ILPB3/423-510/08-7/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-510/08-7/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 14 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismami z dnia 23 października 2008 r. oraz 20 listopada 2008 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

1.

Wnioskodawca prowadząc działalność w zakresie usług reklamowych i promocyjnych, organizuje na zlecenie klientów w sposób kompleksowy kampanie promocyjne. Zgodnie z umową z dnia 28 stycznia 2008 r. Spółka była organizatorem konkursu pod nazwą "XXX", organizowanego w ramach przyznanej licencji z Bxx Sp. z o.o. Zgodnie z ww. umową i regulaminem Ogólnopolskiego Konkursu xx, Spółka w ramach umowy przeprowadziła dnia 30 maja 2008 r. wybory regionalne, tj. przeprowadziła nabór kandydatek, zorganizowała imprezę (prezentację kandydatek i wybór laureatek) i zgodnie z protokołem jury wypłaciła nagrody regulaminowe w wysokości 10.000,00 zł brutto, uprzednio potrącając zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych. Spółka z tytułu organizacji wyborów uzyskała przychody z tytułu sprzedaży biletów wstępu, jak również od sponsorów, za usługi promocji i reklamy świadczone na ich rzecz podczas organizacji konkursu. Ponoszenie kosztów związanych z organizacją ww. konkursu, w tym w szczególności kosztów nagród było zatem nierozerwalnie związane z organizacją niniejszego przedsięwzięcia. Zgłoszenie się kandydatek, do czego zachętą były nagrody za wygraną, było warunkiem koniecznym do przeprowadzenia konkursu, a co za tym idzie uzyskania przychodów związanych z jego organizacją.

Pismem z dnia 20 listopada 2008 r. Spółka doprecyzowała stan faktyczny, informując, iż:

- ufundowanie nagród pieniężnych, przyznanych laureatkom konkursu XXX miało na celu reklamę Spółki. Wnioskodawca: fundator nagród był wielokrotnie ogłaszany, zarówno w czasie samej imprezy konkursowej (emitowanej w programie lokalnej telewizji), jak i spotach reklamowych nadawanych w lokalnym radiu, a logo Spółki było drukowane na afiszach ogłoszeniowych imprezy i biletach wstępu,

- fundowane nagrody wkalkulowane były w cenę biletów oraz w umowy zawarte ze sponsorami za usługi reklamy świadczone, na ich rzecz podczas organizacji konkursu.

2.

Spółka użytkowała lokal użytkowy w X z przeznaczeniem na działalność gastronomiczną. Obecnie zaś podnajmuje go innej firmie na działalność gospodarczą. W okresie od 17 marca 2003 r. do 30 września 2004 r. Wnioskodawca poniósł nakłady na ulepszenie przedmiotu najmu w kwocie 644.428,69 zł. Ponieważ Spółka była w sporze z Urzędem Miasta, co do kwoty poniesionych nakładów, sprawa była rozstrzygana w Sądzie Rejonowym. W dniu 4 kwietnia 2006 r. Spółka otrzymała wyrok sądowy, sygn. akt V G (...), który zaskarżyła. W wyniku powtórnego rozpatrzenia sprawy przez Sąd Okręgowy w dniu 22 sierpnia 2006 r. został wydany wyrok, sygn. akt V G (...), w którym to wartość poniesionych nakładów przez Spółkę wyceniono na kwotę 595.034,45 zł. Na podstawie umowy zawartej z Urzędem Miasta, numer 1 (...) z dnia 27 października 2006 r., z mocą obowiązującą od 22 października 2004 r. Spółka użytkuje lokal użytkowy składający się z pomieszczeń piwnicznych z przeznaczeniem na działalność gastronomiczną w budynku Ratusza o łącznej powierzchni 197,52 m 2, ustalonej na podstawie przeprowadzonej inwentaryzacji pomieszczeń oraz protokołu przekazania pomieszczeń piwnicznych z dnia 26 października 2006 r. i wyceny poniesionych nakładów na adaptację obiektu dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego. Umowa została zawarta na czas nieokreślony do momentu całkowitego zrekompensowania Najemcy 60% nakładów, tj. kwoty 357.020,67 zł. Spółka z tytułu poniesionych nakładów na ulepszenie użytkowanych pomieszczeń wystawia faktury dokumentujące rekompensatę poniesionych nakładów za okres wynikający z ww. umowy z Urzędem Miasta, tj. od 22 października 2004 r. do momentu całkowitego zrekompensowania kwoty 357.020,67 zł. Kwoty poniesionych nakładów wykazywane na fakturach wystawionych przez Spółkę odpowiadają wysokości czynszu z Urzędu Miasta, zgodnie z ww. umową. Zgodnie z § 2 pkt 4 umowy z dnia 27 października 2006 r. oraz wyrokiem Sądu Okręgowego z dnia 22 sierpnia 2006 r., sygn. akt V G (...) Urząd Miasta na podstawie not księgowych obciąża Spółkę kwotą równą podatkowi VAT tytułem tej umowy najmu. A zatem, prócz kwoty czynszu za najem lokalu (kompensowanego w sposób powyżej opisany) Spółka płaci dla Miasta kwotę równą naliczonemu podatkowi VAT od czynszu dzierżawnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy nagrody pieniężne przyznane laureatkom konkursu XXX stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy koszty ponoszone, zgodnie z umową najmu lokalu użytkowego numer 1 (...) z dnia 27 października 2006 r., na rzecz najemcy: Urzędu Miasta, równe co do wartości naliczonemu podatkowi VAT od czynszu dzierżawnego, dokumentowane przez wynajmującego notą obciążeniową stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego, został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 20 listopada 2008 r., nr ILPB3/423-510/08-5/ŁM.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty nagród pieniężnych stanowią koszty uzyskania przychodów, ponieważ:

* są to wydatki rzeczywiste i faktycznie poniesione przez Spółkę jako podatnika;

* wydatki te pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Ponoszenie kosztów związanych z organizacją ww. konkursu, w tym w szczególności kosztów nagród regulaminowych, jest bezpośrednio związane z osiąganymi przychodami: ze sprzedaży usług reklamy i promocji oraz przychodem ze sprzedaży biletów wstępu. Natomiast fakt wypłacania nagród jest może nie jedynym, ale bardzo ważnym warunkiem (motywacją) zgłaszania się kandydatek do tego konkursu, a zatem przeprowadzenia samej imprezy.

* są to wydatki nie wymienione w katalogu wydatków, nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów kosztów ich uzyskania, pod tym jednak warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów lub służyć zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest również to, aby dany wydatek nie był zawarty w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy. Zatem należy odwołać się do wykładni językowej tych pojęć. "Słownik języka polskiego" pod redakcją profesora Stanisława Dubisza definiuje reprezentację jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, zgodnie z przyjętym od lat poglądem doktryny prawa podatkowego, należy uznać, że reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy) wiążące się z okazałością, wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Celem wydatków na reprezentację jest m.in. kształtowanie i utrwalanie określonego wizerunku zewnętrznego firmy w oczach klientów, kontrahentów i opinii publicznej.

Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.

Z kolei reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego.

Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zorganizował konkurs "XXX" oraz ufundował nagrody pieniężne dla jego laureatek w wysokości 10.000,00 zł brutto, uprzednio potrącając zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych. Informacja o Spółce jako fundatorze nagród była ogólnie dostępna, tj. wielokrotnie ogłaszano to, zarówno w czasie samej imprezy konkursowej (emitowanej w programie lokalnej telewizji), jak i w spotach reklamowych nadawanych w lokalnym radiu, a logo Spółki było drukowane na afiszach ogłoszeniowych imprezy i biletach wstępu.

Ponadto przedmiotowe nagrody wkalkulowane były w cenę biletów wstępu oraz w umowy zawarte ze sponsorami za usługi reklamy, świadczone na ich rzecz podczas organizacji konkursu.

W związku z organizacją konkursu Spółka uzyskała przychód ze sprzedaży biletów wstępu oraz od sponsorów, za usługi promocji i reklamy świadczone na ich rzecz podczas organizacji konkursu. Ponadto powyższe działania spełniają również funkcję reklamową, gdyż zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, co w efekcie wpływa na zwiększenie zainteresowania oferowanymi przez nią usługami, a także zachęca do współpracy i tym samym może wpływać na zwiększenie przychodów.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż ufundowane przez Spółkę nagrody pieniężne dla laureatek konkursu "XXX" stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki pod warunkiem ich właściwego udokumentowania dla celów podatkowych, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl