uzyskaniem promes kredytowych), poniesione przez Spółkę w 2008 r. i w 2009 r., stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bez względu na efekty starań o przyznanie dotacji.

Powyższe pytanie, zgodnie z pismem z dnia 23 października 2009 r., odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku ORD-IN.

2.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, wydatki związane z ubieganiem się o przyznanie dotacji (w szczególności wydatki na uzyskanie specjalistycznych opinii, usługi doradcze, usługi badań i rozwoju oraz związane z uzyskaniem promes kredytowych), poniesione przez Spółkę w 2008 r. i w 2009 r., stanowią koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w konsekwencji nie zwiększają wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Powyższe pytanie, zgodnie z pismem z dnia 23 października 2009 r., odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku ORD-IN.

3.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, wydatki jakie będą ponoszone przez Spółkę po uzyskaniu dotacji na usługi doradcze, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w konsekwencji nie będą zwiększały wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Powyższe pytanie, zgodnie z pismem z dnia 23 października 2009 r., odnosi się do zdarzeń przyszłych przedstawionych we wniosku ORD-IN.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie trzecie.

Wniosek Spółki w zakresie:

* pytania pierwszego - został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 10 listopada 2009 r. nr ILPB3/423-656/09-4/JG,

* pytania drugiego - został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 10 listopada 2009 r. nr ILPB3/423-656/09-5/JG.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki jakie będą ponoszone przez Spółkę po uzyskaniu dotacji na usługi doradcze będą stanowiły koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w konsekwencji nie będą zwiększały wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zdaniem Spółki, wydatki na usługi doradcze, jakie będą przez Spółkę ponoszone w sytuacji, kiedy Spółka uzyska dotacje, o które się ubiega (w szczególności wydatki na usługi związane ze wsparciem i doradztwem w negocjowaniu umowy, doradztwem w postępowaniach przetargowych, weryfikacją raportów okresowych służących rozliczeniu dotacji, dodatkowym wynagrodzeniem na rzecz firmy doradczej, obliczonym jako określony% uzyskanej dotacji) należy postrzegać jako wydatki, które związane będą z ogólnym funkcjonowaniem Spółki (podobnie jak wydatki na usługi doradcze związane z ubieganiem się o przyznanie dotacji).

Jak wskazano (w uzasadnieniu stanowiska Spółki do pytania nr 2), zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do wartości początkowej środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczyć można tylko wydatki ściśle związane z nabyciem tego środka trwałego / wartości niematerialnych i prawnych.

Konsekwentnie, zdaniem Spółki, należy stwierdzić, iż wydatki jakie będą ponoszone po uzyskaniu dotacji na usługi doradcze, nie powinny być uznawane za wydatki związane z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (i w konsekwencji nie będą one zwiększały ich wartości początkowej).

W kontekście powyższego oraz z uwagi na fakt, iż omawiane wydatki jakie mają być poniesione przez Spółkę, związane będą z ogólnym funkcjonowaniem Spółki powinny zostać potraktowane jako pośrednie koszty uzyskania przychodów potrącalne w dacie ich poniesienia.

Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 8 kwietnia 2009 r. wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB5/423-17/09-2/AS.

W związku z powyższym, Spółka uważa, iż wydatki jakie będą ponoszone przez Spółkę po uzyskaniu dotacji na usługi doradcze będą stanowiły koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (potrącalne w dacie ich poniesienia) i w konsekwencji nie będą zwiększały wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych opisów zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Przepisy ww. ustawy podatkowej dokonują podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (inne niż bezpośrednio związane z przychodami). Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z całokształtem prowadzonej działalności.

Wnioskodawca w przedstawionych opisach zdarzeń przyszłych wskazał, iż w sytuacji kiedy Spółka otrzyma dotacje, zgodnie z umową z firmą doradczą, poniesie Ona jeszcze wydatki na usługi doradcze związane w szczególności ze wsparciem i doradztwem w negocjowaniu umowy, doradztwem w postępowaniach przetargowych, weryfikacją raportów okresowych służących rozliczeniu otrzymanych dotacji, dodatkowym wynagrodzeniem na rzecz firmy doradczej obliczonym jako określony procent uzyskanej dotacji. Wydatki te nie będą Spółce zwracane w jakiejkolwiek formie.

Mając na uwadze powyższe, koszty te zaliczyć należy do kosztów pośrednich, tj. związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością.

Jednocześnie nadmienia się, iż zakwalifikowanie wskazanych powyżej wydatków, jako kosztów pośrednich oznacza, iż podlegać one będą potrąceniu w dacie poniesienia, a więc w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl art. 15 ust. 4e ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów

Z kolei odnosząc się do kwestii zaliczenia wartości wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę po uzyskaniu dotacji, do wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, należy wskazać, iż zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, w razie odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia.

Za cenę nabycia, stosownie do treści art. 16g ust. 3 ww. ustawy, uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż do wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zalicza się tylko wydatki ściśle związane z ich nabyciem. Natomiast przedmiotowe wydatki, jak wskazuje Wnioskodawca w opisie zdarzeń przyszłych, poniesione zostaną w celu pozyskania dotacji, które Spółka przeznaczy na częściowy zwrot kosztów zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Reasumując, w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki jakie będą ponoszone przez Spółkę na usługi doradcze po uzyskaniu dotacji, będą stanowić dla Niej koszty podatkowe inne niż bezpośrednio związane z przychodem i nie będą zwiększały wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W odniesieniu do powołanego przez Spółkę orzeczenia organu podatkowego stwierdzić należy, że rozstrzygnięcie to zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Jednocześnie dodaje się, że wniosek Spółki w zakresie zaistniałego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami wydanymi w dniu 3 listopada 2009 r. nr ILPP1/443-979/09-4/AT oraz nr ILPP1/443-979/09-5/AT.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl