ILPB3/423-515/09-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-515/09-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania wniesienia przez Spółkę do spółki komandytowej nieruchomości gruntowej niezabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* opodatkowania wniesienia przez Spółkę do spółki komandytowej nieruchomości gruntowej niezabudowanej,

* ustalenia wartości początkowej nieruchomości gruntowej niezabudowanej, wniesionej przez Spółkę do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej położonej w Polsce stanowiącej środek trwały (dalej: grunt). Obecna wartość rynkowa gruntu znacznie przewyższa cenę nabycia stanowiącą wartość początkową tego środka trwałego. Na zwiększenie wartości rynkowej gruntu wpływa także to, że Spółka poniosła znaczne nakłady w celu przygotowania gruntu pod inwestycje budowlane. W celu poszerzenia zakresu swojej działalności oraz zdobycia niezbędnej wiedzy i doświadczenia, Spółka zamierza utworzyć wraz z osobą fizyczną spółkę komandytową, w której Spółka będzie komandytariuszem, natomiast osoba fizyczna będzie komplementariuszem. Spółka planuje wnieść do spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci gruntu wycenionego w cenie rynkowej. Drugi wspólnik - osoba fizyczna obejmie udziały w spółce komandytowej w zamian za wkład pieniężny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wniesienie przez Spółkę gruntu wycenionego w cenie rynkowej tytułem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej będzie skutkowało powstaniem w Spółce przychodu do opodatkowania.

2.

Jak należy określić wartość początkową gruntu dla potrzeb ewidencji środków trwałych w spółce komandytowej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 30 września 2009 r. nr ILPB3/423-515/09-3/MM.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Spółkę gruntu wycenionego w cenie rynkowej tytułem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej nie będzie skutkowało powstaniem w Spółce przychodu do opodatkowania.

Stosownie do art. 48 § 2 w związku z art. 103 Kodeksu spółek handlowych, wkład wspólnika spółki komandytowej może polegać m.in. na przeniesieniu własności rzeczy. Spółka może zatem wnieść do spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci gruntu. Na skutek wniesienia wkładu rzeczowego nowym właścicielem gruntu stanie się spółka komandytowa, gdyż zgodnie z art. 8 § 1 Kodeksu spółek handlowych, może ona we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opodatkowaniu podlega przychód powstały w wyniku objęcia przez podatnika udziałów w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych, pod pojęciem "spółki kapitałowej" należy rozumieć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółkę akcyjną. Jak wynika z powyższego przepisu, spółka komandytowa nie jest zaliczana do spółek kapitałowych, lecz do spółek osobowych wymienionych w art. 4 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych.

W związku z powyższym, wniesienie przez Spółkę wkładu rzeczowego do spółki komandytowej nie będzie podlegało opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż przepis ten dotyczy wnoszenia wkładów niepieniężnych wyłącznie do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz do spółek akcyjnych.

Spółka stoi na stanowisku, że nie istnieją również podstawy prawne do opodatkowania wniesionego wkładu na zasadach ogólnych, gdyż art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ani żaden inny przepis tej ustawy nie przewiduje opodatkowania tego rodzaju zdarzeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania wniesienia przez Spółkę do spółki komandytowej nieruchomości gruntowej niezabudowanej (pytanie nr 1) uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl