ILPB3/423-588/10-5/GC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-588/10-5/GC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku złożonym w dniu 2 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku dokonania korekty wydatków w latach 2008, 2009 i 2010, jako wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaną a niewydatkowaną dotacją w 2008 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu dniu 2 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 23 września 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* ujawnienia w deklaracji CIT-8 zwrotu dotacji otrzymanej w roku poprzednim,

* obowiązku dokonania korekty wydatków w latach 2008, 2009 i 2010, jako wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaną a niewydatkowaną dotacją w 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 2008 Spółka zawarła z Ministrem Gospodarki umowę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego, polegającego na udzieleniu Spółce pomocy publicznej w formie dotacji celowej na utworzenie nowych miejsc pracy w łącznej kwocie 982.000 zł.

Celem programu jest rozwój gospodarczy oraz zwiększanie zatrudnienia w regionie poprzez wsparcie finansowe udzielone na utworzenie centrum usług. W związku z realizowanym projektem Spółka zobowiązała się do poniesienia nakładów inwestycyjnych w wysokości 3.607.238 zł oraz zadeklarowała utworzenie i utrzymanie 280 nowych miejsc pracy przez okres co najmniej 5 lat od dnia utworzenia, z czego dwuletnie koszty zatrudnienia 280 pracowników kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną. Kosztami kwalifikowanymi do pokrycia ze środków pomocy publicznej są dwuletnie koszty pracy brutto zatrudnionych pracowników powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne. Nakłady inwestycyjne poniesione na zakup infrastruktury technicznej i sprzętu biurowego zostały poniesione przez Spółkę jeszcze, przed otrzymaniem pierwszej transzy dotacji. Natomiast liczba nowo utworzonych miejsc pracy na poziomie 280 pracowników nie została do chwili obecnej zrealizowana. Spółka aneksowała umowę w grudniu 2009 r. wydłużając czas realizacji inwestycji do końca roku 2012.

Zgodnie z umową, kwota dotacji ma być wypłacana w rocznych ratach w kolejnych latach realizacji inwestycji. W grudniu 2008 r. Spółka otrzymała 887 tys. zł W 2009 r. okazało się, że kwota dotacji była zbyt wysoka w stosunku do liczby utworzonych nowych miejsc pracy i Spółka musiała zwrócić część dotacji w kwocie około 252 tys. zł.

Kwota otrzymanej dotacji nie została przekazana bezpośrednio na sfinansowanie konkretnych kosztów pracy poniesionych przez Spółkę.

W przyszłości może się okazać, że Spółka z powodu zbyt niskiej ilości utworzonych nowych miejsc pracy nie będzie w stanie spełnić wymogów określonych w umowie o przyznanie dotacji. Niespełnienie wymogów skutkować będzie zwrotem całej otrzymanej kwoty dotacji. Zgodnie z umową zawartą z Ministrem Gospodarki, jeżeli na dzień realizacji inwestycji nie zostanie spełniony warunek poniesienia nakładów inwestycyjnych w wysokości określonej w umowie lub utworzenia i utrzymania liczby stanowisk miejsc pracy określonych w umowie, Spółka będzie zobowiązana do zwrotu całości otrzymanej pomocy wraz z odsetkami.

Do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia, przez Ministerstwo Gospodarki, przyznania bądź zwrotu dotacji Spółka postanowiła:

* wszystkie wydatki i koszty pokrywać ze środków obrotowych gromadzonych na rachunku bieżącym prowadzonym w X.,

* utworzyć w 2010 r. odrębne konto bankowe i wpłacić na nie całą otrzymaną kwotę dotacji.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca wskazuje:

1.

Zgodnie z umową oraz aneksem, Minister Gospodarki zobowiązał się do dokonania dofinansowania inwestycji w formie dotacji celowej, ze środków budżetowych państwa, będących w jego dyspozycji w latach 2008 - 2011. W oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), otrzymana dotacja jest wolna od podatku dochodowego.

2.

Spółka nie wykazała dotacji w deklaracji CIT-8 za 2008 rok. Spółka zamierza sporządzić korektę deklaracji za 2008 r., w której ujawni otrzymaną dotację jako przychód zwolniony.

3.

Przyznana Spółce dotacja ma na celu tworzenie i utrzymanie miejsc pracy i dotyczy wydatków na wynagrodzenia pracowników.

4.

Dotacja została przyznana na sfinansowanie dwuletnich kosztów pracy, tj. wynagrodzeń. Spółka zamierza pokryć z dotacji wydatki, które poniesie dopiero w latach 2011 - 2012, kiedy będzie pewna realizacji inwestycji, co w praktyce będzie oznaczać pokrycie kosztów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w ostatnich dwóch latach realizacji inwestycji. Otrzymaną dotację Spółka wpłaciła na rachunek bankowy i wykazała w bilansie jako zobowiązanie, jako że w momencie otrzymania dofinansowania nie jest w stanie wykluczyć obowiązku zwrotu dotacji. W 2010 r. Spółka utworzyła odrębny rachunek bankowy, na który przelała wszystkie środki otrzymane z dotacji.

5.

W odpowiedzi na pytanie należy odnieść się do pkt 4. W świetle powyższego, Spółka nie poniosła żadnych wydatków sfinansowanych z dotacji, a co za tym idzie nie zaliczyła ich do kosztów uzyskania przychodów. Spółka zamierza pokryć wydatki z dotacji, które poniesie w roku, kiedy będzie pewna, iż warunki ostatecznego przyznania dotacji będą możliwe do spełnienia.

6.

Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w dniu 24 kwietnia 2008 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę nr 90/2008 w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowane przez Sp z o.o.". Zgodnie z uchwałą, program wieloletni będzie realizowany przez Ministra Gospodarki jako pomoc publiczna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Jak należy ujawnić w deklaracji CIT-8 zwrot dotacji otrzymanej w roku poprzednim.

2.

Czy otrzymana dotacja wpłacona na rachunek bankowy Spółki w roku 2008 i następnie przekazana na wydzielone konto w roku 2010, gdzie do czasu ostatecznego rozliczenia i przyznania dotacji nie zostanie wydatkowana, powoduje obowiązek, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, Nr 60 z późn. zm.), dokonania korekty wydatków w latach 2008, 2009 i 2010, jako kosztów niestanowiących uzyskanie przychodu.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie w zakresie obowiązku dokonania korekty wydatków w latach 2008, 2009 i 2010, jako wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaną a niewydatkowaną dotacją w 2008 r.

Wniosek Spółki w zakresie pytania dotyczącego ujawnienia w deklaracji CIT-8 zwrotu dotacji, otrzymanej w roku poprzednim, został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 6 października 2010 r. nr ILPB3/423-588/10-4/GC.

Zdaniem Wnioskodawcy, Minister Gospodarki przyznał w 2008 r. Spółce dotację. Dofinansowanie zakłada wsparcie w postaci bezpośredniej i odpowiada ekwiwalentowi kosztów kwalifikowanych, jako koszty pracy, tj. kosztów pracy brutto powiększonych o obowiązkowe składki na ubezpieczenie związanych z zatrudnionymi pracownikami w ramach realizacji inwestycji.

Pomoc przysługuje pod warunkiem utrzymania inwestycji przez okres nie krótszy niż 5 lat od jej zakończenia oraz utrzymania wszystkich utworzonych miejsc pracy przez okres nie krótszy niż 5 lat od dnia ich utworzenia. Nie wiadomo, czy Spółka spełni wymagania zawarte w warunkach przyznania dotacji, a tym samym będzie zmuszona zwrócić całą otrzymaną dotację. Mniejsza liczba utworzonych stanowisk w stosunku do planowanego harmonogramu związana jest z zaistniałą sytuacją gospodarczą, która dotyka Spółkę w Polsce, jak również spółki działające w innych krajach.

Spółka wystąpiła do Ministerstwa Gospodarki z prośbą modyfikacji warunków umowy z roku 2008. Spółka uzyskała informację, iż nie jest możliwe zmniejszenie finansowania do wysokości obliczonej proporcjonalnie do zrealizowanej liczby miejsc pracy. Spółka chcąc utrzymać dofinansowanie musi zrealizować inwestycję w zakresie ustalonym w umowie z 2008 r. Ministerstwo Gospodarki mając jednak na uwadze trudności, z jakimi boryka się Spółka podjęło uchwałę w grudniu 2009 r. zmieniającą czas realizacji inwestycji na okres lat 2008 - 2012.

Umowa nie nakłada na Spółkę obowiązku wydatkowania otrzymanych dotacji z chwilą otrzymania środków z pomocy publicznej. Określa jedynie, iż środki te powinny zostać przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z utworzeniem i utrzymaniem nowo tworzonych miejsc pracy w ramach realizacji inwestycji, która jest rozłożona na lata 2008 - 2012.

W 2008 r. kwota otrzymanej dotacji została wpłacona na rachunek bieżący Spółki, z którego Spółka nie jest w stanie określić, czy jakiekolwiek wydatki zostały sfinansowane bezpośrednio ze środków dotacji. W 2010 r. Spółka utworzyła odrębne konto bankowe, na które wpłaciła całą kwotę otrzymanego dofinansowania. Spółka nie wydatkowała jeszcze środków pochodzących z dotacji. Środki z dotacji znajdują się na osobnym koncie. Z uwagi na ryzyko związane z realizacją inwestycji, które związane jest ze zwrotem otrzymanej pomocy finansowej wraz z odsetkami, w przypadku nie wywiązania się z warunków umowy, Spółka postanowiła wydzielić otrzymane środki i dokonać zabezpieczenia tych środków na wydzielonym rachunku. Wydatkowanie tych środków na koszty pracy pracowników będzie możliwe w roku, w którym Spółka będzie pewna, iż warunki ostatecznego przyznawania dotacji Spółce będą możliwe do spełnienia.

Spółka uważa, że wszystkie dotychczas poniesione koszty, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, Nr 60 z późn. zm.), należy uznać za koszty uzyskania przychodu, ponieważ nie są finansowane bezpośrednio z dotacji.

Mając powyższe na uwadze:

Jeżeli Spółka otrzyma ostateczną decyzję o przyznaniu dotacji, wtedy bezpośrednio wydatkuje dotację z odrębnie utworzonego konta na pokrycie określonych kosztów zgodnie z umową.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka będzie w stanie przypisać dotację do konkretnych wydatków i zakwalifikować je jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy stanowi, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Z treści wniosku wynika, że założeniem przyznania przez Ministra Gospodarki dotacji było wsparcie dla Spółki w postaci bezpośredniej, odpowiadające ekwiwalentowi kosztów kwalifikowanych, jako kosztów pracy (kosztów wynagrodzeń brutto) pracowników zatrudnionych w ramach realizacji projektu. W związku z realizowanym projektem Spółka zobowiązała się do poniesienia nakładów inwestycyjnych w wysokości 3.607.238 zł oraz zadeklarowała utworzenie i utrzymanie 280 nowych miejsc pracy przez okres co najmniej 5 lat od dnia utworzenia, z czego dwuletnie koszty zatrudnienia 280 pracowników kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną. Kwota dotacji wypłacana jest w rocznych ratach w kolejnych latach realizacji inwestycji.

Jako, że Spółka w grudniu 2008 r. otrzymała pierwszą transzę dotacji ale nie spełniła warunku dotyczącego zatrudnienia odpowiedniej liczby pracowników, zmuszona była zwrócić część dotacji. Pozostała kwota dotacji w 2008 r. została wpłacona na rachunek bieżący Spółki i wykazana w bilansie, jako zobowiązanie. Następnie, zgodnie z wyjaśnieniem w piśmie uzupełniającym, w 2010 r. Spółka utworzyła odrębny rachunek bankowy, na który przelane zostały wszystkie środki otrzymane z dotacji. Ponadto, z pisma uzupełniającego do wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego wynika, że Spółka nie poniosła żadnych wydatków sfinansowanych z dotacji, a co za tym idzie nie zaliczyła ich do kosztów uzyskania przychodów. Spółka zamierza pokryć wydatki z dotacji, które poniesie w roku, kiedy będzie pewna, iż warunki ostatecznego przyznania dotacji będą możliwe do spełnienia.

W sytuacji, gdy Spółka pokrywać będzie ze środków obrotowych gromadzonych na rachunku bieżącym, wszystkie wydatki i koszty związane z przedmiotową inwestycją, stanowić one będą koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Środki z dotacji wpłacone na odrębne konto bankowe, nie wykorzystane w danym roku podatkowym, należy wykazać w zeznaniu podatkowym - w części F.2 informacji CIT-8/O - o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku. Tym samym, nie zachodzi konieczność korygowania kosztów uzyskania przychodów za lata 2008 - 2010.

Wskazać należy, że w momencie uruchomienia środków z dotacji, pozostających na odrębnym rachunku bankowym i przeznaczeniu ich na realizację inwestycji, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będą one uznane za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, dotacja wpłacona na rachunek bieżący Spółki, a następnie na wydzielone konto, nie powoduje konieczności dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów. W powyższym przypadku nie mają zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl