ILPB3/423-61/09-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-61/09-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala Powiatowego (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2009 r. (data wpływu 14 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest odrębnym od organu założycielskiego podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest odrębnym od organu założycielskiego podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prawa handlowego, Szpital Powiatowy (...) Sp. z o.o., utworzona w dniu 28 maja 2008 r., zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 14 listopada 2008 r. i posiadająca nadany jej numer identyfikacji podatkowej, jest organem założycielskim dla Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej "Szpital Powiatowy (...)" Sp. z o.o.

Wymieniony wyżej NZOZ został w dniu 29 grudnia 2008 r. wpisany przez Wojewodę do Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej, zamierza prowadzić działalność medyczną (usługi zdrowotne) w siedzibie Spółki w oparciu o własny statut, posiada własne organy zarządzające (kierownika) oraz własną strukturę organizacyjną. Przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług medycznych, które jednak nie będą wykonywane samodzielnie, lecz poprzez powołany Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej.

Zakład Opieki Zdrowotnej, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką podlegającą innej jednostce.

W myśl art. 1 ust. 1 powołanej ustawy, zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych, utrzymywanych w celu udzielania świadczeń zdrowotnych oraz realizacji innych zadań określonych w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej. Stosownie do przepisów art. 8 ust. 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej jest zakład opieki zdrowotnej utworzony przez instytucje i osoby, o których mowa w ust. 4 - 8, tj. kościół lub związek wyznaniowy, pracodawcę, fundację, związek zawodowy, samorząd zawodowy lub stowarzyszenie, inną krajową lub zagraniczną osobę prawną lub spółkę nieposiadającą osobowości prawnej.

Przepisy prawa podatkowego nie dają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o podmiotowość prawno - podatkową Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 4 maja 2006 r., sygn. akt I SA/Wr 348/05, ustalił, że Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, posiada podmiotowość prawno - podatkową w podatku dochodowym od osób prawnych. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie w decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20 czerwca 2005 r. nr WO-2/406-1/05; Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w decyzji z dnia 14 grudnia 2007 r. nr IS.I/1/42310-2/07.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy (...) Sp. z o.o., utworzony przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Szpital Powiatowy (...), jest w świetle przepisów art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnikiem tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w niniejszej sprawie Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy (...) Sp. z o.o. posiada wpis do rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej prowadzonego przez Wojewodę, odrębne organy (kierownik), odrębną strukturę organizacyjną, (wynikającą ze statutu i regulaminu organizacyjnego), własny zakres działania, a także wyodrębniony zespół środków organizacyjnych, majątkowych i osobowych.

Wobec powyższego, z uwagi na treść powołanych przepisów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, stwierdzić należy, że ww. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej stanowi odrębną od podmiotu, który go utworzył jednostkę organizacyjną, nie może być zatem utożsamiany z założycielem. Skoro zaś z przepisu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, a Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest jednostką organizacyjną posiadającą odrębną podmiotowość, to na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest podatnikiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.), definiuje zakład opieki zdrowotnej jako wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych, utworzony i utrzymywany w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia (art. 1 ust. 1 tej ustawy).

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej.

Przyznane przez ustawodawcę wyodrębnienie dotyczy wyłącznie organizacji zakładu opieki zdrowotnej, a nie wyodrębnienia prawnego, które przesądza o jego samodzielności. Zgodnie z art. 35b ust. 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z chwilą wpisania do rejestru samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej uzyskuje osobowość prawną.

Ustawa ta nie daje natomiast przymiotu osobowości prawnej niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, tym samym niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie jest niezależną od osoby założyciela (osoby prawnej, osoby fizycznej lub spółki tych osób) jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która mogłaby samodzielnie funkcjonować w obrocie prawnym.

Powyższe oznacza, że niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie może być uznany za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w myśl którego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, jak również jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, którego założycielem jest spółka kapitałowa, jest tylko wyodrębnioną organizacyjnie formą działalności spółki, która go utworzyła. Wszystkie wymienione wyżej uprawnienia przysługują jedynie posiadającym osobowość prawną samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego opisanego w złożonym w dniu 14 stycznia 2009 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Ponadto, w odniesieniu do powołanych przez Spółkę pism stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl