ILPB3/423-562/09-2/MC - Właściwość miejscowa naczelnika urzędu skarbowego z tytułu rozliczania się w w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-562/09-2/MC Właściwość miejscowa naczelnika urzędu skarbowego z tytułu rozliczania się w w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością U., przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2009 r. (data wpływu: 22 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego z tytułu rozliczania się w tym podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego z tytułu rozliczania się w tym podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Udziałowcami Wnioskodawcy są osoby fizyczne krajowe. Od roku 2001 Spółka jest podatnikiem zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym w X Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe i jest podatnikiem podatku VAT. Spółka nie osiągnęła w żadnym roku podatkowym przychodu netto o równowartości co najmniej 5 mln euro.

W kwietniu 2009 r. udziałowcem w Spółce została osoba fizyczna krajowa, która jednocześnie posiada udziały w innej krajowej spółce z o.o. W Spółce U. osoba ta posiada 37 % udziałów, natomiast w innej krajowej spółce z o.o. - 78 % udziałów.

Struktura udziałów innej krajowej spółki z o.o. przedstawia się następująco:

*

78 % udziałów osoba fizyczna krajowa, która jest jednocześnie udziałowcem Spółki z o.o. U.,

*

17 % osoba fizyczna krajowa i

*

5 % zagraniczny podmiot gospodarczy.

Spółka ta z racji struktury udziałów jest zarejestrowana w Y Urzędzie Skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.) Spółka z tytułu przystąpienia do Niej nowego udziałowca, powinna, od roku 2010 rozliczać się w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w Y Urzędzie Skarbowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7 ustawy o urzędach i izbach skarbowych, urzędem właściwym dla Spółki - od roku 2010 - jest dotychczasowy Urząd Skarbowy w X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Właściwość miejscową poszczególnych kategorii podatników reguluje ustawa z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7 tej ustawy, wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego zgodnie z ust. 9a następuje w przepisach określonych na podstawie ust. 9c i może dotyczyć w szczególności osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które:

a.

w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego albo

b.

jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli, albo posiadają udział w kapitale takich przedsiębiorstw albo

c.

są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5 % głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, albo

d.

jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli albo posiadają jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

Podkreślenia wymaga, iż wobec kryterium określonego w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ww. ustawy, "dużym" urzędom skarbowym mają podlegać osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro.

Pojęcie zarządzania bezpośredniego i pośredniego, o których mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. b)-d) ww. ustawy, zostało wprowadzone konwencją ramową OECD w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Na gruncie ustawodawstwa polskiego użyte ono zostało w ustawach podatkowych, które nie zawierają jednak jego definicji. Opierając się na wykładni językowej i logicznej, należy przyjąć, iż o zarządzaniu bezpośrednim i pośrednim podmiotem przez inny podmiot można mówić wówczas, kiedy ze względu na związki o charakterze majątkowym, organizacyjnym lub kapitałowym, jeden podmiot ma bezpośredni lub pośredni wpływ na decyzje podejmowane przez drugi podmiot. W przypadku polskich spółek handlowych należałoby przyjąć, iż podmiotami zarządzającymi bezpośrednio lub pośrednio tymi spółkami są m.in. wspólnicy spółki, a jeżeli wspólnicy tacy są podmiotami instytucjonalnymi również wspólnicy tych podmiotów.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie osiągnął w żadnym roku podatkowym przychodu netto przekraczającego 5 mln euro, a Jego udziałowcami są osoby fizyczne krajowe.

Spółka nie spełnia zatem wymogu wynikającego z art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy o urzędach i izbach skarbowych.

Spółka wskazała ponadto, iż w kwietniu 2009 r. udziałowcem Spółki została osoba fizyczna krajowa, która jednocześnie posiada udziały w innej krajowej spółce z o.o. W Spółce U. osoba ta posiada 37 % udziałów, natomiast w innej krajowej spółce z o.o. - 78 % udziałów.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, struktura udziałów innej krajowej spółki z o.o., zarejestrowanej w Y Urzędzie Skarbowym, przedstawia się następująco:

*

78 % udziałów osoba fizyczna krajowa, która jest jednocześnie udziałowcem Spółki z o.o. U.,

*

17 % osoba fizyczna krajowa,

*

5 % zagraniczny podmiot gospodarczy.

W przypadku Wnioskodawcy, również cytowany wyżej art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. b)-d) ww. ustawy nie znajdzie zastosowania.

Reasumując, Spółka z tytułu przystąpienia do Niej nowego udziałowca, będącego osobą fizyczną krajową, nie podlega pod art. 5 ust. 9b pkt 7 ustawy o urzędach i izbach skarbowych i tym samym, nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia o zmianie właściwości urzędu skarbowego. Spółka nie powinna zatem - od roku 2010 - rozliczać się w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w Y Urzędzie Skarbowym.

Jednocześnie informuje się, że wniosek Spółki w zakresie opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług, został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 14 października 2009 r. nr ILPP1/443-864/09-3/BD.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl