ILPB3/423-498/09-2/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-498/09-2/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z otrzymaniem majątku likwidacyjnego osoby prawnej:

1.

w części stanowiącej zwrot majątku finansowanego przez Gminę, tj. w wysokości nominalnej (pyt. nr 2) oraz zwolnienia od podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pyt. nr 4) - jest prawidłowe,

2.

w części finansowanej z Funduszu P (pyt. nr 3) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z otrzymaniem majątku likwidacyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Gmina w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230 z późn. zm.), obecnie ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne, złożyła deklarację członkowską i wstąpiła w charakterze członka do Spółki z dniem 6 maja 1991 r..

Gmina wskazała, iż zadaniem Spółki - celem statutowym była budowa oczyszczalni ścieków z kolektorem dosyłowym, a po wybudowaniu prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na oczyszczaniu ścieków z terenu miasta.

Gmina jako członek Spółki wodnej wnosiła wkłady tytułem partycypacji w finansowaniu budowy oczyszczalni ścieków. W związku z planowanym na dzień 31 grudnia 2009 r. zakończeniem likwidacji Spółki, Walne Zgromadzenie Członków Spółki podjęło uchwałę w sprawie zwrotu członkom Spółki nakładów poniesionych na współfinansowanie inwestycji "budowy oczyszczalni ścieków".

W myśl art. 170 ust. 1 ww. ustawy, członek Spółki jest obowiązany do wnoszenia składek i ponoszenia na jej rzecz innych określonych w statucie świadczeń niezbędnych do wykonywania statutowych zadań Spółki.

Gmina wniosła do Spółki w latach 1990 - 2001 środki finansowe:

1.

z własnego budżetu tytułem "dotacja na finansowanie inwestycji innych jednostek organizacyjnych" 5.607.436,15 zł,

2.

środki uzyskane z kredytu bankowego w kwocie 4.693.000,00 zł,

3.

środki z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska 100.000,00 zł,

4.

ponadto, przyznane zostały środki z Funduszu P w kwocie 5.055.615,85 zł na budowę oczyszczalni ścieków, których beneficjentem była Gmina (środki pozabudżetowe). Środki te stanowiły bezpośredni wydatek Gminy,

5.

składki członkowskie za lata 2000 - 2005 w łącznej kwocie 2.591.745,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka wodna jako płatnik będzie zobowiązana do potrącenia podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu nieodpłatnego przekazania majątku trwałego na rzecz Gminy.

2.

Czy Gmina jako podatnik będzie korzystała ze zwolnienia z podatku w części stanowiącej wydatek Gminy w wartości nominalnej.

3.

Czy środki uzyskane przez Gminę z Funduszu P na realizację inwestycji "budowa oczyszczalni ścieków" dla Spółki Wodnej w momencie likwidacji Spółki i przekazania oczyszczalni nieodpłatnie dla Gminy będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.

4.

Czy otrzymany przez Gminę nieodpłatnie majątek będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego jako darowizna na rzecz Gminy w całości, bądź części jego wartości, nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 12 ust. 4 pkt 3 i pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie drugie, trzecie i czwarte. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego odnoszącego się do obowiązków podatkowych ciążących na Spółce wodnej jako płatnika rozpatrzony został postanowieniem z dnia 29 września 2009 r. nr ILPB3/423-498/08-3/DS odmawiającym wszczęcia postępowania w tej części.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie On zwolniony z podatku dochodowego w części stanowiącej wydatek z własnego budżetu - udział w partycypacji budowy na mocy art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepis powyższy przewiduje, iż do przychodów nie zalicza się zwróconych udziałów lub wkładów w spółdzielni, a także wartość otrzymanego majątku w związku z likwidacją osoby prawnej w części stanowiącej koszt ich nabycia, bądź objęcia.

Wprawdzie przepis powyższy nie reguluje dosłownie zwrotu majątku członkowi osoby prawnej, w związku z jej likwidacją, jakim jest spółka wodna, nie mniej można przyjąć, iż nastąpi zwrot majątku w związku z likwidacją osoby prawnej, natomiast powstały majątek był finansowany w części przez członka. Dlatego też, wartość finansowania majątku w wysokości nominalnej winna być odliczona od wartości rynkowej przekazywanego majątku i w tej części nie będzie stanowiła przychodu do opodatkowania.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Gmina winna być zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu nieodpłatnego przejęcia mienia likwidowanej Spółki wodnej na mocy art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy w części finansowanej z Funduszu P, którego Gmina była beneficjentem w zakresie budowy oczyszczalni ścieków.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.

Zgodnie z art. 4 ust. 12 pkt 5 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, źródłami dochodów własnych gminy są darowizny na rzecz gminy.

Na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku dochody jednostek określone w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Gmina otrzyma nieodpłatnie majątek likwidowanej Spółki, przy czym powstanie tego majątku (wybudowanie oczyszczalni ścieków) było finansowane w części przez Gminę, tj. ze środków budżetowych, w wysokości jak wskazano w opisie stanu faktycznego. Pozostała wartość majątku, zdaniem Gminy, otrzymana przez Nią będzie stanowiła darowiznę na Jej rzecz i z tego powodu ta wartość majątku nie będzie podlegała podatkowi dochodowemu od osób prawnych. Wprawdzie ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia darowizny, jak również nie definiuje pojęcia "nieodpłatnego przekazania wartości majątku lub nieodpłatnego otrzymania majątku".

Zdaniem Gminy, oba te pojęcia są tożsame, bowiem zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

W opinii Wnioskodawcy, w niniejszej sprawie nie budzi wątpliwości fakt, iż Spółka przekaże nieodpłatnie majątek, a zatem dokona bezpłatnego świadczenia na rzecz Gminy kosztem swojego majątku. W tym stanie prawnym, nieodpłatne przekazanie majątku na rzecz Gminy przez Spółkę będzie darowizną korzystającą ze zwolnienia, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

* w części stanowiącej zwrot majątku finansowanego przez Gminę, tj. w wysokości nominalnej (pyt. nr 2) oraz zwolnienia od podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pyt. nr 4) - za prawidłowe,

* w części finansowanej z Funduszu P (pyt. nr 3) - za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Ww. przepis nie ogranicza zatem opodatkowania dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jedynie do udziału w zyskach spółek prawa handlowego, bowiem zastosowanie ogólnego sformułowania i przykładowego katalogu kategorii tych dochodów nie wyklucza opodatkowania również innych praw majątkowych związanych z udziałem w zyskach innej osoby prawnej, w ramach których ta osoba prawna uzyskuje uprawnienia do partycypacji w zyskach innej osoby prawnej.

Jednocześnie, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych udziałów lub wkładów w spółdzielni, umorzenia udziałów lub akcji w spółce, w tym kwot otrzymanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji) oraz wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej - w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia, a także zwróconych udziałowcom (akcjonariuszom) dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami - w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia.

Zasady powoływania i funkcjonowania jak również likwidacji spółek wodnych i ich związków określono w ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.).

W myśl art. 170 ust. 1 ww. ustawy, członek spółki wodnej jest obowiązany do wnoszenia składek i ponoszenia na jej rzecz innych określonych w statucie świadczeń, niezbędnych do wykonywania statutowych zadań spółki.

Natomiast sposób likwidacji określony został w Rozdziale 4 w art. 181-184 Prawa wodnego.

Zgodnie z treścią art. 182 ww. ustawy, rozwiązanie spółki wodnej następuje po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego.

Ze stanu sprawy wynika, iż Gmina z dniem 6 maja 1991 r. wstąpiła w charakterze członka do Spółki wodnej, której celem statutowym była budowa oczyszczalni ścieków, a po wybudowaniu prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na oczyszczaniu ścieków z terenu miasta.

Gmina wniosła do Spółki w latach 1990-2001 wkłady tyt. partycypacji w finansowaniu budowy oczyszczalni ścieków w postaci:

* dotacji na inwestycje,

* środków uzyskanych z kredytu bankowego,

* środków z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska oraz Funduszu P,

* składek członkowskich.

W związku z planowanym na dzień 31 grudnia 2009 r. zakończeniem likwidacji Spółki, Walne Zgromadzenie Członków Spółki podjęło uchwałę w sprawie zwrotu Jej członkom nakładów poniesionych na współfinansowanie inwestycji "budowy oczyszczalni ścieków".

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy należy uznać, iż majątek w części finansowanej przez Gminę, tj. w kwocie nominalnej, nie będzie stanowił przychodu podatkowego.

Wnioskodawca wskazuje również, iż część środków jakie Gmina przekazała na realizację inwestycji budowę oczyszczalni ścieków dla Spółki wodnej, to środki uzyskane przez Nią z funduszu P.

W tym miejscu należy podkreślić, iż skoro beneficjentem tych środków była Gmina, to - na podstawie powyżej powołanego art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - zwrot majątku w części odpowiadającej poniesionym nakładom pochodzącym z tego funduszu na budowę oczyszczalni ścieków nie będzie stanowił przychodu podatkowego.

Jednocześnie, w pozostałym zakresie dochód będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl