ILPB3/423-588/13-4/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-588/13-4/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z 4 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z 20 lutego 2014 r. (data wpływu 24 lutego 2014 r.) - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. jest grupą producentów rolnych wpisaną do rejestru grup, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.).

Na koniec roku 2012 Spółka osiągnęła dochód ze sprzedaży produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków grupy na podstawie stosownej Uchwały Zgromadzenia Wspólników zgodnie z art. 17 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wykazała w rocznym zeznaniu podatkowym jako dochód wolny od podatku.

W piśmie uzupełniającym z 20 lutego 2014 r. (data wpływu 24 lutego 2014 r.) Wnioskodawca doprecyzował opisany stan faktyczny o następujące informacje.

Na koniec roku 2012 Spółka osiągnęła dochód ze sprzedaży produktów, dla których grupa została utworzona w wysokości 30.375,46 zł i wykazała w rocznym zeznaniu podatkowym (2012 r.) jako dochód wolny od podatku (podstawa art. 17 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. z późn. zm.). Następnie stosownie do Uchwały Zgromadzenia Wspólników, Spółka przeznaczyła ten dochód na fundusz specjalny. W roku 2013 środki te nie zostały wydatkowane i figurują na koncie funduszu specjalnego. Odnosząc się do zdarzeń przyszłych Spółka zamierza wydatkować posiadane środki funduszu specjalnego w roku 2014.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (przedstawione w piśmie uzupełniającym z 20 lutego 2014 r.).

1. Czy zgodnie z powołanym w poz. 68 druku ORD-IN art. 17 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, środki zgromadzone na koncie funduszu specjalnego za rok 2012 wydatkowane na zakup środków do produkcji, które zostaną przekazane członkom grupy lub szkolenie członków grupy w roku 2013 byłyby wolne od podatku dochodowego.

2. Czy wydatkowanie tych środków w roku 2014 lub w latach następnych będzie skutkowało opodatkowaniem w postaci podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wczytując się w art. 17 pkt 49 i zastrzeżenie ust. 9 i 10, wydatki na inne cele niż wymienione w ust. 9 podp. 1 i 2 powinny być wydatkowane w roku podatkowym lub roku po nim następującym, gdzie pod pojęciem "wydatki na inne cele" Spółka rozumie wydatki na pomoc finansową dla członków grupy w przypadkach nadzwyczajnych zdarzeń losowych.

Natomiast wydatki na zakup środków do produkcji rolnej przekazanych członkom grupy producentów rolnych lub wydatki na szkolenie członków grupy mogą być wydatkowane bez opodatkowania bez względu na termin.

Przedstawione powyżej stanowisko Wnioskodawcy w zakresie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego określone zostało w piśmie uzupełniającym z 20 lutego 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.

W myśl art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 49, uznaje się przy tym wydatki na:

1.

zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych,

2.

szkolenie członków grupy producentów rolnych.

Natomiast na podstawie art. 17 ust. 10 ww. ustawy, przepisy ust. 1b, 1e i 1f nie mają zastosowania do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 49.

Jak wynika z brzmienia cyt. przepisów, wolne od podatku dochodowego będą dochody grupy producentów rolnych spełniające łącznie następujące warunki:

1.

grupa producentów rolnych powinna być wpisana do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw;

2.

dochody grupy muszą pochodzić ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona;

3.

produkty lub grupy produktów, ze sprzedaży których dochód jest wolny od podatku, muszą zostać wyprodukowane w gospodarstwach członków grupy producentów rolnych;

4.

dochody wydatkowane zostały na:

a.

szkolenie członków grupy producentów rolnych lub

b.

zakup środków produkcji, które winny być przekazane członkom grupy producenckiej;

5.

dochody zostały wydatkowane na rzecz członków tej grupy:

a.

w roku podatkowym lub

b.

po roku po nim następującym.

W konsekwencji, tylko łączne spełnienie wszystkich wyżej wymienionych warunków, umożliwia podatnikowi skorzystanie z prawa do zastosowania zwolnienia podatkowego wynikającego z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wykazania osiągniętego w roku podatkowym dochodu - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym - w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), jako wolnego od podatku dochodowego od osób prawnych.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy, Spółka będąca grupą producentów rolnych wpisaną do rejestru grup, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.) na koniec roku 2012 osiągnęła dochód ze sprzedaży produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków. Dochód ten, zgodnie z Uchwałą Zgromadzenia Wspólników, Spółka przeznaczyła na fundusz specjalny. W roku 2013 środki te nie zostały przez Spółkę wydatkowane. Wnioskodawca zamierza je wydatkować w roku 2014.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca powziął wątpliwość odnośnie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w kwestii dotyczącej terminu wydatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków, przeznaczonego na zakup środków do produkcji rolnej przekazanych członkom grupy producentów lub na szkolenie członków grupy oraz na inne cele, tj. na pomoc finansową dla członków grupy w przypadkach nadzwyczajnych zdarzeń losowych.

Dokonując rozstrzygnięcia na gruncie analizowanej sprawy, w pierwszej kolejności należy podkreślić, że zgodnie z utrwalonym stanowiskiem prezentowanym zarówno w orzecznictwie sądowoadministracyjnym, jak i piśmiennictwie, wszelkie ulgi i zwolnienia stanowią odstępstwo od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Zatem przepisy regulujące ulgi i zwolnienia należy interpretować w sposób ścisły, a wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna.

Mając zatem na uwadze powołane regulacje prawne oraz powyższe wyjaśnienia, dochód uzyskany w 2012 r. ze sprzedaży produktów, dla których grupa producentów rolnych została utworzona wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków korzystałby ze zwolnienia z opodatkowania, gdyby w 2012 lub 2013 r. był wydatkowany na szkolenie członków grupy producentów rolnych lub zakup środków produkcji, które winny być przekazane członkom grupy producenckiej. Późniejsze wydatkowanie tego dochodu (w 2014 r. lub w latach następnych) skutkuje opodatkowaniem tego dochodu na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z niespełnieniem kumulatywnych warunków wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 49 ww. ustawy.

W tym stanie rzeczy nie można zgodzić się z poglądem Spółki, że wydatki na zakup środków do produkcji rolnej przekazanych członkom grupy producentów rolnych lub wydatki na szkolenie członków grupy mogą być wydatkowane bez opodatkowania bez względu na termin.

Odnosząc się z kolei do kwestii związanej z przeznaczeniem i wydatkowaniem dochodu uzyskanego ze sprzedaży produktów, dla których grupa producentów rolnych została utworzona wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków na inne cele niż wymienione w art. 17 ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. na pomoc finansową dla członków grupy producentów rolnych w przypadkach nadzwyczajnych zdarzeń losowych, należy zauważyć, że dochód taki nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ww. ustawy, gdyż zwolnienie, o którym traktuje niniejsza regulacja prawna dotyczy tylko i wyłącznie wydatków ściśle określonych w art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli wydatków na szkolenie członków grupy producentów rolnych lub zakup środków produkcji, które winny być przekazane członkom grupy producenckiej.

W świetle powyższego, w analizowanym przypadku nie będzie miał znaczenia termin wydatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży produktów, dla których grupa producentów rolnych została utworzona wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków na cele inne niż wymienione w art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy nadmienić, że Wnioskodawca w złożonym wniosku ORD-IN oraz w jego uzupełnieniu powołał art. 17 pkt 49 oraz ust. 9 podp. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podczas gdy powinno być art. 17 ust. 1 pkt 49 oraz ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Organ uznał powołaną przez Wnioskodawcę podstawę prawną za omyłkę pisarską, pozostającą bez wpływu na ocenę istoty jego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl