ILPB3/423-518/09-2/JG - Przekazanie darowizny za pomocą rachunku bankowego na rzecz klubu sportowego a odliczenie od podstawy opodatkowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-518/09-2/JG Przekazanie darowizny za pomocą rachunku bankowego na rzecz klubu sportowego a odliczenie od podstawy opodatkowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania darowizny na rzecz klubu sportowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania darowizny na rzecz klubu sportowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. w 2008 r. przekazała na rzecz LKS "X" z siedzibą w M. - zwanym w dalszej części zapytania "Klubem Sportowym", darowiznę w formie pieniężnej za pośrednictwem rachunku bankowego w wysokości 31.450 złotych (słownie: trzydzieści jeden tysięcy czterysta pięćdziesiąt złotych).

Klub Sportowy został wpisany do ewidencji klubów sportowych, prowadzonej przez Starostę (...) pod numerem ewidencyjnym (...) w dniu 19 kwietnia 2004 r..

Zgodnie ze statutem Klubu Skarbowego cel Klubu Sportowego stanowi:

a.

propagowanie piłki nożnej i siatkowej,

b.

wspieranie rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych,

c.

prowadzenie działań promujących zdrowie i zdrowy tryb życia.

Klub realizuje swoje cele poprzez:

a.

uczestnictwo w rozgrywkach ligowych piłki nożnej i siatkowej,

b.

działalność propagującą szeroko rozumiany rozwój fizyczny dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych,

c.

organizowanie i wspieranie organizacji imprez sportowych, w szczególności meczów piłki nożnej i siatkowej,

d.

współpracę i wymianę informacji i doświadczeń z podmiotami o podobnym celu działania,

e.

współpracę i wzajemną pomoc członków Stowarzyszenia,

f.

prowadzenie działalności integrującej członków Stowarzyszenia.

Klub Sportowy nie prowadzi działalności gospodarczej.

Kwota przekazanych darowizn na rzecz Klubu Sportowego nie przekracza kwoty 10% dochodu podatkowego Podatnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy darowizny przekazane w formie pieniężnej za pomocą rachunku bankowego na rzecz opisanego Klubu Sportowego podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, darowizny przekazane w formie pieniężnej za pomocą rachunku bankowego na rzecz opisanego Klubu Sportowego podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W ocenie Podatnika, Klub Sportowy w sposób bezsprzeczny prowadzi działalność określoną w art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), to jest działalność w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu.

W ocenie Podatnika, na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że działalność ta znajduje potwierdzenie w opracowanych dyrektywach Unii Europejskiej w zakresie strategii rozwoju działalności pożytku publicznego, bowiem działalność Klubu prowadzona jest na obszarze wiejskim oraz w znaczący sposób nastawiona jest na upowszechnianie sportu na rzecz dzieci i młodzieży.

W ocenie Podatnika, Klub Sportowy stypizowany został w katalogu określonym w art. 3 ust. 2 i ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Pod pojęciem darowizny należy, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Zatem umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej (konsensualnej) - do zawarcia umowy dochodzi z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia woli - i jednostronnej, jako nie przynoszącej darczyńcy żadnej opłaty. Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Nie stanowią natomiast darowizny bezpłatne przysporzenia w wypadkach, gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami Kodeksu Cywilnego np.: użyczenie, nieodpłatne zniesienie współwłasności, nieodpłatne zlecenie, nieodpłatne przechowanie. W tych bowiem sprawach nawiązuje się miedzy stronami stosunek trwały, co nie jest właściwe umowie darowizny (art. 889 Kodeksu cywilnego).

Z przytoczonego przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

* być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

* obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy lub równoważna organizacja, określona w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Powyższe oznacza jednak, iż skorzystanie z możliwości odliczenia przekazanych darowizn od dochodu nie jest uzależnione od posiadania przez obdarowanego statusu organizacji pożytku publicznego.

Artykuł 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), definiuje działalność pożytku publicznego jako działalność społecznie użyteczną, prowadzoną przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Do celów wymienionych w art. 4 ust. 1 tej ustawy, na które mogą być przekazane darowizny należą m.in.:

* pomoc społeczna,

* działalność charytatywna,

* ochrona i promocja zdrowia,

* działania na rzecz mniejszości narodowych,

* nauka, edukacja, oświata i wychowanie,

* kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji,

* upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,

* promocja i organizacja wolontariatu.

Beneficjentami przekazywanych darowizn mogą być natomiast prowadzące działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych:

* organizacje pozarządowe (tekst jedn. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, nienależące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku),

* kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne,

* stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego (art. 3 ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy).

Podkreślenia wymaga także fakt, iż w myśl art. 18 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1 i 7 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo art. 7a ust. 1, z tym, że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

1.

osób fizycznych,

2.

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

W myśl art. 18 ust. 1c ww. ustawy, odliczenie darowizn, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikające odrębnych ustaw, stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż darowizna przekazana przez Wnioskodawcę na rzecz klubu sportowego spełnia warunki wynikające z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym, podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl