ILPB3/423-507/14-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-507/14-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z 23 września 2014 r. (data wpływu 26 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca (dalej: "A" lub Spółka) jest spółką kapitałową z siedzibą na terytorium Polski.

Wspólnikami "A" są:

* "B" B.V. - spółka kapitałowa z siedzibą na terytorium Malty - posiadająca 63,75% udziałów w kapitale zakładowym "A",

* "C" Limited - spółka kapitałowa z siedzibą na terytorium Cypru - posiadająca 21,25% udziałów w kapitale zakładowym "A",

* "D" Sp. z o.o. - posiadająca 15% udziałów w kapitale zakładowym Spółki (dalej łącznie: Wspólnicy).

Obecnie Wspólnicy rozważają zmianę struktury własnościowej Spółki poprzez wniesienie udziałów posiadanych w "A" w drodze wkładu niepieniężnego do "E" Sp. z o.o. (dalej: "E") - spółki kapitałowej z siedzibą na terytorium Polski (tzw. "wymiana udziałów").

Na skutek rozważanej transakcji, jedynym wspólnikiem "A" zostanie "E", a obecni wspólnicy Spółki zostaną udziałowcami "E".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w wyniku planowanej transakcji wniesienia udziałów "A" przez wspólników Spółki w drodze wkładu niepieniężnego do "E", po stronie Spółki nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku planowanej transakcji wniesienia udziałów "A" przez wspólników Spółki w drodze wkładu niepieniężnego do "E", po stronie Spółki nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji pojęcia "przychodu" podlegającego opodatkowaniu. Art. 12 ust. 1 ww. ustawy zawiera jedynie otwarty katalog źródeł przychodów, zgodnie z którym przychodami są m.in.: (i) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, (ii) wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń innych świadczeń oraz (iii) wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań.

W interpretacjach organów podatkowych oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, iż przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach jedynie fakt, że są należne, powoduje obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych (np. wyrok WSA w Gliwicach z 2 czerwca 2009 r. sygn. I SA/Gl 176/09).

W sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku, obecni wspólnicy "A" wniosą udziały posiadane w Spółce w drodze wkładu niepieniężnego do "E" Transakcja ta nie będzie skutkować jakimkolwiek zwiększeniem majątku Spółki (po stronie "A" nie wystąpi jakiekolwiek przysporzenie).

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy, analizowana transakcja nie będzie skutkować powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ustosunkowując się natomiast do powołanego w treści wniosku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego należy wskazać, że nie może ono wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, że zdaniem organu podatkowego, teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl