ILPB3/423-57/07-2/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-57/07-2/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2007 r. (data wpływu 22 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zmiany roku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zmiany roku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zmieniła rok podatkowy w sierpniu 2005 r. na okres 12 miesięcy, rozpoczynający się 1 lipca, a kończący się 30 czerwca każdego roku. W związku ze zmianą roku obrotowego, okres przejściowy trwał 23 miesiące, od dnia 1 sierpnia 2005 r. do 30 czerwca 2007 r. Spółka w lipcu 2007 r. dokonała kolejnej zmiany roku obrotowego na okres 12 miesięcy, rozpoczynający się 1 czerwca każdego roku i kończący się 31 maja każdego roku. Spowodowało to powstanie okresu przejściowego. Okres ten będzie trwał od 1 lipca 2007 r. do 31 maja 2009 r., czyli 23 miesiące. Skrócenie okresu przejściowego do końca maja 2008 r. nie było możliwe, gdyż skutkowałoby to powstaniem 11-miesięcznego roku podatkowego, co na gruncie art. 8 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest niedopuszczalne. W związku z zaistniałą sytuacją Spółka dokonała zmian w statucie, złożyła w sądzie rejestrowym wniosek o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS oraz dokonała zgłoszenia tego faktu do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego, przekazując w wymaganym terminie stosowne zawiadomienie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dopuszczalna jest kolejna zmiana roku podatkowego.

2.

Jak ustalić długość pierwszego, po kolejnej zmianie, roku podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma ograniczeń w częstotliwości zmian roku podatkowego. Zachowany musi być, zdaniem Spółki, warunek, iż pierwszy rok po zmianie nie może być krótszy niż 12 miesięcy ani dłuższy niż 23 kolejne miesiące kalendarzowe oraz, że właściwy naczelnik urzędu skarbowego musi być powiadomiony w terminie 30 dni od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego o zaistniałej zmianie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady określania roku podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych zostały szczegółowo uregulowane w treści art. 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Tylko te przepisy decydują o tym, jaki okres będzie u danego podatnika uważany za rok podatkowy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników i zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych. Natomiast art. 8 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe. Na podstawie art. 8 ust. 4 tej ustawy, zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, należy dokonać najpóźniej w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego.

Z powyższego wynika, że wybór roku podatkowego został pozostawiony do dyspozycji podatnika, a zmiana roku podatkowego może być dokonywana wielokrotnie przy zachowaniu następujących zasad:

1.

przyjęcie roku podatkowego innego niż kalendarzowy musi wynikać z postanowienia zamieszczonego w statucie, albo w umowie spółki, albo innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników,

2.

o zmianie roku podatkowego trzeba powiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego. Obowiązek zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zmianie roku podatkowego powstaje także wówczas, gdy podatnik pierwotnie wybrał rok podatkowy inny niż kalendarzowy i zamierza dokonać zmiany roku podatkowego na rok kalendarzowy. Termin określony w art. 8 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest terminem prawa materialnego i nie podlega przywróceniu - art. 162 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

3.

pierwszy rok podatkowy po zmianie ("rok przejściowy") nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe,

4.

początkiem pierwszego roku podatkowego po zmianie będzie pierwszy dzień miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego i rok ten kończy się w ostatnim dniu nowo przyjętego roku podatkowego.

Zmiana roku podatkowego jest skuteczna dopiero w dniu dokonania jej wpisu do rejestru przez sąd rejestrowy i aby zachować termin 30 dni należy odpowiednio wcześniej podjąć decyzję i uchwałę o zmianie roku podatkowego. Decyzja o zmianie może być podjęta nawet kilka miesięcy wcześniej, ponieważ 30-dniowy termin do zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zmianie roku podatkowego nie odnosi się do dnia zaistnienia zmiany, lecz jest liczony od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzono, że Spółka dokonała ponownej zmiany roku podatkowego na okres obejmujący dwanaście kolejnych miesięcy, tj. od 1 czerwca do 31 maja każdego roku. Poprzedni roku podatkowy w przypadku Spółki zakończył się 30 czerwca 2007 r. Spółka określiła więc "rok przejściowy" na okres od 1 lipca 2007 r. do 31 maja 2009 r. (23 miesiące). Zatem, jeżeli Spółka dokonała stosownych zmian w swoim statucie, sąd dokonał wpisu przedmiotowej zmiany do rejestru sądowego przed powiadomieniem właściwego naczelnika urzędu skarbowego, któremu następnie złożono zawiadomienie o dokonanej zmianie roku podatkowego w terminie 30 dni od zakończenia ostatniego roku podatkowego (tj. do dnia 30 lipca 2007 r.), to działania podjęte przez Spółkę są prawidłowe i skutkują na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ponowną zmianą roku podatkowego.

Jeżeli chodzi o ustalenie długości "roku przejściowego", to winien się on rozpocząć się w dniu 1 lipca 2007 r., a zakończyć się w dniu 31 maja 2009 r. Jest to w tym przypadku okres dwudziestu trzech miesięcy, co jest zgodne z zasadą wyrażoną w art. 8 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem Spółka prawidłowo określiła długość pierwszego, po kolejnej zmianie, roku podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl