ILPB3/423-624/08-4/MM - Okres ważności certyfikatu rezydencji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-624/08-4/MM Okres ważności certyfikatu rezydencji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2008 r. (data wpływu 24 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie okresu ważności certyfikatu rezydencji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2008 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 18 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie okresu ważności certyfikatu rezydencji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca świadczy usługi profesjonalne, tekst jedn. usługi w zakresie badania sprawozdań finansowych, doradztwa podatkowego, prowadzenia ksiąg rachunkowych, płac i kadr oraz usługi szeroko rozumianego doradztwa gospodarczego. W związku z prowadzoną przez siebie działalnością, Spółka dokonuje płatności za usługi określone w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na rzecz podmiotów mających siedzibę poza granicami Polski. Spółka jest w posiadaniu oryginałów certyfikatów rezydencji wspomnianych podmiotów wydanych przez organy podatkowe krajów, w których mieści się ich siedziba.

W przyszłości Spółka będzie w stanie uzyskać potwierdzenie od tych podmiotów (pisemnie lub drogą mailową), że dane wynikające z przedłożonych przez nich certyfikatów rezydencji nie uległy zmianie.

Pismem uzupełniającym z dnia 18 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.) Spółka oświadczyła, że może dokonywać płatności za usługi, a tym samym otrzymywać certyfikaty rezydencji tylko i wyłącznie od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jeżeli, będąc w posiadaniu oryginału obecnie wydanego certyfikatu rezydencji wspomnianych powyżej podmiotów, Spółka uzyska od takiego podmiotu w następnych latach pisemne lub mailowe potwierdzenie, iż dane wynikające z owego certyfikatu nie uległy zmianie to będzie mogła Ona uznać, że spełniony jest warunek, o którym mowa w art. 26 ust. 1 zdanie drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tzn. że Spółka jest w posiadaniu aktualnego certyfikatu rezydencji owego podmiotu i tym samym może zastosować stawkę podatku określoną w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 26 ust. 1 zdanie drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych " (...) zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji". Przepis powyższy nakłada obowiązek posiadania certyfikatu, jednak zarówno on, jak i żaden inny przepis prawa podatkowego nie określa terminu ważności certyfikatu rezydencji ani też obowiązku jego ponownego uzyskania po pewnym czasie. Warto podkreślić, że certyfikat rezydencji jest dokumentem, który " (...) powinien spełniać przynajmniej następujące warunki:

*

zostać wydany przez właściwą administrację podatkową,

*

określać miejsce rezydencji (miejsce zamieszkania bądź siedziby) podatnika dla celów podatkowych,

*

zawierać datę wydania certyfikatu i/lub datę, na jaką potwierdzana jest rezydencja podatkowa" (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 sierpnia 2008 r. sygn. IPPB2/415-919/08-2/SP).

Jak wynika z powyższego, certyfikat wydaje się na określony dzień i można domniemywać, że zachowuje on swoją ważność tak długo, aż nie ulegnie zmianie stwierdzony w nim stan faktyczny. Jeżeli Spółka ma zaufanie do swojego kontrahenta to, zdaniem Spółki, może traktować, że przesłany przez niego certyfikat rezydencji jest ważny tak długo, dopóki Spółka nie otrzyma od kontrahenta informacji o zmianie jego rezydencji podatkowej. Dlatego też, zdaniem Spółki, jeżeli Spółka będąc w posiadaniu oryginału certyfikatu rezydencji w kolejnych latach będzie potwierdzała (pisemnie lub mailowo), że dane zawarte w certyfikacie są aktualne, będzie mogła stosować art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy podkreślić, że podobne stanowisko w sprawie aktualności certyfikatów rezydencji przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 31 grudnia 2007 r. sygn. IBPB3/423-174/07/MO/KAN-1140/10/07 oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 28 sierpnia 2008 r. sygn. IPPB2/415-919/08-2/SP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 4a pkt 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) certyfikatem rezydencji jest zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby podatnika.

Stosownie do art. 26 ust. 1 ww. ustawy osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Przepisy prawa podatkowego nie regulują kwestii jak długo certyfikat rezydencji, wydany przez właściwy organ administracji podatkowej, zachowuje swoją aktualność, a tym samym ważność, dlatego można uznać, iż certyfikat zachowuje ważność tak długo, jak długo nie ulega zmianie potwierdzony w nim stan faktyczny.

Certyfikat rezydencji ma służyć przede wszystkim płatnikowi w ustaleniu czy powinien pobrać podatek według stawki wynikającej z umowy, czy też według stawki krajowej. Płatnik będzie musiał, w razie konieczności, udowodnić, że miał prawo zastosować korzystniejsze regulacje wynikające z umowy. W przeciwnym razie będzie odpowiadał za nieprawidłowo potrącony podatek. Mając zaufanie do swoich kontrahentów, z którymi utrzymuje bieżące kontakty, płatnik może uważać certyfikat za ważny do czasu zmiany potwierdzonego w nim stanu faktycznego. W odniesieniu do innych kontrahentów, dla własnego bezpieczeństwa, płatnik powinien przed dokonaniem wypłaty uzyskać od nich aktualne zaświadczenie o rezydencji podatkowej.

Certyfikat jest bowiem zaświadczeniem, a więc dokumentem potwierdzającym określony stan faktyczny na dzień jego wydania, a także - o ile wynika to z jego treści - również w przeszłości. Zaświadczenie to nie może dotyczyć stanów przyszłych, które dopiero mogą (albo i nie) wystąpić. Oznacza to, że realizacja jakichkolwiek uprawnień przewidzianych odpowiednią umową o unikaniu podwójnego opodatkowania może nastąpić jedynie w oparciu o certyfikat rezydencji osoby zagranicznej obejmujący sobą dzień dokonania wypłaty.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż w myśl art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Natomiast na mocy art. 194 § 1 tej ustawy, dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Reasumując należy stwierdzić, iż Spółka będąc w posiadaniu oryginału obecnie wydanego certyfikatu rezydencji osoby prawnej, jeśli uzyska od tej osoby prawnej w następnych latach pisemne lub mailowe potwierdzenie, iż dane wynikające z owego certyfikatu nie uległy zmianie, może stosować art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie zdarzenia przyszłego dot. podatku dochodowego od osób prawnych wydana została interpretacja indywidualna w dniu 15 grudnia 2008 r., nr ILPB3/423-624/08-5/MM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl