ILPB3/423-576/09-2/MC - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych płatności z tytułu dywidend na rzecz spółki matki z siedzibą na terytorium Gibraltaru oraz płatności z tytułu odsetek, praw autorskich i know-how na rzecz innych powiązanych kapitałowo spółek z siedzibą na terytorium Gibraltaru.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-576/09-2/MC Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych płatności z tytułu dywidend na rzecz spółki matki z siedzibą na terytorium Gibraltaru oraz płatności z tytułu odsetek, praw autorskich i know-how na rzecz innych powiązanych kapitałowo spółek z siedzibą na terytorium Gibraltaru.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym płatności z tytułu:

*

dywidend na rzecz spółki matki oraz

*

odsetek, praw autorskich i know - how na rzecz spółek gibraltarskich

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym płatności z tytułu:

*

dywidend na rzecz spółki matki oraz

*

odsetek, praw autorskich i know - how na rzecz spółek gibraltarskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Udziały w Spółce zostały w 100% przejęte przez spółkę kapitałową z siedzibą w Gibraltarze. Ponadto, spółka matka posiada również udziały w innej spółce gibraltarskiej w wysokości co najmniej 25% udziałów. Intencją obu stron jest utrzymanie posiadanych przez spółkę matkę udziałów w Spółce oraz spółce córce przez okres co najmniej dwóch lat.

Spółka podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania w Rzeczpospolitej Polskiej, natomiast spółka matka oraz spółka córka podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania na Gibraltarze. Status podatnika spółek gibraltarskich zostanie potwierdzony przy pomocy odpowiednich certyfikatów rezydencji podatkowej na Gibraltarze.

W przyszłości Spółka zamierza wypłacać spółce matce dywidendę oraz dokonywać wypłat należności z tytułu odsetek, praw autorskich oraz informacji związanych ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej do obu spółek gibraltarskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłaty Spółki na rzecz spółki matki z tytułu dywidend będą zwolnione z podatku u źródła zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wypłaty Spółki na rzecz spółek gibraltarskich z tytułu odsetek, praw autorskich oraz know - how będą podlegać opodatkowaniu stawką 5% w okresie do 30 czerwca 2013 r. i zwolnione z podatku u źródła od 1 lipca 2013 r., zgodnie z art. 21 ust. 3 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłaty Spółki na rzecz spółki matki z tytułu dywidend, będą zwolnione z podatku u źródła, zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast wypłaty Spółki na rzecz spółek gibraltarskich z tytułu odsetek, praw autorskich oraz know - how będą opodatkowane stawką 5% w okresie do 30 czerwca 2013 r. i zwolnione z podatku u źródła od 1 lipca 2013 r., zgodnie z art. 21 ust. 3 tej ustawy.

Uzasadnienie stanowiska Spółki.

Kwestie dotyczące podatku u źródła od dochodów z dywidend, odsetek, praw autorskich oraz za know - how uregulowane są w art. 22 oraz art. 21 ww. ustawy.

Co do zasady, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników niemających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu przychodów z odsetek, praw autorskich oraz know - how ustala się w wysokości 20% tych przychodów.

Niemniej, zgodnie z art. 22 ust. 4 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka, o której mowa w pkt 2) posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1),

4.

odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:

a)

spółka, o której mowa w pkt 2), albo

b)

zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2).

Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 4b tej ustawy, zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów).

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 3 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego przychody m.in. z odsetek, praw autorskich oraz za know - how, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym należności z tytułu odsetek, praw autorskich oraz know - how jest:

a)

spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

b)

położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład spółki podlegającej w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli wypłacane przez ten zagraniczny zakład należności podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów przy określaniu dochodów podlegających opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

uzyskującym przychody z tytułu odsetek, praw autorskich oraz know - how jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka:

a)

której mowa w pkt 1), posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2) lub

b)

o której mowa w pkt 2), posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1) lub

c)

podlegająca w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, posiada bezpośrednio - zarówno w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1), jak i w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2) - nie mniej niż 25% udziałów (akcji),

4.

odbiorcą należności m.in. z odsetek, praw autorskich oraz za know - how, jest:

a)

spółka, o której mowa w pkt 2) albo

b)

zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2), jeżeli dochód osiągnięty w następstwie uzyskania tych należności podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Zwolnienie z opodatkowania należności m.in. z odsetek, praw autorskich oraz za know - how ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka posiada udziały (akcje) nieprzerwanie przez okres dwóch lat, zgodnie z art. 21 ust. 4 ww. ustawy. Ponadto przepisy o zwolnieniu z podatku u źródła mają zastosowanie również, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) upływa po dniu uzyskania przez spółkę przychodów z odsetek, praw autorskich oraz za know - how, zgodnie z art. 21 ust. 5 ww. ustawy.

Jednocześnie, w myśl przepisów przejściowych, które zostały wprowadzone ustawą z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, zgodnie z art. 6 ust. 1 tejże ustawy podatek dochodowy od przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy, uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 ustawy, ustala się w wysokości:

1.

10% przychodów - od dnia 1 lipca 2005 r. do dnia 30 czerwca 2009 r.,

2.

5% przychodów - od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2013 r.

-

jeżeli spełnione są łącznie warunki określone w art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 26 ust. 1c tej ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności m.in. z tytułów dywidend, odsetek, praw autorskich i know - how, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę uzyskującą przedmiotowe dochody (przychody):

1.

jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji, lub

2.

istnienia zagranicznego zakładu - zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy ust. 3 - 7 stosuje się do podmiotów wymienionych w załączniku 5 do ustawy, natomiast art. 22 ust. 6 tej ustawy przepisy ust. 4 - 4c stosuje się do podmiotów wymienionych w załączniku Nr 4 do ustawy. Powyższe załączniki wskazując podmioty wymieniają m.in. "spółki ustanowione według prawa Zjednoczonego Królestwa". Spółka pragnie zauważyć, iż powyższe podmioty wymienione w załącznikach do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są podmiotami wskazanymi w dwóch dyrektywach Rady Wspólnot Europejskich dotyczących wypłat z tytułu dywidend, odsetek, praw autorskich oraz know - how:

*

dyrektywie Rady Wspólnot Europejskich z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich 90/435/EWG - Dz. U. UE L z dnia 20 sierpnia 1990 r. (dalej: "Dyrektywa Parent and Subsidiary"),

*

dyrektywie Rady Wspólnot Europejskich 2003/49/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego do odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych Państw Członkowskich - Dz. U. UE L z dnia 26 czerwca 2003 r. (dalej: "Dyrektywa Interest and Royalties").

Cytowane regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są implementacją przedmiotowych dyrektyw Rady. Zdaniem Spółki, sformułowanie z załączników ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych "spółki ustanowione według prawa Zjednoczonego Królestwa" są równoważne ze sformułowaniami "spółki utworzone według prawa Zjednoczonego Królestwa" z załącznika do Dyrektywy Parent and Subsidiary oraz "spółki zawiązane na podstawie prawa Zjednoczonego Królestwa" z załącznika do Dyrektywy Interest and Royalties.

W związku z powyższym, w opinii Spółki, intencją ustawodawcy było bezpośrednie wprowadzenie przepisów dyrektywy Rady do ustawodawstwa Rzeczpospolitej Polskiej.

Zgodnie z artykułem 52 Traktatu o Unii Europejskiej, Traktaty stosuje się m.in. do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Ponadto, zgodnie z art. 355 ust. 3 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, postanowienia Traktatów stosuje się do terytoriów europejskich, za których stosunki zewnętrzne odpowiedzialne jest Państwo Członkowskie. Natomiast, zgodnie z Deklaracją Królestwa Hiszpanii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Traktaty mają zastosowanie do Gibraltaru jako do terytorium europejskiego, za którego stosunki zewnętrzne odpowiedzialne jest jedno z Państw Członkowskich.

Mając powyższe na uwadze, co do zasady prawo wspólnotowe stosuje się w Gibraltarze (w tym także do podmiotów mających siedzibę w Gibraltarze). Wspomniane dyrektywy Parent and Subsidiary oraz Interest and Royalties stanowią prawo w zakresie podatków bezpośrednich. Ponieważ przepisy art. 22 ust. 4 oraz art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są literalną implementacją powyższych dyrektyw, w opinii Spółki, zamiarem ustawodawcy jest interpretowanie powyższych przepisów tej ustawy analogicznie do wspomnianych dyrektyw. W związku z powyższym, przepisy art. 22 ust. 4 oraz art. 21 ust. 3 ww. ustawy powinny obejmować również spółki gibraltarskie.

Spółka pragnie również wskazać, iż zgodnie z artykułem 28 Aktu akcesyjnego Królestwa Danii, Irlandii, Królestwa Norwegii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, akty dotyczące harmonizacji przepisów państw członkowskich w kwestii podatków obrotowych nie mają zastosowania do Gibraltaru, chyba że Rada, na wniosek Komisji, jednogłośnie zdecyduje inaczej. Powyższe uregulowania zostały doprecyzowane również w polskich przepisach, gdzie zgodnie z art. 2 pkt 2) lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, Gibraltar traktuje się jako wyłączony z terytorium Wspólnoty Europejskiej, analogicznie do przepisów prawa wspólnotowego dotyczącego podatków obrotowych. Mając powyższe na uwadze, w opinii Spółki, skoro na gruncie ustawy od towarów i usług Gibraltar został jednoznacznie wyłączony z obszaru Wspólnoty Europejskiej, a contrario w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych intencją ustawodawcy, zgodną z przepisami wspólnotowymi, było traktowanie Gibraltaru jako terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Dodatkowo, na potwierdzenie powyższego stanowiska, Spółka wskazuje, iż w odpowiedzi z dnia 27 kwietnia 1999 r. na pisemne zapytanie poselskie Francoise Grossetete E-0522/99, Komisja Europejska uznała, iż dyrektywy dotyczące podatków bezpośrednich należy stosować na Gibraltarze w pełnym zakresie. Spółka pragnie również zaznaczyć, iż zgodnie z pismem z dnia 3 października 2005 r. do Dyrektora Gibraltar Society of Chartered Certified Accountancy Bodies, Rząd Gibraltarski stwierdza, że Komisja Europejska potwierdza prawo do stosowania dyrektyw m.in. Parent and Subsidiary oraz Interest and Royalties na Gibraltarze.

Spółka podkreśla, że analizowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są implementacją powyższych dyrektyw. Zdaniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i polskich sądów administracyjnych, stosując prawo krajowe, organy podatkowe są zobowiązane dokonywać wykładni tego prawa, tak dalece jak to możliwe, w świetle brzmienia i celu dyrektywy, aby osiągnąć cel dyrektywy, a w ten sposób wypełnić trzeci ustęp art. 249 TWE. Samo przyjęcie środków krajowych prawidłowo implementujących dyrektywę nie wyczerpuje skutków dyrektywy, gdyż należy jeszcze zapewnić, aby środek krajowy prawidłowo implementujący dyrektywę był stosowany w sposób, jaki pozwala na realizację celu, do którego zmierza dyrektywa. Narusza bowiem porządek prawny Wspólnoty stosowanie środków implementujących dyrektywę w sposób z nią niezgodny (orzeczenie ETS z 11 lipca 2002 r. w sprawie C-62/00 Marks Spencer jak również uchwała siedmiu sędziów NSA z 28 maja 2007 r. sygn. I FPS 5/06, ONSA i WSA 2007/5/108).

Podsumowanie

W związku z powyższym, Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie, iż przepisy art. 22 ust. 4 oraz art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mają zastosowanie również dla spółek gibraltarskich, do których będą wypłacane dywidendy oraz należności z tytułu odsetek, praw autorskich i know - how przez Spółkę.

Powyższe będzie skutkować:

*

zwolnieniem Spółki z obowiązku poboru podatku u źródła w zakresie wypłat dywidend spółce gibraltarskiej,

*

prawem Spółki do poboru podatku w wysokości 5% dochodów z tytułu wypłacanych do spółek gibraltarskich odsetek oraz należności z tytułu praw autorskich oraz know-how w okresie do 30 czerwca 2013 r.,

*

zwolnieniem Spółki z obowiązku poboru podatku u źródła z tytułu wypłacanych do spółek gibraltarskich odsetek oraz należności z tytułu praw autorskich oraz know - how w okresie od 1 lipca 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów m.in. z odsetek, z praw autorskich, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) ustala się w wysokości 20% przychodów.

W myśl art. 21 ust. 3 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego przychody m.in. z odsetek, praw autorskich oraz za know - how, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym należności z tytułu odsetek, praw autorskich oraz know - how jest:

a)

spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

b)

położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład spółki podlegającej w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli wypłacane przez ten zagraniczny zakład należności podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów przy określaniu dochodów podlegających opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

uzyskującym przychody z tytułu odsetek, praw autorskich oraz know - how jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka:

a)

której mowa w pkt 1), posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2) lub

b)

której mowa w pkt 2), posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1) lub

c)

podlegająca w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, posiada bezpośrednio - zarówno w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1), jak i w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2) - nie mniej niż 25% udziałów (akcji),

4.

odbiorcą należności m.in. z odsetek, praw autorskich oraz za know - how, jest:

a)

spółka, o której mowa w pkt 2) albo

b)

zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2), jeżeli dochód osiągnięty w następstwie uzyskania tych należności podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Jednakże obowiązywanie zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 3 tej ustawy zostało ograniczone art. 7 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533 z późn. zm.), zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ma zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych od dnia 1 lipca 2013 r.

Przy czym, należy zauważyć iż stosownie do brzmienia art. 6 ww. ustawy, podatek dochodowy od przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 tej ustawy, ustala się w wysokości:

1.

10% przychodów - od dnia 1 lipca 2005 r. do dnia 30 czerwca 2009 r.,

2.

5% przychodów - od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2013 r.

-

jeżeli spełnione są łącznie warunki określone w art. 21 ust. 3 ustawy.

Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy ust. 3 - 7 stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku Nr 5 do ustawy.

Powyższe przepisy dotyczące zwolnienia z opodatkowania podatkiem u źródła w Polsce wypłacanych odsetek i należności licencyjnych stanowią implementację przepisów dyrektywy Rady 2003/49/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego do odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych Państw Członkowskich (Dz. U. UE L z dnia 26 czerwca 2003 r.)

Z kolei, stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

W myśl art. 22 ust. 4 ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka, o której mowa w pkt 2) posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1),

4.

odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:

a)

spółka, o której mowa w pkt 2), albo

b)

zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2).

Przepis art. 22 ust. 4a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określa, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Natomiast art. 22 ust. 6 tej ustawy stanowi, iż przepisy ust. 4 - 4c stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku Nr 4 do ustawy (...).

Powołane przepisy, na podstawie których wypłacana w Polsce dywidenda wolna jest od podatku u źródła, stanowią implementację Dyrektywy Rady 90/435/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich (Dz. U. UE L z dnia 20 sierpnia 1990 r.).

Wobec powyższego, w tym miejscu wskazać należy na definicję pojęcia "spółka Państwa Członkowskiego", zawartą w:

1.

art. 3 pkt a) Dyrektywy Rady 2003/49/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego do odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych Państw Członkowskich, które oznacza spółkę:

a)

przyjmującą jedną z form wymienionych w Załączniku do niniejszej dyrektywy; oraz

b)

która zgodnie z prawem podatkowym Państwa Członkowskiego jest uznawana za mającą siedzibę w tym Państwie Członkowskim oraz nie jest, w rozumieniu umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania dochodów zawartej z państwem trzecim, uznawana za mającą siedzibę do celów podatkowych poza Wspólnotą; oraz

c)

która podlega jednemu z następujących podatków bez zwolnienia lub podatkowi, który jest identyczny lub w istotnym stopniu podobny oraz który jest nałożony po dniu wejścia w życie niniejszej dyrektywy w uzupełnieniu do, lub zamiast tych istniejących podatków, m.in. corporation tax w Zjednoczonym Królestwie,

2.

art. 2 ust. 1 Dyrektywa Rady 90/435/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich, oznaczające każdą spółkę, która:

a)

ma jedną z form prawnych wymienionych w Załączniku do niniejszej dyrektywy;

b)

zgodnie z prawem podatkowym Państwa Członkowskiego dla celów podatkowych jest uważana za mającą stałą siedzibę w tym państwie oraz, zgodnie z warunkami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z państwem trzecim, nie jest uważana dla celów podatkowych za mającą stałą siedzibę poza Wspólnotą;

c)

ponadto podlega jednemu z poniższych podatków bez możliwości wyboru lub zwolnienia, m.in. corporation tax w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Wobec tak sformułowanych definicji "spółki Państwa Członkowskiego" należy stwierdzić, iż spółki gibraltarskie nie są spółkami Państw Członkowskich.

W żadnym bowiem załączniku, zarówno do powyższych dyrektyw, jak i do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie są wymienione spółki gibraltarskie, a jedynie te zawiązane (utworzone) na podstawie prawa Zjednoczonego Królestwa.

Powyższe stwierdzenie potwierdza również skarga wniesiona dnia 9 czerwca 2004 r. przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich (Sprawa T-215/04), w której wskazano, iż: " (...) systemy podatkowe Zjednoczonego Królestwa i Gibraltaru są całkowicie oddzielne i w żaden sposób nie są ze sobą połączone".

Również na podstawie prawa podatkowego Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii, spółki gibraltarskie dla celów podatkowych nie są uważane za mające siedzibę w Zjednoczonym Królestwie.

Fakt ten potwierdza art. 3 ust. 1 lit. a) Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych z dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. Nr 250, poz. 1840), który stanowi, że określenie "Zjednoczone Królestwo" oznacza Wielką Brytanię i Irlandię Północną, włącznie z jakimkolwiek obszarem poza wodami terytorialnymi Zjednoczonego Królestwa, na których na mocy jego prawa dotyczącego Szelfu Kontynentalnego i zgodnie z prawem międzynarodowym, Zjednoczone Królestwo może sprawować suwerenne prawa w odniesieniu do dna morskiego i podgłębia oraz ich zasobów naturalnych. Do tego terytorium nie zalicza się więc Gibraltar.

Zatem przepisy ww. umowy nie mają zastosowania do osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Gibraltaru. Ponadto Gibraltar nie jest stroną żadnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Ponadto za "spółkę Zjednoczonego Królestwa" uważa się każdą spółkę, która podlega (bez możliwości wyboru i zwolnień) podatkowi "corporation tax". Spółki gibraltarskie takiemu podatkowi nie podlegają. Wygrany przez Gibraltar proces toczący się przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości skierowany przeciwko wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej oznacza, iż Gibraltar może utrzymać niższe w porównaniu do Wielkiej Brytanii stawki podatku od firm (wyrok Sądu Pierwszej Instancji z dnia 18 grudnia 2008 r. - Government of Gibraltar i Zjednoczone Królestwo przeciwko Komisji w sprawach T-211/04 i T-215/04 - 2009/C 44/69).

W wyroku tym, ETS zaznaczył, że: "odpowiednie władze Gibraltaru, które wprowadziły rzeczoną reformę podatkową posiadają, z konstytucyjnego punktu widzenia, status polityczny i administracyjny, który jest odrębny od centralnych władz Wielkiej Brytanii".

Warto również wskazać, iż Gibraltar jest krajem, w którego systemie podatkowym stosuje się szkodliwą konkurencję podatkową. Innymi słowy, gibraltarska jurysdykcja podatkowa przewiduje wiele zwolnień i ulg w podatku od firm.

Natomiast omówiona w niniejszej interpretacji dyrektywa 90/435/EWG została skierowana do Państw Członkowskich w celu utworzenia i efektywnego funkcjonowania wspólnego rynku, tak, aby konsolidacja różnych Państw Członkowskich nie była krępowana przez ograniczenia, niedogodności lub zakłócenia wynikające w szczególności z wewnętrznych przepisów podatkowych Państw Członkowskich.

Również, celem przyjęcia drugiej z omówionych dyrektyw (2003/49/WE) było zniesienie opodatkowania odsetek i należności licencyjnych wypłacanych przez podmioty w nich wskazane z podatku u źródła.

Zatem, celem obu dyrektyw było uniknięcie podwójnego opodatkowania, a nie wprowadzenie podwójnego zwolnienia, co miałoby miejsce w przypadku potwierdzenia słuszności stanowiska Spółki.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy prawa polskiego, zgodnie z którymi:

1.

podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (art. 22 ust. 1 ustawy),

2.

podatek dochodowy z tytułu uzyskanych przychodów m.in. z odsetek, z praw autorskich, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) ustala się w wysokości 20% przychodów (art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Reasumując, stwierdzić należy, iż wypłaty Spółki na rzecz spółki matki z tytułu dywidend nie będą korzystały ze zwolnienia z podatku u źródła zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Również wypłaty Spółki na rzecz spółek gibraltarskich z tytułu odsetek, praw autorskich oraz know - how nie będą wolne od podatku u źródła na podstawie art. 21 ust. 3 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl