ILPB3/423-6/07-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-6/07-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2007 r. (data wpływu 19 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodu jest

* nieprawidłowe w zakresie pytania 1,

* prawidłowe w zakresie pytania 2.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 13 sierpnia 2007 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

S. A. w roku obrotowym 2006/2007 i bieżącym (2007/2008) realizuje projekty polegające na realizacji usług szkoleniowych dla różnych odbiorców w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwana podstawie umów zawartych z Wojewódzkimi Urzędami Pracy. Rozliczenie projektów polega na tym, iż SA ponosi koszty realizacji ww. projektów, a po przeprowadzeniu szkoleń organ dotujący (Wojewódzkie Urzędy Pracy) przeprowadza kontrolę i wypłaca dotację.

Ze względu na długi okres realizacji projektów, skomplikowane procedury rozliczenioweoraz czas niezbędny na przeprowadzenie kontroli w Spółce wystąpiła następująca sytuacja: Spółka poniosła koszty projektów w roku 2006/2007 oraz ponosi w roku bieżącym (2007/2008) natomiast dotacje na pokrycie tych kosztów zostaną wypłacone w bieżącym roku 2007/2008.

Zdaniem Spółki dotacje wypłacone w ramach projektów dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego do dnia 30 czerwca 2007 r. były przychodem podatkowym, a koszty z nimi związane stanowiły koszty uzyskania przychodów. Zgodnie ze zmianą ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych począwszy od 1 lipca 2007 r. ww. dotacje zostały zwolnione z podatku dochodowego, a koszty z nimi związane nie są od tego dnia kosztem uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Która z poniższych alternatywnych interpretacji jest prawidłowa:

a.

czy koszty związane z realizacją ww. projektów i poniesione do dnia 30 czerwca 2007 r., nie zrefundowane jeszcze odpowiadającymi im dotacjami można uznać za koszty uzyskania przychodów (zgodnie z ich poniesieniem w roku 2006/2007) i w związku tym dotacje, które wpłyną na ich sfinansowanie będą przychodem opodatkowanym w roku 2007/2008 (pomimo, że faktycznie wpłyną po dniu 01.07.2007, a więc w momencie obowiązywania zwolnienia), czy może

b.

koszty związane z realizacją ww. projektów i poniesione do dnia 30 czerwca 2007 r., a nie zrefundowane jeszcze odpowiadającymi im dotacjami nie powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w żadnym roku podatkowym, ponieważ odpowiadające im dotacje (wypłacone po 01.07.2007) są zwolnione z podatku dochodowego, czy może

c.

koszty związane z realizacją ww. projektów i poniesione do dnia 30 czerwca 2007 r., nie zrefundowane jeszcze odpowiadającymi im dotacjami można uznać za koszty uzyskania przychodów (zgodnie z ich poniesieniem w roku 2006/2007), a dotacje, które wpłyną na ich sfinansowanie, ze względu na wpływ po 01.07.2007 nie będą przychodem opodatkowanym, ponieważ począwszy od 01.07.2007 są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 pkt 41 i 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy w przyszłości, a więc już pod rządami nowej ustawy, rozliczając podobne projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, koszty ponoszone na ich realizacje są kosztami uzyskania przychodów i tracą taki status dopiero po otrzymaniu dotacji, czy też od początku powinny być traktowane jako koszty nie będące kosztami uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w części dotyczącej pytania nr 1, wydatki poniesione na realizację projektów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w żadnym roku podatkowym, gdyż odpowiadające im dotacje wypłacone po 1 lipca 2007 r. są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

W części dotyczącej pytania drugiego Wnioskodawca uważa, że koszty ponoszone w przyszłości na realizację projektów współfinansowanych ze środków UE są kosztami uzyskania przychodów i tracą taki status dopiero w momencie otrzymania dotacji zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy. Tak więc w momencie, kiedy koszty te nie są jeszcze sfinansowane dotacją można traktować je jako koszty uzyskania przychodu

Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Pomoc finansowa z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:

* inwestycyjne,

* o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.

Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowanej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatków dochodowych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.

Jeżeli pomoc jest przeznaczona na wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich, a więc na cele o charakterze społecznym i edukacyjnym, przy stosowaniu przepisów podatkowych należy wziąć pod uwagę rolę, jaką spełniają podmioty uczestniczące w realizacji określonego Działania.

W tych działaniach Projektodawca (ostateczny odbiorca) jest wykonawcą określonychw umowie świadczeń za odpłatnością, a więc "usług", których wykonanie zlecił odpowiedzialny za ich realizację beneficjent końcowy (Instytucja Wdrażająca).

Ze stanu faktycznego wynika, że Spółka (beneficjent) w roku obrotowym 2006/2007 i bieżącym 2007/2008, realizuje kilka projektów (przykładowo projekt: "Wykorzystanie technik informacyjnych szansą na rozwój regionalnego rynku pracy" w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach) polegających na realizacji usług szkoleniowych dla różnych odbiorców w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa na podstawie umów zawartych z Samorządem Województwa - instytucją wdrażającą.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że środki otrzymane przez Projektodawcę z tytułu wykonanych świadczeń - usług szkoleniowych na rzecz Instytucji Wdrażających stanowią przychody stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Niezależnie od tego, rozważając kwestię zastosowania przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów uzyskiwanych przez projektodawców realizujących usługi szkoleniowe należy uwzględnić obowiązujący stan prawny w danym roku. W 2006 r. pomoc jaką otrzymywali beneficjenci pochodziła ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie była to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkowało zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogły być również w 2006 r. uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. A zatem, z tej części środków uzyskane przychody również nie były wolne od podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegały tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych (art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.). Należy wskazać, iż w 2007 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. nowelizujące ustawę o finansach publicznych, które zmieniają zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Jednakże przepis przejściowy - art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) wyraźnie przewiduje, iż znowelizowane przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. Wobec tego w 2007 r. zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach NPR, w tym również Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego pozostają takie same jak w 2006 r. Przedstawione zasady stosowania w 2006 r. przepisów podatkowych dot. podatku dochodowego od osób prawnych jak i ich uzasadnienie, odnosi się także do dochodów (przychodów) uzyskiwanych w 2007 r. przez wykonawców (projektodawców) usług w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego Narodowego Planu Rozwoju finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa. W związku z tym do przychodów uzyskanych ze środków pomocowych przeznaczonych na finansowanie projektów realizowanych w ramach programów objętych Narodowym Planem Rozwoju nie mają zastosowania przepisy art. 17 ust. 1 pkt 41 i 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 01 2007 r.

W świetle powyższego, odnosząc się do pytania 1 zawartego we wniosku, stwierdzić należy że skoro Spółka realizowała kilka projektów w ramach programów objętych NPR i w związku z tym ponosiła koszty oraz uzyskała przychody, to winna koszty z tego tytułu uznać za koszt uzyskania przychodu w roku 2006/2007 (zgodnie z ich poniesieniem), a otrzymane dotacje na pokrycie tych kosztów będą stanowiły przychód roku 2007/2008.

Inaczej natomiast należy traktować środki otrzymane z programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227,poz. 1658). Znowelizowana ustawa o finansach publicznych (art. 106 ust. 2 pkt 3a) pozwala na traktowanie środków pomocowych pochodzących z funduszy strukturalnych UE oraz krajowych środków przeznaczonych na realizację tych programów jako dotacji rozwojowych. Takie dotacje rozwojowe uzyskane w 2007 r. u osób prawnych będą wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47. Konsekwencją tego zwolnienia jest brak możliwości zaliczenia sfinansowanych nimi wydatków do kosztów podatkowych, o czym stanowi art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ustosunkowując się zatem do pytania 2, stwierdzić należy, iż otrzymane przez Spółkę w przyszłości środki z programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (dotacje rozwojowe) będą korzystały ze zwolnieniana podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast wydatki nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy), ale dopiero z chwilą otrzymania dotacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl