ILPB3/423-656/08-2/ŁM - Konieczność wydzielenia organizacyjnego biura marketingowego usytuowanego poza terenem strefy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-656/08-2/ŁM Konieczność wydzielenia organizacyjnego biura marketingowego usytuowanego poza terenem strefy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konieczności wydzielenia organizacyjnego biura marketingowego usytuowanego poza terenem strefy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konieczności wydzielenia organizacyjnego biura marketingowego usytuowanego poza terenem strefy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą na terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej (zwanej dalej: Strefą) na podstawie Zezwolenia Nr,.. z dnia 13 listopada 2007 r. (zwanego dalej: Zezwoleniem).

Prowadzona przez Spółkę działalność polega na produkcji komponentów do samochodów dostawczych dla przemysłu, w szczególności sprzęgów oraz innych produktów dla ciężarówek i przyczep, takich jak: sprzęgi siodłowe, podwozia, zaczepy holownicze i dyszle przyczep.

W przyszłości Spółka zamierza utworzyć biuro marketingowe, które będzie usytuowane poza terenem Strefy. Do jego podstawowych zadań będzie należało podejmowanie działań promocyjnych oraz marketingowych na rzecz Spółki. Należy podkreślić, iż działalność biura nie będzie miała charakteru zarobkowego i będzie związana wyłącznie z działalnością strefową Spółki. Tym samym, w szczególności biuro to nie będzie wykonywało jakichkolwiek działań o podobnym charakterze na rzecz innych podmiotów ani produkowanych przez inne podmioty wyrobów. Jako jednostka o charakterze pomocniczym w stosunku do zakładu produkcyjnego Spółki i znajdującego się na terenie Strefy, nie będzie ono prowadziło poza obszarem Strefy samodzielnej działalności gospodarczej. Jedynym zadaniem biura będzie umożliwienie realizacji wysokiego poziomu sprzedaży produktów Spółki.

Należy ponadto zaznaczyć, iż wszelkie wyroby, których dotyczyły będą świadczenia biura marketingowego, będą przez Spółkę produkowane na terenie Strefy na podstawie posiadanego przez nią Zezwolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka ma wątpliwości, czy ciąży na niej obowiązek wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie Strefy, a tym samym konieczność zastosowania art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie metodologii ustalania cen transferowych w stosunkach pomiędzy Spółką a biurem marketingowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, utworzenie biura marketingowego znajdującego się poza terenem Strefy nie powoduje konieczności wyodrębnienia organizacyjnego. Zgodnie z § 5 ust. 3 Rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: Rozporządzenie) zwolnienia od podatku dochodowego "przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określana jest w oparciu o dane jednostki organizacyjne prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy".

W związku z faktem, iż przepisy regulujące działalność strefową nie zawierają definicji pojęcia "działalność gospodarcza" należy w tym zakresie odnieść się do regulacji zawartych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r., Nr 155, poz. 1095). Zgodnie z treścią art. 2 powołanej ustawy "działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły". Z przedstawionej definicji wynikają następujące przesłanki uznania danej działalności za działalność gospodarczą:

*

rodzaj działalności: wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa, poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa;

*

zarobkowy charakter działalności;

*

zorganizowany i ciągły sposób wykonywania działalności.

W związku z powyższym, wszystkie wskazane przesłanki muszą zostać spełnione łącznie, aby dane czynności podejmowane poza terenem strefy mogły być uznane za działalność gospodarczą.

Jak określono w przedstawionym stanie faktycznym, podstawowym zadaniem biura będzie prowadzenie działań promocyjnych oraz marketingowych na rzecz Spółki, których celem będzie przekazanie informacji dotyczących produktów Spółki, do jak najszerszego kręgu klientów. Tym samym, działalność przedmiotowego biura nie będzie miała charakteru odrębnej działalności gospodarczej o charakterze zarobkowym, ale będzie jedynie stanowić działalność pomocniczą dla podstawowej (strefowej) działalności Spółki.

Co za tym idzie, czynności podejmowane w ramach funkcjonowania biura marketingowego będą bezpośrednio wpływały na przychody uzyskiwane przez Spółkę w ramach prowadzonej przez nią działalności zasadniczej. W szczególności biuro marketingowe nie będzie generowało odrębnych przychodów niezwiązanych z podstawowym przedmiotem działalności Spółki, czyli produkcją komponentów do samochodów dostawczych dla przemysłu. W opinii Spółki sformułowanie "działalność zarobkowa" nie może się zatem odnosić do działalności mającego powstać biura, ponieważ jedynym beneficjentem z tytułu sprzedaży towarów będzie wyłącznie Spółka prowadząca działalność na terenie Strefy. Biuro marketingowe będzie jedynie "narzędziem", które Spółka zamierza wykorzystywać w celu prowadzenia podstawowej działalności gospodarczej na terenie Strefy.

Należy również podkreślić, iż działalność prowadzona przez biuro marketingowe nie będzie generowała jakiejkolwiek wartości dodanej, jako że jej świadczenia nie stanowią elementu procesu produkcyjnego ani procesu świadczenia usług. W opinii Spółki, regulacja analizowanego § 5 ust. 1 została przy tym wprowadzona właśnie w celu zapobieżenia realizacji poza Strefą części etapów produkcji czy też usług objętych Zezwoleniem (w konsekwencji czego, w przypadku braku przedmiotowego ograniczenia, dochód ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych de facto częściowo poza strefą mógłby zostać objęty w całości zwolnieniem podatkowym). Idąc dalej, jako działalność pomocnicza powinny zostać potraktowane wszelkie uzasadnione ekonomicznie działania niemające bezpośredniego związku z procesem produkcyjnym ani świadczeniem usług strefowych.

Jednocześnie Spółka wskazuje, iż w jej opinii, koszty wygenerowane przez przedmiotowe biuro będą stanowiły koszty uzyskania przychodu, zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten stanowi bowiem, iż "kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów".

Charakter działalności biura, tj. promowanie produktów Spółki na rynku, będzie niewątpliwie przyczyniał się do generowania przychodów w ramach podstawowej działalności prowadzonej przez Spółkę na terenie Strefy.

Należy wskazać, iż powyższe stanowisko zostało potwierdzone w licznych interpretacjach organów skarbowych. Przykładowo w piśmie Pomorskiego Urzędu Skarbowego z dnia 5 maja 2006 r. (sygn. DP/PD/423-0019/06/AP) stwierdzono, iż "Dział marketingu niewątpliwie związany jest z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie Strefy i co do zasady generuje koszty uznawane dla celów podatkowych za koszt uzyskania przychodu. Zatem jeśli Podatnik jest w stanie wykazać, iż koszty poniesione przez dział marketingu zlokalizowany poza obszarem Strefy związany jest z przychodem osiąganym z działalności prowadzonej na terenie Strefy, to brak jest podstaw do wydzielenia organizacyjnego działalności strefowej".

Analogiczne stanowisko zostało wyrażone w piśmie z dnia 9 sierpnia 2006 r. (sygn. PDP/423-67/06/52130), w którym wskazano, iż " (...) działalność biura w Warszawie, w którym znajdują się: dział marketingu, reklamy, pozyskiwania zamówień oraz dział informacji technicznej, nie stanowi odrębnej działalności gospodarczej prowadzonej poza strefą, a jedynie jest działalnością pomocniczą w stosunku do prowadzonej w strefie. (...) W ocenie Naczelnika Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej, jeżeli czynności wykonywane poza terenem strefy są bezpośrednio związane z przedmiotem działalności określonej w Zezwoleniu, nie ma obowiązku wydzielenia organizacyjnego".

Podobnie w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 stycznia 2008 r. (sygn. ILPB3/423-180/07-2/ŁM) wskazano, iż " (...) Spółka działalność gospodarczą będzie prowadzić wyłącznie na terenie Strefy w ramach otrzymanego zezwolenia, a jedynie Biuro Konstrukcyjne będzie poza obszarem Strefy. Prace badawczo-rozwojowe niewątpliwie związane będą z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie Strefy i co do zasady generować będą koszty uznawane dla celów podatkowych za koszt uzyskania przychodu (z wyłączeniem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Tak więc koszty funkcjonowania Biura Konstrukcyjnego poniesione w celu produkcji wyrobów (objętych zezwoleniem) na terenie Strefy, należy uznać za koszty dotyczące przychodów osiąganych z działalności prowadzonej na terenie Strefy. Zatem będą one kosztem uzyskania przychodów z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, z której dochody są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie, iż w związku z utworzeniem biura marketingowego, którego działalność będzie miała wyłącznie charakter pomocniczy w stosunku do zasadniczej działalności Spółki, po stronie Spółki nie powstanie obowiązek wydzielenia organizacyjnego działalności strefowej. Tym samym, zdaniem Spółki, nie zaistnieje konieczność prowadzenia rozliczeń pomiędzy jednostką prowadzącą działalność na terenie Strefy a biurem zlokalizowanym poza jej obszarem zgodnie z zasadami określonymi w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a koszty funkcjonowania przedmiotowego biura będą stanowiły koszty działalności strefowej Spółki i odpowiednio pomniejszały generowane przez nią dochody z działalności zwolnionej z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Ustawodawca określił zatem, iż dochód uzyskany z działalności w strefie jest zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych. Na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu mają wpływ koszty uzyskania przychodów, jednakże ustawodawca nie określił ściśle jak należy kwalifikować ponoszone przez jednostkę wydatki do działalności strefowej lub pozastrefowej, w sytuacji gdy wydatki te związane są z przychodami osiągniętymi wyłącznie z działalności na terenie strefy, lecz faktycznie ponoszone są poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej. Takimi kosztami mogą być właśnie wydatki, o których pisze Wnioskodawca, czyli związane z funkcjonowaniem biura marketingowego.

Mając powyższe na uwadze, w analizowanym przypadku należy zastosować w tym względzie przepis art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do jego brzmienia, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu ich uzyskania lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). Przepis ten ustanawia nie tylko generalną zasadę, jakiego rodzaju wydatki mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, ale także należy z niego wyciągnąć wniosek, iż wydatki które dotyczą przychodów osiąganych z działalności w strefie, winny zostać potraktowane jak koszty z nimi związane, czyli jako koszty działalności strefowej.

Prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest pewnym wyjątkiem od zasady. Zwolnieniem objęty jest dochód, czyli przychody uzyskane z działalności na terenie strefy pomniejszone o koszty ich uzyskania. Przy braku precyzyjnej regulacji, które koszty należy uznać za koszty poniesione w strefie a które poza strefą, zasadnicze znaczenie ma nie miejsce ich fizycznego powstania, lecz związek z przychodem osiągniętym na działalności strefowej.

Ponadto, zgodnie z pkt 6 sekcji II lit. C załącznika do rozporządzenia Rady (EWG) Nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz. U. UE.L.93.76.1 z późn. zm.) działalność pomocnicza w ramach danej jednostki prowadzona jest w celu umożliwienia lub ułatwienia produkcji określonych towarów i usług przez daną jednostkę na rzecz stron trzecich. Produkty działalności pomocniczej nie są jako takie dostarczane stronom trzecim. Na podstawie pkt 1-3 sekcji IV lit. B ww. załącznika do rozporządzenia za działalność pomocniczą uznaje się taką działalność, która spełnia wszystkie następujące warunki:

a.

służy tylko jednostce, do której się odnosi; innymi słowy wytworzone towary lub usługi nie mogą być sprzedawane w obrocie;

b.

porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest w podobnych jednostkach produkcyjnych;

c.

wytwarza usługi lub, wyjątkowo, dobra nietrwałe, które nie wchodzą w skład produktu końcowego jednostki (np. drobne narzędzia lub rusztowania);

d.

wpływa na koszty bieżące samej jednostki, tzn. nie powoduje tworzenia środków trwałych brutto.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli:

1.

podatnik podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej "podmiotem krajowym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym za granicą lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo

2.

osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania albo siedzibę (zarząd) za granicą, zwana dalej "podmiotem zagranicznym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo

3.

te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów

- i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Natomiast stosownie do art. 11 ust. 4 ww. ustawy, przepisy ust. 1-3a stosuje się odpowiednio, gdy:

1.

podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo

2.

te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza utworzyć biuro marketingowe, które będzie usytuowane poza terenem Strefy. Do jego podstawowych zadań będzie należało podejmowanie działań promocyjnych oraz marketingowych na rzecz Spółki. Działalność biura nie będzie miała charakteru zarobkowego i będzie związana wyłącznie z działalnością strefową Spółki. W szczególności biuro to nie będzie wykonywało jakichkolwiek działań o podobnym charakterze na rzecz innych podmiotów ani produkowanych przez inne podmioty wyrobów. Jako jednostka o charakterze pomocniczym w stosunku do zakładu produkcyjnego Spółki i znajdującego się na terenie Strefy, nie będzie ono prowadziło poza obszarem Strefy samodzielnej działalności gospodarczej.

W ocenie tut. Organu dla uznania, że działalność biura podejmującego działania promocyjne oraz marketingowe dotyczy działalności strefowej nie ma decydującego znaczenia okoliczność, gdzie zlokalizowane będzie biuro marketingowe, którego wyłączną rolą będzie umożliwienie realizacji wysokiego poziomu sprzedaży produktów Spółki. Wszelkie wyroby, których dotyczyć będą świadczenia biura marketingowego, będą przez Spółkę produkowane na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie posiadanego przez nią Zezwolenia.

Dział marketingu niewątpliwie związany będzie z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie Strefy i co do zasady generować będzie koszty uznawane dla celów podatkowych za koszt uzyskania przychodu. Zatem jeżeli Wnioskodawca będzie w stanie wykazać, iż koszty ponoszone przez dział marketingu zlokalizowany poza obszarem Strefy związany będzie z przychodem osiąganym z działalności prowadzonej na terenie Strefy, to brak jest podstaw do wydzielenia organizacyjnego działalności strefowej. W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania przepisy art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl