ILPB3/423-527/08-2/EK - Uznanie spółki za podmiot określony w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c ustawy o urzędach i izbach skarbowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-527/08-2/EK Uznanie spółki za podmiot określony w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c ustawy o urzędach i izbach skarbowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2008 r. (data wpływu 28 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o urzędach i izbach skarbowych w zakresie uznania Spółki "X" za podmiot określony w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c) tej ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o urzędach i izbach skarbowych w zakresie uznania Spółki "X" za podmiot określony w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c) tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca rozważa założenie nowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością "X", w której zamierza posiadać 48 % udziałów. Jedynym udziałowcem Spółki jest spółka T, w której 71,1 % udziałów posiada inna polska spółka, w której z kolei większość udziałów posiada nierezydent w rozumieniu przepisów prawa dewizowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy mając na uwadze przedstawione powyżej zdarzenie przyszłe, spółka "X" będzie podmiotem zarządzanym pośrednio przez nierezydenta, o którym mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c) ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie "zarządzania pośredniego", którym ustawodawca posługuje się zarówno w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c) ustawy o urzędach i izbach skarbowych, jak i w art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie zostało zdefiniowane na gruncie przepisów podatkowych. W przedmiotowej kwestii Wnioskodawca podziela stanowisko Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2003 r. nr OS-1WKS/66/AP/2003/OS4599, zgodnie z którym: "W przypadku polskich spółek handlowych należałoby przyjąć, iż podmiotami zarządzającymi bezpośrednio lub pośrednio tymi spółkami są:

1.

podmioty wchodzące w skład organów decyzyjnych (zarządzających) takich spółek,

2.

podmioty powołujące i odwołujące osoby, o których mowa wyżej,

3.

wspólnicy spółki, a jeżeli wspólnicy tacy są podmiotami instytucjonalnymi również wspólnicy tych podmiotów.

Uwzględniając powyższe okoliczności przyjąć należy, że spółkę handlową, w której inny podmiot posiada jakikolwiek udział, uznać należy za zarządzaną bezpośrednio lub pośrednio przez ten inny podmiot. Podobnie w przypadku gdy nierezydent posiada udział w spółce, która z kolei posiada udział w innej spółce, należy uznać, że ten nierezydent zarządza bezpośrednio lub pośrednio również tą inną spółką".

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez ww. Organ w indywidualnej interpretacji z dnia 28 marca 2008 r. nr ITPB3/423-84/08/DK.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji zdarzeń opisanych w punkcie 50 niniejszego wniosku, spółka "X" będzie podmiotem, o którym mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c) ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl